Serv-Raid aan de gang krijgen [IBM]

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben een uitdaging aangegaan die mijn technische pet te boven gaat vrees ik :P

Ik heb een Xseries server 205 aangeschaft. Hierin vind ik een SCSI Raid-Controller; De Serve-Raid 4H controller.

De server heeft op deze kaart 3 schijven aangesloten zitten; alledrie dezelfde, een 18,2gb 10k scsi schijf. Ik wil deze 3 schijven in 1 raid 5 config plaatsen en daar mijn OS op draaien.

Nu heb ik zitten speuren op de IBM support site. Voorzover ik begrijp, moet ik een bootdisk hebben. Die heb ik dus. Op die bootdiskette, heb ik het programma PRAID gezet, want dat is nodig om Raidsets in te stellen. Vervolgens, moet je die met enkele parameters naar een policies file wijzen, waarin staat beschreven welke raid set er opgezet moet worden.

En hier loop ik vast :/

http://publib.boulder.ibm....tools.doc/praid_exe.html

Ik heb dus zelf al:

Bootdisk gemaakt met Praid erop,
me gekgezocht naar een manier om dit gaande te krijgen.

Volgens de handleiding zijn er enkele standaard opties te gebruiken, en standaard policies:

PRAID /d /y /b /a
*Creates a script to configure all RAID controllers in the system using default settings.
/d Does not prompt before setting controllers to the factory-default settings.
/y Performs drive synchronization, when required, without prompting.
/b Runs the output-script file automatically on exit.
/a This example is especially useful for unattended scripted installs.

Dit commando voert inderdaad 4 acties uit op de server, maar na elke actie krijg ik de melding 'bad command or file name' :/

Heeft iemand ervaring met deze server?

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat wellicht handiger is: De server installeren met de bijgeleverde ServerGuide cdrom.
Het configuren van de disken als RAID komt dan gewoon tijdens de installatieprocedure voorbij.
(Deze installatiecd is ook te downloaden vanaf de IBM website: http://www-1.ibm.com/supp...psg1MIGR-4ZKPPT&loc=en_US)

[ Voor 32% gewijzigd door LeGato23 op 25-08-2006 21:19 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
LeGato23 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:16:
Wat wellicht handiger is: De server installeren met de bijgeleverde ServerGuide cdrom.
Het configuren van de disken als RAID komt gdan ewoon tijdens de installatieprocedure voorbij.
(Deze installatiecd is ook te downloaden vanaf de IBM website: http://www-1.ibm.com/supp...psg1MIGR-4ZKPPT&loc=en_US)
:o

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan ...

zit ik voor jan met de korte achternaam dus tientallen (veel te ingewikkelde) documenten door te spitten?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:19:
[...]zit ik voor jan met de korte achternaam dus tientallen (veel te ingewikkelde) documenten door te spitten?
No pain, no gain :P
Je word er niet stommer van!
<zie mijn sig>

[ Voor 5% gewijzigd door 0siris op 25-08-2006 21:28 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
0siris schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:28:
[...]
No pain, no gain :P
Je word er niet stommer van!
<zie mijn sig>
Nee maar je voelt je wel extra stom als je geen hout begrijpt van wat er gezegd word :P

Ik ben die CD nu aan het downloaden, ik ben benieuwd wat het doet. Ik hou jullie op de hoogte ^^

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het was niet de juiste ISO Legato :P

2 uur download, 10 minuten branden, booten, "Server not supported"

Ben nu de goede aan het downloaden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2006 23:24 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:23:
Het was niet de juiste ISO Legato :P

2 uur download, 10 minuten branden, booten, "Server not supported"

Ben nu de goede aan het downloaden ;)
Hehe.

Wat ik zelf heb gedaan toen ik m'n Compaq Smartarray moest configgen (moet via compaq cd's, maar die werken niet als je de controller in een andere kast hebt gestampt): schijven + controller los in een windows PC, raid configgen via windows-based config, en de rommel terugzetten. Ging sneller dan googlen/docs lezen en gezeik met dosdiskettes/commandline parameters enz.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb via de Setup CD van Ibm de controller kunnen configureren. Nu wil ik windows XP installeren, maar loop tegen zaken aan. (ik zat aan 2003 te denken maar wil alles legaal draaien en 2003 server is me dan iets te prijzig)

Ik kan niet installeren omdat windows natuurlijk geen vaste schijf stations vind. Normaal los je zoiets op met F6 - diskette met sata en/of raid drivertjes op een schijfje, maar waar vind ik zo gauw de drivers voor deze Serve-Raid kaart voor op een diskette :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:44:
Ik heb via de Setup CD van Ibm de controller kunnen configureren. Nu wil ik windows XP installeren, maar loop tegen zaken aan. (ik zat aan 2003 te denken maar wil alles legaal draaien en 2003 server is me dan iets te prijzig)

Ik kan niet installeren omdat windows natuurlijk geen vaste schijf stations vind. Normaal los je zoiets op met F6 - diskette met sata en/of raid drivertjes op een schijfje, maar waar vind ik zo gauw de drivers voor deze Serve-Raid kaart voor op een diskette :P
http://www-1.ibm.com/supp...=psg1MIGR-60698&loc=en_US

Om precies te zijn:
ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/pc_servers/39y4887.exe (Vanuit dosprompt draaien, en diskette maken)
39y4887.exe 300,036 Image for creating the IBM ServeRAID Support for Microsoft Windows XP Professional, Microsoft Windows 2000 Server diskette

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu een Debian distro iso gedownload en gebrand, en nadat die van CD is opgestart, krijg ik het commentaar dat het CD-station niet kon worden aangekoppeld om installatiebestanden te laden, terwijl hij nochtans van CD opgestart is.

Dat is ook geen optie dus :/

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-02 20:26
probeer ipv de debian 2.6 kernel de 2.4 kernel bij de installatie. Die werkt in de meeste gevallen wel :>
Ik had laatst precies hetzelfde bij installatie van debian

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Debian: doe anders gewoon een net-install over het internet, aangenomen dat de netwerkkaart wel werkt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Q schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:45:
Debian: doe anders gewoon een net-install over het internet, aangenomen dat de netwerkkaart wel werkt.
Helaas :P

Heb net XP Pro erop gezet, sp2, en die herkent niks, behalve de raid kaart (via diskette F6 tijdens install gedaan) en de geluidskaart.

Ik ben nu bezig met zoeken naar een geschikt OS.

Hij moet vooral Fileserving doen, backups maken van zijn eigen data + een laptop over het netwerk, en als het even kan moet hij ook World of Warcraft aankunnen voor als er bezoek is.

Kan ik dan beter voor Windows SBS of 2003 Server gaan, of 'gewoon' XP Pro draaien? Ik weet van 2k3 niet of je er ook de 'gewone' windows zaken op kan draaien, en van XP Pro weet ik niet of hij alle functies van de server ondersteunt, zoals datareplicatie op de raid5 set wanneer er 1 disk vervangen word bij defect.

- edit - Het backuppakket in kwestie heb ik al, dat is CA Arcserve + Desktop en Laptop option.

Er zit al een videokaart in het AGP slot van de server, een Geforce 6200 TC 256mb.

Er komt nog een Raid-PCI kaartje bij waar ik 2 x 300gb SATA aan ga hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2006 15:14 ]

Pagina: 1