Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RC auto kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 4.809 views sinds 30-01-2008

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:51
Hallo,
Ik heb hier een RC auto liggen die het niet doet (hij reageert niet op de afstandsbediening).
De zender is goed. Maar de auto reageert gewoon helemaal niet op de afstandsbediening. Dit is gebeurd doordat m'n broertje de auto tegen een muur aan liet rijden. Ik heb al gekeken naar losse contactjes of doorgebrande onderdelen. Maar kon niks vinden. Iemand een idee wat het kan zijn?

Het is deze auto: http://www.paramountzone.com/rcturbotunercar.htm

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:45

rg-mohwa

Phoe Hé

Zijn je batterijen leeg ? :+ Benzine op ? :+
Nee misschien een beetje meer info zou wel makkelijk zijn.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:16
heb je de antenne van de rc al na gekeken?

wat heb je zo al geprobeerd? ook de afstands controller dicht bij de printplaat te houden.

[ Voor 71% gewijzigd door cossy nl op 25-08-2006 11:37 ]

• ThinkPad
rg-mohwa schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:34:
Zijn je batterijen leeg ? :+ Benzine op ? :+
Nee misschien een beetje meer info zou wel makkelijk zijn.
Batterijen zijn helemaal vol, die heb ik ff geleend uit de auto van m'n broertje (heeft dezelfde maar dan op 27Mhz (mijne is 40Mhz).

Zender tegen de antenne aanhouden heb ik geprobeerd, antenne zit niet los

Verwijderd

Ontvanger ?

• ThinkPad
Uhm wat bedoel je hier precies mee? Of de ontvanger kapot is? Volgens mij niet, dat zou toch niet kunnen door ergens tegen aan te botsen?

Ik heb ook nog even gezocht op GoT en daar had ik iets gevonden over een weerstand die de stroom verdeelde over de motor ofzo :S en die was doorgebrand. Nu heb ik wel een grote weerstand zien zitten, die ik wil doormeten met een multimeter maar ik weet niet hoe dat moet. Welke stand moet m'n multimeter dan staan?

Ik heb de grote weerstand eruit gesoldeerd en vergeleken met dezelfde die in de auto van m'n broertje zit, die van mij ziet er wat bruinig uit. (kan ook lijm zit wat is opgedroogd ofzo). Als ik hem probeer te meten (heb alle Ohm waardes geprobeerd 2M, 200k etc...) dan krijg ik vage resultaten, dat ie niks meet of 1. :S dus ik denk dat die weerstand kapot is. alleen hoeveel Ohm issie ? ik heb al gekeken met zo'n kleurencalculator maar daar moet de laatste goud of zilver zijn terwijl die groen en bruin zijn.

Hij ziet er zo uit ----[=groen=zwart=zilver=bruin=]-----

:)

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2006 17:43 ]

• ThinkPad
Ik heb het verhaal aan m'n vader vertelt, die heeft even meegeholpen met de weerstand op te meten. Ik heb met behulp van een kleurencalculator op internet uitgerekend wat de waarde zou moeten zijn. Die waarde krijg ik niet als ik de weerstand opmeet dus mijn conclusie is:

Weerstand = kapot

Morgen nieuwe halen en dan meld ik het wel als het probleem wel of niet is opgelost ;)

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
De weerstand meten van een weerstand in een schakeling kan best, maar je hebt een grote kans dat de waarde die je krijg niet klopt omdat er allemaal andere componenten omheen hangen.

Kleine kans dat dit het probleem is, en een waarstand gaat ook niet kapot als deze een klap krijgt.

• ThinkPad
Slecht nieuws :(

De weerstand was het niet, heb nieuwe gehaald en erin gesoldeerd maar nog steeds geen kik

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Heb je ook al een ander kristal geprobeerd?

Ik heb ook wel eens mijn autootje tegen de muur geparkeerd, maar de ontvanger zelf kan een hoop hebben.(was met bijna 100 km per uur :'( )

De ontvanger deed het nog prima, alleen het kristal deed niet veel meer(de rest van het autootje ook niet meer trouwens)

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• ThinkPad
ovhees schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:55:
Heb je ook al een ander kristal geprobeerd?

Ik heb ook wel eens mijn autootje tegen de muur geparkeerd, maar de ontvanger zelf kan een hoop hebben.(was met bijna 100 km per uur :'( )

De ontvanger deed het nog prima, alleen het kristal deed niet veel meer(de rest van het autootje ook niet meer trouwens)
Tis niet zo'n ding dat je dat zo kan vervangen, en als die kaduuk is moet er toch ook 1 nieuwe in de zender? omdat ie anders op de verkeerde frequentie uitzend?

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:32:
Hallo,
Ik heb hier een RC auto liggen die het niet doet (hij reageert niet op de afstandsbediening).
De zender is goed. Maar de auto reageert gewoon helemaal niet op de afstandsbediening. Dit is gebeurd doordat m'n broertje de auto tegen een muur aan liet rijden. Ik heb al gekeken naar losse contactjes of doorgebrande onderdelen. Maar kon niks vinden. Iemand een idee wat het kan zijn?

Het is deze auto: http://www.paramountzone.com/rcturbotunercar.htm
Post de vraag ook eens op het forum van de beide rc portals:
http://radio-control-racing.startkabel.nl
of
http://rcauto.startpagina.nl

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:44:
[...]

