Toon posts:

[XP Home/HDD] Schijf ontoegankelijk; herinstallatie mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.076 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem. Hieronder probeer ik het zo duidelijk mogelijk uit te leggen
allemaal.

Specs:
Targa laptop (die van de Lidl, 24-08 gekocht) Traveller 812 MT30

proc : AMD turion MT-30
hdd : Western Digital 60GB (WDC WD600UE-22HCT0)
ram : 512MB PC2700 (1 of 2 bankjes, weet niet)
dvd : LG dvd/cd brander (HL-DT-ST DVDRAM GMA-4082N)
en nog meer maar dat is in dit geval geloof ik niet belangrijk

Ik heb een extra partitie gemaakt (F:) met Acronis Partition Magic

Vervolgens heb ik gegeken bij
start -> configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> Opslag -> Schijfbeheer
om m'n nieuwe partitie een andere letter toe te wijzen. Dit heb ik niet gedaan omdat er
hier een stuk hdd stond, wat nog niet toegewezen was. Ik heb geprobeerd dat de formatteren,
en dat werkte (uiteraard :X ) niet.

Opnieuw opgestart
Geprobeerd op nieuwe partitie (F:) te komen.
- Melding dat de partitie niet geformatteerd is.
- Partitie geformatteerd, en het werkte weer gewoon.

Wederom gekeken bij schijfbeheer.
Nu stond er geen enkele schijf meer, behalve m'n dvd-brander.

Opnieuw opgestart
Bij het laden van Windows wordt de melding gegeven dat Windows niet opnieuw opgestart kan
worden, in dat scherm heb ik alle opties geprobeerd:
- Windows normaal starten
- Veilige modus
- Veilige modus met opdrachtprompt
- Veilige modus met netwerkmogelijkheden

Bij elke optie loopt de laptop vast bij het begin van het laden, en begint hij de
opstartcyclus weer opnieuw. Er wordt wel heel kort een BSOD weergegeven, maar dat is maar
een fractie van een seconde, dus daar kan ik niks mee.

edit: Ik heb de optie "opnieuw opstarten na systeemcrash" uitgezet, en dan blijft de volgende foutmelding achter op m'n scherm:

STOP: 0x0000007b (0xF7A43528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
Klik

Vervolgens heb ik de meegeleverde Windows-cd erin gedaan, en geprobeerd om Windows opnieuw
te installeren. Ook dit werkte niet, aangezien ik geen partitie had om te selecteren. Als
ik dan even wacht krijg ik de volgende foutmelding:

STOP: 0X0000008E (0x0000005, 0xf74E2245, 0xF70847B4, 0x00000000)
setupdd.sys - Address F74E2245 base at F74B4000, DateStamp 41107c8f
Klik

De andere optie om de Windows-installatie te repareren werkte ook niet, omdat "het opgegeven
pad onjuist is". Dan kom ik in een DOS-omgeving, waar ik alle normale DOS-commando's wel kan
geven, maar geen enkele wordt herkend. Op elk commando wordt met het voorgaande citaat
gereageerd.

Daarna heb ik de meegeleverde recovery-cd van Targa erin gedaan, en ook hier loopt hij vast,
dit keer met de mededeling dat de partitie waar alle informatie op staat, niet toegankelijk is.
Dan moet ik de laptop opnieuw opstarten.

Daaropvolgend heb ik de "Data Lifeguard Diagnostic for DOS (CD)" gedownload van de WD-site
Gebrand op een cd en in de laptop gedaan. Ook deze optie werkt niet, aangezien ik de melding
krijg dat DLGLICE.TXT niet gevonden kan worden, en vervolgens kan ook COMMAND.COM niet
gevonden worden.

Uiteindelijk heb ik de helpdesk van Targa gebeld, maar daarvan ben ik ook niet veel wijzer
geworden. Ze konden me niet helpen omdat het netwerk aldaar een beetje plat lag. Wel kreeg
ik de naam van een programmaatje waarmee ik misschien nog iets kon uithalen, genaamd SOKILL
oid. Het was allemaal wat lastig te verstaan door het duitse accent. :/

edit: ik heb wat informatie gevonden over het programmaatje S0Kill. Onderaan deze pagina is het te vinden. Het is gemaakt om een gehele hdd op low level te formatteren. Heeft iemand ervaring hiermee?

Ik heb niet het idee dat de hardeschijf kapot is, aangezien er bij het laden van de
Windows-cd volgens mij nog gewoon data naar toe geschreven wordt. Ook als ik probeer de
laptop normaal op te starten, kan het scherm met de foutmelding en de opstartmogelijkheden
natuurlijk niet zonder kapotte hdd getoond worden.
De bios is nog wel toegankelijk, en hier wordt de hardeschijf nog gewoon herkend zoals hij
is. Verder kan ik vrij weinig in de bios uithalen.

Met de search ben ik mijn specifieke probleem niet tegengekomen.
Gezocht op
setupdd.sys
HDD ontoegankelijk

Dit zou misschien nog een optie kunnen zijn, maar dan moet ik eerst zoeken hoe ik deze laptop openschroef. En verder heb ik geen extra reepjes tot mijn beschikking, mocht er maar één in zitten.

