iMac Core Duo 20" + MacBook vs. MacBook Pro + LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben onlangs begonnen aan de studie Graphic Design aan de HKU te Utrecht. Hiervoor heb ik vier jaar Grafisch Lyceum gevolgd. Voor de studie is een computer benodigd. Aangezien je soms tot 10u PM op school zit is een laptop gewensd.

Op het moment bezit ik over een iMac Core Duo 20" die ik in het voorjaar van 2006 heb aangeschaft (April 2006). Hoewel ik het een fantastische machine vind ben ik het eens met de stelling dat je vaker op school werkt dan thuis en logischerwijs meer hebt aan een laptop. Op het moment twijfel ik dus ongelooflijk tussen een MacBook en een MacBook Pro (basis versies van beiden).

Ik hoef bij voorbaat al geen reacties in de vorm van "koop een dell, das goedkoper!!" te horen aangezien ik een MacOSX gebruiker ben. Ook reacties als "wacht op de Merom!!" vind ik onzinnig aangezien ik de machine op korte termijn wil kopen, de Merom komt realistisch gezien pas in Q1 2007. Ook het kinderziekten argument hoef ik niet te horen. De MacBook en MacBook Pro zijn tegenwoordig zo goed als kinderziekte vrij en aangezien ik 'm toch direct van Apple bestel ben ik gegarandeerd van de laatste versie.

De studie vereist subjectief minimaal een G4 t/m Core Duo achtige snelheid. >=1GB Geheugen en een redelijke videokaart. Een MacBook voldoet prima aan deze eisen, en logischerwijs, een MacBook Pro helemaal!

Op het moment heb ik ongeveer €1400 vrij te besteden. Echter moet ik wel heel goed rekening houden met het feit dat ik een dure studie heb (gemiddeld 1500 euro materiaal kosten, naast het collegegeld per jaar) en dat ik hard op zoek ben naar een kamer waar eventueel borg etc aan verbonden is.

Mijn Opties:

1: Ik houdt de iMac Core Duo 20" en koop er voor ± €1030 (studentenkorting) een MacBook 1,83Ghz bij.Ik heb na de transactie nog €200 te besteden.

2: Ik verkoop de iMac Core Duo voor ± €1500,- (Nieuwprijs €1700,-) en leg er 100 euro bij + 77 euro ADC lidmaatschap. Ik koop een MacBook Pro voor €1591.10 (20% ADC lidmaatschap korting). Daarna koop ik in de nabije toekomst misschien nog een extra 20"/24" Dell LCD. Exclusief de LCD heb ik na de transactie nog €1100 te besteden

Voordelen:
Op het moment neig ik evenveel naar beide opties. Het main voordeel van optie #1 is dat ik 2 Systemen heb. In het geval dat de aangereden/beroofd/koffie-over-laptop gevallen zich voordoen heb ik nog een backup systeem om op te werken.

Het voordeel van optie #2 is dat ik 1 werkmachine heb, altijd en overal op dezelfde snelheid werk, en dat ik uiteindelijk véél goedkoper uit ben (exclusief LCD) waardoor ik dat geld in mijn toekomstige kamer kan steken. Ik heb dan ook meer geld over voor rand-en-invoer apparatuur zoals een wacom, muis en tobo, scanner, ie etc. Ook is de native res van de MPB veel hoger waardoor werken op dat scherm veel relaxer is.

Nadelen:
Het nadeel van optie #1 is uiteraard de kosten. Ik houdt er bijna niks aan over en heb 2 systemen waar ik er eigenlijk maar 1 nodig heb.

Het nadel van optie #2 is dat het risico van eventuele schade aan mijn bestanden en systeem veel groter is. Verder vind ik de gedachte van 1600 euro op mn rug veel enger dan 1000 euro. In het geval dat de aangereden/beroofd/koffie-over-laptop gevallen zich voordoen heb ik 0,0 systeem om op te werken.

De "desktop" factor weegt bij mij niet echt mee, ik werk even lekker op beide vormen van systemen.

