7900 GT: kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 18:16
Hé,

Ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen (Intel Core 2 Duo E6600 met Asus P5W DH Deluxe mobo). Had hierbij gedacht aan een 7900 GT grafische kaart omdat dit de goedkoopste Nvidia high-end kaart is momenteel. Bovendien is OpenGL ondersteuning en Linux ondersteuning over het algemeen beter dan bij ATI.
Nu heeft Nvidia recent 2 nieuwe kaarten aangekondigd: de 7900 GS en de 7950 GT. Loont het de moeite om te wachten hierop? Iemand een idee hoe de 7900 GS zich verhoudt tov de 7900 GT (want op het eerste gezicht lopen ze beiden op dezelfde snelheden).

Tot slot nog een vraagje ivm de fabrikant. Dacht eerst voor een ASUS te gaan, maar nu blijkt dat EVGA en BFG lifetime warranty geven en Asus niet |:( XFX ook maar voor zo ver ik weet (nog) niet in Europa (iemand die dit kan bevestigen?). Iemand ervaringen met de EVGA of BFG versie? (Ik veronderstel dat deze even goed presteren als de Asus.)

Thx 4 the advice!

Experience the mountains!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:41
het hangt ervan af of je nu een betere kaart wilt of daar ook op kunt wachten. Als je echt kunt wachten, directx10 komt ook nog langs.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:11
melwasul schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 02:24:
Hé,

Ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen (Intel Core 2 Duo E6600 met Asus P5W DH Deluxe mobo). Had hierbij gedacht aan een 7900 GT grafische kaart omdat dit de goedkoopste Nvidia high-end kaart is momenteel. Bovendien is OpenGL ondersteuning en Linux ondersteuning over het algemeen beter dan bij ATI.
Nu heeft Nvidia recent 2 nieuwe kaarten aangekondigd: de 7900 GS en de 7950 GT. Loont het de moeite om te wachten hierop? Iemand een idee hoe de 7900 GS zich verhoudt tov de 7900 GT (want op het eerste gezicht lopen ze beiden op dezelfde snelheden).

Tot slot nog een vraagje ivm de fabrikant. Dacht eerst voor een ASUS te gaan, maar nu blijkt dat EVGA en BFG lifetime warranty geven en Asus niet |:( XFX ook maar voor zo ver ik weet (nog) niet in Europa (iemand die dit kan bevestigen?). Iemand ervaringen met de EVGA of BFG versie? (Ik veronderstel dat deze even goed presteren als de Asus.)

Thx 4 the advice!
Het is natuurlijk ook zo dat met de 2 nieuwe kaarten de kans groot is dat de 7900GT zakt in prijs omdat die 7950GT tussen de 7900GT en de 7900GTX komt te zitten kwa prijs. Die 7900GT gaat nu voor 250 a 300 Euro en de 7900GTX voor zon 450 Euro. Ik vermoed dus dat die 7950GT ergens tussen de 300 en 350 gaat kosten.

Ik zou dus nog even wachten tot die nieuwe kaarten er zijn, grote kans dat je je videokaart goedkoper hebt. Tevens kans dat er ook wat meer moederborden voor de Conroe zijn, zoals bijvoorbeeld de NForce 590 bordjes.

Verwijderd

Ik denk dat wat TheRoman zegt het slimst is. Wacht op DX10. Het duurt misschien even iets langer, maar dan heb je ook wat. Als je toch persee een kaartje wilt kopen, neem dan een tussenmodel en ga niet voor high-end (en koop volgend jaar een DX10 kaartje). Maarja, je moet het zelf weten natuurlijk! Als je toch nog een high-end DX9 kaart wilt, dan kun je zoals kaap aangeeft beter wachten tot de nieuwe Geforce 7 kaartjes uit zijn i.v.m. prijsdalingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 12:15 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Anders via de V&A een leuk kaartje kopen & dan alvast dat geld opzij zetten, voor een dx10 kaart, wat je op deze manier bespaard :)

Instagram / YouTube

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het valt me mee dat de opmerking nog niet eerder is gemaakt, maar ik maak hem toch maar weer:
Gewoon wachten. Niet op DX10, wacht dan nog even iets langer, en je krijgt DX11 kaarten, of misschien kondigt NVidia dan de GF10000 wel aan. Alhoewel, als je dan nog wat langer wacht, zal DX11 ook wel komen, of DX12...

Nou ja, je snapt wel waar ik heen wil. Als je NU een ander systeem wilt kopen, koop het dan gewoon, neem iets waar je voorlopig echt even mee voort kan. Nou kun je dan waarschijnlijk wel met bijv. een 7600GT, die zijn toch weer een 100 euro goedkoper dan de 7900GT, en dan kun je altijd later nog een DX10 high-end kaart kopen als je wilt.

