BUS mastering/full duplex!

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Ik heb hier in mijn(eindelijk werkend) netwerk 2x 3COM 3C509B 10/10 ISA
en 1x 3COM 3c595 10/100 PCI

verder heb ik een goedkope 10/10 4(+1) poorts hub.

Nou kan ik op dat PCI kaartje Bus Mastering aanzetten! Moet ik dit doen? Heeft het nut! De 2 isa kaarten staan standaard op Half Duplex, kan ik deze op Full Duplex zetten en heeft dit nut!

Wanneer je me uitlegt wat Bus-mastering en Half/Full Duplex is dan zou ik zeer tevreden zijn.

btw: moeten deze features ondersteunt worden door mijn hub?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bus-Mastering heeft te maken met de manier waarop je Netwerkkaart over je PCI-bus praat met de rest van je compu.
Lijkt me in jouw geval niet echt nodig om aan te zetten, maar je kan het doen. Je netwerkkaart praat dan ietsje sneller met je pc.

Als je hub puur UTP is kun je fullduplex aanzetten, daar kun je dan iets snelheidswinst uithalen. Als het niet werkt kun je het gewoon weer uitzetten. Full-duplex is gewoon tweerichtings verkeer (net zo als een telefoon) Half-duplex is eenrichtingsverkeer, als de 1 klaar is dan begint de ander. Niet alle hubs ondersteunen full-duplex. Een hub met een BNC-aansluiting ondersteunen het in elk geval nooit.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Een hub ondersteund per definitie géén full-duplex. Zou het niet aanzetten, want het kan crashes veroorzaken en onnodige collissions. Om full duplex te kunnen gebruiken heb je een echte switch nodig.

• teigetjuh
  • Niet online
Op maandag 29 januari 2001 11:09 schreef timotheebastin het volgende:
Een hub ondersteund per definitie géén full-duplex. Zou het niet aanzetten, want het kan crashes veroorzaken en onnodige collissions. Om full duplex te kunnen gebruiken heb je een echte switch nodig.
Een hub kan dus wel fullduplex ondersteunen. Heb er thuis 2 staan die het alle twee doen. Een switch ondersteunt het wel altijd.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
hmm....die wat ik tot nu toe heb gehad dus niet! Heb me laten vertellen dat het niet ging en het dus ook zelf ondervonden bij een sitecom en een planet hub. Het zorgt in ieder geval vaak voor collissions. Misschien dat het bij een switching hub wel werkt maar bij mijn 10mbit en 100mbit hubs dus niet.

• teigetjuh
  • Niet online
Ik heb een 3com superstack II en die heeft er dus absoluut gen problemen mee, maar ook mijn goedkopere centrecom 10 Mbit hub geeft snellere data through-put met fullduplex en minder collisions. Maar een hoop goedkope hubs kunnen er niet mee overweg, maar het is dus wel mogelijk...

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
effe voor de duidelijkheid: als jouw hub full-duplex aankan heb jij GEEN hub!
een hub bezet bij transmitten ALLE poorten.. wordt wel moeilijk om dan tegelijk nog eens te ontvangen ook he..
timotheebastin heeft dus gelijk in tegenstelling tot jij teigetjuh

• witchdoc
opmerkingetje:
als jij een dualspeed hub hebt kan dit wel, maar dan heb je geen pure hub en kan dit enkel op verschillende segmenten maar segmenten creëer je dmv een SWITCH

• teigetjuh
  • Niet online
Op maandag 29 januari 2001 11:30 schreef poohbeer het volgende:
effe voor de duidelijkheid: als jouw hub full-duplex aankan heb jij GEEN hub!
een hub bezet bij transmitten ALLE poorten.. wordt wel moeilijk om dan tegelijk nog eens te ontvangen ook he..
timotheebastin heeft dus gelijk in tegenstelling tot jij teigetjuh
Sorry hoor met het zijn dus wel hubs. Het heeft te maken met de opbouw van de hub. En zeker bij de goedkope is dat heel simpel gedaan alles wat op een poort binnen komt gaat over alle poorten terug. De betere hubs gooien het signaal over alle poorten behalve de inkomende poort terug, op die manier kun je dus prima fullduplex over een hub gooien.

