Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Smartphone] Outlook synchronisatie, wat is goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 10:03
Op dit moment heb ik een Motorola MPX-220 smartphone (waar Windows Mobile op draait), maar omdat deze niet meer goed oplaadt, ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik heb ooit voor deze telefoon gekozen omdat synchronisatie met Outlook belangrijk voor mij is aangezien ik dat op werk gebruik voor mijn contactenbeheer en agenda. Naast belkwaliteit staat dit bovenaan mijn prioriteitenlijstje.
ActiveSync heeft het bij mij altijd goed gedaan (ook toen ik nog een PDA HP 2210 had), dus vandaar dat ik ben blijven hangen bij Windows Mobile.

Nu zoek ik dus een nieuw toestel, maar kom tot de conclusie dat een groot aantal Windows Mobile toestellen niet zulke geweldige reviews krijgen. Ik kijk daarom nu ook naar toestellen die bijv. Symbian S60 series draaien.
Maar van deze toestellen (m.n. Nokia), weet ik niet hoe de synchronisatie met Outlook is. Ook voor andere smartphones (Samsung, SonyEricsson) weet ik niet OF deze te synchroniseren zijn en hoe goed het synchronisatieproces verloopt.

Kunnen jullie wat meer vertellen over hoe Outlook-synchronisatie met toestellen anders dan Windows Mobile bevalt of niet-bevalt en waar je zoal tegenaan loopt? Ik ben heel erg benieuwd.

Ik hoop dat dit topic op de juiste plek staat. Omdat ik mij wil orienteren op Outlook-synchronisatiegebied en ik verwacht dat er wellicht ook anderen in geinteresseerd zijn, heb ik het als nieuw topic geopend in plaats van in elk topic van een smartphone deze vraag te stellen.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58
De sync met nokia toestellen bevalt mij prima. Ik gebruik nu een Nokia 9300i en icm met nokia PC Suite sync ik mijn agenda+contractpersonen.

• eduardtee
Je hebt geen problemen bijv. met:
- het verdwijnen van ingevoerde gegevens bij een contactpersoon
- het verdwijnen van afspraken of contactpersonen
- het verdubbelen van afspraken of contactpersonen
- het niet herkennen van het apparaat, waardoor niet gesynched kan worden?

• eduardtee
Kickje, aangezien er niet veel reacties zijn gekomen...

Verwijderd

Mijn ervaring is dat alleen Windows- gebaseerde devices echt goed synchroniseren met Outlook. Heb het wel eens met Symbian- gebaseerde toestellen gedaan, en met gewone nokia's, maar daar ging er altijd wel iets fout.

• eduardtee
Aan wat voor fouten moet ik zoal denken?
Ik heb zelf nl. met ActiveSync en WindowsMobile nooit echte problemen gehad...

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 15:48

Spoooky

Core temp 37°C

De bediening van de nokia's is als je van Windows Mobile vandaan komt heel erg wennen.

Heb zelf een Nokia 6670 en een IPAQ 1940, maar voor de "agendafunctie" is de PDA veel handiger dan te telefoon.

Bij het juist gebruik zul je bij beide weinig problemen tegen komen. Het is dus maar net wat jij prettiger/belangrijker vind (bijv. bedieningsgemak vs. langere batterijduur).

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• eduardtee
Spoooky schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:14:
De bediening van de nokia's is als je van Windows Mobile vandaan komt heel erg wennen.

Heb zelf een Nokia 6670 en een IPAQ 1940, maar voor de "agendafunctie" is de PDA veel handiger dan te telefoon.

Bij het juist gebruik zul je bij beide weinig problemen tegen komen. Het is dus maar net wat jij prettiger/belangrijker vind (bijv. bedieningsgemak vs. langere batterijduur).
Over de bediening maak ik mij geen zorgen: Nokia's stonden altijd hoog aangeschreven wat dat betreft. Daarnaast doe ik veel van m'n agenda beheer op de PC, waarbij ik met name wil dat het goed op m'n telefoon terecht komt.