Uhm wat bedoel je hier precies mee? Of de ontvanger kapot is? Volgens mij niet, dat zou toch niet kunnen door ergens tegen aan te botsen?
Wanneer hij niet reageert ga je als eerste denken aan je ontvanger (antenne enz) daarna ga je je verbindingen controleren en je servo's. Motor etc. Vervolgens ga je dieper zoeken op printplaat nivo (gescheurd of losse verbindingen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 11:22 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:14:

De weerstand was het niet, heb nieuwe gehaald en erin gesoldeerd maar nog steeds geen kik
Had je bij het meten de draden wel in de juiste gaten van je multimeter zitten...?

Maar goed, ga logisch te werk zoals CyberVee zegt en ga niet lukraak weerstanden opmeten en vervangen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:14:

Het kan de weerstand wel geweest zijn, maar misschien heeft die nog een andere component meegenomen.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59
Je is al eerder gemeld.. maar toch nog maar een keertje:
Je kunt een weerstand in een circuit bijna niet meten. Je ehbt altijd invloed van andere componenten die "er overheen" staan. De enige manier om een weerstand fatsoenlijk te meten is door hem aan één kant los te halen...

• ThinkPad
Rowwan schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 14:53:
Je is al eerder gemeld.. maar toch nog maar een keertje:
Je kunt een weerstand in een circuit bijna niet meten. Je ehbt altijd invloed van andere componenten die "er overheen" staan. De enige manier om een weerstand fatsoenlijk te meten is door hem aan één kant los te halen...
Ik heb hem losgehaald en toen doorgemeten hoor ;)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De kleuren die je noemt, doen me vemoeden dat de weerstand 0,5 Ohm is.
En die is in een circuit meestal prima te meten.
Maar als die stuk is en ook verkleurd, dan is er warmte ontwikkeling geweest.
En dan zou er een andere component stuk kunnen zijn.

Blijft echter nog de vraag hoe het sturen werkt.
Zit hier een servo voor in de auto? Dat is een rechthoekig kastje, bijna een luciferdoosje, met een draaiend heveltje erop.
Werkt dat nog wel, dan is de ontvanger niet stuk.

Anders kan dus inderdaad het kristal kapot zijn. Dit is een dun en hard schijfje, lijkt wel wat op steen en kan breken. En door het metalen huisje kun je dat niet zien.
Maar dit kan worden vervangen, je moet inderdaad wel op de juiste frequentie letten.
Dan kun je in een goede modelbouwzaak, en soms ook wel bij de elektronica handel een nieuw kristal kopen.

Succes

Guus Assmann

• ThinkPad
guus.assmann schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 23:19:
De kleuren die je noemt, doen me vemoeden dat de weerstand 0,5 Ohm is.
En die is in een circuit meestal prima te meten.
Maar als die stuk is en ook verkleurd, dan is er warmte ontwikkeling geweest.
En dan zou er een andere component stuk kunnen zijn.

Blijft echter nog de vraag hoe het sturen werkt.
Zit hier een servo voor in de auto? Dat is een rechthoekig kastje, bijna een luciferdoosje, met een draaiend heveltje erop.
Werkt dat nog wel, dan is de ontvanger niet stuk.

Anders kan dus inderdaad het kristal kapot zijn. Dit is een dun en hard schijfje, lijkt wel wat op steen en kan breken. En door het metalen huisje kun je dat niet zien.
Maar dit kan worden vervangen, je moet inderdaad wel op de juiste frequentie letten.
Dan kun je in een goede modelbouwzaak, en soms ook wel bij de elektronica handel een nieuw kristal kopen.

Succes
0.5Ohm ja
En er zit geen servo in, het is gewoon een klein kastje met een elektro motortje en tandwieltje die over een hevel ding gaat ja :)
En hoe ziet een kristal er ongeveer uit? (foto's)

Zoiets? Afbeeldingslocatie: http://www.rc.jepe.biz/images/Kristal.jpg

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
das idd een kristal ;)

in de zender en onvanger zitten 2 precies dezelfde geslepen kristalletjes waardoor alleen die zender met die ontvanger kan communiceren. als er bij 1 door botsing of vallen iets afbreekt reageren ze dus niet of niet goed meer op elkaar ;) . door de botsing kan er best wat afgebroken zijn in de ontvanger...

[ Voor 12% gewijzigd door DP Kunst op 03-09-2006 01:29 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Tis niet zo'n ding dat je dat zo kan vervangen, en als die kaduuk is moet er toch ook 1 nieuwe in de zender? omdat ie anders op de verkeerde frequentie uitzend?
Nee hoor, maar je moet natuurlijk wel precies hetzelfde xtal kopen. Staat er normaal opgedrukt.. XXX Mhz.

PaWoN

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kun je een kristal doormeten (in het circuit)?
Ik heb hier een afstandbediening van een garagedeur liggen die het niet meer doet. Het ding is ook gevallen dus ik vermoed dat de kristal kapot is. Maar hoe weet ik dat zeker?

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
beetje erg oude }:O denk je niet? ;)

en een kristal kan je eigenlijk alleen meten met een oscilloscoop

[ Voor 48% gewijzigd door HammerT op 09-01-2007 13:00 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Oude koe. Als je toch antwoord op je vraag wilt hebben kan je beter (nadat je goed gezocht hebt) een (goed onderbouwd) eigen topic opstarten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.