Toon posts:

laptop voor grafische toepassingen, budget €1800

Pagina: 1
Acties:
  • 1.377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik in september begin met een voortgezette studie tot interieurarchitect, heb ik een degelijke laptop nodig die:
--> grafisch goed presteert (gebruik van autocad, 3D Viz, Photoshop enz) m.a.w. grafische kaart met specifiek videogeheugen (256MB of meer)
--> dagelijkse verplaatsing aankan (kwaliteit van behuizing etc..)
--> binnen het budget van 1700 à 1800 EUR

Ik ben geen echte computerkenner, maar heb toch reeds enkele modellen op het oog met volgende specs:

Toshiba Qosmio F30-111

• Intel® Centrino® Duo Mobiele Technologie met Intel® Core™ Duo Processor T2400, Intel® PRO/Draadloze 3945ABG netwerkverbinding en Intel® 945PM Express chipset | klok snelheid : 1.83 GHz | front side bus : 667 MHz | 2nd niveau cache : 2 MB
• Windows® XP Media Center Edition
• Systeemgeheugen: 1.024 (512 + 512) MB
| maximale uitbreiding tot : 4.096 MB | technologie : DDR2 RAM (533 MHz)
• Harde schijf : 160 (80 + 80) GB
• DVD Super Multi drive (Double Layer)
• 15,4 " | Toshiba TruBrite® WXGA TFT display
• Grafische controller : NVIDIA® | NVIDIA® GeForce™ Go 7600

HP Compaq nx9420 business notebook pc (EV272AA)

• Intel® Centrino® Duo Mobiele Technologie
• Intel® Core™ Duo Processor T2500 2 GHz , 2 MB L2 cache, 667-MHz FSB
• Intel® Wireless LAN 802.11a/b/g, MOW2, Bluetooth
• Legitieme Windows XP Professional
• Chipset : Mobile™ Intel® 945PM Express chipset
• Standaard geheugen 1 x 1024 MB (tot 4096MB)
• 2 SODIMM-sloten
• Interne vaste schijf 100 GB(5400rpm)
• Dvd±rw supermulti, dubbellaags vast
• Draadloze technologie: Intel® Wireless LAN 802.11a/b/g, MOW2, Bluetooth
• Naam grafisch subsysteem: ATI Mobility Radeon X1600 met discrete PCI Express
• Grafisch subsysteem videokaartgeheugen: Tot 256 MB specifiek videogeheugen

MSI L745 (gezien op alternate.be)

• Powered by Intel® Core™ Duo Processor/ Intel® Core™ 2 Duo Processor (T7200)
• Microsoft® Windows® XP HOME/PRO
• 17-inch WXGA glare-type wide screen
• Nvidia Geforce Go7600/256MB (MXM-II)
• 80 / 100 / 120 GB HDD
• 512MB DDRII / 1024MB DDRII / 2048 MB DDRII
• DVD Dual/Super Multi, Dual Layer
• 802.11a/b/g WLAN + Bluetooth + Gbit LAN

HP Compaq nc8430 Business notebook pc (ES591EA)
  • Intel® Core™ Duo Processor T2500 2 GHz, 2 MB L2 cache, 667-MHz FSB
  • Mobile™ Intel® 945PM Express chipset
  • Geheugen: 1024MB (tot 4096 uit te breiden)
  • 2 SODIMM-sloten
  • HD: 100GB (5400rpm)
  • Grafisch subsysteem: ATI Mobility Radeon X1600 (256 DDR2 specifiek)
Verder had ik aanvankelijk gedacht aan een Dell Insprion 6400 met ongeveer dezelfde specs, of een Dell Precision M65, maar zie een internet-aankoop niet echt zitten (verzendkosten van dell zijn toch wel duur)

Het is de bedoeling de laptop (bijna) dagelijks mee te nemen naar school. Er zijn wel stopcontacten voorzien, maar niet genoeg voor elke student, dus een goede batterij is een must, of eventueel een extra batterij.
De grootte van de harde schijf is niet zo heel belangrijk in die zin dat ik een externe HD als opslagruimte zal gebruiken.
Verder twijfel ik over de grafische kaart, is een GeForce grafisch beter dan een ATI of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit?
Wat zouden jullie adviseren als beste keuze (of eventueel een alternatief)?

Alvast bedankt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Een X1600 of GeForce Go 7600 maakt niet veel uit. Enig punt om op te letten is dat de X1600 alleen gebruikt maakt van eigen ram of van gedeeld geheugen (Hypermemory). "• Grafisch subsysteem videokaartgeheugen: Tot 256 MB specifiek videogeheugen". Daarvan denk ik dat het Hypermemory is in die HP NX9420 doordat er tot 256MB staat. Daar dus op letten en navragen aangezien helemaal dedicated vram beter is.

Wat verder handig is is om overal even de resolutie en schermgrootte bij te zetten. Hoe hoger de resolutie hoe beter voor autocad (werkt prettiger). Maar hoe groterhet beeldscherm des te zwaarder/groter de laptop waardoor het mischien niet handig is om hem elke dag mee te sjouwen.

