Hoofdpijn bij gebruik TFT scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem, twee weken geleden ben ik overgestapt van een Iiyama VM450 Pro 19" CRT naar een 20.1" Viewsonic widescreen TFT (VX2025WM). Sindsdien heb ik last van een lichte hoofdpijn als ik een tijdje achter de PC heb gezeten. Ik heb wat info gezocht met Google en hier en het blijkt dat sommige mensen gewoon niet goed tegen TFT schermen kunnen ;( . De standaard dingen heb ik al geprobeerd zoals brightness/contrast aanpassen, verlichting in de kamer veranderen etc maar niets lijkt te helpen. Ook hebben m'n ogen moeite met focussen als ik grote stukken text op een witte achtergrond lees.

Nu is het vreemde dat ik veelvuldig gebruik maak van m'n laptop en dan nergens last van heb (ook niet als ik bv de brightness opschroef tot max). Het enige verschil is dat de laptop een glossy scherm heeft terwijl de VX2025WM gebruik maakt van een (nogal extreme) anti glare coating. Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook last krijgen van TFTs en hier ervaring mee hebben, of dat er misschien andere oorzaken bekend zijn die ervoor zorgen dat je wel last kunt hebben van de ene TFT maar niet van de andere.

Alvast bedankt!

PC Specs

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

Outerspace

Admin General Chat
Heb je ook het aantal Hertz veranderd? Bij een lage Hertz aantal krijg je sneller last van je hoofd dan bij een hoger aantal.

Wauw, een sig!

Verwijderd

shot in the dark: heb je toevallig een hogere resolutie op je nieuwe monitor?

als je iets net niet goed kan zien (dat hoef je zelf niet door te hebben) kan je er hoofdpijn van krijgen. heeft alleen nix met tft te maken.

• Bomberman
Aantal Hz maakt op een TFT niet veel uit, plus ik heb maar 1 keus (60Hz, is via DVI aangesloten). Verder is de grootte van de letters niet zoveel anders als op de CRT (1280*960 4:3 19" vs 1680*1050 16:10 20.1")

PC Specs

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

Kan genoeg zijn hoor

http://www.divisionbrabant.nl

• Bomberman
Hmm misschien, maar de laptop heeft een reso van 1280*768 en is slechts een 14" breedbeeldje dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Heb ook al ClearType aan/uit geprobeerd. Verder krijg ik het ook bij spellen zonder dat ik probeer tekst te lezen :) .

PC Specs

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:08
Dat is toch best een aardig resolutie verschil. Ik zou gewoon eens een dagje proberen op 1280x1024 oid en dan kijken of je nog steeds hoofdpijn krijgt. Een vriend van mij is ook helemaal 'trots' op z'n 2 schermen bij zijn computer die beide op 1600x1200 draaien en hij vind mij 'cheap' dat ik gewoon op 1280x1024 draai, maar ik vind 1600x1200 gewoon echt te klein en krijg dan ook een lichte hoofdpijn (dit is op een 17" CRT overigens).

Verwijderd

Heb je een bril/lenzen, of denk je dat je die wel eens nodig zou kunnen hebben?

• Bomberman
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 01:05:
Heb je een bril/lenzen, of denk je dat je die wel eens nodig zou kunnen hebben?
Hehe ik gebruik een bril maar alleen bij college etc, niet voor dichtbij. Had daar ook aan gedacht en al met/zonder bril geprobeerd maar maakte niets uit :) (btw snelle reacties, thx _/-\o_ )

PC Specs

Verwijderd

Outerspace schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:47:
Heb je ook het aantal Hertz veranderd? Bij een lage Hertz aantal krijg je sneller last van je hoofd dan bij een hoger aantal.
Dat maakt dus niet uit. Transistoren in een TFT zijn in stabiele toestand als ze niet actief veranderd worden. Daarom is het beeld ook zo rustig. Je kunt voor 60 of 75 Hz kiezen, maar dat heeft alleen invloed op de snelheid waarmee gescand wordt voor beeldveranderingen, niet op de 'refresh rate' want die heeft een TFT niet. Dat zou niet best zijn, dan zou iedereen met 60 Hz-koppijn rondlopen.

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

Ik kan in ieder geval ook niet verder dan 1280 * 1024 in XP zonder hoofdpijn te gaan krijgen

http://www.divisionbrabant.nl

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

TFT is voor mij weer een betere oplossing dan de oude CRT.

Ik lees nogal veel e-books, ik heb daarbij de keuze uit een laptop en mijn eigen computer met CRT.
Op de laptop kan ik rustig de hele dag zitten lezen, maar op de CRT krijg ik na een pagina of 50 last van mijn ogen, hoewel ik gewoon op 85Hz werk.

60Hz op een TFT is heel anders dan 60Hz op een CRT: bij een TFT verandert het beeld 60x per seconde als er een verandering is, als er geen verandering is blijft het beeld gewoon staan, bij een CRT is het : beeld - geen beeld - beeld, die knipperen 60x per seconde.

Het is heel persoonlijk wat prettiger is, maar geluid kan ook heel wat uitmaken: een lichte bromtoon doet mij niet zo veel, maar een irritant piepje kan mij gek krijgen, misschien dat je tft een piepje heeft die je niet bewust kan horen (backlight), maar wel hoofdpijn geeft.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-08 06:55
Brightness en/of contrast omlaag zetten?

Verwijderd

Klinkt raar maar laat je ogen eens testen bij de opticien . Kan best zijn dat je ogen licht ondanks dat je het bij een ander scherm geen last hebt .

