Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in Keulen een Sony Ericsson K750i gekocht. Ik vond het geen probleem dat de bediening in het engels of duits is en dacht dat ik wel een Nederlands SMS woordenboek ergens kon downloaden en er op zetten. Dat blijkt nu niet te kunnen. Volgens het servicecentrum van SonyEricsson zit er in het toestel een landcode ingebakken die voorkomt dat een andere firmware met een andere taal geinstalleerd wordt. Ik kan hem dus wel laten flashen, maar daarmee heb ik nog steeds geen Nederlands SMS woordenboek.

Nu geloof ik die servicemensen niet zo snel en vermoed ik dat er best wel een truck is om de landcode beveiliging te omzeilen. Op zich is het natuurlijk van de zotte dat je een telefoon die je 30 km over de grens koopt niet in het Nederlands kunt omzetten. Leve de het vrije verkeer van goederen in de EU. Maar als ik als Italiaan in Nederland werk en daar een telefoon koop, dan moet het toch ook mogelijk zijn om er een italiaans SMS woordenboek aan toe te voegen ??

Wie kan mij helpen met een oplossing zodat ik weer gewoon in het Nederlands kan SMSén

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:55
Zoals er dus wordt beweerd, en terecht door SE service, zit het in de firmware.

Deze zou je dan moeten flashen, maar aangezien dit niet besproken mag worden op GoT, houd het voor mij op hier :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Je enige optie is met iets als davinci of multiserver er een firmware voorzien van nederlandse taal inflashen, maar dit kost geld en is niet helemaal legaal, ik ga het dus niet verder uitleggen ivm got policy.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
edit: laat maar ;)

Overigens is dit vrij logisch, aangezien mensen anders massaal hun gsm's voor goedkoper over de grens halen.

[ Voor 86% gewijzigd door BarôZZa op 25-08-2006 16:19 ]

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 19:55

GraasGast

Analogue Heaven

OT:

Ik blijf het vreemd vinden dat het flashen van firmware niet legaal zou zijn. Als je een telefoon zonder simlock koopt is hij toch van jou, en mag je ermee doen wat je wil, inclusief er andere soft- en firmware op zetten? (mits je daar de rechten van hebt natuurlijk)

Plus, ervanuitgaande dat de te flashen firmware legaal is, wat is dan de reden dat er op GOT niet over de procedure van het flashen gesproken mag worden? Er mag toch ook over het installeren van software en het flashen van je bios gediscusieerd worden? Kan iemand mij mischien uitleggen wat het verschil is?

Verwijderd

Topicstarter
Sabbi schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:58:
Je enige optie is met iets als davinci of multiserver er een firmware voorzien van nederlandse taal inflashen, maar dit kost geld en is niet helemaal legaal, ik ga het dus niet verder uitleggen ivm got policy.
Ik begrijp niet helemaal waarom dat niet legaal is. Het is toch MIJN toestel en ik wil alleen maar mijn EIGEN taal. Volgens mij is het juist SE die de Europese regels van vrij verkeer van goederen aan zijn laars lapt. Het feit dat ie in Duitsland goedkoper is heeft met btw te maken en niets met de Europese prijsstelling van SE.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GraasGast schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:19:
OT:

Ik blijf het vreemd vinden dat het flashen van firmware niet legaal zou zijn. Als je een telefoon zonder simlock koopt is hij toch van jou, en mag je ermee doen wat je wil, inclusief er andere soft- en firmware op zetten? (mits je daar de rechten van hebt natuurlijk)
En dat is nu het probleem, je kunt niet op legale wijze aan de firmware komen met de Nederlandse taal erin.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:24:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waarom dat niet legaal is. Het is toch MIJN toestel en ik wil alleen maar mijn EIGEN taal.
Ja het is JOUW toestel, maar dat toestel bevat niet de Nederlandse taal. Het is niet zo dat je recht hebt op een toestel in je eigen taal. Er zijn verschillende landenversies en daar kies je voor als je een toestel over de grens koopt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Canaria schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 00:08:
[...]

En dat is nu het probleem, je kunt niet op legale wijze aan de firmware komen met de Nederlandse taal erin.
[...]

Ja het is JOUW toestel, maar dat toestel bevat niet de Nederlandse taal. Het is niet zo dat je recht hebt op een toestel in je eigen taal. Er zijn verschillende landenversies en daar kies je voor als je een toestel over de grens koopt.
Die Nederlandse Firmware kun je volgens mij gratis downloaden vanaf de SE website. Alleen kun je hem niet installeren omdat er een landencode in de telefoon is ingeprogrammeerd. Ik zal wel een domme onbegrijpende consument zijn. Maar iets zegt mij dat wat SE doet met deze protectie niet is toegestaan binnen de regels van de EU. Aangezien de hele EU één markt is met "Vrij verkeer van goederen" betekent dat dus volgens mij ook vrij gebruik van die goederen in je eigen taal. Zou ongeveer hetzelfde zijn als dat ik een televisie in Duitsland koop, maar dat ie alleen maar Duitse zenders toont.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 00:19:
[...]