Vandaar dat ik de vraag specifiek richt op synchronisatie en de ervaringen daaromtrent. De overige zaken heb ik al terug kunnen vinden in reviews e.d.: ik heb al een shortlist opgesteld met niet Windows-Mobile toestellen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09
Ik moet het eerst niet-windows toestel nog tegenkomen dat *alle* contact / appointment informatie met Outlook synchroniseert.

En voor de rest: als reguliere telefoon voldeed de Orange C500 bij mij uitstekend, ik kan me voorstellen dat dit voor een Qtek 8310 niet anders zal zijn en nu ben ik meer dan tevreden met een Qtek S200.

Wel moet ik meteen zeggen dat de geluidskwaliteit van de S200 slecht is, in vergelijk met de C500. Maar aangezien ik eigenlijk altijd via Bluetooth bel (heb zowel een headset, als een a2dp koptelefoon, beide van nokia, als een carkit in beide auto's) heb ik daar weinig last van.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• eduardtee
StevenK schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:37:
Ik moet het eerst niet-windows toestel nog tegenkomen dat *alle* contact / appointment informatie met Outlook synchroniseert.

En voor de rest: als reguliere telefoon voldeed de Orange C500 bij mij uitstekend, ik kan me voorstellen dat dit voor een Qtek 8310 niet anders zal zijn en nu ben ik meer dan tevreden met een Qtek S200.

Wel moet ik meteen zeggen dat de geluidskwaliteit van de S200 slecht is, in vergelijk met de C500. Maar aangezien ik eigenlijk altijd via Bluetooth bel (heb zowel een headset, als een a2dp koptelefoon, beide van nokia, als een carkit in beide auto's) heb ik daar weinig last van.
Jammer om te horen dat niet-Windows toestellen zo gebrekkig synchen. Met wat voor toestellen heb je ervaring?

Enne, ik had begrepen dat de Qtek's over het algemeen niet zulke goede geluidskwaliteit als bijv. Nokias of SE's hebben. Maar dit kan je dus oplossen door een BT headset te gebruiken? Zit die slechte geluidskwaliteit dan in de speaker o.i.d.? Ik had gedacht dat het slechte geluid dat ik bijv. met m'n Motorola heb, niet op te lossen zou zijn door een BT headset, aangezien m'n bedrade headset zelfs slechter klinkt...

• StevenK
eduardtee schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:31:
[...]

Jammer om te horen dat niet-Windows toestellen zo gebrekkig synchen. Met wat voor toestellen heb je ervaring?
Nokia & SE. Ik zou het niet zozeer 'gebrekkig' noemen. Punt is dat niet alle velden die outlook kent in die devices voorkomen en daardoor kan het gebeuren dat je informatie mist.
Enne, ik had begrepen dat de Qtek's over het algemeen niet zulke goede geluidskwaliteit als bijv. Nokias of SE's hebben. Maar dit kan je dus oplossen door een BT headset te gebruiken? Zit die slechte geluidskwaliteit dan in de speaker o.i.d.? Ik had gedacht dat het slechte geluid dat ik bijv. met m'n Motorola heb, niet op te lossen zou zijn door een BT headset, aangezien m'n bedrade headset zelfs slechter klinkt...
Mijn ervaring is ook dat het geluid met de bedrade headset beroerd is. het geluid met m'n HS-26W is perfect (maar dat is ook een BT 2.0 device), het muziek-geluid met m'n BH-501 is erg goed, het spraakgeluid goed.

• eduardtee
StevenK schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:45:
[...]
Nokia & SE. Ik zou het niet zozeer 'gebrekkig' noemen. Punt is dat niet alle velden die outlook kent in die devices voorkomen en daardoor kan het gebeuren dat je informatie mist.
[...]
Mijn ervaring is ook dat het geluid met de bedrade headset beroerd is. het geluid met m'n HS-26W is perfect (maar dat is ook een BT 2.0 device), het muziek-geluid met m'n BH-501 is erg goed, het spraakgeluid goed.
Kijk, dit is nu het soort informatie waar ik naar op zoek ben!
Bij Nokia & SE: kan je aangeven welke velden er missen? In principe maak ik gebruik van:
- telefoonvelden (max 4. per contact)
- adresgegevens (max 2 per contact);
- bedrijf/company
- functiejob-title
- geboortedatum & anniversary
- notities
- email (max 3 per contact)
Dit zijn in mijn optiek vrij basic velden die door elke smartphone ondersteund zouden moeten worden.

