Toon posts:

Computer gebruik in bar of café, wat heb ik nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn huidige computer ombouwen aan het bouwen naar een muziekcomputer, die ik kan gebruiken in een café.

Wat voor geluidskaart (redelijk van prijs) kan ik het best gebruiken om zo min mogelijk geluidsverlies te hebben.

Ook zoek ik een goed programma om de mp3 aan te sturen, het liefst met 2 players

(systeem ASUS A7N8X2.0, 512 MB, AMD XP 2500+)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Eigenlijk is elke kaart wel goed. Als je zorgt dat je jack out hebt, kun je hem mooi op een versterker aansluiten. Geluidskaarten zorgen eigenlijk alleen maar voor een goede kwaliteit, maar ook met veel onboard-gevallen komt er genoeg kwaliteit uit, zeker voor een café (daar hoor je het toch niet door de niet high-end boxen, en het achtergrondgeluid..). Ik raad je aan een goedkope kaart te kopen, en via een jack > tulp stekkertje op je versterker aan te sluiten.

Als programma is foobar2000 geweldig, het is zéér licht, kan álles spelen (zelfs ogg vorbis..), en is enorm goed te tweaken... _O_

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 26-08-2006 14:55 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 08:56

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Zijn bak heeft al Soundstorm als onboard geluidskaart, dus die kan hij dan ook prima gebruiken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Op mijn werk gebruiken we BPM studio, een goed pakket waar je van alles mee kan doen, heeft een duidelijke interface (winamp 2 achtig) een goeie zoekfunctie en gezien de specs die je geeft moet dat zeker draaien

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Misschien heb je er niets aan, maar ik heb zelf erg goede ervaring met een Audigy 2 Value. Deze zijn maar 30 / 35 euro oid en er komt gewoon erg goed geluid uit. Duidelijk beter dan mijn onboard geluid (was destijds nForce2, zou niet weten hoe onboard geluid het nu doet).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
http://www.eazis.com/nederland/software.htm

Heb je ook meteen de rechten goed geregeld.

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
bestaat er eigenlijk ook een speler zoals dat eazis waarvoor je geen os nodig hebt, wat dus zeg maar een ingebakken os heeft, zodat je een pc alleen maar als player kan gebruiken?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52

makje

Professioneel prutser

Paddixx schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:49:
Zijn bak heeft al Soundstorm als onboard geluidskaart, dus die kan hij dan ook prima gebruiken.
De A7N8X heef geen soundstorm, alleen de A7N8X Deluxe heeft soundstorm

Persoonlijk zou ik er een iets beter kaartje in doen, vooral als je de boxen/versterker analoog aan wilt sluiten dan kan een goede geluidskaart toch een veel warmer geluid geven dan de onboard meuk, zeker de onboard meuk van een paar jaar terug.

Bijv een Hercules Fortissimo 4 of een Terratec Aureon Space geven een goed geluid voor muziek voor relatief weinig geld, maar ook de Creative Audigy kaarten geven goed geluid.

9800x3d

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

makje schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:33:
[...]

De A7N8X heef geen soundstorm, alleen de A7N8X Deluxe heeft soundstorm
Weer wat geleerd.

In dat geval kan je inderdaad beter voor een ander kaartje kijken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Deluxe, wat voor driver kan ik het beste gebruiken om de Soundstorm aan te sturen?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze driver geinstalleerd. Het programma geeft aan een 5.1 systeem te gebruiken. Echter krijg ik maar uit 2 van de 5 boxen geluid. Met andere en mindere programma's heb ik daar géén last van.
Wie heeft er gebruikservaring met een Terratec Aureon 5.1 PCI. Is dit een beetje een redelijke kaart of toch wat beters nemen en zo jah wat dan?