Werkzaamheden:
Aangezien het een grafische studie betreft werk ik in eerste instantie met software als Adobe Photoshop CS2, Illustrator CS2, maar hobbygewijs werk ik ook met Logic Express 7, After Effects 6.5, Reason 3 en Cinema 4D (in de nabije toekomst Apple Final Cut Pro en Motion). Daarnaast ontwikkel ik websites (HTML, JS) en werk ik geregeld met flash (AS).

Wat ik nu verwacht van de reacties op dit topic zijn veel "pro's & con's". Waarom voor het ene of waarom voor het andere kiezen. Ik kan op dit moment namelijk geen gegronde beslissing maken tussen de opties, en ik moet voor mijn geweten toch wel 1 goede reden hebben om te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Matias op 25-08-2006 20:41 ]

• Setragasj
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 13:23

Setragasj

is using radars to communicate

offtopic:
Ik zal voor de tweede optie gaan, want dan ga je mij achterna, alleen ik krijg dan de MBP 17" versie. Zijn we nog meer matties ;)

<Typ een persoonlijk bericht>

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 14:05
Je weet echt heel zeker dat je niet gaat wachten tot begin september? Dan komt waarschijnlijk de Merom MBP (bijna zeker). Veel eerder dan begin september zul je 'em denk ik ook niet ontvangen...

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 15:03
ik zou voor de 'veiligheid' van 2 systemen kiezen.
dat kan je natuurlijk opvangen door een externe schijf te kopen. als je laptop dan kapot gaat heb je inderdaad niks om op te werken, maar iig je data nog. die is soms nog meer waard..
desalniettemin, de kans dat er de komende zoveel jaar iets mis gaat met je laptop is natuurlijk best aanwezig, dan zit je zonder systeem. zou ik persoonlijk erg irritant vinden..

trouwens ik wist helemaal niet dat je zoveel korting kreeg als adc, krijg je op alle artikelen in de apple store 20 procent korting? heb je een ADC Student Program of niet?

edit: Gabliboeba bron?

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou voor een extra systeem gaan, vooral als je dagelijks een computer nodig hebt voor studie/werk/bezigheden.
Zoals je al zegt is het handig om een 'backup' systeem te hebben.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 23:26

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

De tweede optie lijkt me ook veel beter. Ook met het oog op de toekomst. Als je eindelijk je kamer heb... kan je het makkelijker vehuizen ;)

En het is gewoon handig om alles op een systeem te hebben. En een goed LCD scherm is een investering voor een hele tijd.

offtopic:
Ik zit ook met het zelfde probleem, alleen ik heb (een vriendin die ook studeerd..... en dus) twee computers nodig om een vroegtijdige relatie breuk te voorkomen :)
dolby schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:44:
Ik zou voor een extra systeem gaan, vooral als je dagelijks een computer nodig hebt voor studie/werk/bezigheden.
Zoals je al zegt is het handig om een 'backup' systeem te hebben.
Zo kan je voor alles wel een back-up hebben... Als je iig maar je bestanden goed bewaard, maar daar hebben we de externe HDD voor :z

[ Voor 32% gewijzigd door LoeiOrdinair op 25-08-2006 21:48 ]

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zou ook voor optie #1 gaan, dat heb ik nu zelf ook. I love Apple, maar één van de nadelen vind ik dat je je computer kwijt bent als hij stuk is. Bij een PC prop je er zelf een nieuw moederbord in en je bent weer in business.

Ik heb ook de macbook, maar een groter scherm is toch wel relaxt. Ik moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben met die macbook! Laat je wel weten wat je gaat doen...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijn advies: ga voor de macbook pro en koop later een extern scherm. Een enkele werkplek is veel fijner dan dat je alles moet syncen. Hang een groot scherm aan het ding en je hebtij eigenlijk het equivalent van een iMac.

Je neemt het risico dat je bij een 'ongeluk' niets meer hebt om mee te werken. Ik zie het zo: mocht dat ooit gebeuren, leen bij ouders of leen bij bank en koop een nieuwe. Ik ben bijna principieel tegen lenen, maar dat zou voor mij een reden kunnen zijn en een heel legitieme. Ik weet niet hoe het op je opleiding zit maar als daar ook werkplekken beschikbaar zijn dan is dat nog een fall-back.