• witchdoc
en dan over dat busmastering, het maakt je netwerkkaart niet alleen wat sneller, het ontlast je CPU ook, goed voor de koe dus

• teigetjuh
  • Niet online
Ik heb geen zin om hier verder over in discussie te gaan. Full-dpulex kan met sommige hubs, met switches gaat het altijd.
Dat het met hubs gaat kan ik gewoon uit de ervaring halen. En met sommige hubs gaat het niet, ook dat weet ik uit ervaring.

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 11:35 schreef teigetjuh het volgende:
De betere hubs gooien het signaal over alle poorten behalve de inkomende poort terug, op die manier kun je dus prima fullduplex over een hub gooien.
Leg dat eens beetje duidelijker uit, word het wat makkelijker om je tegen te spreken zonder gans het hub principe uit te moeten leggen.

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 11:42 schreef teigetjuh het volgende:
Ik heb geen zin om hier verder over in discussie te gaan. Full-dpulex kan met sommige hubs, met switches gaat het altijd.
Dat het met hubs gaat kan ik gewoon uit de ervaring halen. En met sommige hubs gaat het niet, ook dat weet ik uit ervaring.
mja, als je dan toch zeker bent vind ik wel dat je iets meer mag verduidelijken
een pure hub kan het simpelweg NIET.
Als 3com wat extra's gaat toevoegen aan hun designs dan geldt daat niet voor een algemeen begrip als een hub!

• teigetjuh
  • Niet online
Als je op poort 1 een bestand stuurt en je hub ondersteunt fullduplex dan stuurt ie het naar alle poorten behalve poort 1.(Is als je het heel puur ziet, een vorm van switchen.) Een hub die geen fullduplex ondersteunt gooit het naar alle poorten, dus ook naar poort 1.
Okee, ik ben het er mee eens het is niet de meest ideale vorm van full-duplex, zeker op een wat drukker netwerk is het bagger, maar het is dus wel mogelijk op deze manier over een hub. In een bedrijfsnetwerk of een wat groter netwerk zou ik het zeker niet doen, maar voor thuis met 1 of 2 clients dan kun je het wel prima toepassen.

• teigetjuh
  • Niet online
Op maandag 29 januari 2001 11:54 schreef poohbeer het volgende:

[..]
mja, als je dan toch zeker bent vind ik wel dat je iets meer mag verduidelijken
een pure hub kan het simpelweg NIET.
Als 3com wat extra's gaat toevoegen aan hun designs dan geldt daat niet voor een algemeen begrip als een hub!
Het werkt ook op een centrecom 10Mbit hub, is een redelijk goedkope hub.

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 11:54 schreef teigetjuh het volgende:

[..]
Het werkt ook op een centrecom 10Mbit hub, is een redelijk goedkope hub.
ik zou allied telesyn nu niet meteen low cost noemen hoor..
at = centrecom btw

Welk type hub heb jij't hier precies over btw?

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 11:54 schreef teigetjuh het volgende:
Als je op poort 1 een bestand stuurt en je hub ondersteunt fullduplex dan stuurt ie het naar alle poorten behalve poort 1.(Is als je het heel puur ziet, een vorm van switchen.) Een hub die geen fullduplex ondersteunt gooit het naar alle poorten, dus ook naar poort 1.
ok, dus alle poorten detecteren data op het netwerk. Volgens het CSMA/CD principe mag geen enkele poort dan data versturen (Carrier Sense).. waar zie jij de full duplex dan?
Zouden ze om 1 of andere reden toch iets versturen treed er onmiddelijk een collision op en zal dmv de Collision Detection deze data door beiden opnieuw verstuurt moeten worden.
Okee, ik ben het er mee eens het is niet de meest ideale vorm van full-duplex, zeker op een wat drukker netwerk is het bagger, maar het is dus wel mogelijk op deze manier over een hub. In een bedrijfsnetwerk of een wat groter netwerk zou ik het zeker niet doen, maar voor thuis met 1 of 2 clients dan kun je het wel prima toepassen.
sorry, ik ben nog steeds overtuigd dat het in een ethernet netwerk NIET kan

edit: quote vergeten

• teigetjuh
  • Niet online
Ik weet niet precies welk type hub het is. Maar of je het nou wel of niet zo wil noemen, mijn gebruikte hubs hebben er totaal geen moeite mee als ik mijn netwerk volledig op fullduplex instel.

