X1900xt artifacts op nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Dag mensen.

Ik heb 3 dagen geleden m'n nieuwe systeem gekregen. Hier zijn de specs

Kast: Antec SLK3000B
Proc: Allandale 6400
Mem: Ocz 1gb
Mobo: Asus P5B
Grafk: Sapphire x1900xt
----------------------------------------

Er zat 1x120mm fan in.
Ik heb een paar games geinstalleerd zonder problemen, kon ook alles op hoogst spelen.
De volgende dag heb ik weer Ghostrecon AW gestart en na 5 min zag ik overal artifacts. Ik heb meteen spel afgesloten om beschadeging te voorkomen. Heb daarna halo geisntalleerd en daar zag ik ook artifacts. Halo is best een oude spel. Omdat er maar 1 fan in zit, heb ik nog een kleine fanetje erbij geplaats aan de zijkant van de kast, maar dat hielp ook niet.
Ik heb me kaart neit overgekocked.
Drivers zijn ook geupdate.

Ik heb naar de temp gekeken in de catalyst control center, bij idle is het rond de 40 graden, stressed 60.

zo ziet halo eruit
Afbeeldingslocatie: http://82.94.225.138/~imagehost/thumbs/tn_Ron97073.jpg

Fear combat :(
Afbeeldingslocatie: http://82.94.225.138/~imagehost/thumbs/tn_Ru437396.jpg

catalyst control center
Afbeeldingslocatie: http://82.94.225.138/~imagehost/thumbs/tn_H8997126.jpg

Ik weet niet wat ik nu moet doen, kaart is nieuw, niet overgeclocked en duur :?
Het rare is dat ik eerst hellemaal geen artifacts zag, kan die door gamen beschadigd zijn ??

[ Voor 5% gewijzigd door albatrosX1 op 27-08-2006 02:11 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik zou hem maandag rma sturen.
en soms duurt het een paar dagen voordat er artifacts onstaan.
probeer eens een extra fan of de kast open met een kamer ventilator ofzo voor extra koeling omdat en je gpu en je video ram te warm word

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

De videokaart kan inderdaad door het gamen beschadigd zijn, mits daarbij de temperatuurgrens van 135 graden doorbroken is. Een videokaart hoort zelfs rond de 100 graden nog geen krimp te gaven, ook niet tijdens gamen.

Probeer de videokaart eens terug te klokken om te kijken of de artifacts dan verdwijnen. Als dat zo is heeft de fabrikant/leverancier geen degelijk product geleverd en dient deze het product te repareren of te vervangen. :)

En natuurlijk is het ook handig om te weten of te voeding sterk genoeg is. Die X1900 serie slurpen wel 2 á 3x zoveel stroom als je CPU, dus een kwaliteitsvoeding van 450 Watt of meer is gewoon noodzaak.

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 26-08-2006 15:09 ]

Goud is geen geld

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat voor voeding zit erin? Het zou kunnen dat het een te lichte voeding is. Ik geloof dat je minimaal een a-merk 450W nodig hebt hiervoor.

[ Voor 29% gewijzigd door tdn135 op 26-08-2006 15:07 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07 23:21

Bever!

3

Grote kans dat je een productiefoutje hebt gekregen, gewoon rma sturen en dan zou je een goede moeten krijgen :)

• albatrosX1
Frank_Knopers schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:07:
De videokaart kan inderdaad door het gamen beschadigd zijn, mits daarbij de temperatuurgrens van 135 graden doorbroken is. Een videokaart hoort zelfs rond de 100 graden nog geen krimp te gaven, ook niet tijdens gamen.

Probeer de videokaart eens terug te klokken om te kijken of de artifacts dan verdwijnen. Als dat zo is heeft de fabrikant/leverancier geen degelijk product geleverd en dient deze het product te repareren of te vervangen. :)

En natuurlijk is het ook handig om te weten of te voeding sterk genoeg is. Die X1900 serie slurpen wel 2 á 3x zoveel stroom als je CPU, dus een kwaliteitsvoeding van 450 Watt of meer is gewoon noodzaak.
Heb een Enermax Liberty 500 watt, moet toch genoeg zijn denk ik zo

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:00
Ja, dat moet ruim genoeg zijn

• albatrosX1
ik heb het systeem dus bij azerty besteld. volgens mij is de kaart beschadigd geraakt door 3 uur te gamen omdat er maar 1 120mm fan in zat voor de rest nix. Maar ik vind wel dat ze je moeten waarschuwen als er niet genoeg koeling in je systeem zit.

Als dit het geval is, kan ik gebruik maken van garantie ??

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:00
Ik zou geen woord reppen over die ene casefan, gewoon alleen zeggen dat je kaart het niet doet.

No Shame, only Fame!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:44
Waarom een X1900XT, en draaien op 1024 x 768 ?? Mss b'tje overdreven :P 8)7

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

albatrosX1 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:01:
Dag mensen.

