Toon posts:

Onderzoek aankoopadvies digitale camera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Dit topic is gestart met toestemming van Zoefff, Moderator FG.]

Tegenwoordig is het aanbod van digitale camera’s overweldigend, waardoor het selecteren van “de perfecte camera” geen eenvoudige klus is. Vergelijkingswebsites kunnen hierbij helpen, maar ondersteunen de gebruiker gebrekkig of niet in zijn zoekproces. Recentelijk is er een vergelijkingswebsite gestart met het aanbieden van expert advies, waarmee de consument een betere keus zou moeten kunnen maken. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te verkrijgen in de acceptatie van zowel het advies als de technologie en de mate waarmee het zoekproces wordt verkort. Het onderzoek duurt maximaal 8 minuten.

Door mee te doen:
- Maakt u kans op één van de vier waardebonnen van 10 euro.
- Helpt u mij data te verzamelen om statistisch onderzoek te verrichten voor de Thesis van mijn opleiding bedrijfskunde aan de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam.
- Krijgt u inzicht in een methode om een betere keuze te maken bij de aanschaf van een product.
- Krijgt u inzicht in de resultaten van het onderzoek.

Klik op onderstaande link om het onderzoek te starten.
http://ed-win.name/select/select.htm

Alvast bedankt voor uw deelname!

Met vriendelijke groet,
Edwin Hendrick

Verwijderd

Zonet onderzoeksslachtoffer gespeeld, maar ik krijg niet echt een warm gevoel bij die adviesmodule...

Met m'n eigen wensenlijstje (alles kunnen fotograferen, verwisselbare lenzen, mag wel wat kosten, etc.) kwam het advies op 43 camera's, varierend van een Nikon D50 tot een Nikon D2X. Dat is geen advies, dat is een catalogus!

Toen nog 's geprobeerd met m'n moeder in gedachten (moet klein zijn, niks in hoeven stellen, 3x zoom is prima, mag wel ietsje meer dan 200 euro kosten, enz.). Resultaat: 200 camera's. Met zo'n advies maak je m'n moeder niet blij, want dan moet ze alsnog naar de fotozaak om te vragen wat ze nou echt zou moeten kopen.

Het idee van zo'n adviesmodule is leuk, maar in deze vorm vind ik 't 3x niks.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 10:23
Nou ik heb hem ook maar eens geprobeerd en kom dus ook op een keuze uit 32 modellen terecht. Ik vind het nou niet echt veel toevoegen aan de keuzelijst die kieskeurig je standaard al bied.
maw, ik vind het een onnuttige wizzard en zonde van je tijd, die had je beter kunnen besteden echt camera's vergelijken.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Duidelijk een 350D voor mij dus ;)

Maar ik mis een multiple choice funtie bij sommige vragen (bijvoorbeeld de geheugenkaartjes, ik wil wel CF, SD enzo gebruiken, maar Memorystick absoluut niet (gewoon te duur)). Het is alles of 1 :)

Verwijderd

proller, als je hebt kunnen kiezen tussen CF, SD, etc. heb je die adviesmodule niet gebruikt, maar de standaard keuzelijst van Kieskeurig... :)

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Heb hem ook even ingevuld, het invullen van de lijst geeft minder resultaten en daardoor op mijn zoekopdracht betere resulaten. De lijst geeft 5 mogelijkheden en de wizzard zat boven de 40.
Maar je zou de wizzard kunnen gebruiken om algemene informatie over het product te krijgen, uitleg per odnerdeel is relatief globaal maar voldoende om een beeld te krijgen.

Zelf hecht ik overigens meer waarde aan informatie die ik hier vind. :)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
ik had echt nauwelijks eisen, behalve dat de camera weatherproof moest zijn, de enige camera die eruit kwam, was de canon 1ds mkii. ik was toch niet echt van plan om die camera te kopen. en daarnaast zijn er wel meer camera's die weatherproof zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties.. Tot nu toe blijkt de module dus tegen te vallen. Ben benieuwd of er nog mensen zijn die er wel een nuttig advies uit krijgen :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jah, zal wel aan mij liggen. Maar het enige selectie scherm wat ik krijg is van kieskeurig en kan ik inderdaad kiezen tussen SD / CF etc.

Kan dus niet de echte link vinden

Verwijderd

Rechtsboven op die pagina. :)

Verwijderd

Edwin, volgens mij gaat die adviesmodule op z'n bek omdat er geen differentiatie is tussen de verschillende types gebruikers. Iemand die een DSLR zoekt heeft heel andere eisen dan een point-and-shoot compact klant. Die hoor je dan ook andere vragen te stellen.
En iemand die een budget DSLR zoekt is niet geinteresseerd in een D2X van dik 3000 euro.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hmmm tekst lezen is zo af en toe toch wel handig :)

Maar op zich vind ik het wel een makkelijk ding, alleen geeft hij nog iets te veel resultaten terug. Aan het einde iets van hoeveel resultaten wilt u : top 10 / top 20 en daarna nog een vraag : Wat is voor u het belangrijkste : prijs / meningen van anderen / megapixels ( voor je sortering van top 10 / top 20 ).

