Toon posts:

acceptabele assemblage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

wil een nieuw systeem aanschaffen en heb volgende (gedeeltelijke) configuratie voor ogen:
- Cooler Master Behuizing Centurion 534 Zwart, Zilver, 430 Watt, 1x120mm
- MSI VGA Radeon RX1300 Pro 256 MB (is keuze van video-kaart chipset afh. van Mobo chipset ? Zie vaak op Mobo aanduidingen een aparte vermelde Video chipset, intel, nvidea, via, etc. ?)
- Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
- DDR2, Corsair TWIN2X, 1GB, 800 Mhz, PC6400.

In eerste instantie had ik een AMD X2 3800+ in gedachten, omdat ik vind dat AMD krediet verdient voor het bekonkureren van Intel, maar de E6300 schijnt (vooral in O.C. mode) nogal wat sneller te zijn en gezien O.C. nu nog niet zo belangrijk voor me is, maar na verloop van tijd waarschijnlijk een rol gaat spelen gaat deze E6300 voor mij waarschijnlijk jaartje of 2 langer mee . Gebruik comp. voornl. voor standaard prog's als word, excel, internet, af en toe spelletje, maar wil ook een kleine hoeveelheid videobanden overzetten naar DVD met enige bewerking, vandaar de RX1300 die voorzien is van Video-in (AVIVO) (In deze prijsklasse zo'n beetje de enige die ik kon vinden bij Salland Automatisering. Vind het belangrijk dat systeem bij 1 firma wordt besteld. Samenstellen doe ik zelf.) Op de achtergrond draaien ZA, Virusprog, vaak mediaplayer, div. internet sites, etc. Ik denk dat een dual core hier voordeel biedt tov S.C. Delen jullie deze mening ook ?

Nu is mijn vraag wat vinden jullie van deze configuratie en wat is het beste mobo (tot 130,- euri) voor mij. Liefst heb ik:
- 2 IDE slots vanwegen 2 huidige IDE 160 GB, 7200 WD, HDD's
- 2 PCI-e 16x (1 over voor toekomstige kaarten ?)
- 1066 MHz BUS
- liefst wel RAID, voor gegevensback-up (moet ik hiervoor naast RAID op Mobo nog een aparte controller voor hebben ?)

gemiddeld doe ik zo'n 3 jaar zonder al teveel upgrades en daarna wordt het tijd voor jaartje O.C.

alvast hartelijk dank voor jullie hulp !

Oh ja, als jullie uiteraard andere suggesties hebben, hier en daar valt er nog wel met een paar euri's te schuiven, maar liefst niet al teveel er nog bij (X2 3800 -> E6300 was nl. ook al een redelijke verhoging .) totaal had ik zo'n Eur. 600,- in gedachten zonder HDD's, maar moet dus ook nog DVD en enkel I/O devices erbij.

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Een mooi budget bordje?

Doet mij gelijk denken aan de op dit moment populaire Asrock oplossingen:

http://www.asrock.com/product/ConRoeXFire-eSATA2.htm
http://www.asrock.com/product/ConRoe945G-DVI.htm

plus:
-Beide verkrijgbaar voor onder de €100.
-2 IDE aansluitingen.
-prijs/kwaliteit verhouding

min:
-geen 2e 16x PCI slot, maar waar vindt je dat voor <€130?

[ Voor 15% gewijzigd door MachoM op 26-08-2006 14:41 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
In eerste instantie had ik een AMD X2 3800+ in gedachten, omdat ik vind dat AMD krediet verdient voor het bekonkureren van Intel, maar de E6300 schijnt (vooral in O.C. mode) nogal wat sneller te zijn en gezien O.C. nu nog niet zo belangrijk voor me is, maar na verloop van tijd waarschijnlijk een rol gaat spelen gaat deze E6300 voor mij waarschijnlijk jaartje of 2 langer mee .
Je moet in ieder geval niet naar het merk kijken of wat ze doen. Die 2 beconcurreren elkaar namelijk voortdurend en zijn allebei op de wereld gezet om geld te verdienen voor aandeelhouders. Waar jij naar moet kijken is hoeveel heb ik te besteden en wat is de beste mogelijkheid voor dat budget.

Videokaart kan gewoon in elk moederbord met een PCI-E 16x slot, er zijn niet voor niets standaarden ontwikkeld ;) Als je Crossfire of SLI gaat gebruiken (2 videokaarten samen laten werken) wordt het wel anders, dan is de chipset wel van belang.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
MachoM schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:40:
Een mooi budget bordje?
plus:
-Beide verkrijgbaar voor onder de €100.
-2 IDE aansluitingen.
-prijs/kwaliteit verhouding
min:
-geen 2e 16x PCI slot, maar waar vindt je dat voor <€130?
Die 2 IDE aansluitingen kan ik niet vinden :? Wat ik wel gevonden heb is een MSI Mobo P4N SLI XE-F voor € 93,- !. Deze heeft zowel 2 IDE alsook 2 PCIx16. Echter heeft dual core 667 ipv 800 Mhz. Maakt dit veel uit ?

MSI geeft aan:"MSI Reminds You...
• DDR2 667 down speed to DDR2 533 with double-sided module:"

betekent dit dat ik dan dus DDR2 533 moet nemen of kan DDR2 667 ook maar downgrade modo dit gewoon naar 533 ?

EDIT: Ooops, nu zag ik ineens bij dit Mobo: "Supports Socket 775 for Intel P4 5XX, 6XX, P4EE, *Pentium D 8XX and Celeron D processors." Houdt dit in dat de Dual core E6300 dan dus niet ondersteund wordt ??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:23:
[...]
Videokaart kan gewoon in elk moederbord met een PCI-E 16x slot, er zijn niet voor niets standaarden ontwikkeld ;) Als je Crossfire of SLI gaat gebruiken (2 videokaarten samen laten werken) wordt het wel anders, dan is de chipset wel van belang.
Bedankt, noepzor, het is me weer wat meer duidelijk. Wordt nog eens een echte expert :*)