• JonathanP
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Na Google te hebben geraadpleegd, na de search te hebben gebruikt en de policy te hebben gelezen post ik toch maar een topic.
Aangezien er ook andere semi-wetenschappelijke vragen gesteld zijn, past deze hier ook wel bij.

Het zit zo; afgelopen vakantie heb ik vuurwerk gezien langs een meer. Wat opzich niks spectaculairs is, alleen viel me iets op. En dan bedoel ik met name bij het luchtvuurwerk.

Nu is me de werking van vuurwerk wel bekend.
Eigenlijk werkt alles volgens het mortier principe: springlading onderop, lading bovenop, stop het in een pijp en knallen. De springlading zorgt voor de druk die nodig is heeft om in de lucht te komen, waarbij tijdens de knal de lont van de lading ontsteekt. De lengte van de lont zorgt voor de hoogte van de explosie.

Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/fireworks-1.jpg

Bekijk het volgende filmpje eens. (filmpje opent in volledige venstergrootte - 17sec)
Afgezien van het geschommel van de cameraman moet je eens letten op de manier hoe het vuurwerk ontploft.

Mij viel op dat het altijd alleen maar lijkt dat de stukjes brandend kruit (wat voor het rode licht zorgt) alleen maar naar je toe lijkt te komen!
Het lijkt net alsof maar één halve bol van de complete bol die ontploft op je af komt.

Wat niet logisch is, want de achterkant van de bol brand ook, alleen gaat die verder van je af.
Maar, die zie je op een of andere manier helemaal niet!

Het zou te verklaren kunnen zijn met 'het effect van .. ', of gewoon plain gezichtsbedrog.. of misschien een andere simpele verklaring.
Maar ik kan er geen kaas van maken. :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12 21:43

Sosabowski

nerd

Wind?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je ziet de "andere kant" waar je het over hebt niet goed omdat je in het donkere niet goed die diepte er in kunt schatten. Wanneer met bijvoorbeeld 4 personen echt verdeeld om het schouwspel gaat staan, dan heeft bijna iedereen nog steeds een schitterende show te zien. En geen halve bollen of wat dan ook.

Eigenlijk zou er eens iemand met een helicopter (op veilige afstand) eens een tourvluchtje moeten maken om zo'n spektakel, en het dan filmen. dat zou het ook duidelijker maken.

• JonathanP
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@hyper

Je zegt dus doordat je die diepte niet kunt schatten, het net lijkt of die stukjes brandend kruit ook bij de bol horen. Hm!
Klinkt aannemelijk.

• HyperTrophy
  • Niet online
JonathanP schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:25:
@hyper

Je zegt dus doordat je die diepte niet kunt schatten, het net lijkt of die stukjes brandend kruit ook bij de bol horen. Hm!
Klinkt aannemelijk.
ja eigenlijk (hard gezegd) zie je maar 2 kleuren ( 2 dimensionaal?) zwart en rood (of geel/blauw/paars of wat dan ook) Dit zal hoofdzakelijk denk ik hier het probleem zijn.

Het zal wellicht verschil gaan maken wanneer we vuurwerk boven water zullen zien. misschien dat je een kijkje moet gaan nemen in de foto sectie van GoT. Daar zijn onlangs foto's geplaatst uit Zandvoort, waar ook vuurwerk boven zee afgestoken is..

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-12 00:06

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

mmm interessante vraag :)

Maar ik denk ook dat t komt doordat ze die mortierbollen/pijlen niet loodrecht de lucht inschieten maar een beetje schuin richting het publiek, waardoor je eigenlijk die bol enigzins schuin van boven ziet ontploffen.

voorbeeld filmpje :P

• HyperTrophy
  • Niet online
onzin, denk eens na
die bol gaat echt niet stijf recht omhoog, die gaat uitzich zelf, of door wat dan voor weerstand dan ook ongecontroleerd draaien. de "vonken" van die uitspattingen springen elke kant op!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

HyperTrophy schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:53:
onzin, denk eens na
die bol gaat echt niet stijf recht omhoog, die gaat uitzich zelf, of door wat dan voor weerstand dan ook ongecontroleerd draaien. de "vonken" van die uitspattingen springen elke kant op!
Ben ik het niet helemaal mee eens. Doordat de explosie elke kant opwerkt, wordt de bol rond.
Maar die bol heeft dan al wel een snelheid in de richting waar de bol is afgevuurd.

Dus delen van de bol bewegen lichtjes van je af, terwijl de bol in zijn geheel naar je toekomt.

In principe klopt het dus wat hij zegt, maar of ze ook daadwerkelijk onder een hoek worden afgevuurd, betwijfel ik ten zeerste.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-12 14:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Doordat de 'particles' zelf licht geven en je geen referentie er omheen hebt lijken ze allemaal op je af te komen, het 'probleem' is echter dat je niet goed kunt zien of de 'trail' aan de voorkant of aan de achterkant zit. Ook alle 'particles' die naar achteren gaan lijken daarom op je af te komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1