Backup schijf nodig intern of extern?

Pagina: 1
Acties:

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn harde schijf begint langzaam vol te lopen (200gig hitachi), maar het belangrijkste is dat ik een aantal bestanden heb die ik niet kwijt wil. Nu kan ik het wel om de week opslaan op dvd'tjes, maar dat vind ik ook zo'n gedoe.

Nu wil ik dus een extra harde schijf kopen, en dacht ik aan deze twee mogelijkheden:

a.Precies dezelfde schijf (om in raid te draaien, of mag het ook hetzelfde type zijn maar dan groter?), en dan daar alle muziek op zetten en een backup van mijn belangrijke bestanden. Dan hou ik dus nog een dikke 200gig over wat meer dan genoeg is.
b. Een externe schijf kopen van 200gig en dan hetzelfde als bij de interne toepassen. Dit lijkt mij echter een minder snelle toepassing en dan krijg ik nog een extra kastje/stekker erbij.

Kwa prijs ontlopen de twee mogelijkheden elkaar niet zoveel, ik heb er natuurlijk aan gedacht dat als heel mijn computer "ontploft" beide harde schijven wel kapot zouden kunnen zijn, maar dit lijkt mij een hoogst onwaarschijnlijk scenario. De externe zou ik nog mee kunnen nemen om bestanden over te zetten, maar dit zie ik mij ook niet zo heel vaak doen. Dus zie ik nog iets over het hoofd waar ik rekening mee moet houden, of is een interne schijf idd de beste optie?

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij RAID-0 (strip) heb je wel 400 GB, maar de kans dat je al je data kwijtbent is 2x zo groot. Als er namelijk 1 schijf kapot gaat ben je alles kwijt.
Bij RAID-1 (mirror) heb je 1x 200 GB; alles van de ene schijf wordt gekopieert naar de andere. Dit is wel sneller dan een externe backup maar ruimt win je hier niet bij.

Ik weet niet of je dit doorhad, maar jij wilt eigenlijk RAID-1 om je data veilig te stellen, maar hier win je geen ruimte mee. Anders moet je een partitie instellen voor (softwarematige) RAID-1. Dit werkt wel gewoon met verschillende HD's (zie de FAQ @ RAID FAQ).

Voor de duidelijkheid hier is een plaatje uit de FAQ over software RAID: http://faq.tweakers.net/om/Schijfbeheer-Atlas15K6.gif

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerNummer op 26-08-2006 12:29 ]

Verwijderd

ik heb zelf 2 maxtor 200GB's in RAID1 staan en daarnaast nog een Western Digital 200GB, die ik via USB iedere maand 1 dag aansluit om een offline backup te draaien.

Mocht bij mij ooit de bliksem inslaan of weet ik het wat voor engs, staat m'n data zoiezo nog op m'n USB schijf.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je wilt extra ruimte en een andere disk om bestanden op veilig te stellen. Raid 1 --> geen extra ruimte en een virus of een eigen stomme actie = foetsie bestanden.

Externe disk -> genoeg performance voor storage. Als je computer een klap krijgt dan is je externe disk veiliger dus ook veiliger voor je data. Gaat pc stuk dan koppel je het ding aan een andere computer versus je pc openschroeven en hopen dat ie niet stuk is + de vraag waar je 'm dan in mag gaan stoppen.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ah ok, wist niet dat de kans twee keer zo groot is dan, ga maar voor een mybook van western digital dan die ziet er nog wel ok uit.