Toon posts:

Beeldruis CCD op RAW

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer de voordelen van RAW foto's boven water te krijgen, maar dat is me tot op heden niet echt gelukt.

Uiteraard ken ik de voordelen van RAW, dus dat hoef je mij niet meer uit te leggen, maar de voordelen van RAW uit de S9500 zijn me nog niet helemaal duidelijk.

De RAF formaten kunnen met de bijgeleverde converter worden omgezet naat een TIF formaat.
Leuk, maar alle correcties worden ook meteen meegenomen, en dat is nou net wat ik niet wil.
Witbalans, kleur, scherpte en beeldruiscompensatie zijn dan meegenomen in het TIF bestand.
Hierdoor is fatsoenlijk Photoshoppen eigenlijk niet meer mogelijk.
Met de 180,= euro kostende Fuji Hyper Utility kan het overigens wel.

Met de komst van Adobe Photoshop RAW en de juiste plugin voor de S9500 kun je nu ook RAF formaten rechstreeks in Photoshop openen en daar alle in-camera opties uitschakelen.
Zelf een witbalans meeting doen, exposure, highlight en shadows tot in de uitersten uitbuiten.

Wat echter meteen opvalt is de hoeveelheid beeldruis die rechtstreeks van de CCD afkomstig is.
Schijnbaar doet Fuji hierin goed z'n werk, want bij 80 iso opnamen in jpeg zie ik op 200% bijna geen ruis, terwijl dat in de RAW converter van Photoshop wel anders is. Zelfs achteraf met Noise Ninja en andere beeldruis verbeteraars is de kwaliteit niet te halen die de camera in JPEG levert.

Kortom, de prijs die je moet betalen voor optimale controle over je belichting en kleurbalance is de enorme hoeveelheid beeldruis. Voor mij dus geen optie.

Het komt er dus op neer dat ik de voordelen nog niet heb kunnen ontdekken van de RAW formaten, tenzei iemand mij op andere gedachten kan brengen.

Verwijderd

De RAF formaten kunnen met de bijgeleverde converter worden omgezet naat een TIF formaat.
Leuk, maar alle correcties worden ook meteen meegenomen, en dat is nou net wat ik niet wil.
Witbalans, kleur, scherpte en beeldruiscompensatie zijn dan meegenomen in het TIF bestand.
Als je niet bang bent voor een beetje experimenteren, en voor de command line, is dcraw misschien wel iets. Wel een Linux programmaatje, maar op die site staat ook een link naar Windows binaries. En nog een waslijst van links naar andere RAW converters. :)
Ik heb dcraw nog nooit gebruikt, maar blijkbaar is de Linux community er erg enthousiast over, want iedereen schijnt plugins voor The GIMP, etc. te schrijven... En 't is 1 van de weinige links die ik tegenkwam toen ik zocht op Fuji, RAF en freeware. En de S9500 wordt zo te zien ondersteund.

Jammer dat Pixmantec's RawShooter | Essentials 2006 jouw S9500 niet kent, en dat ook nooit zal doen (Adobe heeft Pixmantec overgenomen, en de RawShooter technologie wordt straks onderdeel van LightRoom), want in mijn geval (Pentax PEF) doet RawShooter 't een stuk beter dan Photoshop RAW...
Wat echter meteen opvalt is de hoeveelheid beeldruis die rechtstreeks van de CCD afkomstig is.
Schijnbaar doet Fuji hierin goed z'n werk, want bij 80 iso opnamen in jpeg zie ik op 200% bijna geen ruis, terwijl dat in de RAW converter van Photoshop wel anders is.
Fuji kent de beperkingen van die CCD (veel te klein, en veel teveel pixels ;)) blijkbaar goed, en heeft z'n firmware zo te zien goed voor elkaar. Met de juiste PS instellingen/filters en hulpjes als Noise Ninja moet je dat ook wel kunnen halen, maar wanneer je zelfs op ISO 80 al last van ruis hebt, wordt dat een hoop uitvogelen en je verdiepen in de diepere krochten van PS... :)

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Niet iedereen is even enthousiast over de default instellingen van Adobe Camera RAW. Bij mij heeft hij bijvoorbeeld nogal eens de neiging de RAW -1 EV onder te belichten en dat dan te compenseren met een brightness van +80 (of erger :X ). Als hij bij jou ook zoiets doet zou dat de hoeveelheid ruis kunnen verklaren? Je zou in ieder geval met de juiste tools sowieso eenzelfde (of zelfs beter) resultaat moeten kunnen halen als de in-cam jpg. Dus dit:
Kortom, de prijs die je moet betalen voor optimale controle over je belichting en kleurbalance is de enorme hoeveelheid beeldruis. Voor mij dus geen optie.
zou in ieder geval niet waar moeten zijn.

Of je dat wilt is natuurlijk een tweede - ikzelf schiet bijna altijd op JPG en zet hem alleen in bepaalde gevallen op RAW, bijvoorbeeld als ik vantevoren weet dat ik bij een bepaalde foto graag twee belichtingen wil combineren of als ik weet dat de automatische witbalans het niet gaat snappen. In de meeste gevallen heb ik simpelweg niet de behoefte om die grote bestanden op te slaan en later extra handelingen te ondernemen om een resultaat te krijgen wat ik met JPG in 1 keer heb ;)

Maar of je in JPG of RAW schiet is voor iedereen een persoonlijke keuze, en het kan best dat JPG voor jou gewoon de beste optie is :)

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02
Ik heb dit probleem (denk ik) ook met m'n fuji s2 pro. Volgens mij komt het doordat fuji een superCCD (honingraadstructuur) gebruikt. Photoshop kan het niet goed om zetten. Andere raw-convertors (al weet ik zo uit m'n hoofd niet welke) schijnen het wel goed te kunnen. Bij mij was het niet gewoon ruis, maar zat er duidelijk een patroon in.