• TheZeroorez
  • Niet online
Waarom zou je muziek in een bar/café over 5.1 willen? 8)7
  1. 5.1 is voor films, niet voor muziek
  2. In een café is het zo rumoerig dat je dit toch niet zal horen
  3. Speel jij liedjes af die in 5.1 zijn opgenomen dan :?
Kortom: Lekker 2.0 spelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik dit systeem wil gaan gebruiken, beschrikt nog niet over een geluidsinstallatie. Ik wil dan mijn huidige 5.1 systeem boxen gebruiken. Voor media gebruik ik nu Mediamonkey. In princiepe een goedwerkend programma maar heeft echter 1 player (zoek er 2). Met mijn huidige geluidsdriver (programma) kan ik mijn geluidsverdeling en instellingen niet aanpassen, best balen

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik zou lekker weg blijven van de Creative, en een geluidskaart pakken die ontworpen is voor muziek ipv gaming. M-Audio, Terratec, Audiotrak, dan zit je goed :)

Mijn ervaring met on-board en andere low-budget geluidskaarten is dat er toch een boel ruis of een brom in blijkt te zitten, iets wat je niet hoort op een pc-speakersetje maar wel op een hi-fi set of een PA.
Na het vervangen door een (externe) M-Audio was het probleem opgelost, en het geluid klonk ook nog eens stukken helderder.

Waar je ook naar wil kijken is denk ik een touchscreen en/of ene siliconen keyboard, het zal niet de eerste keer zijn dat er een glas omgaat of iemand met natte handen de boel probeert te bedienen.

[ Voor 30% gewijzigd door Chiron op 28-08-2006 20:27 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Of een kaart pakken met s/pdif output en er een DAC langs leggen.
Bijvoorbeeld zo'n apparaat
http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG
Kun je ook nog wat aan het geluidsbeeld veranderen.
Of alleen een DAC (stuk goedkoper)
http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

PGEQRZEM

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:13:
Waar ik dit systeem wil gaan gebruiken, beschrikt nog niet over een geluidsinstallatie. Ik wil dan mijn huidige 5.1 systeem boxen gebruiken. Voor media gebruik ik nu Mediamonkey. In princiepe een goedwerkend programma maar heeft echter 1 player (zoek er 2). Met mijn huidige geluidsdriver (programma) kan ik mijn geluidsverdeling en instellingen niet aanpassen, best balen
Ik weet niet hoe die boxen aangesloten zijn, maar ik denk dat je beter één boxje weg kan halen, 2 boxen op het linker kanaal aan kunt sluiten, 2 boxen op het rechter kanaal aan kunt sluiten, en de subwoofer (als er een subwoofer-uitgang is de subwoofer-uitgang natuurlijk, maar anders) op het linker- of rechterkanaal.

Verwijderd

Topicstarter
De aansluitingen gaan via tulpstekkers naar mijn subwoofer en vanuit subwoofer 3x stekkers naar PC.
De speakers zijn van het merk Philips met type A5.100/00 (Extreme Surround 1000W PMPO, wat dat inhoudt weet ik niet (PMPO))

Verwijderd

PMPO is een hoop marketing gewauwel. Meer hoef je niet te weten :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:44:
Ik ben mijn huidige computer ombouwen aan het bouwen naar een muziekcomputer, die ik kan gebruiken in een café.

Wat voor geluidskaart (redelijk van prijs) kan ik het best gebruiken om zo min mogelijk geluidsverlies te hebben.
Elke, maar dan ook werkelijk elke, geluidskaart van minder dan vijf jaar oud voldoet prima.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

-Arcane- schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:16:
bestaat er eigenlijk ook een speler zoals dat eazis waarvoor je geen os nodig hebt, wat dus zeg maar een ingebakken os heeft, zodat je een pc alleen maar als player kan gebruiken?
AmaroK heeft een Live-CD :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 21:23
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:44:
(systeem ASUS A7N8X2.0, 512 MB, AMD XP 2500+)
Ik weet niet wat er allemaal nog meer met die computer moet gebeuren, maar zijn deze specs voor puur muziek niet ENORM overkill ??
Ikzelf gebruik gewoon een oude P75 met 16mb edo-ram en 16AWE Gold (ISA) geluidskaart icm DOS en mpxplay... geeft echt goed geluid ! (en start in 10 seconden op na de bios)

[ Voor 3% gewijzigd door MichielioZ op 30-08-2006 05:45 ]

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

Verwijderd

Topicstarter
MichielioZ schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 05:44:
[...]