Maar voor iemand die niets van digicams afweet ( zoals ik ) en die van plan is om binnenkort een goedkope digicam aan te schaffen is dit mooi omdat het de standaard termen verduidelijkt en vraagt op een duidelijke manier.

Maar of de pro er iets aan heeft, dat betwijfel ik.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04

lordsnow

I know nothing

Net ook even gedaan.

Ik moet zeggen, een advieswizard is welkom, maar in tegenstelling van wat je zou verwachten van een wizard krijg je uiteindelijk MEER resultaten. Zonder wizard zat ik op 8, en met de wizard op 52 resultaten. Da's niet echt fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:01:
Edwin, volgens mij gaat die adviesmodule op z'n bek omdat er geen differentiatie is tussen de verschillende types gebruikers. Iemand die een DSLR zoekt heeft heel andere eisen dan een point-and-shoot compact klant. Die hoor je dan ook andere vragen te stellen.
En iemand die een budget DSLR zoekt is niet geinteresseerd in een D2X van dik 3000 euro.
Ok, er wordt inderdaad een beperkt aantal vaste vragen gesteld. Je geeft dus aan dat je meer aan de adviesmodule hebt als het systeem vragen genereert op basis van het kennisniveau van de gebruiker, en dan via een soort funnel de vragen steeds specifieker maakt..?

Bedankt voor je input!

Verwijderd

Topicstarter
lordsnow schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:10:Ik moet zeggen, een advieswizard is welkom, maar in tegenstelling van wat je zou verwachten van een wizard krijg je uiteindelijk MEER resultaten. Zonder wizard zat ik op 8, en met de wizard op 52 resultaten. Da's niet echt fijn.
Dus in jouw geval leidt het niet tot een reductie in "search costs". Iets wat je wel verwacht als je gebruik maakt van een adviesmodule..

Bedankt voor je medewerking!

Ik zoek nog een aantal respondenten. Mocht je mee willen werken, scroll dan even omhoog naar de openingspost of klik hier http://ed-win.name/select/select.htm

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:55
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:18:
[...]

Ok, er wordt inderdaad een beperkt aantal vaste vragen gesteld. Je geeft dus aan dat je meer aan de adviesmodule hebt als het systeem vragen genereert op basis van het kennisniveau van de gebruiker, en dan via een soort funnel de vragen steeds specifieker maakt..?

Bedankt voor je input!
(verkapte vraag naar welk format cam, formulering is natuurlijk even zo snel niet optimaal)
"Wat voor camera zoek je:"

* Een vooral kleine makkelijke camera waar ik op vakantie en in vrije tijd mooie fotos mee kan maken
=> ultra compact / compact
* Een camera met uitgebreidere functionaliteit en instelmogelijkheden waarbij formaat minder belangrijk is
=> compact / prosumer
* Een krachtige camera waar ik alles zelf mee kan regelen, externe assesoires etc etc etc
=> prosumer / dSLR

Ik denk dat dit voor velen de juiste eerste vraag zou zijn, waarbij je in de vervolgvragen gerichter naar kennis en verwachtingspatroon kan vragen.

PS: de knop om de wizard te starten op kieskeurig is VEEEL te onopvallend... je ziet een enorm forumlier met vooral weinigzeggende technische vragen en dat kleine linkje bovenin zie je niet 123

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 28-08-2006 10:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=26381127,noline]
PS: de knop om de wizard te starten op kieskeurig is VEEEL te onopvallend... je ziet een enorm forumlier met vooral weinigzeggende technische vragen en dat kleine linkje bovenin zie je niet 123
Dat ben ik helemaal met je eens. Persoonlijk vind ik het mechanisme ook erg lastig, waarbij een nieuwe pagina wordt geopend die de resultaten dan in de onderliggende pagina overneemt..

Bedankt voor je input!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Hierbij de eerste (oppervlakkige) terugkoppeling. De tot nu toe verwerkte vragenlijsten laten de volgende bevindingen zien. De vragenlijst is er in twee varianten. Bij de eerste wordt eerst een keuze gemaakt zonder advies van de module en dan met , bij de andere vragenlijst is dit juist andersom vanwege methodologische redenen.

Het gemiddeld aantal resultaten met gebruik van de adviesmodule wordt juist meer in plaats van minder vergeleken met wanneer men zelf selecteert . Respectievelijk 31 en 20. Het maken van een keuze lijkt er dus niet eenvoudiger op te worden.