Zorg er voor dat je naast de Powermac ook 1 of zelfs 2 externe hd's koopt (niet zo duur) waar je je backups op maakt. Dat is het allerbelangrijkste. Niet die computer, maar je data. Iets met een snelle en een wat minder snellere maar volledige backup. Een strategie is dat je 1 disk voor alleen data (homedir) gebruikt, en de 2e om zo nu en dan je disk naartoe te imagen. Ik weet eigenlijk niet of intel macs nog van fw disk kunnen booten, maar dan zou je op die manier toch nog je computer 'bij je' kunnen hebben. Zul je niet leuk vinden, maar voor een habbekrats kun je misschien nog wel een pc-tje er bij ritselen puur voor de backup: mail lezen etc.

Dan de pro zelf tov de non-pro: scherm. Ik ben geen graficus oid, verre van dat, maar ik speel wel eens wat met ps ofzo en dan is er maar 1 motto, hoe groter hoe beter. Geen discusie over. ;)

Bij dit alles speelt alleen dat de iMac qua hd misschien iets vlotter is dan de bookpro . Maar hoeveel dat scheelt?

De horror: omdat ps etc nog niet universal is zou ik serieus overwegen om er tijdelijk windows naast te knallen met ps. Totdat... Tenzij je de performance op de iMac dragelijk vindt natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 25-08-2006 21:57 ]

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb deze keuze ook overwogen en ben uiteindelijk gegaan voor de iMac 20" met de MacBook. Dit bevalt me zeer goed. Ik heb de MacBook Pro een aantal dagen in bezit gehad, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik deze heb teruggestuurd. De MacBook is zijn geld gewoon meer waard.

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
LoeiOrdinair schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:46:
De tweede optie lijkt me ook veel beter. Ook met het oog op de toekomst. Als je eindelijk je kamer heb... kan je het makkelijker vehuizen ;)

En het is gewoon handig om alles op een systeem te hebben. En een goed LCD scherm is een investering voor een hele tijd.

offtopic:
Ik zit ook met het zelfde probleem, alleen ik heb (een vriendin die ook studeerd..... en dus) twee computers nodig om een vroegtijdige relatie breuk te voorkomen :)

[...]

Zo kan je voor alles wel een back-up hebben... Als je iig maar je bestanden goed bewaard, maar daar hebben we de externe HDD voor :z
Wat heb ik aan een backup op een harde schijf als me enigste mac defect is? met een extra systeem kan ik gewoon verder werken.
Kans dat 2 mac's tegelijkertijd defect/gestolen worden lijkt me heel gering ;)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 23:26

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

dolby schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:06:
[...]

Wat heb ik aan een backup op een harde schijf als me enigste mac defect is? met een extra systeem kan ik gewoon verder werken.
Kans dat 2 mac's tegelijkertijd defect/gestolen worden lijkt me heel gering ;)
Zoals Q net al poste is er altijd wel een mouw aan te passen. Je kan beter investeren in een goed systeem wat je overal kan gebruiken dan iedere dag te syncen.

Verwijderd

Ik geloof er niks van dat je nog 1500 euro krijgt voor die iMac. Als ik kijk naar je studie, dan ga je de komende tijd heel veel achter je computer zitten. Ik heb een 20" iMac en een MacBook. Het notebook is echt prima, maar voor het echte werk ga ik aan de slag met mijn iMac. Je zit er beter achter, het toetsenbord is ergonomischer en ik vind het prettiger werken.

Ik zou voor optie 1 gaan, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik die keuze al heb gemaakt.

• Matias
  • Niet online
@ Gabliboeba:
Bedankt voor je reactie. Ga dit eens lezen, dan begrijp je misschien dat de Merom er echt niet zomaar in een Mac komt te zitten.

@ sjobiscity:
Mijn data zal wel veilig zijn. Ik koop sowieso een externe HD.

@ dolby:
Wat is dan het verschil tussen 2x of 1 systeem? Niks, behalve de veiligheid dan.

@ Blaxje:
Begrijpelijk dat je uiteindelijk voor de iMac+MB bent gegaan. Echter kan ik de MPB al voor 1600 kopen. Dat vind ik het geld dan weer wel ruim waard.