Ik weet niet wat er allemaal nog meer met die computer moet gebeuren, maar zijn deze specs voor puur muziek niet ENORM overkill ??
Ikzelf gebruik gewoon een oude P75 met 16mb edo-ram en 16AWE Gold (ISA) geluidskaart icm DOS en mpxplay... geeft echt goed geluid ! (en start in 10 seconden op na de bios)
Mijn systeem was eigenlijk bedoeld voor gamen, maar nu ik een café wil beginnen in het buitenland. En wil daarom dit systeem ombouwen als muziekcomputer. En evt. na verloop van tijd als kassaregistratie.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:13:
[...]

Mijn systeem was eigenlijk bedoeld voor gamen, maar nu ik een café wil beginnen in het buitenland. En wil daarom dit systeem ombouwen als muziekcomputer. En evt. na verloop van tijd als kassaregistratie.
Ik zou een wat simpelere PC gebruiken voor de muziek, het is zonde om zo'n zware bak te gebruiken voor zoiets simpels als MP3tjes afspelen. Wel zou ik proberen om de kassaregistratie op een andere (ook low-end) computer te doen, zodat het risico dat beide tegelijk uitvallen een stuk kleiner wordt.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:13:
[...]

Mijn systeem was eigenlijk bedoeld voor gamen, maar nu ik een café wil beginnen in het buitenland.
Ook in het buitenland moet je rechten afdragen qua muziek. Nu weet ik niet in welk land je dat wil doen, maar Alcas heeft systemen inclusief een regeling voor de rechten in diverse landen.
Info over Cafe software
En wil daarom dit systeem ombouwen als muziekcomputer. En evt. na verloop van tijd als kassaregistratie.
Hiervoor heb je ook andere systemen, waar je ook direct kan pinnen, en producten kan invoeren met prijzen. Ding houd dat ook allemaal netjes bij. Geen idee wat oor systeem dat is, maar wie weet krijg je daar nog wel antwoord op hier ;)

Ey!! Macarena \o/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef idd aan in welk land je bezig wilt, dat maakt nogal uit qua rechten e.d. en dat kan op z'n beurt bepalen wat beste softwarematige optie is :o

Idem voor betaalsystemen (in BE is Proton volledig ingeburgerd en makkelijk, in BY of UA is electronisch betalen niet-bestaande en moet je rekening houden met officiele valuta vs harde valuta etc)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Geen idee wat voor systeem dat is, maar wie weet krijg je daar nog wel antwoord op hier
Wat betreft kassa hardware: tot zo'n 1,5 jaar terug verkocht IBM nog POS terminals (duur woord voor kassa ;)) met een 400MHz AMD K6. Daar hebben we er ondertussen een hoop van uitgeleverd, en die dingen doen 't allemaal nog prima, en zijn meer dan ruim voldoende voor een kassa in een bar.
Op dit moment is hun 'traagste' kassa denk ik de SurePOS 514 met een 1.2GHz VIA processor (ongeveer vergelijkbaar met een 600MHz P3), maar dat is waarschijnlijk vooral omdat de K6 processoren op zijn... ;)
En zoals al gezegd, voor een goede MP3-jukebox heb je niet meer dan een bescheiden Pentium of K5/6 nodig, en onder DOS of een kale Linux installatie zou je zelfs nog prima met een 486 uitkunnen! 8)

Die 2500+ zou ik lekker in de back office neerzetten, voor je administratie en correspondentie, etc.

Wat software betreft is het land waar je bar komt idd. wel heel belangrijk. Stel dat je POS software hebt dat prima (en gecertificeerd) met InterPay kan babbelen, maar geen Proton interface heeft, dan heb je in Belgie een probleem. Of hij doet creditcard transacties goed via 3C, maar niet via bv. Shift4, dan heb je in de VS niet zo bar veel aan zo'n interface.
Wat muzieksoftware en rechten betreft weet ik 't niet, maar bij Nederlandse klanten kom ik vrijwel steeds Alcas tegen.
Pagina: 1