Remote X: debian -> knoppix over wan probs

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Ik probeer vanaf een Debian bak een X applicatie displayed te krijgen op een knoppix bak. Dit gaat over het internet.

De opzet tot nu toe is de volgende:

De debian bak zit achter een firewall, de knoppix bak achter een ADSL router.

Op de knoppix bak heb ik via "xhost +" volledige toegang aanstaan (ja, is niet secure maar alleen voor de test).
Op de ADSL router heb ik in de NAT table een entry toegevoegd die port 6000 doorstuurt naar port 6000 van het IP van de knoppix bak.
Op de debian machine heb ik in 1 console watch netstat -tn draaien. In een andere start ik als test "xterm -display [ip adsl router]:0.0

Ik zie nu in de console die netstat draait meteen een regel bijkomen met "foreign address [ip adsl router]:6000 state ESTABLISHED".

Dit lijkt dus goed te gaan. Alleen, op de knoppix bak zie ik gewoon geen window verschijnen.

Natuurlijk heb ik het ook andersom geprobeerd met de meest voor de hand liggende methode: ssh -X vanaf knoppix naar de entry server van het netwerk waarin de debian bak zit. Dit werkt echter niet. X11forwarding staat wel aan op deze entry server, maar na het inloggen heb ik gewoon geen DISPLAY die gezet is. Omdat ik niet wil (mag!) rommelen op deze machine laat ik deze methode dus maar voor wat het is.

Het vreemde is dus dat die eerste methode wel connect, maar toch nix laat zien. Na het opstarten van de ssh server op Knoppix, kan ik wel gewoon ssh'en vanaf de debian naar de knoppix bak, maar X wil dus niet lukken.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
update:

xterm werkt nog steeds niet, maar als ik xclock gebruik als test app om remote te draaien werkt het -wel-!

Dit is een aspect van X remote wat ik nog niet helemaal begrijp moet ik toegeven. Een soortgelijk probleem heb ik ook wel eens gehad als ik vanaf mijn laptop binnen een lokaal lan naar mijn desktop wil connecten via X. Als ik dan firefox remote probeer te draaien, dan wordt mijn locale firefox opgestart, terwijl thunderbird wel de remote versie geeft. (weet niet helemaal of dit related is)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 10:00

decramy

root@birdie:~#

hoe ik dit altijd doe is als volgt:

startx
ssh -X firewall.mijndomein.nl
ssh -X debian.mijndomein.nl
mozilla-firefox

De -X optie geeft aan dat er X forwarding plaatsvind en zal in je sessie de X server van je locale machine koppellen aan de sessie op de debianmachine.

EDIT:
gooi eens wat extra info, probeer eens 'ssh -X -v debian.mijndomein.nl' en kijk daar waarom ie die X sessie niet wil maken...

[ Voor 19% gewijzigd door decramy op 26-08-2006 16:12 . Reden: lezen voor je reageert decramy! ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• flowerp
decramy schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:10:
hoe ik dit altijd doe is als volgt:

startx
ssh -X firewall.mijndomein.nl
ssh -X debian.mijndomein.nl
mozilla-firefox
Zo wilde ik het dus ook doen, maar dat werkte niet, Ik ben er echter wel achter waarom firefox het ook op het lokale netwerk niet remote deed. Deze app negeert gewoon de -display param die ik gebruikte, maar het kijkt wel naar de environment variable DISPLAY. Eigenlijk is dit raar, want van toen ik nog voor X programmeerde weet ik dat je als X applicatie gewoon alle commandline parameters direct door gooit naar de x libs. Blijkbaar zijn ze gewoon deze on-liner vergeten ofzo...
gooi eens wat extra info, probeer eens 'ssh -X -v debian.mijndomein.nl' en kijk daar waarom ie die X sessie niet wil maken...
Zal ik eens proberen. Zit nu onder Mac OS X en heb daar geen X installed zijn (DVD kwijt), maar ik reboot morgen wel even naar Ubuntu om eens te kijken wat -v geeft.

• flowerp
decramy schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:10:
Nooit geweten dat die -v option zo'n duidelijke info gaf. Lijkt wel of je een logger op level finest zet. Anyway, het is nu meteen duidelijk:

code:
1
2
3
4
Requesting X11 forwarding with authentication spoofing.
Sending environment.
Sending env Lang=en_US.UTF-8.
Remote: No xauth program; cannot forward with spoofing.

Simpele oplossing dus:
sudo bash, apt-get install xbase-client, en voilla alles lukt weer :)