Ik heb 3 dagen geleden m'n nieuwe systeem gekregen. Hier zijn de specs

Kast: Antec SLK3000B
Proc: Allandale 6400
Mem: Ocz 1gb
Mobo: Asus P5B
Grafk: Sapphire x1900xt
----------------------------------------

Er zat 1x120mm fan in.
Ik heb een paar games geinstalleerd zonder problemen, kon ook alles op hoogst spelen.
De volgende dag heb ik weer Ghostrecon AW gestart en na 5 min zag ik overal artifacts. Ik heb meteen spel afgesloten om beschadeging te voorkomen. Heb daarna halo geisntalleerd en daar zag ik ook artifacts. Halo is best een oude spel. Omdat er maar 1 fan in zit, heb ik nog een kleine fanetje erbij geplaats aan de zijkant van de kast, maar dat hielp ook niet.
Ik heb me kaart neit overgekocked.
Drivers zijn ook geupdate.

Ik heb naar de temp gekeken in de catalyst control center, bij idle is het rond de 40 graden, stressed 60.

zo ziet halo eruit
[afbeelding]

catalyst control center
[afbeelding]

Ik weet niet wat ik nu moet doen, kaart is nieuw, niet overgeclocked en duur :?
Het rare is dat ik eerst hellemaal geen artifacts zag, kan die door gamen beschadigd zijn ??
stressed 60 graden, das niks 3uur gamen, moet gemakkelijk kunnen (lanparty)terug ermee. :X

• albatrosX1
appel22 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:24:
Waarom een X1900XT, en draaien op 1024 x 768 ?? Mss b'tje overdreven :P 8)7
omdat ik bang ben dat als ik hoger zet, dat ie nog meer beschadigd raakt. Maar ik vind op hogere resolutie spelen niet echt speciaal, ziet bijna zelfde uit als lagere reso's.

Ik had ook ergens gelezen dat de x1900xt bij idle rond de 60 graden hoort te zijn, vind het wel raar dat mijne 45 aangeeft. Sensor ook kapot ofzo :? :/

[ Voor 17% gewijzigd door albatrosX1 op 27-08-2006 01:46 ]

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:44
albatrosX1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:45:
.... Maar ik vind op hogere resolutie spelen niet echt speciaal, ziet bijna zelfde uit als lagere reso's.
....
Waarom neem je dan geen goedkopere kaart als je toch niet op hoge reso wilt draaie, voor 200 euro minder heb je ook een kaart die hetzelfde doet want of je nu 85 fps of 185 fps hebt, verschil zie je niet :P...

Inventaris | WhatPulse

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:48

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor. Heb je specifieke vragen over een moederbord, dan moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn, voor disken in Opslagmedia & I/O Controllers en voor TFT’s in Videoplanken & Beeldkanonnen.
Gezien jij problemen hebt met de videokaart lijkt mij de laatste, ofwel Videoplanken & Beeldkanonnen een betere plek :)

Dit topic zal dan ook die kant op verhuizen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:35

Format-C

Tracing Rays

albatrosX1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:45:
[...]

omdat ik bang ben dat als ik hoger zet, dat ie nog meer beschadigd raakt. Maar ik vind op hogere resolutie spelen niet echt speciaal, ziet bijna zelfde uit als lagere reso's.

Ik had ook ergens gelezen dat de x1900xt bij idle rond de 60 graden hoort te zijn, vind het wel raar dat mijne 45 aangeeft. Sensor ook kapot ofzo :? :/
Nee, de X1950 kaarten zijn idle tegen de 60 graden (las ik gisteren). De XT en XTX zitten idle gewoon tussen de 45 en 55 graden afhankelijk van wat de temperatuur van de omgeving en de binnenkant van de kast is. Alleen STRESSED zou de kaart tussen de 80 en 95 graden "moeten" zitten. Dus als jij dit zegt:
Dan is de kaart stressed wel ERG koel. En idle eigenlijk ook te koel. (Voor zover koelte als niet goed kan worden aangezien) 40 graden is niet normaal denk ik. Zelfs met mijn kast open en een 12cm fan erop is mijn XTX idle nog 45 graden. En dat was mijn XT ook.

Maar het maakt eigenlijk niet veel meer uit die temps; want ik denk dat je een DOA hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 29-08-2006 11:38 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-03 12:52
Luister eens goed naar je fan.
Ik had vanmorgen ook een artifact probleem. Tijdens het gamen ging de fan totaal niet harder draaien.
Atitool deinstalleren en ati drivers deinstalleren. Ati driver installeren en voila hier geen gesodemieter meer.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
toch zien die artifacts eruit alsof het geheugen niet goed is (de blokjes) misschien zit de standaard koeler niet goed gemonteerd (tja dan zullen de temps wel hoger kunnen zijn)

enne met deze videokaart moet je MINIMAAL wel op 1280 spelen hoor. en hij kan makkelijk 4x AA en 4X AF aan (must) als je deze instellingen hebt dan wil ik je nog wel weer horen over "het ziet het er hetzelfde uit" :9

[ Voor 38% gewijzigd door Bulls op 29-08-2006 16:04 ]

Pagina: 1