Nforce4 Raid 2xSATA en 2x PATA

Pagina: 1
Acties:

• Deniax
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Hi,

Ik heb een A8N32-SLI en ik lees in de manual dat het mogelijk is om via de Nvidia Raid ook Pata in Raid te plaatsen. Ik wil graag een RAID 0+1 bouwen.

Er is in de (raid)bios dan ook alleen maar een optie om de SATA schijven in Raid te plaatsen. Nergens wordt er over Pata raid gesproken in de bios.

De pata schijven heb ik op de primairy controller aangesloten met master slave. Ook heb ik geprobeerd om 1 op de primairy en 1 op de secondary (master, slave, alle combos) geprobeerd, maar dat lukt helaas ook niet.

Is het iemand gelukt om 1 RAID set te bouwen met Sata en Pata schijven met een nforce4 chipset?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-02 15:01
ook niet over ide raid of zo?

• Deniax
Nee, ik kan in de bios alleen de Sata Raid aanzetten en de sata poorten aanzetten. De "raid bios" van Nvidia laat ook alleen maar de sata schijven zien en niet de pata schijven :(

De normale bios ziet daarintegen de normale pata schijven en ik kan er ook gewoon van booten, dus ze functioneren gewoon wel via de bios.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Indien je geen oplossing kunt vinden in het BIOS maar geen andere schijven aan wil schaffen kun je overwegen een paar PATA-SATA converters te halen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Creëer 2 afzonderlijke RAID0 arrays, installeer XP op 1 van de array's, voer de XP RAID1/5 Hack uit en creëer vanuit WinXP een softwarematige RAID1 array op de 2 RAID0 array's :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 25-08-2006 06:25 ]

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
BalusC schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 06:24:
Creëer 2 afzonderlijke RAID0 arrays, installeer XP op 1 van de array's, voer de XP RAID1/5 Hack uit en creëer vanuit WinXP een softwarematige RAID1 array op de 2 RAID0 array's :)
zal niet werken vrees ik. de nvRAID van de A8N32 ondersteunt geen raid voor PATA. Blijkbaar iets die niet bij nforce4 maar wel bij nforce3 zit (ik kon het namelijk wel op mijn oude nforce3 Ultra mobo)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb even de specs en de handleiding bekeken. Er wordt inderdaad met geen woord gerept over PATA RAID.

Kortom: nog 2 SATA schijven erbij kopen dus :Y) Eventueel de PATA dingen verkopen.

• Deniax
BalusC schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 07:04:
Ik heb even de specs en de handleiding bekeken. Er wordt inderdaad met geen woord gerept over PATA RAID.

Kortom: nog 2 SATA schijven erbij kopen dus :Y) Eventueel de PATA dingen verkopen.
In het PDF bestandje die je noemt, staat het wel degelijk genoemd, zie de onderstaande screenshots :)

Afbeeldingslocatie: http://bob.gamepoint.net/raid1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bob.gamepoint.net/raid2.jpg

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Dus heb je daar ook daadwerkelijk staan dat zowel IDE als SATA in RAID moeten? Dat kun je in de normale BIOS aangeven. Dan de RAID BIOS in en je zou RAID over beide moeten hebben.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

er staat ook onderin te lezen dat je op de support CD van je mobo moet kijken naar de details van je RIAD mogelijkheden ;)
xained schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:22:
[...]
In het PDF bestandje die je noemt, staat het wel degelijk genoemd, zie de onderstaande screenshots :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Uit Asus-FAQ:

Question
Does ASUS A8N32-SLI Deluxe support IDE RAID?

Answer
No, ASUS A8N32-SLI Deluxe only support SATA RAID. If you wish to build a RAID system on A8N32-SLI Deluxe, you will need to use SATA HDD to build it.

Maar als ik bij http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html kijkt, staat het
...
Legacy PATA RAID driver version 5.52
...

Mischien ondersteunt de MB geen PATA RAID, via driver wel. Ik heb alleen zoiets nog nooit geprobeerd ...

• Deniax
keur0000
er staat ook onderin te lezen dat je op de support CD van je mobo moet kijken naar de details van je RAID mogelijkheden
Dat heb ik gedaan en daar staat dat de driver support biedt voor pata raid ;)

Turbodiesel
Mischien ondersteunt de MB geen PATA RAID, via driver wel. Ik heb alleen zoiets nog nooit geprobeerd
Ja, dat denk ik ook. Het is alleen zo verwarrend dat ze in verschillende documenten zich tegenspreken.

De nforce4 chipset kan het wel, alleen mobo dus inderdaad waarschijnlijk niet. Wat eigenlijk een beetje onlogisch zou zijn omdat:

1) de chipset het ondersteund
2) de aansluitingen er zitten
3) hypertransport op het mobo zit

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Ja inderdaad, dan is het inderdaad vreemd. Mijn A8N SLI kan het, bij mijn weten, wel gewoon.

edit:
ja mijn bord kan het wel. Kijk eens bij specifications op de website van Asus bij de beide borden:
A8N SLI:
nForce4 Storage:
- 4 x SATA 3Gb/s
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1,1+0 and JBOD span cross SATA and PATA

A8N32 SLI:
NVIDIA nForce4 SLI X16 Southbridge supports
- 2 x Ultra DMA 133 / 100 / 66 / 33
- 4 x Serial ATA 3 Gb/s
- NV RAID: RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD on Serial ATA drives
Silicon Image 3132 SATA controller supports
- 1 x Internal Serial ATA 3 Gb/s hard disk
- 1 x External Serial ATA hard disk (SATA On-the-Go)
- Support RAID 0, 1

Dus hier staat het inderdaad.

[ Voor 77% gewijzigd door The__Virus op 25-08-2006 12:37 ]

Pagina: 1