script voor automatisch off- en online

Pagina: 1
Acties:

• highmastdon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Hoi
Ik heb een website die ik elke donderdag bijwerk. Bestaat er een script waarmee dat automatisch kan? Dus dat ie elke donderdag offline gaat om 15.00 uur en online om 22.00 uur?

www.reformatorischdagblad.nl gaat op zondag de hele dag offline. zoiets moet ik ook hebben.

[edit] Dit moet ik ook doen als ik m'n website backup. Dus 2 x per week

[ Voor 11% gewijzigd door highmastdon op 25-08-2006 15:55 ]

Dio disse: "Sia la luce!" E la luce fu.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
yup

het heet crontab, een soort scheduler in linux. het is echter serverside, dus misschien niet het antwoord op je vraag (of is je vraag misschien in de verkeerde categorie) ?
* * * * * command to be executed
- - - - -
| | | | |
| | | | +----- day of week (0 - 6) (Sunday=0)
| | | +------- month (1 - 12)
| | +--------- day of month (1 - 31)
| +----------- hour (0 - 23)
+------------- min (0 - 59)
dus .. elke donderdag om 3 uur uit:
* 15 * * 4 /etc/init.d/apache stop

en elke vrijdag om 0 uur aan:
* 0 * * 5 /etc/init.d/apache start

[ Voor 57% gewijzigd door DrClaw op 25-08-2006 16:04 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Javascriptje wat de index.html overschrijft met 1 waarin staat dat de site offline is voor onderhoud?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
backuppen gaat meestal in de achtergrond, daarvoor hoeft je website toch niet down ?

en er zijn zat CMS systemen waarbij je de content van je website eerst lekker kunt editten in een speeltuin die alleen jij kunt zien, en als je tevreden bent, dan klik je de publish knop en staat je nieuwe gedeelte meteen op de website.

nog een optie is, om een index.php aan te maken die op de tijden die jij wilt een totaal andere content laat zien. maar ja, da's ook een serverside oplossing .. maar wel eentje die geen restart van de server nodig heeft.

• highmastdon
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:03:
Javascriptje wat de index.html overschrijft met 1 waarin staat dat de site offline is voor onderhoud?
yep zoiets bedoel ik

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 22:32

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....gewoon een index.html/php/asp maken die kijkt naar de huidige datum en aan de hand daarvan je redirect naar een of andere pagina ;)

ff heel kort door de bocht dan. "k heb ooit wel eens een script (asp) gemaakt die aan de hand van de datum/tijd je kon redirecten naar een bepaalde pagina (under contruction) bv.

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 25-08-2006 16:12 ]

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mischien zou iets meer info handig zijn, is het een statische of dynamische site, unix of windows server, welke database, heb je shell toegang?

Als het een unix (linux) server is en je shell toegang hebt zou ik het volgende doen:

bij het updaten de niuwe site in htdocs.new zetten, en als de upload klaar is "mv htdocs htdocs.old; mv htdocs.new htdocs" of iets in die trand, dan is je site een fractie van een seconde "down". En een database kan je ook altijd online backuppen, dus daar hoeft je site ook niet down voor te gaan.

Edit:
Met javascript kan je natuurlijk niet op de server schrijven, het is een scriptingtaal die in de browser draait.

[ Voor 10% gewijzigd door Stainless Steel op 25-08-2006 16:15 ]

• highmastdon
Ja, ik moet eigenlijk iets waardoor die automatisch een pagina als index laadt.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 18:00
Als je het inderdaad het een javascript wil doen, dan kun je in de <HEAD> van je index.html testen op gewenste tijd een aan de hand daarvan eventueel een redirect aanroepen.
Nadeel is natuurlijk dat als iemand zijn javascript uit heeft staan het zaakje niet werkt.

Voorbeeld van een redirect:
code:
1
2
3
4
function redirect()
{
 location.replace("http://mysite.nl/offline.html");
}

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik ben wel benieuwd waarom je bij een backup en een update je site online moet zetten.
Als je dat uitlegt hebben we misschien veel betere ideeen over wat je zou kunnen doen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Pagina: 1