Verwijderd

Als je steeds blijft wachten op iets nieuws kun je blijven wachten tot Sint Juttemis. Want zodra de 7950 uitgebracht wordt maken ze wel weer een aankondiging van de volgende nieuwe kaart. En is er al een uitbrengdatum van DX10? Vista komt wanneer "it is done" om de legendarische woorden van iD software te gebruiken.

Ik zou gewoon kopen en over 1,5 jaar eens kijken wat er voor 300 euro te koop is.

Verwijderd

Volgens mijzijn hier toch een paar mensen dom :P
Iedereen zit te juichen DX10 DX10 , net zoals een bende debiel in een instelling.
Wat denk je nu ? Dat DX10 er zo snel zal zijn ? En 2007 zijn er mss 3-4 spellen op DX10.
En je moet nog windows vista hebben ook. Dan nog ergens , volgens mij zullen de DX10 kaarten de spellen slechter draaien dan de DX9 kaarten , omdat de DX9 kaarten minder features moet verwerken dan een DX10 kaart. Dus de keuze is simpel jongens , haal gewoon een DX9 kaart , een 7900GT kan je gerust nog 2 jaar mee voort , tot dat DX9 uitgeroeit is.. wat meestal 2-3 jaar duurt.

Verwijderd

Nah even nuanceren hoor. Tuurlijk ben ik het er mee eens, dat wanner je nú iets wilt, je het gewoon moet kopen. Ook is het maar even afwachten hoe de 1e generatie DX10 kaarten het gaan doen.

Maar ik denk dat deze keer, met de komst van Vista wat zich toch meer en meer profileert als een gamers OS, de overgang naar DX10 aanzienlijk sneller zag gaan verlopen dan van DX8.1 naar DX9. Er worden nu al steeds meer games aangekondigd voor DX10 en Vista, en de plannen van MS zijn ook vrij helder. PC gaming gaat een niewe impuls krijgen met de komst van Vista, daar ben ik van overtuigd :)

• melwasul
Hmmm, de DX9 vs DX10 discussie... :) Weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
Wanneer zal DX10 er zijn, hoe zullen de eerste DX10 kaarten presteren, wanneer zal DX10 volledig mainstream zijn en de markt domineren, wanneer zal DX9 uitgeroeid zijn? Veel onbekende parameters.
Mijn persoonlijk aanvoelen (zoals gewoonlijk uiterst subjectief! O-) ) is gewoon te gaan voor de huidige DX9 modellen. Ik ben sowieso geen die-hard gamerd en er zijn vind ik iets te veel onbekende parameters om te wachten op de DX10 kaarten. Tegen dat de high-end DX10 kaarten er massaal (en betaalbaar) zijn, zijn we weer een heel stuk verder vrees ik (iemand een glazen bol? :) ). Misschien heb ik het ook mis...
Een kaart moet ik sowieso aanschaffen want m'n huidige AGP kaart past niet in een PCI-X slot! :+
Toch maar even wachten op die 7900 GS en 7950 GT kaart en hopen op prijsdaling van de 7900 GT. (Komt de 7900 GS niet volgende week uit?)

Los hiervan, iemand ervaring met EVGA, BFG of XFX? Zit er überhaupt wel een verschil tussen de (niet overklokte) 7900 GT kaartjes van de verschillende fabrikanten?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
De eerste nieuwe DX10 spellen maken volgens mij strakjes toch amper gebruik van DX10 en doen het dus ook nog goed op een DX9 kaart. Toen de FX5900 uitkwam kon ook alles nog ruim een jaar op DX8 zonder problemen draaien zonder grafisch veel in te leveren. Later blijkt ook nog eens dat deze kaarten zeer beroerd waren met DX9. Ik vermoed ook dat het eerste 3/4e jaar vanaf DX10 alleen techdemo's er veel gebruik van maken, maar de games in basis nog DX9 games zijn met een vleugje DX10.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 15:54

Tachyon

pop the glock

Ik zou mijn adem maar niet inhouden terwijl je op DX10 wacht. Voordat dat echt een beetje mainstream is en er voldoende spellen voor zijn (en eerst moet Vista nog maar eens uitkomen), zijn we toch zeker weer een jaar verder.