@ Q:
Extra werkplekken zijn er inderdaad, alleen zijn ze niet altijd beschikbaar en redelijk outdated (G4 eMac's). Vandaar dat ik ook een laptop nodig heb. Dat van die lening is inderdaad een aanvaardbaar risico, alhoewel ik er wel alles aan doe om het niet zover te laten komen.

Met de data beveiliging komt het wel goed. Ik ben altijd al heel voorzichtig met mn data geweest en als ik eventueel overstap op een laptop zal ik dat alleen nog maar meer worden.

PS is in mijn "intel" ervaring redelijk werkbaar onder rosetta. De interne HD performance speelt eigenlijk geen rol. Uit diverse reviews blijkt dat 5400rpm niet heel veel sneller is dan 7200rpm.

@ jimbim
Dat van de verkoopprijs merken we vanzelf wel nietwaar? ;) Overgens zit je bij de HKU Graphic Design niet vaak achter een computer. Ik koop indien ik de MacBook Pro kies sowieso een LCD en externe invoerapparatuur.

[ Voor 57% gewijzigd door Matias op 26-08-2006 15:31 ]

Verwijderd

Ik zou voor optie 1 gaan.
Ik doe zelf al 2 jaar een grafische opleiding met een laptop die ik thuis aan een extern scherm hang.
Het heeft natuurlijk zijn voordelen en nadelen.
Wat ik onder andere als storend ervaar is de praktische kant, dus elke dag de kabels lostrekken en weer vastmaken, wordt echt irritant na een tijdje. Nou ben ik een neuroot op dat gebied, maar op de 1 of andere manier geeft een laptop met veel kabels etc. eraan niet echt de rust op je werkplek thuis die een desktop systeem je wel geeft.
Tevens vind ik het inderdaad ook een groot risico, een laptop is nou eenmaal veel kwetsbaarder omdat je die heel de tijd overal mee naar toe sleept. Mocht je dus een ongeluk hebben, laten vallen, bestolen worden of wat dan ook, heb je inderdaad in 1 keer geen systeem meer.
Nu is de harde schijf van mijn laptop gecrashed en ik mag op mijn knietjes danken dat het nu nog vakantie is en ik nog de tijd heb voor het garantiewerk.
Ik ga zelf binnenkort een iMac kopen als werkstation. Ik vind het gewoon veel prettiger om een laptop ook echt laptop te houden en die niet als verkapt desktop systeem te gebruiken, dat heb ik al te lang gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 12:30 ]

Verwijderd

Wat als je nu voor optie 2 gaat en dan met het geld dat over is eerst een backup systeem koopt, een grote en betrouwbare externe hardeschijf waarop je gewoon je laptop hd Ghost ofzo? Lijkt mij een combinatie van het beste van de 2 opties!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou voor optie 2 gaan omdat je in dat geval slechts 1 bak laat verouderen ipv 2 moderne bakken die verouderen. Het geld dat in optie 2 zit wordt vertaald in luxe en wellicht een groter scherm.

Backupen is gewoon een HDD in je monitor's USB prikken.

• Matias
  • Niet online
@ Maatren:
Dat disconnecten van al die kabels kan ik inderdaad goed inkomen. Echter hang ik de hele boel wel aan een scherm en dan is het alleen nog maar een kwestie van de DVI+audio kabel losmaken. Zo erg vind ik dat niet ;)

@Ecteinascidin:
Dat vind ik tot zover inderdaad het beste argument voor optie 2. Ik heb (naast veel subjectieve meningen, die hoewel ze goed bedoeld zijn, mij niet veel helpen..) naast dit argument nog niet veel gegronde argumenten voor het een of het ander gehoord.

Het vervelende van de MacBook Pro is wel dat de behuizing een stuk zwakker is dan die van de MacBook. Veel gevoeliger voor deuken etc. Ik stop het apparaat in een rugzak, en als ik die dan zo nu en dan neerzet is de kans dat je de hoeken deukt veel groter. Het lijkt me dat zo'n sleeve naast krassen niet heel veel uitmaakt voor de stootveiligheid. Aan de andere kant kan ik natuurlijk voor extra stootveiligheid ook wel een foam-achtige constructie maken in de bodem van de rugzak waar ik de laptop op zet.

