Mailserver thuis. Nieuw domein en het wil niet meer werken

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik ben al een paar jaar in het bezit van een free dns domein (dydns geval).
Dit gebruikte ik ook voor mijn mail. Hier thuis heeft er dus al een hele tijd zonder problemen een mailserver gedraait.

Aangezien ik de gratis dns domeinen nogal irritant vond, heb ik besloten om een gewoon domein aan te schaffen met DNS beheer.
Leuk en aardig, maar op een of andere manier hier geen mail aankomen.
DNS settings heb ik aangepast.

Aangezien ik Planet ADSL Advanced heb, en Planet standaard poort 25 blokt moet ik de mailrelay van planet gebruiken (mailrelay.planet.nl).
Als 2de MX record bij mijn (homelinux.net free DNS domein) heb ik daar altijd gewoon de mailrelay van Planet ingevoerd. Werkt nog steeds als een zonnetje.

Maar na de MX records aan gepast te hebben in mijn .nl domein werkt de boel helaas niet :(.
Mails worden terug geschopt met de melding: "Relaying denied".

Hier aan print screen van het DNS beheer in Direct Admin:
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.net/s1/images/gathering.tweakers.net/dns1.jpg

Ik MX records aan gemaakt:
MX 10 = smtp
MX 20 = mailrelay
A record = smtp ; <IP THUIS>
A record = mailrelay ; <IP van mailrelay.planet.nl>

Dit zou gewoon moeten werken lijkt mij.

Maar wat ik totaal niet snap is de melding: "Relaying Denied", terwijl het wel op mijn oude domein werkt.

Met de GoT search kwam ik verschillende dingen tegen over mailservers achter een planet lijn etc., maar daar heb ik niet veel aan, aangezien ik weet dat ik daarvoor hun mailrelay moet gebruiken :*)

Iemand die hier wat meer vanaf weet? :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Zo te zien staat het ook niet goed ingesteld..
Ik heb dan geen verstand van Direct Admin (plesk user ;) ) maar die MX Records staan niet goed iig.

kijk hier anders even naar: RammY in "mailserver thuis met planet internet"

[ Voor 25% gewijzigd door RammY op 25-08-2006 11:57 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• AMDathlonxp
RammY schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:54:
Zo te zien staat het ook niet goed ingesteld..
Ik heb dan geen verstand van Direct Admin (plesk user ;) ) maar die MX Records staan niet goed iig.
Hoe zou het dan moeten staan? :>
Mij is mooit verteld dat er per MX record ook een A record moet zijn :?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je domeinnaam? Dan kan even via internet (www.dnsstuff.com) gecontroleerd worden hoe de MX-records nu precies staan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Waarom maak je eigenlijk de SMTP record met een verwijzing naar je IP adres aan, terwijl je weet dat poort 25 dicht staat ? Dat houdt in dat alle mailservers die naar jou een mail sturen eerst proberen een verbinding op te bouwen naar jouw mailserver (die niet bereikbaar is) en daarna pas een connectie maken naar de mailrelay van Planet...
Planet Internet en een eigen mailserver

Vraag: Ik wil graag een mailserver draaien op mijn Planet Internet ADSL verbinding, maar poort 25 (SMTP) wordt door Planet Internet geblokkeerd. Is er een mogelijkheid om toch een eigen mailserver te gebruiken?
Antwoord: Jazeker, u dient hiervoor de speciaal de Planet Internet ingerichte mail relay server te gebruikten. Dit kunt u doen door aan u domeinnaam een extra mailserver toe te voegen. Kies in het “Zone Overzicht” voor “Andere mail server” typ daar vervolgens achter: “mailrelay.planet.nl” de prioriteit dient op “20 hoog” te staan. Let wel op dat er een mailserver op prioriteit 10 ingesteld dient te staan die verwijst naar uw ip-adres.
Laat maar, blijkbaar vindt Planet dat de bedoeling...

Praat je nu over versturen van mail of ontvangen (relay denied) ?