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Poohbeer heeft volledig gelijk. Een hub is niet geschikt voor full-duplex verkeer. Als het netwerk zeer licht belast wordt zal het wellicht werken maar er is absoluut geen voordeel mee te behalen. Dus gewoon half duplex hanteren. Met een dualspeed hub kan je trouwens ook geen full duplex draaien, tenzij je slechts 1 10Mbit en 1 100Mbit client aansluit, ik denk dat het dan wel moet lukken er wordt immers wel geswitched tussen het 10 en 100Mbit segment.

• witchdoc
dit is overbodig dan ..

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 13:28 schreef MeatGrinder het volgende:
Poohbeer heeft volledig gelijk.
What else is new? :+
Met een dualspeed hub kan je trouwens ook geen full duplex draaien, tenzij je slechts 1 10Mbit en 1 100Mbit client aansluit, ik denk dat het dan wel moet lukken er wordt immers wel geswitched tussen het 10 en 100Mbit segment.
met zo'n dual speed hub kan het principieel omdat je het dan als 2 poorts SWITCH gaat beschouwen.. tussen het 10 en 100Mbps segment zit een switch ('t is dat of geen communicatie tss 10 en 100 mogelijk) als je tegelijk 10 EN 100 kan met je hub.

mja, einde onderwerp... help me liever met m'n topic in i'net en fonie ;)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad het is niet mogenlijk om full duplex over een hub te doen. Want als 1 poort iets stuurt dan ontvangen alle poorten dat. Zelfs als de poort die het stuurt het niet ontvangt kan een andere poort nog niet sturen want de poorten die op dat moment wel een signaal ontvangen kunnen natuurlijk maar 1 signaal tegelijk aan. Dat het je geen problemen hebt met full-duplex zal wel komen omdat er auto-detect gedaan word of full-duplex ondersteund word en als hij ziet dat hij dat niet kan dat hij toch gewoon half-duplex doet

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Op maandag 29 januari 2001 12:06 schreef poohbeer het volgende:

[..]
ok, dus alle poorten detecteren data op het netwerk. Volgens het CSMA/CD principe mag geen enkele poort dan data versturen (Carrier Sense).. waar zie jij de full duplex dan?
Zouden ze om 1 of andere reden toch iets versturen treed er onmiddelijk een collision op en zal dmv de Collision Detection deze data door beiden opnieuw verstuurt moeten worden.
[..]
sorry, ik ben nog steeds overtuigd dat het in een ethernet netwerk NIET kan

edit: quote vergeten
You're right. Zie examenstof CCNA examen 640-407. De hub van teigetjuh zou ik wel eens willen testen.

• witchdoc
Op maandag 29 januari 2001 13:45 schreef Garp het volgende:

[..]
You're right. Zie examenstof CCNA examen 640-407. De hub van teigetjuh zou ik wel eens willen testen.
is dat ietwat moeilijk dat exaam btw?
* witchdoc wordt ze job van cataloogverkoop/support wel beetje beu
en je hebt nog altijd van die papiertjes nodig wil je ergens aan de slag raken

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Neuh, zo moeilijk is het niet.

Mijn taktiek is momenteel; boeken kopen, lezen, nieuwe boeken kopen, lezen en dan declareren bij het baasje. Het baasje vraagt dan;"Maar moet je geen examen in die dingen doen dan?".

Het antwoord luidt meestal bevestigend, en het baasje betaalt het dan ook. Het is toch zijn voorstel?

* garp zoekt daarna meestal een nieuw baasje dat het verhaaltje nog niet kent [img=32,15]i/s/sleephappy.gif[/img]

Ff zonder gekkigheid; de handelswijze hier is dat het werk de mikmak betaalt, en dat het leren dan in je eigen tijd gebeurt. Dat werkt prima.

• witchdoc
nadeel in mijn positie is dat je voor cataloogverkoop/ondersteuning niet bepaald certificaten nodig hebt.. da's meteen ook de reden wrom ik hier ben aangenomen vrees'k.. dus dat naar baas verhalen van de rekening zal niet doorgaan vrees'k :(

goeie suggesties van boeken btw?
Pagina: 1