Het enge zit 'm gewoon in het dagelijks vervoeren van je "core systeem", maar aan de andere kant zijn er natuurlijk weer tal van studenten die dat dagelijks doen.

@ deef_vg:
Een extra systeem erbij is inderdaad een optie, maar ik vermijd het liever. Dat is dan ook de reden van dit topic ;)

@ deef_vg hier onder:
Aha, dat ga ik sowieso doen. M'n gegevens zijn prioriteit #1 en ik heb sowieso al veel meer data dan op de HD van beiden laptop's past. M'n muziek alleen al :/

[ Voor 100% gewijzigd door Matias op 26-08-2006 15:28 ]

Verwijderd

@ deef_vg:
Een extra systeem erbij is inderdaad een optie, maar ik vermijd het liever. Dat is dan ook de reden van dit topic ;)
Ik bedoelde met backup systeem een externe HD ofzo om je lappie mee te syncen, niet een volledige pc ofzo. Backups man, daar kom je ver mee :Y)

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik zou persoonlijk voor de mbp gaan. Aangezien je zelf zegt dat je ook een degelijke grafische kaart nodig zal hebben, lijkt het mij intressanter om dan je iMac weg te doen en 1laptop te hebben met een degelijke kaart, dan dat je een laptop hebt waar je achteraf misschien spijt van krijgt dat je toch niet de pro gekocht hebt...

Verwijderd

Ik weet niet goed hoe de eisen zijn van je benodigde software (gebruik dat zelf niet), maar heb je al eens geprobeerd of die dingen het ook doen op een macbook? (wel genoeg ram in plaatsen)

Want behalve de dedicated gpu is er geen verschil ik chipset of proc en geheugen. (of je kan ook eens kijken in hoeverre je veel applicaties hebt op je iMac die echt iets hebben aan de radeon die erin zit)

In elk geval zou ik je vaste computer verkopen als je toch veel op verplaatsing gaat moeten werken. (school in dit geval) Dit lijkt me zonder meer het handigste. Ook qua syncen en bestanden gelijk houden op twee pc's die je ook moet onderhouden.

Blijft over: 1 laptop.

Aangezien dat in je eerste optie een macbook (non pro) mag zijn, en aangezien die ook op verplaatsing in school de benodige dingen zou moeten kunnen doen, ga er je ervan uit dat de macbook op zich genoeg zal zijn voor wat je doet. Omdat je zelf al aangeeft dat het ovegrote deel van je activiteiten in dit geval op de macbook zou zijn.

Daarom zie ik het punt niet echt om dan toch nog voor een macbook pro te willen gaan.

In jouw geval (mits controle of software redelijk werkt, maar gezien je minimum eis G4 achtig is, voor school, zal dit wel meevallen) zou ik gewoon de iMac verkopen en de macbook kopen als hoofdcomputer. (genoeg mensen die ik ken die dat zo hebben, dus zou moeten kunnen)

En dan houdt je ineens veel meer geld over, wat je waarschijnlijk wel goed kan gebruiken als je nog op zoek bent naar een kamer en eventueel andere uitgaven.

(merom en zo heb je gelijk in, niet de moeite om op te wachten, het kan nog effe duren ook)

Edit: never mind dus, je hebt een goede grafische kaart nodig lees ik hierboven
macbook pro dus. iMac verkopen, laptop kopen, dat is mijn opinie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 17:22 ]

• Matias
  • Niet online
Ik gaf inderdaad in mn TS al aan dat een MacBook sans Pro ook prima voldoet mits ik elders een systeem met een goeie videokaart heb. Een MacBook (2.0ghz) als core machine is geen ondenkbare oplossing, alleen zit ik dan met de volgende problemen:

De videokaart is ruim toereikend voor Photoshop en Illustrator, maar op de opleiding werk je sporadisch ook met Final Cut Pro etc. Daarnaast doe ik wel eens wat werk met After Effects 6.5. De grafische kaart van de MacBook Pro is dus handig, maar geen vereiste.