[ Voor 56% gewijzigd door lier op 25-08-2006 12:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• AMDathlonxp
lier schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:06:
Waarom maak je eigenlijk de SMTP record met een verwijzing naar je IP adres aan, terwijl je weet dat poort 25 dicht staat ? Dat houdt in dat alle mailservers die naar jou een mail sturen eerst proberen een verbinding op te bouwen naar jouw mailserver (die niet bereikbaar is) en daarna pas een connectie maken naar de mailrelay van Planet...
Dat moet omdat de mailrelay kijkt naar de DNS instellingen ;)
--------

Maar goed. Vooruit het domein:
domein = ofelon.nl
ip mailserver = 62.131.36.56

EDIT:
Ik ben ondertussen wel dingen met de DNS instellingen aan het proberen ;)

EDIT2:
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.net/s1/images/gathering.tweakers.net/dns2.jpg

Dit beter? Maar ik snap de manier van "RammY" niet helemaal 8)7

Ik praat over mail ontvangen. Iemand verstuurd bijvoorbeeld een mailtje vanaf Gmail ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AMDathlonxp op 25-08-2006 12:16 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk even hoe de DNS-records op internet nu staan: klik
Het gaat fout bij de mailrelay van planet. Er komt bij je MX-records geen mailrelay.planet.nl in voor, alleen een mailrelay.ofelon.nl.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Mailrelay.ofelon.nl moet je sowieso niet aanmaken.

Het is eigenlijk redelijk eenvoudig, als je de handleiding van planet gebruikt kan het niet fout gaan.

Ik heb 2 MX records en 1 A record en dat werkt al meer dan een jaar prima.

• AMDathlonxp
Arnout schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:38:
Mailrelay.ofelon.nl moet je sowieso niet aanmaken.

Het is eigenlijk redelijk eenvoudig, als je de handleiding van planet gebruikt kan het niet fout gaan.

Ik heb 2 MX records en 1 A record en dat werkt al meer dan een jaar prima.
Mag ik vragen hoe je die hebt ingestelt O+

• Arnout

• AMDathlonxp
Ik heb net even de boel veranderd.

Maar achter mailrelay.planet.nl wordt automatisch mijn domein gezet 8)7

http://www.dnsstuff.com/t...ch?name=ofelon.nl&type=MX

De waarde van MX20 is dus anders

• Arnout
AMDathlonxp schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:59:
Ik heb net even de boel veranderd.

Maar achter mailrelay.planet.nl wordt automatisch mijn domein gezet 8)7

http://www.dnsstuff.com/t...ch?name=ofelon.nl&type=MX

De waarde van MX20 is dus anders
Sluit je hem wel af met een punt dan? Lijkt me een type/syntax foutje.

• AMDathlonxp
Arnout schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:06:
[...]

Sluit je hem wel af met een punt dan? Lijkt me een type/syntax foutje.
idd een punt vergeten 8)7 |:(

Het werkt volgens mij nog steeds niet helemaal lekker.
Heb verschillende keren vanaf gmail een mailtje verstuurd, maar krijg ze op 1 na allemaal terug.
Paar minuten geleden is er net eentje aangekomen, maar de mails die ik meteen daarna heb verstuurd krijg ik weer terug :?
Een mailtje vanaf gmail met de huidige instellingen is er doorheen gekomen, maar de andere komen niet door 8)7

• Arnout
Doordat je aan het prutsen bent geweest (en dat was je ;) ) heeft de mailrelay waarschijnlijk mailtjes vastgehouden als ze niet gebounced zijn. Het kan tot 2 dagen duren voordat alles opnieuw verzonden wordt.

Ik heb nog nooit problemen met het mailrelay principe gehad en er is nog nooit mail vastgehouden of vertraagd. En het is een mooie backup mocht je server eens down zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 25-08-2006 13:35 ]

• AMDathlonxp
Arnout schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:34:
Doordat je aan het prutsen bent geweest (en dat was je ;) ) heeft de mailrelay waarschijnlijk mailtjes vastgehouden als ze niet gebounced zijn. Het kan tot 2 dagen duren voordat alles opnieuw verzonden wordt.

