WD Raptor wordt niet herkend en tikt

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik heb zojuist een nieuwe Western Digital Raptor aangesloten op een HP Computer. De raptor is aangesloten op het tweede SATA kanaal van het moederbord, maar bevind zich in een externe behuizing (een Icy Box).

De harde schijf werd de eerste keer prima herkend tijdens het booten en ik heb hem in windows geformatteerd als NTFS schijf. Dit ging allemaal prima. Na ongeveer 1 uurtje werken ging de harde schijf rare geluiden maken. Overdreven geratel en soms een tik tussendoor.

Dit vertrouwde ik niet, en hem daarom de computer uitgezet en de harde schijf laten afkoelen. Maar wanneer ik nu de computer opnieuw aanzet, spint de harde schijf op, geeft een stuk of 15 tikken (alsof er met een schroevendraaier of balpen tegen de binnenkant van de behuizing getikt wordt) en down-spint de harde schijf weer. Het BIOS blijft lekker hangen en de computer moet vervolgens opnieuw opgestart worden.

Wanneer de raptor niet is aangesloten werkt de computer prima.

Is de harde schijf nu kapot? Of kan het misschien aan de instellingen liggen?

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

lijkt me een geval van een kapotte HD.

zit er niet 5 jaar garantie op?
vrees dat het over is namelijk.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Ik denk dat hij inderdaad stuk is. Heb je al een bios reset geprobeert?
Heb je zelf al gekeken wat voor instellingen er zijn voor je hdd's?

Is er niet een ander systeem in de buurt waar je hem op kan testen? Dan weet je zeker of het aan je hdd ligt of aan je pc.

• BestTested!
pdehoop schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:12:
lijkt me een geval van een kapotte HD.

zit er niet 5 jaar garantie op?
vrees dat het over is namelijk.
Harde schijf is net 5 dagen binnen, dus garantie zit er dus nog wel op ja. Ik vind het wel raar dat hij eerst nog een uurtje gewoon gedraaid heeft.
Haribotje schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:16:
Ik denk dat hij inderdaad stuk is. Heb je al een bios reset geprobeert?
Heb je zelf al gekeken wat voor instellingen er zijn voor je hdd's?

Is er niet een ander systeem in de buurt waar je hem op kan testen? Dan weet je zeker of het aan je hdd ligt of aan je pc.
Bios naar standaard instellingen gezet, maar dat wilde ook niet helpen. Heb in de tussentijd (tussen wel werken en niet) ook niet in het BIOS gezeten. De instellingen zien er allemaal normaal uit. (Alles op auto, standard etc.)

Met de jumpers op het raptor kan ik SSC (Spread Spectrum Clocking) of PUS (Power Up in Standby) aanzetten. Maar ik denk niet dat dit enig verschil kan maken, ofwel?

Een andere pc heb ik niet in de buurt (tenminste niet met SATA) om hem op te testen.

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

tja, als je het echt zeker wilt weten, probeer hem bij iemand anders in de pc.

is dat hetzelfde, dan is het duidelijk.
Als je hem bij een lokale pcboer hebt gehaald, zou ik zeggen, ga er direct langs.

Kunnen ze direct zelf testen en bij het vaststellen van de kapotte hd je direct een nieuwe meegegeven.
Ben je er gelijk vanaf.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb die jumpers er helemaal niet op zitten, ik heb gisteren nog een raptor gehaald om ze in raid 0 te draaien, en die nieuwe schijf was op 1-2 gejumperd.. waarbij die schijf raar deed.

Ik heb nu beide schijven zonder die jumpers draaien en dat werkt een stuk beter voor mijn gevoel.

