NB Fan Noodzakelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik draai op een Gigabyte 865PE bord met een PIV 1800, en mijn northbridge fan is helemaal afgesleten en maakt een hels kabaal.

Is zo'n ding noodzakelijk, of kan ik 'm er net zo goed af halen ?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien kan het zonder fan, maar zonder heatsink kan 100% zeker niet. Meestal is de fan en heatsink 1 ding. Wat wel goed kan is een Zalman blokje er op zetten die passief koelt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Ja, dat is noodzakelijk. Je kan echter wel een passieve koeler erop zetten, zodat je geen last hebt van geluid. Maar zonder enige vorm van koeling ben je al snel het haasje.

The devil is in the details.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso zou ik de heatsink erop laten zitten of vervangen door een heatsink van bijvoorbeeld Zalman de ZM-NB47J of de ZM-NB32J. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• mcdronkz
Er zit nu een fan op, en daaronder een klein heatsinkje. Een stuk kleiner dan die van m'n Asus board, dus vandaar dat ik me afvroeg of dat wel goed kon gaan.

• PilatuS
  • Niet online
Haal de fan er af en ga de PC stressen, als je na een half uur je vinger op het blokje kan houden voor meer dan 20 sec zonder pijn te krijgen zit het wel goed.

• mcdronkz
Na ongeveer een kwartier de Prime95 torture test te doen met mijn heerlijk stille pc, voel ik 'm eigenlijk amper opwarmen _/-\o_

• PilatuS
  • Niet online
Let er wel op dat er een verschil is tussen kast open en kast dicht, ik weet niet hoe je het getest hebt maar ik zou er wel ff voor zorgen dat je zeker weet dat ie niet te heet gaat worden.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:44
PilatuS schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:29:
Haal de fan er af en ga de PC stressen, als je na een half uur je vinger op het blokje kan houden voor meer dan 20 sec zonder pijn te krijgen zit het wel goed.
Niet helemaal waar.. bij mijn MSI K8n Neo4 zit ook zo'n kleine prutfan , dat ding is nu voor de 2de keer kapot (heb al een vervanging gehad) dus nu laat ik m maar weer passief lopen. is een giga klein heatsinkje, en kan mijn vingers er nog geen 5 seconden ophouden als ie stressed is, maar hij loopt stabiel als een huis :)

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Visgek24 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:54:
[...]

Niet helemaal waar.. bij mijn MSI K8n Neo4 zit ook zo'n kleine prutfan , dat ding is nu voor de 2de keer kapot (heb al een vervanging gehad) dus nu laat ik m maar weer passief lopen. is een giga klein heatsinkje, en kan mijn vingers er nog geen 5 seconden ophouden als ie stressed is, maar hij loopt stabiel als een huis :)
Nog wel, maar je weet niet hoe lang dat gaat duren. Het is gewoon beter voor je NB om hem redelijk te koelen.

Verwijderd

mcdronkz schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:43:
Na ongeveer een kwartier de Prime95 torture test te doen met mijn heerlijk stille pc, voel ik 'm eigenlijk amper opwarmen _/-\o_
Ik zou eerder met 3Dmark testen. Aangezien de northbridge instaat voor de verbinding tussen de processor, geheugen en grafische kaart. Prime laat toch bijna alleen de processor werken? Dus dan gaat de northbridge niet veel te doen hebben.
Ik denk dat je het beter nog eens opnieuw probeert met een gamebenchmark en laat ons de resultaten even weten. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 16:18 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=NB Fan Noodzakelijk ?]

Jouw topictitel alleen al levert uitstekende searchresultaten op :) Denk daar de volgende keer ook eens zelf aan ;) Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking va GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.