Ik heb nog nooit problemen met het mailrelay principe gehad en er is nog nooit mail vastgehouden of vertraagd. En het is een mooie backup mocht je server eens down zijn.
Ik heb verder ook nog nooit problemen gehad met de mailrelay, totdat ik nu een .nl domein heb . . . .

Wat ik nu zo vaag nis, dat ik soms een mailtje binnen krijg ik die ik met gmail verstuurd heb (geen oude mailtjes). En als ik dan een minuut erna nog eens probeer, dan krijg ik hem weer terug 8)7
Na een tijd wachten dan komt er dus volgens mij 1 mailtje doorheen, en de rest wordt weer terug gegooid :/

• Arnout
AMDathlonxp schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:42:
[...]

Ik heb verder ook nog nooit problemen gehad met de mailrelay, totdat ik nu een .nl domein heb . . . .

Wat ik nu zo vaag nis, dat ik soms een mailtje binnen krijg ik die ik met gmail verstuurd heb (geen oude mailtjes). En als ik dan een minuut erna nog eens probeer, dan krijg ik hem weer terug 8)7
Na een tijd wachten dan komt er dus volgens mij 1 mailtje doorheen, en de rest wordt weer terug gegooid :/
het kan zijn dat bepaalde servers van gmail nog de oude (gecache-de) DNS gegevens gebruiken. Ook dit kan tot 2 dagen zo blijven, ook weer omdat je geprutst hebt. ;)

edit: je kan dus beter niet met DNS prutsen omdat dat gecached wordt. Beter is om het vantevoren goed te checken op syntax. Vooral als je domeinen van bedrijven beheerd. Sommige DNS beheer pagina's hebben ingebouwde controle of het klopt.

Edit2: wat trouwens echt een goede check is: http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=ofelon.nl

Je moet wel even bedenken dat je de mailrelay gebruikt en dat dat vanuit het report gezien "fout" is terwijl dat hoort bij de mailrelay opzet.

[ Voor 24% gewijzigd door Arnout op 25-08-2006 13:53 ]

• AMDathlonxp
Arnout schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:45:
[...]

het kan zijn dat bepaalde servers van gmail nog de oude (gecache-de) DNS gegevens gebruiken. Ook dit kan tot 2 dagen zo blijven, ook weer omdat je geprutst hebt. ;)

edit: je kan dus beter niet met DNS prutsen omdat dat gecached wordt. Beter is om het vantevoren goed te checken op syntax. Vooral als je domeinen van bedrijven beheerd. Sommige DNS beheer pagina's hebben ingebouwde controle of het klopt.
Volgens mij staan de instellingen nu wel goed . . . . . .
Maar dan nog de rest :X

Huidige instellingen in DirectAdmin:
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.net/s1/images/gathering.tweakers.net/dns3.jpg

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Het zou nu volgensmij goed moeten gaan.
Je hebt nu dezelfde meldingen als mij op dnsstuff.com

En dat zou goed moeten zijn.
Hij probeerd eerst de MX 10 .. die kan hij niet afleveren omdat hij poort 25 dicht heb.
Daarna de 20 die dan weer snapt dat het mailtje naar jou ip moet..

Dat doet ie dus als het goed is nu ook...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 17:22
Bij directadmin:

Zet ten eerste in de mailafhandeling de lokale mailafhandeling even uit, anders zal de server proberen de mail bij zichzelf af te leveren.
(User niveau -> email management -> mx records -> vinkje onderin uit). Het zou met deze setup niet nodig moeten zijn, behalve als je mail verzend vanaf de server zelf, maar het is erg handig om dat even uit te zetten ;).

Zorg er daarna voor dat er zo'n constructie is:
code:
1
2
3
4
mail.domein.nl. A <je thuis IP>

mail MX 10
mailrelay.planet.nl. MX 20

Ander dingetje, de DNS van je provider ziet er niet erg gezond uit. Zijn DNS records lijken niet helemaal lekker te zijn, volgens DNS report. Al zou dit in dit geval niet de oorzaak van het probleem moeten zijn.

Je DNS records kloppen verder prima voor Planet's mailrelay. Een aantal klanten gebruiken dezelfde instellingen, en werkt prima.

sebsoft.nl

Pagina: 1