Verder dienen die raptors wel goed gekoeld te worden! Zitten er wel ventilators in dat externe kastje?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
ik dank dat die te warm is geworden in de icy box want een raptor heeft gewoon actieve koeling nodig. Tenzij je een icy box hebt met koeling dan heb ik niks gezegd.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aangezien je hier een 10.000rpm schijf in een externe behuizing hebt geplaatst vraag ik mij af of de schijf gewoon niet oververhit is geraakt. Over het algemeen mag je een goede behuizing hebben die ook daadwerkelijk de hitte van de schijf afvoerd wanneer je er een 10.000rpm schijf in plaatst.Bij mijn weten kunnen de raptor schijven ook wel wat hitte produceren. Veelal is 50 graden de maximale bedrijfstemperatuur van een hardeschijf, misschien dat een raptor wat heter mag worden vanwege zijn SCSI design, maar ik verwacht eigenlijk van niet.

In iedergeval ik kan je met zekerheid zeggen, afgaande op je omschrijving, deze schijf is dood.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BestTested!
pdehoop schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:28:
tja, als je het echt zeker wilt weten, probeer hem bij iemand anders in de pc.

is dat hetzelfde, dan is het duidelijk.
Als je hem bij een lokale pcboer hebt gehaald, zou ik zeggen, ga er direct langs.

Kunnen ze direct zelf testen en bij het vaststellen van de kapotte hd je direct een nieuwe meegegeven.
Ben je er gelijk vanaf.
De raptor via internet besteld. Ik zal de raptor binnenkort eens in een andere pc proberen. Alleen heb ik die nu niet bij de hand.
freak1982 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:30:
Ik heb die jumpers er helemaal niet op zitten, ik heb gisteren nog een raptor gehaald om ze in raid 0 te draaien, en die nieuwe schijf was op 1-2 gejumperd.. waarbij die schijf raar deed.

Ik heb nu beide schijven zonder die jumpers draaien en dat werkt een stuk beter voor mijn gevoel.

Verder dienen die raptors wel goed gekoeld te worden! Zitten er wel ventilators in dat externe kastje?
Er zitten geen ventilators in het kastje. De raptor drukt met alle zijden (behalve achterkant) tegen een metalen plaat aan. Volgens de handleiding van de Icy box zou dat voldoende moeten zijn om alle warmte door te geven aan de buitenlucht. Er ligt niets op/naast de Icy box. Ik heb ook gevoeld met mijn hand na dat eerste uur, maar warm (zeker niet warmer dan 35°) werdt de raptor niet van de buitenkant.
Jazekerrrrr schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:31:
ik dank dat die te warm is geworden in de icy box want een raptor heeft gewoon actieve koeling nodig. Tenzij je een icy box hebt met koeling dan heb ik niks gezegd.
Dat heeft ie dus niet :(. Maar toch niet iedereen met een raptor heeft een fan erop gericht staan? Een raptor moet toch in staat zijn met een normale airflow zichzelf koel te houden?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BestTested! schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:45:
[...]

Dat heeft ie dus niet :(. Maar toch niet iedereen met een raptor heeft een fan erop gericht staan? Een raptor moet toch in staat zijn met een normale airflow zichzelf koel te houden?
Dat is het nu net in een dergelijke behuizing heb je geen airflow en naar ik aan neem waait het ook niet in de kamer waar je zit, waardoor er ook niet een echte airlow langs de buitenzijde van de behuizing onstaat.. In een gewone behuizing zal normaal gesproken door de fan van de voeding en eventueel een case fan een airflow onstaan, deze mis je nu. Daarnaast moet je met de raptor schijfen ook voor een goede aitflow zorgen. Ik denk dat mensen al gauw een fan plaatsen voor een dergelijk schijf al is het maar een low rpm fan welke geen of nauwelijks geluid produceerd, maar wel voor een extra stukje lucht verplaatsing zorgt. De Raptor schijfen zijn ook niet echt reguliere schijfen te noemen, in principe zijn het SCSI schijfen met een S-ATA interface.

Maar je kunt het pas met zekerheid zeggen, wanneer je temperatuur van de schijf zelf uitleest. Overigens zou ik het zo-ie-zo zonde vinden om een dergelijke schijf in een externe behuizing te plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 26-08-2006 16:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1