Raid 0 bootpartitie beschadigd ?

Pagina: 1
Acties:

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 13:20
Goede morgen iedereen,

Weet even niet hoe verder te gaan, maar laat ik bij het begin beginnen, de specs:

Asus K8V SE Deluxe (VIA raid controller aan en de Promise raid controller uit in het bios)
Athlon 64 3400+
2x 512mb Infineon
2x Hitachi Deskstar 160GB in Raid 0 configuratie (C: = 12GB - D: = 295GB)
Plextor 712A op ide channel

Lig ik eergisteravond een dvd te kijken op de pc bevriest m'n beeld opeens, 10 seconden later nog wat schokkerige beelden en weer bevroren, 'k zag gewoon een stilstaand image. Toetsenbord reageert niet meer. PC uit en weer aangezet, register beschadigd, weer uit en weer aan om vervolgens in een blue screen terecht te komen die me vertelt dat er wat met de "viasraid.sys" aan de hand is.

Image terug zetten dan maar, w98 bootflop erin, Ghost2003 flop erin, browse naar m'n D schijf waar de images staan en selecteer er een. Teruglezen, 30%, nog 2 minuten te gaan, maar opeens FREEZE. Opnieuw proberen, weer FREEZE maar wel op een ander percentage.

Ik denk de partitie is verrot, heb 'm weggegooid met fdisk. Toen een nieuwe aanmaken, maar dat ging tot twee maal mis bij de schijvencheck die die dan doet, ook bij verschillende percentages en ook weer FREEZE.

Partitie weer weggegooid, opgestart met XP cd, F6 voor de flop met raid drivers, F8 om akkoord te gaan met weet ik veel wat allemaal, aangegeven dat ik wilde installeren in de ongepartitioneerde ruimte van 12GB, aangegeven dat ik de nieuwe partitie (die ik met fdisk niet kon maken) ntfs wilde formateren (heb alle format opties inmiddels geprobeerd) en daar stopte het. Windows gaf aan dat tie de schijf niet kon formateren omdat tie mogelijk beschadigd was, er kabels los zaten en dat soort dingen.

Partitie weer weggegooid, opnieuw opgestart met XP cd en de setup weer doorlopen totdat ik weer een nieuwe partitie had, niet geformateerd maar de setup netjes afgesloten met F3. Op deze nieuwe ongeformateerde partitie geprobeerd een image terug te zetten, het hele ghost proces van het selecteren van het image tot en met de plaats aangeven waar die teruggezet moet worden verloopt zonder problemen, de laatste stap, het daadwerkelijk teruglezen van het image begint tie nu niet eens meer aan maar ghost komt nu wel met een foutmelding: write error tussen sector 621.xxx en sector 6xx.xxx.

Dus, ik heb nu een systeem met een lege ruimte van 12 GB en een D patitie met al m'n data waar ik niet bij kan (zie dus wel dat alles erop staat via de browse functie van ghost).

Ik denk data van de D schijf veiligstellen, dus een andere hd erbij, daar XP op installeren zodat ik de data op de D schijf kan aanspreken (maar voor ik die ga kopen, heb toch altijd ruimte te kort :-) eerst even proberen met een oudje. Twee verschillende IDE ATA schijven eraan gehad, van 4 en 9 GB maar als ik die aansluit blijft het opstartproces al na een paar seconden hangen (VIA Raid 0 SATA en IDE ATA gaan niet samen ?)

't enige wat ik nu kan bedenken is XP installeren op de D schijf naast alle data (dat kan toch gewoon ?) dan in de pc van m'n vriendin (gewoon simpel zonder enige vorm van raid) een grote hd erbij zetten en vervolgens via het netwerk mijn data schijf boven overzetten zodat ik dan de raid 0 config uit elkaar kan slopen om de schijven afzonderlijk te testen.

Of heeft iemand een snellere/betere suggestie/oplossing ?

Thanx in advance,
Peter

Ps Ik weet het, raid 0 en geen goede backups is een dodelijke combinatie, maar 't gaat meestal goed toch :) 8)7

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Probeer eens met een bootable Windows PE CD op te starten om te zien of je dan bij je data kan komen.

• mpsyn
Ik weet eerlijk gezegd niet wat een "bootable Windows PE CD" is ?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04
bijv. Bart's PE (preinstalled environment).

Specs

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Is de rest van je hardware nog wel OK? Draai eens Memtest om te kijken of je geheugen nog goed is en download eens de test utility van Hitachi (kun je vinden op hun site) om te kijken of je schijven nog wel goed zijn.

[ Voor 146% gewijzigd door The__Virus op 26-08-2006 11:46 ]

• mpsyn
Bart's PE gedownload, geinstalleerd, gedraaid op m'n XP cd met SP1, niet gelukt, 9 fouten en een waarschuwing. XP cd naar HD folder gekopieerd, maar helaas hetzelfde resultaat.

Hitachi test utility heeft beide schijven inmiddels bekeken via de quick test met 2x de uitkomst "Disposition code = 0x00", heb nu de advanced test draaien op de eerste schijf, zal wel even duren...

Memtest gedownload, zal 'm na de HD test draaien.

• mpsyn
Schijven zijn goed, ook na de advanced test, dat klinkt goed.
Nu memtest draaien, maar he, die doet het niet in dos mode...

Zou er nooit aan gedacht hebben dat dit een mem probleem zou kunnen zijn, maar goed, kan de reepjes niet 1 voor 1 testen met memtest, dan maar 1 voor 1 de reepjes eruit en xp installeren. De eerste die eruit gaat is degene in bank 2, hoop dat dat het probleem is want de eerste reep zit half onder de Zalman 'koelvin', das weer zo prutsen met dikke vingers.

Reep eruit, xp installeren, he, hij formateert de schijven...zover was ik nog niet gekomen, dan moet tie nu ook het image terug kunnen zetten...en voila, hier zit ik, vanachter m'n eigen pc !

Is nu bank 2 kapot op het mobo of de geheugenstrip zelf...thats the question, zal het moeten testen...

Maar het was weer een wijze les, waar ik nu eerst naar ga luisteren: eerst BACKUP, dan testen...

En ik ben wel nieuwsgierig geworden naar die PE software...doet me denken aan iets van 'vroeger', heette VMware geloof ik, met virtual machines en zo.

Dank voor alle suggesties en het meedenken !
Pagina: 1