Die Nederlandse Firmware kun je volgens mij gratis downloaden vanaf de SE website. Alleen kun je hem niet installeren omdat er een landencode in de telefoon is ingeprogrammeerd. Ik zal wel een domme onbegrijpende consument zijn. Maar iets zegt mij dat wat SE doet met deze protectie niet is toegestaan binnen de regels van de EU. Aangezien de hele EU één markt is met "Vrij verkeer van goederen" betekent dat dus volgens mij ook vrij gebruik van die goederen in je eigen taal. Zou ongeveer hetzelfde zijn als dat ik een televisie in Duitsland koop, maar dat ie alleen maar Duitse zenders toont.
ps Ik heb nog even de bon en verpakking nagekeken, maar NERGENS staat op de verpakking een landenversie vermeld. Ik vind het dus een beetje onzin om te stellen dat "Er zijn verschillende landenversies en daar kies je voor als je een toestel over de grens koopt." Er staat (blijkt achteraf ) immers ook engels , frans en turks op.Welke talen erop staan weet je dus niet van te voren. Zeker niet als je het via een internet winkel koopt

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
Ik zou zeggen, zoek dat Da Vinci eventjes op, daarmee moet je er wel geraken als je een beetje Italiaans kan... Dat is de makkelijkste methode.

Maar inderdaad zijn er verschillende versies, zo zal jij de EUROPE_2-versie hebben (en/fr/de/st/zu/tr), en heb je in feite een EUROPE_3-versie nodig (en/da/nl/fr/de). Ik heb hier eventjes het een en ander nagekeken en volgens mij is er ook een kans dat het buitenom Da Vinci (als software, niet als site) doenbaar is, namelijk met FAR Manager en de SEFP-plugin kun je in de map \fs\tpa\preset\system\language op je telefoon misschien de juiste bestanden neergooien, maar zeker niet vergeten het tekstbestand daar in die map te wijzigen. Als dat niet werkt, kan je nog steeds proberen om één van de bestaande talen (.lng en .t9-bestanden) daar te vervangen door de Nederlandse maar met de oude naam... Hier is op zich niet veel illegaal aan, lijkt me. Neem voor de zekerheid trouwens wel een back-up van in FAR-manager van alle bestanden die je vervangt!

Veel meer informatie zal ik hier niet posten, vermits ik gok dat de modjes dit al een grijs gebied vinden. Ik wil enkel nog aangeven dat ik je enkel wat hints en een locatie gegeven heb waar je best eens goed kan zoeken, het eigenlijke werk doe je natuurlijk geheel zelf, je moet zelf eerst nog aan die Nederlandse bestanden zien te geraken, dan moetje FAR werkend krijgen en je telefoon hiermee aansluiten; er is op internet genoeg over te vinden, geloof me :)

[ Voor 47% gewijzigd door ILUsion op 27-08-2006 11:02 ]

Verwijderd

Zou het misschien niet mogelijk zijn, als je je verdiept in de landencodes; die landcodes in je GSm aanpast naar de Nederlandse via FAR-manager, en dan een update uitvoert?

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 11:15:
Zou het misschien niet mogelijk zijn, als je je verdiept in de landencodes; die landcodes in je GSm aanpast naar de Nederlandse via FAR-manager, en dan een update uitvoert?
Dat zou in principe kunnen werken, de landcode EUROPE_2 moet dan naar EUROPE_3 gewijzigd worden. Deze code komt in plantext in twee XML-bestanden voor (/fs/tpa/preset/custom/customize.xml en /fs/tpa/preset/default/default.xml). In dat laatste staat als commentaar dat die instelling het geïnstalleerde language pack moet reflecteren (wat waarschijnlijk betekent dat die instelling enkel voor weergave is). Het andere bestand lijkt me een bestand waarin SE voor elk land aparte instellingen kan instellen die bij het resetten behouden blijven (standaard GPRS/WAP-profielen, language pack, standaard contacten, ...), dus daar is wel enige kans dat het kan werken.

Hetgene dat misschien voor problemen zou kunnen zorgen is dat er misschien mogelijk ook wijzigingen moeten gebeuren in binaire bestanden, wat je dus niet zo simpel kan doen. Je kan het altijd proberen om in het ene bestand dat aan te passen en via SE de firmware te upgraden (eventueel zou je kunnen traceren van waar de firmware komt op internet (welke URL van SE) en zo proberen te achterhalen waar een EU3-firmware te halen valt); zorg in ieder geval voor een backup van je firmware met FAR Manager als je dingen gaat proberen, zo voorkom je dat je je gsm helemaal om zeep helpt...

Verwijderd

Een probleem bij zulke aanpassingen is, dat je je garantie om zeep kan helpen.
Wij kregen soms op de serviceafdeling telefoons binnen die grijs geimporteerd zijn, en achteraf voorzien van o.a. een andere taal.
Dat wordt dus niet geaccepteerd voor garantie: er wordt ofwel keihard gezegd dat je de telefoon maar moet laten repareren in het land waar je hem gekocht hebt, of dat de garantie vervallen is wegens ongeoorloofde aanpassingen (lullig als je joystickje stuk is, dat heeft in principe niets te maken met de hier bedoelde aanpassingen, maar de tlf. wordt dus niet gerepareerd -of het wordt erg duur wegens geen garantie).
Pagina: 1