[Crystal reports] Som berekenen van bestaande formule

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 11:12
Een vraag betreffende Crystal Reports 11:

ik heb een formule-veld dat provisie berekent over een bepaald bedrag. Dit gebeurt over een tiental records waardoor er een tiental provisiebedragen op mijn rapport staan. Nu wil ik de som gaan berekenen van deze provisiebedragen.

Hier kan Crystal Reports niet mee overweg omdat het veld provisie real-time berekent wordt bij het genereren van mijn rapport. Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen?

Als je domweg een formule maakt met:

Sum({@provisie})

Krijg ik de melding 'U kunt geen samenvatting van dit veld maken'

Geknutsel met SQL-statements in CR is tot op heden ook niet succesvol. Ik krijg het niet voor elkaar om waardes tussentijds in variabelen op te slaan om daar in een volgend statement mee verder te werken. :X

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Staat het veld wel in de detailsectie van het rapport? Als dat zo is zou je gewoon een summary moeten kunnen maken volgens mij?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Cerntje
P_de_B schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:33:
Staat het veld wel in de detailsectie van het rapport? Als dat zo is zou je gewoon een summary moeten kunnen maken volgens mij?
Nee, dit veld staat in de voettekst van een groep. Echter, als ik het veld naar de detailband sleep kan ik nog steeds geen Som over het veld uitvoeren. Als ik een samenvatting vanuit het menu wil invoegen, staat het veld er ook niet bij. Alleen een veld waarbij direct waardes uit de database gehaald worden.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kun je niet in de detailsectie de (eventueel aangepaste) formule opnemen, dan kun je een subtotal in de groupfooter doen, en een grand total in de report footer.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Maak een FormulaField aan ProvisieTemp

code:
1
2
WhileReadingRecords;
numbervar ProvisieTemp := ProvisieTemp + Provisie

• Cerntje
Mastermind schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:40:
Maak een FormulaField aan ProvisieTemp

code:
1
2
WhileReadingRecords;
numbervar ProvisieTemp := ProvisieTemp + Provisie
Dit was een poging waard. Geeft echter om dezelfde reden een andere foutmelding. Als ik deze formule wil toepassen op het provisieveld krijg ik de melding:

"U kunt deze formule niet gebruiken omdat deze later geevalueerd moet worden"

Als ik deze formule toepas op het veld 'huur', met waardes die rechtstreeks uit de database komen werkt het natuurlijk wel.

Vindt het vreemd dat CR daar niet zo makkelijk mee om kan gaan. Je zou in principe aan moeten kunnen geven dat veld X eerst berekent moet worden, waarna veld Y de som moet zijn van alle berekende velden X...

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Je moet het ook in de details zetten in een hidden field.
Uiteindelijk krijg je dan als het ware de sum. Deze variabele kun je kopieren in een andere variabele en ergens anders neerzetten.
Pagina: 1