Verwijderd

biobak schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:10:
Brightness en/of contrast omlaag zetten?
ff goed lezen! Dit heeft ie al gedaan!
De standaard dingen heb ik al geprobeerd zoals brightness/contrast aanpassen, verlichting in de kamer veranderen etc maar niets lijkt te helpen.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Probeer eens de native resolutie van het scherm, op alle ander resoluties zijn de letters namelijk iets onscherp

edit: dat had je al.
Gun je zelf even 2 weken om te wennen aan het scherm. Ik had ook in de eerste periode na mijn omschakeling naar tft last van hoofd pijn

[ Voor 43% gewijzigd door teun-v op 26-08-2006 16:20 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Ik heb hier ook last van, maar dan op één bepaald scherm. De pc in de winkel van mijn moeder heeft een standaard Dell tft van 17inch. Telkens als ik op die pc werk, heb ik last van hoofdpijn en zelfs misselijkheid! Op andere tft's heb ik het nog niet gehad. Kan je je scherm nog inwisselen? Dan kan je eventueel een ander merk proberen ofzo.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-08 06:55
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:15:
[...]

ff goed lezen! Dit heeft ie al gedaan!

[...]
Ik zie het, niet goed gelezen. Maar misschien is het verschil in brightness tussen tft en oude crt zo hoog dat de brightness gewoon flink teruggeschroefd moet worden voor een tijdje en dan in de loop van de tijd steeds een beetje hoger. Het is een kwestie van gewenning want een tft is gewoon veel scherper en heeft een veel hogere lichtopbrengst. Op m'n werk heb ik de brightness van m'n tft ook flink omlaag gezet zodat het enigzins overeenkomt met de crt die ernaast staat.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Helpt het uitzetten (of juist aanzetten) van cleartype? Je kunt dit veranderen bij desktop properties -> appearance -> effects -> use the folling effects to smooth bla -> cleartype.

• Bomberman
Thx voor alle replies, cleartype had ik al geprobeerd, net als brightness op bijna 0 (staat nu op 20 omdat anders het beeld echt donker wordt, contrast op 25)
teun-v schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:16:
Gun je zelf even 2 weken om te wennen aan het scherm. Ik had ook in de eerste periode na mijn omschakeling naar tft last van hoofd pijn
Had ik idd op gehoopt, las op GoT dat meer mensen lichte hoofdpijn kregen na overstap op TFT die na een week of 2 verdween, ik heb het scherm nu 2 weken maar het lijkt nog hetzelfde. Heb het scherm alvast in vraag & aanbod gezet, het zal niet direct verkopen dus ik kan het nog even aanzien, mocht de hoofdpijn verdwijnen dan haal ik de add alsnog weg. Of misschien moet ik het scherm maar houden zodat ik minder tijd achter de PC doorbreng O-) .

Deze link is trouwens wel interessant, hoewel het niet verklaart waarom ik geen last heb van het laptop scherm. Misschien de combinatie ccfl/anti glare coating ofzo :? (laptop heeft glossy) . Zou eigenlijk een NEC 20WGX2 er naast moeten zetten om te testen, maar die is hier in Eindhoven nergens te krijgen volgens mij (en via online bestellen is het alleen maar extra kosten, moeilijk met retourneren etc).

PC Specs

• Bomberman
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:23:
Kan je je scherm nog inwisselen? Dan kan je eventueel een ander merk proberen ofzo.
Ik had de winkel waar ik hem (online) gekocht had al gemailed (Zerocom) binnen de 7 dagen met als reden dat ik hoofdpijn kreeg maar ze begonnen te zeiken dat ie uit de doos was geweest (hoe kan ik hem anders proberen!?) en wilden nog maar 80% terug geven, zelfs met monitor 100% onbeschadigd en verpakking helemaal compleet en onbeschadigd. Laatste keer dat ik daar iets koop :( . Had het achteraf misschien wel moeten doen omdat ik via 2e hands verkoop niet veel meer ervoor terug krijg maargoed das nu te laat.

PC Specs

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bomberman schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:22:
[...]

Ik had de winkel waar ik hem (online) gekocht had al gemailed (Zerocom) binnen de 7 dagen met als reden dat ik hoofdpijn kreeg maar ze begonnen te zeiken dat ie uit de doos was geweest (hoe kan ik hem anders proberen!?) en wilden nog maar 80% terug geven, zelfs met monitor 100% onbeschadigd en verpakking helemaal compleet en onbeschadigd. Laatste keer dat ik daar iets koop :( . Had het achteraf misschien wel moeten doen omdat ik via 2e hands verkoop niet veel meer ervoor terug krijg maargoed das nu te laat.
Die 80% regel is tegen de wet. Ze moeten 100% terug geven. Er loopt hier een topic over op GoT en heel veel bedrijven zetten een 80 of 90% in hun algemene voorwaarden. Hier nog een ander topic over hetzelfde probleem: Salland Automatisering, onenigheid bij koop op afstand

Heb je rechtsbijstand :? Sowieso even je ervaring neerzetten in de shopservey :). Ik zou ze nog een brief sturen met citaten en links naar de wet waarin staat dat je recht hebt op 100% en waarin je netjes zegt dat je 100% terug wil, binnen een 14 dagen antwoord verwacht en anders naar de kantonrechter stapt.

[ Voor 10% gewijzigd door dr snuggles op 26-08-2006 19:20 ]

• Bomberman
Hmm interessant, ik heb ze eerst om uitleg gevraagd op de website, wil niet meteen met juridische stappen gaan dreigen etc. Ik zit nu intussen natuurlijk buiten de 7 werkdagen na aankoop maar dat 80% verhaal kreeg ik (nog net) binnen deze periode te horen dus het lijkt me dat ik de beslissing om de monitor niet te retourneren gebaseerd heb op verkeerde info van hun kant. Even afwachten wat ze te melden hebben nu :) .

PC Specs

Pagina: 1