Voor wat betreft de geluidskwaliteit: ik ga dan maar eens een BT headset van iemand lenen om te kijken of de geluidskwaliteit beter is hiermee. Zo ja, dan kan ik m'n shortlist met smartphones weer uitbreiden met een aantal QTek's :)

• StevenK
eduardtee schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:21:
[...]

Kijk, dit is nu het soort informatie waar ik naar op zoek ben!
Bij Nokia & SE: kan je aangeven welke velden er missen? In principe maak ik gebruik van:
- telefoonvelden (max 4. per contact)
- adresgegevens (max 2 per contact);
- bedrijf/company
- functiejob-title
- geboortedatum & anniversary
- notities
- email (max 3 per contact)
Dit zijn in mijn optiek vrij basic velden die door elke smartphone ondersteund zouden moeten worden.
Weet ik niet meer. Weet wel dat de telefoons waar ik toen naar keek niet eens de notities mee namen.
Voor wat betreft de geluidskwaliteit: ik ga dan maar eens een BT headset van iemand lenen om te kijken of de geluidskwaliteit beter is hiermee. Zo ja, dan kan ik m'n shortlist met smartphones weer uitbreiden met een aantal QTek's :)
Let wel op dat de verschillen tussen de diverse modellen headsets erg groot zijn. Die HS-26W kost mij de MM 40 euro en die kun je altijd weer terug brengen :) Ik heb hier bijvoorbeeld ook zo'n ding van cellink liggen maar die zou ik niemand aan willen doen.

• eduardtee
StevenK schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:41:
[...]
Weet ik niet meer. Weet wel dat de telefoons waar ik toen naar keek niet eens de notities mee namen.
[...]
Let wel op dat de verschillen tussen de diverse modellen headsets erg groot zijn. Die HS-26W kost mij de MM 40 euro en die kun je altijd weer terug brengen :) Ik heb hier bijvoorbeeld ook zo'n ding van cellink liggen maar die zou ik niemand aan willen doen.
Goed punt... ik geloof dat een vriend van me nog wel een Nokia BT headset heeft liggen (typenr. ken ik niet) en die zijn over het algemeen wel redelijk tot goed volgens mij (net als de SE's/Moto's).

Als de notities niet eens worden meegenomen, dan houdt het gewoon op wat mij betreft. Ik zal dan nog eens goed moeten nakijken hoe bijv. de Series40 en Series60 telefoons van Nokia ingericht zijn qua velden voor contacts.

Maar de 6233 is wat dat betreft dus geen optie voor mij, denk je?

• StevenK
eduardtee schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:57:
Maar de 6233 is wat dat betreft dus geen optie voor mij, denk je?
Weet ik niet; ik ben toen naar een winkel gegaan en heb al die telefoons gewoon gekeken welke info ik wel en niet in de agenda en in de contactpersonen op kon slaan.

• eduardtee
Cool... dan is dat blijkbaar de enige optie die mij nog rest...
Ik heb alleen gemerkt dat veel telefoonboeren niet zo behulpzaam zijn en ook vrij weinig verstand hebben van wat ze verkopen. Dus vandaar dat ik zoveel mogelijk uitzoekwerk zelf probeer te verrichten... maar ja, sommige informatie is helaas niet beschikbaar :(

• StevenK
eduardtee schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:09:
Cool... dan is dat blijkbaar de enige optie die mij nog rest...
Ik heb alleen gemerkt dat veel telefoonboeren niet zo behulpzaam zijn en ook vrij weinig verstand hebben van wat ze verkopen. Dus vandaar dat ik zoveel mogelijk uitzoekwerk zelf probeer te verrichten... maar ja, sommige informatie is helaas niet beschikbaar :(
Tja, ik loop gewoon een winkel binnen en zeg 'ik wil die, die en die even proberen'.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ikzelf ben in het bezig van een Qtek 8310 Smartphone.
Deze gebruikt Windows mobile 2005 en de koppeling met Outlook is perfect.
Ook heeft de telefoon zelf w-lan ingebouwd, en met de nieuwste update werkt pushmail zelfs.
Het is echt een wereld telefoontje!
Hij kost wat, maar dan heb je ook wat.
Ik heb nooit problemen met syncen en afspraken en dergelijke.