De 2.0 Ghz MacBook kost met studentenkorting 1220 euro, voor iets meer dan 360 euro heb ik een MPB met wél die grafische kaart en wél het grotere scherm. Dat vind ik het aan de ene kant ruimschoots waard.

Het grote voordeel van enkel een MacBook is wel weer dat ik nog een flinke som geld overhoudt waarmee ik bijvoorbeeld een 23" scherm kan kopen. Daarnaast is de formfactor van de MacBook kleiner, compacter, lichter en duurzamer.

[ Voor 20% gewijzigd door Matias op 26-08-2006 18:43 ]

• Matias
  • Niet online
Ik heb zonet de optie gekregen om voor rond de 600 euro een PowerBook 1,67Ghz met 2GB en een scherm van 1440x900 te kopen (laatste revisie). Als machine voor erbij en school is dat geen slechte deal.. Toch?

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 10:06

BaT

Ik heb zelf iets wat lijkt op optie 1.

Heb een redelijk snelle PC (ipv van iMac dat wel) aangesloten op een KVM + 23" Monitor. Als laptop heb ik gekozen voor de MacBook, omdat hij kleiner als een MacBook Pro. Dus is hij handiger om mee te nemen. Eenmaal thuis knal je hem aan de KVM en je zit in notime te werken achter je normale keyboard/muis/monitor. En soms heb je daar geen zin in (laptop uit je tas te halen) en zet je je gewone mac/pc aan. Backup doormiddels van een externe hdd. Extra PC/mac is sowieso handig, zo kan je thuis nog een servertje draaien of iets in die geest en tegelijktijd toch nog op school werken op je laptop.

Product Owner - Connec2

Verwijderd

matiasjansen schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:41:
Ik heb zonet de optie gekregen om voor rond de 600 euro een PowerBook 1,67Ghz met 2GB en een scherm van 1440x900 te kopen (laatste revisie). Als machine voor erbij en school is dat geen slechte deal.. Toch?
euhmm... als jij hier niet op ingaat, geef je dan eens die persoon z'n email door :p

Volgens mij is dat idd geen slechte deal. Maar ik ben niet zo thuis in de restwaardes en marktwaardes van apple laptops (tweedehands)

Maar voor 600 euro koop je in laptop land niet veel. zeker geen hoge resolutie en 2GB (die 2GB is interessant, waarschijnlijk is dat nog DDR1 ? Maar goed, boeien, niet dat dit zoveel uitmaakt)

Ga je wel veel reacties krijgen: is dat de nieuwe macbook pro, hoe bevalt hij? ... "zucht, nee, dat is nog de powerbook" :z

In jouw geval zou ik dan dit doen als je graag de iMac thuis wil houden. (en zo hou je ook redelijk wat geld over van je budget.)

Het is veel belangrijker om budget over te hebben voor andere belangrijke zaken. Tegenwoordig voldoet elke 'moderne' computer wel redelijk voor wat je ermee wil doen. En je hebt ook een beetje een luxeprobleem: 1 of 2 computers :) Zeker als je gaat studeren is een beetje budget om op terug te vallen heel fijn. Het gaat er gemakkelijker door dan je denkt

Verwijderd

matiasjansen schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:41:
Als je die op eBay hebt gevonden: vergeet het dan maar. Alle MacBook (Pro's) die worden aangeboden zijn nep op de NL eBay. De veiling loopt altijd maar één dag; er zijn er altijd twee beschikbaar en altijd uit duitsland. Gisteren voor de zevende keer een gewonnen veiling door eBay onderbroken vanwege fraude.

