Liveset opnemen. Wat is de beste manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hallo jongens,

Binnenkort gaat er hier een feestje van start met als muziekgenre: House, Groove & Electro.

Nu heb ik aan de beste organisatoren gevraagd of ze ook een live opname maken in de 2 area's die gebruikt worden. "Nee" was het antwoord ;)

Ik heb aangeboden om daar eens mee aan de slag te gaan. Nu heb ik een kleine ervaring met geluid opnemen, omdat ik bij een vriend van mij ook wel eens een mixje heb opgenomen, met de notebook. Maar dit steekt denk ik anders in elkaar.

Ik wil namelijk dat ik een liveset kwaliteit krijg, net als bij Sensation. Je hoort de muziek erg goed, goede kwaliteit, maar je hoort ook nog het publiek er doorheen komen. Doen ze dat met een microfoon ofzo, die ze hebben aangesloten? En knallen ze daar een kabeltje van de line-out van het mengpaneel naar de line-in van de notebook?

Ook heb ik wel eens gehad, wanneer je een mix aan het opnemen bent (dat deed ik met Soundforge), dat het programma crasht, en dat alles wat je hebt opgenomen, verloren gaat. Ik zoek dan ook een programma die REALTIME, of wanneer het niet anders kan, met een buffer, wave-geluid op een schijf opslaat.

Wie heeft hier ervaring mee, en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik gebruik altijd Magix software voor het opnemen van mixes en livesets. Maar het kan ook nog ingewikkelder ja, daarom volg ik dit topic.

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Wat je ook kan proberen op gebied van software is Audacity . Terwijl je opneemt schrijft het programma stukken buffer weg in bestanden van 1MB (5sec = 1MB). Daardoor kan je niet in één klap een volledige opname kwijtgeraken hoogstens een paar seconden geluid. Ook gaat het beheerst om met cpu-kracht.

Waar je wel rekening gaat moeten mee houden is dat je veel plaats gaat nodig hebben om een set van bv een uur op te nemen. Het programma record ongecomprimeert z'n geluid.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
W3lta schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:28:
Wat je ook kan proberen op gebied van software is Audacity . Terwijl je opneemt schrijft het programma stukken buffer weg in bestanden van 1MB (5sec = 1MB). Daardoor kan je niet in één klap een volledige opname kwijtgeraken hoogstens een paar seconden geluid. Ook gaat het beheerst om met cpu-kracht.

Waar je wel rekening gaat moeten mee houden is dat je veel plaats gaat nodig hebben om een set van bv een uur op te nemen. Het programma record ongecomprimeert z'n geluid.
Betekent het dan ook, dat wanneer ik een uur muziek heb 720 bestanden heb, welke ik daarna aan elkaar moet plakken?

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Nee dat doet het programma zelf wel op je het "project" opslaat, die bestanden staan in een tijdelijke map die gewist worden na het afsluiten van het programma. Het kan ook exporteren naar mp3.

Ik heb het persoonlijk al gebruikt om opnames te maken van een lokaal bandje, daarbij heb ik geen problemen ondervonden naar crashen van het programma.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
WiNlUx schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:28:
Ik wil namelijk dat ik een liveset kwaliteit krijg, net als bij Sensation. Je hoort de muziek erg goed, goede kwaliteit, maar je hoort ook nog het publiek er doorheen komen. Doen ze dat met een microfoon ofzo, die ze hebben aangesloten? En knallen ze daar een kabeltje van de line-out van het mengpaneel naar de line-in van de notebook?
Als je het geluid van het publiek erbij wil hebben ontkom je er niet aan om zaalmicrofoons te gebruiken, je zou het bijv. op kunnen lossen dmv een microfoon en een mengtafeltje, waar je de opnamebron ook ingooit. En dat neem je dan weer op.

Op feesten als Sensation draait er gewoon een harddiskrecorder met meerdere sporen, zodat ze achteraf het publiek er naar wens doorheen kunnen mixen in de studio.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Het allermooiste is natuurlijk dat je een multichannel opneem kaart hebt zodat je de verschillende bronnen los kunt opnemen. Zo kun je achteraf nog het een en ander masteren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou op zeker een compressor/limiter tussen mengpaneel en PC zetten.

Maar eigenlijk zou ik op zoek gaan naar een (evt portable) DAT recorder. Rustig digitaal opnemen, en thuis lekker rustig overzetten.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:37:
Ik zou op zeker een compressor/limiter tussen mengpaneel en PC zetten.
Liever 24 bit opnemen en ook dat dan thuis op je gemak doen ;)

Ik weet niet wat het budget is, maar misschien kun je met dit: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=11&page=1 en dit http://www.behringer.com//ADA8000/ADA8000_big.jpg

Combineren om flink wat op te kunnen opnemen voor redelijk geld. Kost samen zo'n 400 euro denk ik.

Edit: dat ESI ding is output zie ik net. Je hebt dus een adat input nodig, is vast ook wel te krijgen...

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 26-08-2006 22:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepspace schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:55:
[...]

Liever 24 bit opnemen en ook dat dan thuis op je gemak doen ;)
Maar je weet het zelf ook; een keer oversturen en je opname is naar de maan.

Ik heb, jaaaaren geleden, ook veel livesets opgenomen op feesten (iets met illegale radio enzo :+ )
Hier namen we gewoon een dat recorder voor mee. Aftappen vanaf het mengpaneel, inregelen en klaar.

Wil je iets snels en simpels, kijk dan naar de behringer minicom 800 samen met een edirol r1 oid.
Maar een DAT recorder van marktplaats afhalen kan natuurlijk ook.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1