Het gemiddelde vertrouwen in de eigen beslissing ligt op 4,75 en het vertrouwen in het advies dat het systeem genereert ligt op 4,70 op een schaal van 1 (laag) – 7 (hoog).

Ongeveer 1/3 van de respondenten kiest voor een andere digitale camera na het gebruik van de adviesmodule. 2/3 blijft bij zijn besluit.

Enkele gemiddelden

Alle gemiddelden worden als volgt weergegeven.
1 - volledig mee oneens
4 - neutraal
7 - volledig mee eens

Het laagste gemiddelde wordt gescoord bij de vraag of u minder andere bronnen zoals websites of magazines raadpleegt indien u de adviesmodule kunt gebruiken (2,40). Dezelfde vraagstelling maar dan of u minder andere personen zal raadplegen scoort ook laag met een gemiddelde van 2,66.
Slechts 1 respondent is het er volledig mee eens dat de adviesmodule hem in staat stelt sneller een digitale camera te selecteren. Het gemiddelde is hier 3,66, dus net onder “neutraal”. Met een score van 3,89 is de respondent het er niet mee eens dat er met behulp van de adviesmodule een digitale camera wordt gevonden die beter aansluit bij zijn wensen. Tevens lijkt het selecteren er niet eenvoudiger op te worden (3,92). Het gebruik van de adviesmodule wordt wel makkelijk gevonden (5,92).

De enquête heeft de mogelijkheid om opmerkingen in te voeren. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. Interessant is dat:
- Er oude producten in de database zitten
- Niet alle nieuwe producten in de database zitten
- Er onjuistheden in de product features zitten
- Het systeem ingewikkeld wordt gevonden door het popup venster
- Er teveel resultaten worden gegenereerd
- Soms onrealistische prijzen worden vermeld.

Ik vraag u te reageren met uw mening betreffende deze eerste bevindingen. Werden deze resultaten door u verwacht?
De komende tijd worden de resultaten gedetailleerd geanalyseerd. Verdere terugkoppeling en verloting van de waardebonnen vindt op korte termijn plaats.

Met vriendelijke groet,

Edwin Hendrick

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik vond het onderzoek warrig overkomen. De ene keer kom ik bij een adviesmodule die me maar 1 optie geeft. (WeatherSealed, CompactFlash, RAW, SLR, nogzowat) En dat is de Canon EOS 1Ds MarkII. Terwijl ik *weet* dat de 1DMarkII en de 1DMarkIIN ook aan mijn eisen voldoen.
De EOS 1DMarkII N komt echter helemaal niet in de module naar voren en de 1DMarkII schijnt niet weathersealed te zijn... Mijn vertrouwen in de adviesmodule is hierdoor nogal ruk en ik heb dan ook bedacht dat ik vast geen goede correspondent ben ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Ik kan de adviesmodule niet gebruiken met Opera. Popup-venster opent niet. Dan die adres in een nieuwe venster per hand kopieren en openen. Maar die advies kan ik niet meenemen, dus weer per hand (raden) kiezen. Zonder advies 6, met advies 35 modellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:47:
Het laagste gemiddelde wordt gescoord bij de vraag of u minder andere bronnen zoals websites of magazines raadpleegt indien u de adviesmodule kunt gebruiken (2,40).
Gezien de aard en achtergrond van (de bezoekers van) dit forum was dat te verwachten. Er komen wel 's wat "help ik zoek een camera" users langs, maar die nemen niet of nauwelijks de moeite om andere topics te lezen. De meeste users zijn hobbyist, en sowieso al geinteresseerd in fotografie en de techniek en de spullen die daarvoor te krijgen zijn.
Voor een hobbyist is 't doodgewoon leuk om reviews, vergelijkingen, etc. te lezen. Een adviesmodule zal daar niets aan veranderen...
Tevens lijkt het selecteren er niet eenvoudiger op te worden (3,92). Het gebruik van de adviesmodule wordt wel makkelijk gevonden (5,92).
Een gemakkelijk te bedienen adviesmodule die geen gericht advies oplevert is imho een zinloze toevoeging.
Ik vraag u te reageren met uw mening betreffende deze eerste bevindingen. Werden deze resultaten door u verwacht?
Gezien de resultaten uit m'n eigen 2 pogingen (zie eerder in dit topic) had ik niets anders verwacht, en vind ik de analyse zelfs nogal mild.
Vooral het resultaat voor een "ik zoek een leuke kleine camera" gebruiker is absoluut onbruikbaar. 200 camera's, dat is zo ongeveer het hele assortiment van MediaMarkt of Dixons...
Pagina: 1