[debian] uitloggen ssh-sessie veroorzaakt netwerk time-out

Pagina: 1
Acties:

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb thuis een debian server staan welke twee sshd instanties actief heeft. Eén voor intern gebruik (poort 22, luisterend op intern ip-adres en root-login allowed) en één instantie luisterend op poort 8080 op een vast, extern bereikbaar, ip-adres. De laatste is voor extern gebruik, poort 8080 om firewalls te omzeilen. (Er zitten twee netwerkkaarten in het apparaat, en wel van het zelfde type: Intel 100 pro/s.)

De sshd's worden gestart met init-scriptje. Voor elke instantie wordt een aparte pid aangemaakt. Het is wel dezelfde /usr/sbin/sshd executable die wordt gerund.

Het volgende is het geval:
wanneer ik na het inloggen op mijn server vanuit een externe locatie weer uitlog, dan lijkt het alsof de netwerkadapter met het externe ip-adres even weg valt. Ook de webserver is dan namelijk niet bereikbaar.
Na een korte tijd is alles weer bij het oude en is inloggen via ssh ook weer mogelijk :?

Enig idee wat het euvel kan zijn?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

BoAC

Memento mori

Kun je nog je ipadressen (evt. gefigneerd) geven?

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja hoor,

Intern heeft de server het adres 10.0.0.2 met als netmask 255.255.255.240, dit adres is static. Extern krijgt de server van de adsl-modem. Deze deelt het netwerk adres 145.251.99.xxx (= surfsneladsl) uit via dhcp maar wel op basis van MAC-adres, dus constant hetzelfde adres.

-edit-
Het lijkt zich overigens alleen voor te doen wanneer ik eindig met "logout" ipv "exit"

[ Voor 14% gewijzigd door wslagendijk op 25-08-2006 16:46 ]