Toon posts:

[XP] Boot problem, setup ook niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een PC van een vriend die weigert windows XP op te starten. Helaas heeft hij deze machine een tijdje gebruikt zonder virus scanner (erg pijnlijk) en op een dag startte die deze niet meer goed op.

Het volgende gebeurt: PC start op gaat naar het safe boot scherm met keuzes als "last know good config", "start windows normally" enz.

Maakt niet uit welke keuze, nadat je iets gekozen hebt wordt het beeld zwart en start de computer opnieuw op. Ik kom dus niet voorbij dat scherm. De bios is nog wel te bereiken.

Het volgende heb ik gedaan:
- boot met XP cd -> telkens bij het laden van de verschillende drivers stop die en blijft het scherm hangen (ik kan dus niet in het hoofdmenu van de xp installatie komen).
-andere harde schijf eraan gehangen met een bestaande Windows XP install -> geeft hetzelfde effect als bovenstaande waarbij je in het safe boot scherm komt met "start windows normally" enz.
- bios naar default instellingen -> geen effect
- floppy drive booten en fdisk/mbr -> geen effect

en waren nog wel een paar dingen die ik geprobeert heb maar tot nu toe kan ik nog steeds niet voorbij het safe boot scherm komen of laat staan de XP installatie starten. Iemand nog suggesties of herkent iemand dit probleem?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 14:36
Klinkt als brak geheugen. Draai eens memtest.

Verwijderd

Topicstarter
ook al gedraaid... niets aan de hand

Verwijderd

Brakke CD ?, probeer een andere.
CD/DVD lezer/schrijver niet lekker ? idem.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik heb voor de zekerheid toch nog per geheugen bankje erin getest.
Ik krijg bij 1 als ik de computer opstart constant korte piepjes achter elkaar en geen beeld.

bij de overige twee (3 bankjes zaten er dus in totaal in) komt nadat je bij het safe boot scherm een keuze hebt gemaakt een blauw scherm met:

"a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage....etc"

toch het geheugen waarschijnlijk?

edit: ik kan nu wel gewoon met de WinXP cd de installatie starten

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 16:56 ]

• The__Virus
Je kan nooit in 5 minuten zeggen of je geheugen al dan niet brak is :X. En er dan ook nog eens achter komen dat het wel zo is :X...

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk....gistern had ik wel memtest lange tijd gedraait maar ik had em vroegtijdig afgebroken, mijn fout.

Maar je hebt me wel op het idee gebracht om het geheugen nog eens goed na te kijken. Dit heeft er weer toe geleid dat ik nu net ontdek dat er 1 bankje schijnbaar brak is. Ik kan zelfs nu weer gewoon windows opstarten vanaf de HD.

dus alsnog bedankt ;)

• The__Virus
;)

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-03 20:16
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen hij blijft hangen en start dus niet opnieuw op. Ligt dit sowieso aan het geheugen?

Gelukkig valt hij nog in de garantie (niet eens 2 weken oud). Nu maar hopen dat ik mn laptop maar snel terugkrijg

Bij ons is er geen een systeem dat nieuw is gekocht niet teruggebracht voor iets dat stuk was :X

[ Voor 17% gewijzigd door Gosat op 03-09-2006 00:05 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Gosat schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:03:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen hij blijft hangen en start dus niet opnieuw op. Ligt dit sowieso aan het geheugen?

Gelukkig valt hij nog in de garantie (niet eens 2 weken oud). Nu maar hopen dat ik mn laptop maar snel terugkrijg

Bij ons is er geen een systeem dat nieuw is gekocht niet teruggebracht voor iets dat stuk was :X
Of door iemand gebruikt die niet weet hoe hij er wijs mee om moet gaan. ;)

NO offense, maar als je zoveel problemen hebt met nieuwe systemen..... dan lijkt mij dat toch een gebruikersfout(lees onwijsheid)... _/-\o_

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-03 20:16
rdfeij schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:10:
[...]

Of door iemand gebruikt die niet weet hoe hij er wijs mee om moet gaan. ;)

NO offense, maar als je zoveel problemen hebt met nieuwe systemen..... dan lijkt mij dat toch een gebruikersfout(lees onwijsheid)... _/-\o_
Ik zou niet weten hoe ik mn geheugen kapot kan krijgen (misschien is dat wel de onwijsheid :P )

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Je had het over meerdere systemen, lijkt me niet dat ze allemaal geheugen problemen hadden ;)

Verwijderd

Kan ook zijn dat de NTFS partitie beschadigd is, dat had ik onlangs. Windows weigert simpelweg om te booten als er een disk in het systeem hangt met een NTFS partitie die een bepaald soort probleem heeft. Ook de XP en Win2000 installatie CDs kunnen er niet tegen. Afhankelijk van de versie SATA drivers die ik op de floppy gebruikte kreeg ik of een zwart scherm of een Blue Screen of Death.

Met een Knoppix CD kon ik wel gewoon booten, en het grootste deel van die NTFS partititie naar een andere disk kopieren.

Had je de oude schijf losgekoppeld toen je die andere erin hing? Zo nee, dan zou je dat nog eens kunnen proberen.

O ja, de beschadigde NTFS partitie was bij mij waarschijnlijk veroorzaakt doordat me PC vastliep (vanwege weer een ander probleem) tijdens het defragmenteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 00:47 ]

Pagina: 1