Details over harde schijf activiteit achterhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Het stoort me al jaren, dat je in windows wel precies kan zien hoeveel CPU-power welk programma verbruikt, je kunt achterhalen hoeveel ram welk programma in beslag neemt je zelfs gedetailleerde info kunt vinden over je netwerktraffic, maar als het op harde schijf activiteit aankomt is er geen software voor.

Ik kan het in ieder geval niet vinden. Ik zou het wel nice vinden om, als ik merk dat m'n pc ineens traag is, en ik 't rode ledje aan de voorkant als een dolle zie knipperen, ik weet welk programma m'n hardeschijf benaderd.

Mijn vraag is dus ook: heeft iemand weet van software die daar info over kan geven. Want op dit momemt kijk ik naar de cpu usage en zal degene met het hoogste CPU verbruik wel iets met m'n HD doen. Echter zie ik liever een los stukje software die me verteld wel programma hoeveel bandbreedte van m'n HD's aan 't gebruiken is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28
Wat jij zoekt is een programma wat ik al jaren ken:
Filemon

Hij is er ook in Register-versie, die alle lees- en schrijf acties in het register bijhoudt :) (kijk bij Related Utilities. Diskmon is niets anders dan een softwarematig schijfactiviteitsledje, daar heb je dus niet zoveel aan ;)).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Filemon is met een kanon op een mug schieten... Zet het aan op een idle windowsbak en je kunt na een tiende seconde al 30 pagina's scrollen.

Ik betwijfel ten zeerste of dat de info is die Saegos zoekt :)

Saegos: je kunt in taakbeheer, tabblad processen, bij Beel -> kolommen kiezen de nodige I/O-kolommen aanzetten. Heb je daar al eens naar gekeken?

Verder kun je met Start -> run -> perfmon nog de nodige grafieken maken, maar dat is allemaal globaal ipv per process geloof ik.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The__Virus
Tja je kan toch simpelweg de standaard dingen eruit filteren? Je kan includen, excluden en highlighten, voor mij was het allemaal prima bruikbaar :). Je kan ook eens Process Explorer proberen (ook van sysinternals), daar kun je kleine grafiekjes krijgen van I/O activiteit en met de muis eroverheen gaan om te kijken welk proces het veroorzaakt.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
The__Virus schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:50:
Tja je kan toch simpelweg de standaard dingen eruit filteren? Je kan includen, excluden en highlighten, voor mij was het allemaal prima bruikbaar :). Je kan ook eens Process Explorer proberen (ook van sysinternals), daar kun je kleine grafiekjes krijgen van I/O activiteit en met de muis eroverheen gaan om te kijken welk proces het veroorzaakt.
Wat hij zoekt en ik al jaren dat is een soort van Dumeter maar dan voor je hd.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Zelf was ik ook op zoek naar iets dergelijks omdat de hd eigenlijk de bottleneck in m'n pc is, en als de pc traag is was dat meestal niet te wijten aan een hoge cpu belasting maar hd belasting. Ik denk dat onderstaande oplossing genoeg is (simpel maar effectief). Had deze kolommen nog niet eerder gezien!
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:39:
Saegos: je kunt in taakbeheer, tabblad processen, bij Beel -> kolommen kiezen de nodige I/O-kolommen aanzetten. Heb je daar al eens naar gekeken?
Zelf heb ik I/O Read Bytes en I/O Write Bytes nu ook aan staan, en User Name en Session ID maar uitgeschakeld omdat die niet zo interessant zijn in deze tabel (en om de breedte van Task Manager te behouden :+ ). Jammer dat je niet iets ziet in kb/s o.i.d. of dat er een grafiekje in de Performance tab te krijgen is, maar dit is goed genoeg.

• The__Virus
Bij Process Explorer zie je wel een soort grafiekje en ook hoeveel KB een bepaald programma leest of schrijft op een bepaald moment. Ook kun je I/O lezen en schrijven in bytes uitdrukken (net als taskmanager, dat wel). Maar echt heel overzichtelijk werkt het allemaal niet en ben met je eens dat het tijd is dat er zo'n programma komt.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bij de task manager columns zoals: "I/O read bytes I/O Write Bytes" weergeven

Verwijderd

Ik heb ook al een tijdje precies dezelfde vraag als Saegos. Zien welk proces wat doet met de HD. Ik wil het echter in een command-line toolje (geen gui). Ik heb het geprobeert met pstools. werkt opzich uitstekend kan precies zien welk proces bezig is. Je kan echter niet zien wat het met de hd doet.

Wat ik dus eigenlijk wil is een command-line tool wat de task-manager nadoet. met name de colommen van I/O. Ik hoop dat dat er is.
Pagina: 1