Iemand ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 21:17 ]

Verwijderd

Ik gok toch dat er ergens de soep in loopt met je harddiskje hoor. Dat kan echter ook de controller zijn die ellende veroorzaakt. Dat je naar een schijf nog een beetje kan pennen geeft niet: bij het booten van Windows loopt ie vrij vlot de soep in zeg je. Dat kán wel je schijf zijn.

Als je hem net gekocht hebt ben je echt een oelepetoet als je hem open gaat schroeven (zeg maar dág tegen je garantie!) dus je moet gewoon nog een keer Targa bellen en ze uitleggen dat zelfs de Restore CD het verrekt en een afspraakje maken om de notebook te laten omruilen of tenminste schijf om te laten ruilen én de techneut er bij laten blijven tot ie geinstalleerd is (als het je controller is moet het hele moederbord geswapt, dus als die techneut er dan nog bij is is dat wel handig)

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
zo te zien 2 mogelijkheden, rotte hardware of je hebt een partitie verwijderd die je beter had kunnen laten staan totdat je daar een backup van had gemaakt, systeemherstelpartitie. kan ook nog zijn dat er erg vreemde data op de hd staat dankzij herpatitioneren.

Om diagnose te stellen: download damnsmalllinux brand dat op een cd en kijk of de boel werkt. je kunt ook een willekeurige andere live linux cd nemen. hiermee kun je ook je ram testen.

succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met DSL, en ik kan geen contact krijgen met mn HDD. Het werkgeheugen geeft geen problemen, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik ga maandag nog maar eens bellen met de klantenservice

Verwijderd

Ik ben bang dat de enige optie die overblijft het verwijderen van de HD is en die in een andere computer plaatsen want op de een of andere manier is hij niet meer bootable. Als hij in een andere computer is geplaatst, als 2de schijf, zal het besturingssysteem tijdens het booten al fouten ontdekken en de schijf gaan controleren en repareren. Maar zoals gezegd als je nog garantie hebt zou ik daar nog niet aan beginnen.

• Mafketel
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:05:
Ik heb het geprobeerd met DSL, en ik kan geen contact krijgen met mn HDD. Het werkgeheugen geeft geen problemen, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik ga maandag nog maar eens bellen met de klantenservice
geen contact met de hd betekent?

je kunt geen bestanden van de hd bekijken.
Of in dmesg staat bij de ide chipset niet dat er een hd aan een van de kanalen zit.
Of er is geen ide device gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
uuh.. dat de hele hdd niet zichtbaar is en dat ik damnsmalllinux niet naar de hdd kan kopiëren. Hoe zou ik dan bij dmesg kunnen komen om te controleren of er wel een hardeschijf gevonden is?

• Mafketel
dmesg is een commando wat alle berichten van het opstarten en initialiesatie van alle onderdelen laat zien

op het bureau blad van dsl linkermuisklik xshel rootshell
dan window maximaliseren
type "dmesg|less" @ the prompt
lees het lijstje ;) pgup/dwn werken zo ook pijltjes toetsen geloof ik ergens zal daar zoiets moeten staan :

Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00alpha2
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
VP_IDE: IDE controller at PCI slot 0000:00:07.1
VP_IDE: chipset revision 6
VP_IDE: not 100% native mode: will probe irqs later
VP_IDE: VIA vt82c686b (rev 40) IDE UDMA100 controller on pci0000:00:07.1
ide0: BM-DMA at 0xc000-0xc007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xc008-0xc00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio
hda: QUANTUM FIREBALL EX3.2A, ATA DISK drive
hdb: Maxtor 6Y120L0, ATA DISK drive
Using anticipatory io scheduler
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
hda: max request size: 128KiB
hda: 6306048 sectors (3228 MB) w/418KiB Cache, CHS=6256/16/63, UDMA(33)
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2
hdb: max request size: 128KiB
hdb: 240121728 sectors (122942 MB) w/2048KiB Cache, CHS=65535/16/63, UDMA(100)
/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0: p1 p2
hdc: IRQ probe failed (0xffffbdf8)
hdc: RICOH CD-RW MP7400A R107 20020620, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
kjournald starting. Commit interval 5 seconds
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
Adding 586332k swap on /dev/hda1. Priority:-1 extents:1
EXT3 FS on hda2, internal journal
Generic RTC Driver v1.07
hdc: ATAPI 40X CD-ROM CD-R/RW drive, 2048kB Cache, UDMA(33)
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.20
Capability LSM initialized

dit is natuurlijk een voorbeeld er moeten regels beginnen met hda, hdb, hdc of hdd (master idekanaal een slave idekanaal 1 etc )

als deze er niet staan en je ziet wel ergens zoiets staan
ide0: BM-DMA at 0xc000-0xc007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xc008-0xc00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio
dan hdd probleem (geen connectie of stuk)

als je bovenstaand ook niet kan vinden dan is er iets goed mis met het moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, ik ga het vanavond ff proberen. Moet nu eerst werken tot 18.00 uur
Ik heb net even met de klantenservice gesproken, en ze komen hem in ieder geval aanstaande woensdag ophalen. Maar ik ben natuurlijk nog steeds nieuwsgierig wat het probleem is :P
Pagina: 1