Verder zouden de prijzen er ook even bij kunnen zodat we ze kunnen vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Toshiba Qosmio F30-111
--> prijs: 1799 EUR incl.btw (alternate.be)
--> scherm: 15.4" met resolutie van 1280*800
--> gewicht 4.3kg... (wel wat zwaar)

HP Compaq nx9420 business notebook pc (EV272AA)
-->1813.79EUR incl. btw (1499 excl, volgens website HP)
--> scherm: 17" met resolutie 1440 x 900 WXGA
--> 3.4kg

MSI L745 (levertermijn nog onbekend)
-->prijs: 1749 EUR (alternate.be)
--> 17" WXGA Super Glare TFT met resolutie 1440*900
--> gewicht nog niet bekend

HP Compaq nc8430 Business notebook pc (ES591EA)
--> scherm: 15,4-inch WSXGA+ met brede inkijkhoeken (1680 x 1050 resolutie); met omgevingslichtsensor
--> prijs: 1813.79 EUR incl.btw (1499 excl btw, adviesprijs website HP)
--> gewicht: (vanaf) 2.7kg

Zo, bij deze is de aanvulling van de informatie gebeurd. Het meeste heb ik gevonden op de websites van de fabrikanten of verkopers.
Alvast bedankt voor het antwoord!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Ik weet niet hoe het met de behuizing zit, dat zul je zelfook moeten aanvoelen (toetsenbord, stevigheid scherm, hoe zitten deknopjes etc.). Maar gezien de specs zou ik voor de HP Compaq nc8430 gaan. Deze is mooi compact 15.4" tov 17" met een hoge resolutie wat prettig werkt (als ik de verhalen hoor). Dus makkelijk mee te slepen. Zo te zien op internet heeft hij gewoon 256 MB dedicated Videogeheugen (ikzou het toch nog evennavragen) dus dat is ook prima. Ook heeft hij een snelle CPU. Eventueel later het RAM nog uitbreiden naar 2 GB (zeker lekker voor vista).

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

titlefix :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor het antwoord en de titlefix :)
Ik kijk nog even verder uit maar zou binnen de 2 weken mn aankoop willen doen. Hoogst waarschijnlijk de HP nc8430, met later inderdaad wat extra RAM, als het budget het weer toelaat :)

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 23:00
Hey...

voor 1800 euro... een heel goeie keus, namelijk de Dell XPS 1710...

Beters kan je vrijwel niet krijgen...

Dell XPS

PSN/XBL: DarkTaufu

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 19:02

d-motion

zow... en dan nu...

Ik heb zelf een Toshiba Qosmio F30-111...

Heerlijke machine en wat handig is is dat er ook een tv-tuner in zit. (Windows Mediacenter bijgeleverd)

Als je bereik hebt kun je zelfs DVB-T ontvangen in de klas.

Accu heb ik nog niet echt vaak gebruikt maar zat volgens mij rond de 2 uur ongeveer.

Scherm is zeer duidelijk (alleen met zon niet echt een aanrader aangezien er zo'n glare overheen zit).

Goed toetsenbord en een heerlijke snelle HDD (en veilig in RAID 1).

Geheugen heb ik wel direct uitgebreidt naar 2 GB aangezien dit voor notebooks toch vaak lekkerder werkt.

Mocht je verder nog wat willen weten over de Toshiba vraag het maar:

WWW.RC5.NL

Verwijderd

Heb zelf de HP/Compaq nx9420. Lekker snel ding. Ben niet erg enthousiast over het scherm. Met helder beeld wat vlekken waarneembaar. Wel acceptabele prijs voor wat je krijgt vind ik..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat de merom uit is.... Zou die HP nc8430 misschien ook uitkomen met een merom erin? Dan kan ik beter even wachten, niet?

• Patrick Beuken
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb me ook die nc8430 besteld. Ik begin a.s. maandag met HBO bouwkunde.

www.patrickbeuken.nl

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 11:17
Toevallig @ Windesheim? :)

/me is 2e jaars ipo

Verwijderd

met zo een budget zou je ook een kijke kunne nemen naar alienware

Verwijderd

Hoi prang,
ik ben zelf zeer geinteresseerd in die F30-111 maar ik had wat vraagjes.

Is dat scherm hetzelfde als de schermen in de G serie (G30) behalve dan dat het 15.4" is met lagere resolutie? Gebruikt het scherm dubbele lampen zoals de G serie of maar 1 enkele?

Zijn die twee harde schijven nou 5400rpm of 4200rpm (zijn nogal tegenstrijdige specs op internet te vinden :) ?

Is hij heel erg groot en zwaar? Ben toch wel van plan hem redelijk vaak mee te nemen maar ik heb een HP 17" gehad en dat was echt geen probleem, hij zit toch altijd over beide schouders in een rugtas. Nu leek het dat deze F30 wel een flink stuk dikker (hoger) is (5cm?) maar is dat echt een probleem?

thanks!
Prang schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:47:
Ik heb zelf een Toshiba Qosmio F30-111...

Heerlijke machine en wat handig is is dat er ook een tv-tuner in zit. (Windows Mediacenter bijgeleverd)

Als je bereik hebt kun je zelfs DVB-T ontvangen in de klas.

Accu heb ik nog niet echt vaak gebruikt maar zat volgens mij rond de 2 uur ongeveer.

Scherm is zeer duidelijk (alleen met zon niet echt een aanrader aangezien er zo'n glare overheen zit).

Goed toetsenbord en een heerlijke snelle HDD (en veilig in RAID 1).

Geheugen heb ik wel direct uitgebreidt naar 2 GB aangezien dit voor notebooks toch vaak lekkerder werkt.

Mocht je verder nog wat willen weten over de Toshiba vraag het maar:
Pagina: 1