• StevenK
En misschien nog ten overvloede. Direct Push synchroniseert dus niet alleen je mail (alle folders die wil uit je Mailbox), maar ook je agenda/contacts/tasks.

• eduardtee
The_Dart schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:32:
Ikzelf ben in het bezig van een Qtek 8310 Smartphone.
Deze gebruikt Windows mobile 2005 en de koppeling met Outlook is perfect.
Ook heeft de telefoon zelf w-lan ingebouwd, en met de nieuwste update werkt pushmail zelfs.
Het is echt een wereld telefoontje!
Hij kost wat, maar dan heb je ook wat.
Ik heb nooit problemen met syncen en afspraken en dergelijke.
Thanks voor de toevoeging. Ik heb zelf een aantal reviews van dit toestel gelezen omdat die me ook heel interessant leek, maar geluidskwaliteit kwam niet echt positief naar voren. Aangezien dit ook het geval was bij mijn huidige toestel (en ik mij er mateloos aan kan irriteren), zoek ik er een die al sowieso goede spraakkwaliteit heeft.
Echter, door de toevoeging van StevenK wordt het wellicht weer een interessante optie, als ik er een BT headset bij koop... maar dat zal ik nog even moeten uitzoeken... keuzes, keuzes, keuzes... een luxeprobleem ;)
En misschien nog ten overvloede. Direct Push synchroniseert dus niet alleen je mail (alle folders die wil uit je Mailbox), maar ook je agenda/contacts/tasks.
Deze feature ken ik inderdaad. Ik had alleen wel begrepen dat de Exchange-server dan wel op de juiste manier ingericht moet zijn.

• StevenK
eduardtee schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:48:
[...]

Thanks voor de toevoeging. Ik heb zelf een aantal reviews van dit toestel gelezen omdat die me ook heel interessant leek, maar geluidskwaliteit kwam niet echt positief naar voren. Aangezien dit ook het geval was bij mijn huidige toestel (en ik mij er mateloos aan kan irriteren), zoek ik er een die al sowieso goede spraakkwaliteit heeft.
De geluidskwaliteit van mijn C500 (een verre voorloper van de 8310 in Orange verpakking) was erg goed, veel beter dan van de S200.
Deze feature ken ik inderdaad. Ik had alleen wel begrepen dat de Exchange-server dan wel op de juiste manier ingericht moet zijn.
Klopt: je moet Exchange 2003 SP2 draaien en mogelijk nog wat rechten op IIS goed zetten. je kunt ook het hele spul bij bijvoorbeeld mail2web.com draaien.

• eduardtee
StevenK schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:51:
[...]

De geluidskwaliteit van mijn C500 (een verre voorloper van de 8310 in Orange verpakking) was erg goed, veel beter dan van de S200.

[...]

Klopt: je moet Exchange 2003 SP2 draaien en mogelijk nog wat rechten op IIS goed zetten. je kunt ook het hele spul bij bijvoorbeeld mail2web.com draaien.
Spraakkwaliteit was goed zonder BT headset? Over die 8310/8300 lees ik nl. niet zulke lovende verhalen. Ik hoop erop dat deze dan in ieder geval wel goed klinkt met een BT headset.

Vanwege mijn eisenpakket kom ik op een shortlist uit, waar eigenlijk nog geen ideale kandidaat bij zit. Allen kunnen gesynched worden met Outlook en hebben WLAN. Maar elke heeft ook wel een nadeel. Het liefst wil ik ook een 3G/UMTS toestel en een camera erin:
- Nokia E60: geen camera
- Nokia E70: heeft alles, alleen oerlelijke form-factor.
- Nokia N80: schijnt een beetje buggy te zijn, experimenteel
- QTek 8300/8310/S200: geen 3G/UMTS

De nieuwere E-serie van Nokia kan naast via PC Suite, ook via ActiveSync synchroniseren!
Pagina: 1