Ik zit in hetzelfde schuitje als de TS en ben ook van plan een 7900GT of 7900GS aan te schaffen om de periode naar DX10 te overbruggen. Tot half september kan ik zeker nog wel wachten. Ik mik op de 7900GT die dan misschien wel voor zo'n 200 a 250 euro te krijgen is, of op een 7900GS als die < 200 gaat kosten en niet vreselijk veel langzamer is dan een GT.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

DX10 zou ik toch wel voor wachten. Maar iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Als ik het zo hoor is de 7900GS een leuke kaart. Iets trager dan de GT, maar met de 7900GS moet je een jaar vooruit kunnen. Met een DX10 kaart kan je wellicht wel 2 jaar vooruit, als ze der eenmaal zijn, maar als je niet kunt wachten, neem dan een 7900GS. Bespaard je een beetje geld, is niet veel trager dan de GT en je overbrucht er wel een jaar mee.

Wat heb je overigens nu voor een systeem? Ik kan me voorstellen dat wanneer je nu alles op LOW moet spelen dat je toch eerder iets nieuws wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 16:34 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat als je DX10 wilt gaan gebruiken met een DX10 kaart en vista, dat je vista ook moet kopen! Ik verwacht dat dit niet zo makkelijk te kraken is als dat WinXP dat was/is.

Ik zou dus niet op DX10 wachten, maar nu een goede kaart kopen. Kan je zeker nog 2 jaar mee vooruit, want (ik schat) over 2 jaar is DX10 pas mainstream, juist om die reden.

Plus een duurdere kaart nu levert je mooiere gameplay op en is straks bij aanschaf DX10 kaart meer waard dan een middelmatige.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-07 12:10
DX 9 kaarten draaien gewoon DX10 spellen hoor (tenminste als het net zo als DX8 naar DX9 gaat) maar je ziet gewoon de DX10 details niet, dus zal het spel gewoon soepeltjes draaien op je high end DX9 kaatr. Kortom gewoon lekker voor die 7900GT gaan.......nadat de 7900GS is uitgekomen en de prijs dus wat gezakt is.

Hallo

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Koop nu gewoon een mooie 7900GT en geniet van de games. Want zoals de anderen al zeggen.. DX10..well eerst zien dan geloven.

Toen DX9 uitkwam waren de eerste games die het gebruikte..verre van optimaal. DX10 is gezegt revolutionair te zijn maar totdat ik het in actie zie...geloof ik daar niets van. En dan nog dat het Vista nodig heeft, die alweer verlaat is...

Koop hardware als je het nodig hebt...in de toekomst zijn er altijd betere onderdelen. Je zal altijd hebben dat als hij net je nieuwe pc binnen hebt..dat er iets nieuws and beters uitkomt...

Ik heb zelfs nog een X850XT gekocht terwijl nvidia twee maanden later goed te vinden was in de winkel met hun 7 serie...

There is no place like ::1

• melwasul
Wat heb je overigens nu voor een systeem? Ik kan me voorstellen dat wanneer je nu alles op LOW moet spelen dat je toch eerder iets nieuws wilt.
Dat wil je niet weten! :D
* melwasul zit nog met een PIII 733 in combinatie met GF TI4200 O+
Dus jaaah, ik wil iets nieuws! :)

Ik zal wachten tot de 7900 GS uit is (normaal volgende week of zo) en afhankelijk van de prijs/prestatie verhouding neem ek waarschijnlijk ofwel de 7900 GS ofwel de 7900 GT.

Maar euhm, iemand ervaring met EVGA, BFG of XFX?

• theroman
  • Laatst online: 30-06 17:41
Daarvoor zou je even een paar reviews kunnen lezen. Google is your friend!

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:26
melwasul schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:11:
[...]

Dus jaaah, ik wil iets nieuws! :)

Ik zal wachten tot de 7900 GS uit is (normaal volgende week of zo) en afhankelijk van de prijs/prestatie verhouding neem ek waarschijnlijk ofwel de 7900 GS ofwel de 7900 GT.

Maar euhm, iemand ervaring met EVGA, BFG of XFX?
Dan ga je er zekers dik op vooruit :)

Merk van een videokaart zegt bar weinig, ikzelf heb altijd de goedkoopste (meestal Club3D) en dat werkt prima. ligt er puur aan wat ze erbij doen dat de prijs omhoog/omlaag gaat.

Verwijderd

Wat visgek zegt idd. Ik zou meer kijken hoe het zit met de aftersales van de merken. Zo weet ik dat die bij XFX erg slecht is ;)

Je zal maar moeten RMA'en he. Dan is het wel fijn als het een goeie fabrikant is die dat serieus neemt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 15:50 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je koopt in ieder geval een goede basis: de P5W-DH.

Ik weet niet wat je budget is, maar je staat voor de zelfde keuze als ik een half jaar geleden voor stond: wat moet ik kopen?

