Zalman ZM-2HC2 Heatpipe oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36
Hallo,
Ik ben in bezit van een creative slix barebone, maar de laatste tijd ben ik mij erg aan het ergeren over de geluidsproductie.

De Pc staat op mijn bureau omdat hij ik een willekeurig kastje snel te heet wordt.
Ik denk dat het meeste geluid wordt veroorzaakt door de harde schijf, dit omdat het geluid ongeveer hetzelfde is als mijn externe schijf maakt.
Koelers veranderen in de pc kan volgens mij niet door ruimte gebrek.
Nu zag ik voor mijn hd de ZM-2HC2 Heatpipe, deze koelt en absorbeert ook trillingen, nu vroeg ik mij af zal het geluid van de hd hier redelijk mee afnemen?

Verder vroeg ik mij af of er nog andere oplossingen zijn om mijn pc toch koel te houden maar toch ook stil.

Systeem specs:
HD: WD 80gb 7200 rpm
cpu: P4 2.4ghz northwood
Gpu: G-force 6600GT aopen
geheugen: 2x 512mb pc2700 corsair
geluid: audigy 2
dvd brander: benq 1640

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Op tweakers.net zijn een aantal HD koelers/dempers vergeleken

hier en hier

Lees eens door, zou ik zeggen...

U vraagt, wij antwoorden.

• gelukkie
Als ik het zo lees zou die zalman wel een goede keus zijn voor het geld, ik las dat hij in 1 slot past.
Maar zou hij dan ook zowieso in mijn barebone passen kwa breedte?

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om de geluidsproductie te verminderen van de pc?

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gelukkie schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:03:
Hallo,
Ik ben in bezit van een creative slix barebone, maar de laatste tijd ben ik mij erg aan het ergeren over de geluidsproductie.

De Pc staat op mijn bureau omdat hij ik een willekeurig kastje snel te heet wordt.
Ik denk dat het meeste geluid wordt veroorzaakt door de harde schijf, dit omdat het geluid ongeveer hetzelfde is als mijn externe schijf maakt.
Koelers veranderen in de pc kan volgens mij niet door ruimte gebrek.
Nu zag ik voor mijn hd de ZM-2HC2 Heatpipe, deze koelt en absorbeert ook trillingen, nu vroeg ik mij af zal het geluid van de hd hier redelijk mee afnemen?

Verder vroeg ik mij af of er nog andere oplossingen zijn om mijn pc toch koel te houden maar toch ook stil.

Systeem specs:
HD: WD 80gb 7200 rpm
cpu: P4 2.4ghz northwood
Gpu: G-force 6600GT aopen
geheugen: 2x 512mb pc2700 corsair
geluid: audigy 2
dvd brander: benq 1640
Ik heb 2 harde schijven (sata) van 160 gb. welke ik zsm in deze zalman bevestigingsmodules heb gestoken, nadat ik de rest van m;n systeem stil heb gemaakt.

Probleem was dat de harde schijven best (storend) veel lawaai maakten door en te resoneren, en het bekende ratelgeluid door de kast te laten vibreren.

Naderhand zeker geen spijt van gehad. Je hoort nu heel zachtjes soms het lichte gekraak van de schijven.

Maar ikzelf ben ook heel nieuwsgierig naar de Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 (Passief)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1099755202.jpg

maar omdat ik nu deze zalmans al heb, laat ik het hierbij. maar zou graag de verschillen eens kunnen lezen

• HyperTrophy
  • Niet online
gelukkie schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:55:
Als ik het zo lees zou die zalman wel een goede keus zijn voor het geld, ik las dat hij in 1 slot past.
Maar zou hij dan ook zowieso in mijn barebone passen kwa breedte?

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om de geluidsproductie te verminderen van de pc?
Hij neemt de breedte aan van een cdrom station, dus daar moet je dan wel 1 ruimte voor over hebben om hem dan in te plaatsen

• gelukkie
mm dat is denk ik wel een probleem, de hd ligt volgens mij in een kleiner slot dan de bay waar mijn dvd brander inzit :?

Ik zal dus denk ik naar een andere oplossing moeten zoeken, kan iemand mij soms verder helpen?

• HyperTrophy
  • Niet online
als jij dus maar 1 slot voor een cdrom station hebt ( 5,25" ) [ shoot me if i'm wrong ] en 1 hardeschijf of diskette station ( 3,5" ) dan maak je denk ik weinig kans voor demping of cooling voor je HDD

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Ik ben in het bezit van 2* zalman passive hd coolers.

-ten eerste heeft die 1 vrije 5.25 inch drive bay nodig ( cd speler plekje)

-ik heb niet het gevoel dat die vibraties/trillingen stopt. Voor mij is het puur koeling, want dat doet die wel goed (maar denk dat jij harddisk extra koeling niet nodig heeft).

-ik denk niet dat het geluid van de hd ermee zal afnemen, alleen TEMPERATUUR!!!

Ik zou die andere is probere, Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

• HyperTrophy
  • Niet online
nou daar denk ik juist anders over
voordat ik deze koelers had,had ik enorm last van resonatie, en contactgeluid.

na installatie was dit zo goed als compleet verdwenen. met de zalman koeling/demping

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb die zalman ook een tijdje gehad. Qua koeling stelt het niet veel voor, omdat het ding hoe dan ook airflow nodig heeft om zn warmte kwijt te raken. Ten eerste is het vrij lastig om een fan te bevestigen/airflow te creeren in de buurt van de 5,25 bays en ten tweede koelt een harddisk zonder die zalman ook wel voldoende als je er een fan op hebt gericht (op 5V oid).

Enige aspect kan zijn het geluid. De hoge, gierende pieptoon die sommige schijven produceren verhelp je er niet mee (logisch, want de zalman is helemaal open). Alleen het gebonk tijdens reads/writes en evt. resonantie ga je ermee tegen. Ik vermoed alleen dat die rubbers waarmee de zalman aan de kast vastzit veel te hard zijn, waardoor resonanties nog gedeeltelijk worden doorgegeven. Mijn schijf (maxtor 200GB) resoneert nl. ook, wat in de kast nog eens versterkt wordt. Nu heeft mijn Antec Sonata kast standaard van die rubberen dempertjes bijd e HD-racks om trillingen tegen te gaan, maar de trillingen gaan er gewoon doorheen. Die rubberen bevestigingen van de zalman zijn dan wel wat groter, maar het zou me verbazen als die ect alle resonantie verhelpen.
Ik heb mn schijf nu maar op wat foam-achtig isolatiespul onderin de kast liggen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 26-08-2006 11:02 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15
Het enige wat je met die zalman koeler tegen gaat is de resonatie, niet het geluid zelf van de hdd.

They who buy the dip, deserves the rip.

• HyperTrophy
  • Niet online
Danjel schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:13:
Het enige wat je met die zalman koeler tegen gaat is de resonatie, niet het geluid zelf van de hdd.
Moet hierbij wel vermelden, dat die resonatie wel voor een heel groot deel van het geluidsoverlast zorgt, naast het contactgeluid.
Pagina: 1