Beter lezen - Powerbook ipv MacBook. Maar toch: pas op met eBay/Apple

edit 2: de duitse oplichter biedt nu ook Powerbooks aan. Ik hoop niet dat zoiets je perfecte deal is

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 23:19 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als data inderdaad het belangrijkste is, dan is 1 PC altijd beter dan 2. Bij 2 stuks heb je altijd gedoe tussen versieverschillen en moet je altijd synchroniseren.. dus ook de fotomap en itunesmap en andere datadingen.
Met 1 PC kan je on the road je USB-HDD meenemen desnoods, thuis aan je scherm hang je dan je LaCie 1 Tb opslag zeg maar..... dan hoef je namelijk niet met 2 PC's te synchroniseren.
En mbp zal dan wel kwetsbaarder zijn, als je elke 6 maanden 1 deuk oploopt heb je over 5 jaar 10 deuken.... en dan is íe toch al afgeschreven, dus dat zal wel meevallen, aannemende dat je 'm niet 3 maal daags laat vallen. En daarbij, je kan ter plekke toch altijd naar een CF-kaartje backupen voor de op die dag getypte data?

* Delerium gaat ook van 2 PC'straks terug naar 1.5...... 1 Macbookpro en een ouwe macmini als server.
Zeker nu Apple Windows boot is een 2-PC's oplossing onzin geworden.

Een G4 met 2 Gb geheugen? Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal zo....

• Matias
  • Niet online
Was helaas te mooi om waar te zijn inderdaad. De prijs is opgelopen tot rond de 800 euro. :'(

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou voor optie 1 gaan en als je alsnog een 2de scherm nodig hebt kun je een programmaatje installeren die je andere desktop via het netwerk als 2de scherm gebruikt (synergy bijvoorbeeld).

Ikzelf heb al gemerkt dat ik meestal spijt heb als ik een mac wegdoe, daarnaast heb je inderdaad een extra systeem moest er iets misgaan (Murphy anyone) en ikzelf heb gemerkt dat als ik een beetje spaar, dat het geld niet zo heel direct een probleem is (of een deel op credit kan). Als je alsnog geld nodig hebt, kun je het later ook nog altijd verkopen.

Pas ook op met "goedkope laptops". Ik kon ook zoeen kopen onlangs en ben een beetje verder ingegaan totdat het erop aankwam een escrow service te kiezen, "hij werkte altijd met die escrow service en het was toch zo'n goede prijs voor die service". De site zag er legitiem uit totdat ik zag dat het trust-e certificaat niet legitiem was (op de officiele trust-e site stond de site niet in de lijst, het trust-e certificaat linkte wel door naar een andere site die zei dat het wel klopte), ik aangifte daarvan had gedaan bij de autoriteiten en dat ik liever mijn eigen escrow service gebruikte, ik heb nooit meer van hem gehoord. Een recente PowerBook G4 voor <1200 kun je simpelweg niet krijgen, MacBook's onder de 1500 zou ik zeker niet vertrouwen. Op e-bay kun je soms een 12" of 14" PowerBook G4 (800MHz of 1GHz) verkrijgen voor 600-800 in redelijke staat (zoals ik erop gestommeld ben) maar verder daaronder kun je enkel maar iBook G3's en met een beetje geluk een iBook G4 verkrijgen.

[ Voor 48% gewijzigd door Guru Evi op 01-09-2006 00:53 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Hey Matias,

Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de macbook pro en de gewone macbook. Nu heb ik een redelijk goede pc. Ik wil echter overstappen op mac en mijn pc wegdoen.
Het probleem was echter dat ik de de macbook pro veel duurder vond dan de macbook (namelijk +- 1000 euro), maar ik zag dat je ADC korting kreeg? Wat is dat precies voor korting?

Zelf zou ik kiezen voor de macbook pro (en evt later extern scherm erbij), vooral gezien het feit dat je in de toekomst op kamers wilt gaan wonen. Dan is het helemaal handig om je laptop mee te nemen. Mij persoonlijk lijkt het namelijk niet fijn om 2 systemen te hebben. Ik ben dan geneigd om al mijn werk op 1 systeem te doen en die andere voor 'erbij' te houden. En heel de tijd die 2 systemen aan elkaar koppelen omdat je weer nét dat ene bestandje nodig hebt lijkt me ook geen pretje.

Wil je me mailen over die ADC korting? Anders verpruts ik dadelijk je topic ofzo 8)7
sbrink2000[at]hotmail

• Matias
  • Niet online
Gebruik gewoon de search?

http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

Succes met je aankoop! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Matias op 26-10-2006 23:36 ]

Pagina: 1