Ik ben uiteindelijk voor een goede basis gegaan, met daarop wat mindere componenten: een P5WD2 (Intel 955x moederbord) met daarop mijn oudere 3GHz cpu en een redelijke beeldkaart (6800GT).

Nu heb ik weer voldoende geld gespaard, en ga kijken naar de volgende stap: andere cpu (Pentium4 960) en een andere beeldkaart die er bij past (zit ook aan een 7900GT te denken, moet rekening houden met beperkte hoogte voor de koeler omdat ik alle PCI sloten vol wil zetten)
(naast de geheugenupgrade en de harde-schijvenupgrade)

Ik had geen top-notch systeem toen ik hem kocht, heb nu geen top-notch systeem na de upgrades, maar ik heb wel een systeem waar ik tevreden mee kan zijn, niet de langzaamste, niet de snelste, geen gedoe met drivers die ik moet vervangen doordat ik een heel ander moederbord nodig heb, en 2x e.200,- is bij mij goedkoper dan 1x e.450,- uitgeven aan het beste van het beste, wat een paar maanden later toch weer 'gewoon' is.

Mijn advies: kijk naar de beste prijs-prestatieverhouding, en koop dat. Dan kan je later altijd weer upgraden.
De 7900GT is dus een hele goede keuze (zelfde categorie als de 6800GT die ik een half jaar geleden kocht, in de tijd gezien)

offtopic:
je hoeft je nergens voor te schamen qua 'oude' computer: ik ben van een PIII850 met een GF2 naar een Asrock met 3GHz en on-board VGA naar mijn huidige systeem gegaan

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 26-08-2006 16:03 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10-2025

Hironshy

Orooo!!!

melwasul schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:11:
[...]

Lol ik zit hier met een 1800+ Athlon XP en GF4 TI4200. Was van plan dit jaar een nieuw systeem te kopen. Maar met Vista en DirectX 10 zo dichtbij toch maar even wachten. Vista is niet bepaald licht :/

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 16:08
melwasul schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 14:28:
...
Een kaart moet ik sowieso aanschaffen want m'n huidige AGP kaart past niet in een PCI-X slot! :+
Toch maar even wachten op die 7900 GS en 7950 GT kaart en hopen op prijsdaling van de 7900 GT. (Komt de 7900 GS niet volgende week uit?)

Los hiervan, iemand ervaring met EVGA, BFG of XFX? Zit er überhaupt wel een verschil tussen de (niet overklokte) 7900 GT kaartjes van de verschillende fabrikanten?
PCI-X is al weer achterhaalt, het is nu PCI-E: PCI vs PCI-X vs PCI-E :+

Ik denk niet dat de 7900GT veel zal dalen aangezien de 7950GT tussen de 7900GT en 7900GTX is gaat zitten, dus ook kwa prijs. De 7900GT € 250, 7950GT € 300 en de 7900GTX € 400.

En wat betreft de fabrikanten, ze leveren allemaal kwaliteit, en alle drie (asus ook trouwens) hebben speciale versies van de 7900GT die standaard overclocked zijn en sneller geheugen hebben. Ik ben gewoon voor de 250 euro asus gegaan en die ge-Vmod. Deze draaid nu 700 mhz (nb, GTX draaid standaard op 650).

Veel plezier met je nieuwe PC, zal een heeeel groot verschil zijn met je PIII en Ti4200! Ik ging zelf van een P4 2.8/6800Ultra naar E6600/7900GT OCed en dat vond ik al een groot verschil :P

Coïtus ergo sum

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hironshy schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:03:
[...]

Lol ik zit hier met een 1800+ Athlon XP en GF4 TI4200. Was van plan dit jaar een nieuw systeem te kopen. Maar met Vista en DirectX 10 zo dichtbij toch maar even wachten. Vista is niet bepaald licht :/
Wat is er mis met een XP1800+ en Ti4200 :) ? Ik werk er nog iedere dag op, als een zonnetje :) !

De meeste mensen deugen!

• melwasul
Bedankt alvast voor de reacties!
Ik denk voor EVGA te gaan: lifetime warranty is toch wel doorslaggevend vind ik persoonlijk. Al zal een ASUS-kaartje ook wel lekker lopen denk ik...

@Chilly_Willy: thnx voor de info ivm PCI, PCI-X en PCI-e :p Ik bedoelde idd PCI-e :)

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-07 13:37
als de TS het niet erg vind wou ik nog wat vragen (wou geen apparte topic openen)

is het waard om nu nog en 6800 GT @ ultra te vervangen met 7900 GT??
ik speel altijd op 1024x768
Pagina: 1