[Waardering Windowsversies] ben ik nou gek? [humor]

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Laatst sprak ik met een collega-systeembeheerder / troubleshooter over de verschillende Windowsversies. Om te beginnen: ik heb ca. 7 jaar ervaring in de ICT (ben ca. 30 jaar oud), ben begonnen door zelf probleempjes met mijn (W98) laptop op te lossen, en meen intussen aardig wat te weten van o.a. het oplossen van problemen met Windows, over de verschillende versies etc. Mijn collega heeft 15 of meer jaar ervaring, is ca. 40 jaar oud, heeft o.a. MCSE en heeft bij verschillende werkgevers (o.a. defensie) fulltime gewerkt in de ICT.

Mijn mening (gebaseerd op ervaring):

Windows 98: door DOS-achtergrond veel zwakker en minder stabiel dan de meeste NT versies;
Windows ME: zelfde problemen als 98, daarnaast gebruikt het meer resources en is vaak minder stabiel zelfs dan 98
Windows 2000: stabiel, soms wat eigenwijs qua drivers maar over het algemeen een hele verbetering op de 9x systemen door de nieuwe kernel
Windows XP: ongeveer even stabiel als 2000, meer eyecandy, gebruikt wat meer resources dan 2000.
Bij het verplaatsen van een geïnstalleerde versie heb je bij 98 en ME meer kans dat het direct werkt (het start altijd wel op) terwijl NT versies (2000 en XP) soms totaal niet opstarten op een nieuw moederbord.

Dit lijkt me wel "common knowledge".
Verder ga ik de komende tijd met de Vista-beta aan de slag om het te leren kennen voor ik het bij klanten tegenkom.

Mijn collega vindt:
- Windows 98 een beter product dan 2000
- Dat 2000 vaak onverklaarbaar veel blue screens veroorzaakt. (Heeft hij de hardware wel getest? Op welke ervaring is dit gebaseerd?)
- Windows XP vindt hij dan wel weer OK (ik zie het enorme verschil met 2000 niet qua stabiliteit)

Hij denkt verder dat het overzetten van een harddisk bij 98 moeilijker gaat dan 2000 (ik geef hem wel gelijk dat het SOMS IRQ-problemen kan veroorzaken, maar volgens mij is het bij 2000/XP een kwestie van geluk / dezelfde chipset/IDE controller wil er maar IETS opstarten).
Windows Vista, daar begint hij nog niet aan, vanwege de gigantische systeemvereisten.

Wat gebeurt er vervolgens? Hij start zijn laptop op, en de schijfcontrole van WINDOWS 98 begint.... 5 minuten later is zijn laptopje eindelijk opgestart. Is dit humor of gewoon een sick joke?? (Die kerel heeft een goedlopend bedrijf in systeembeheer voor het MKB.)
Kijk, ik wil hem niet afkraken, tot voor kort had ik ook de indruk dat hij zeer kundig was, maar deze zaken vind ik wel opmerkelijk.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En de vraag is?

Of houdt de topictitel daadwerkelijk in dat ik een online diagnose stel over je geestelijke vermogens?

[ Voor 77% gewijzigd door Guardian Angel op 24-08-2006 21:59 ]

ARME AOW’er

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hey.
Sommige IT'ers hebben nou eenmaal een afwijkende tic dan de rest :P

Voor de rest lijkt me dit eerder SG of HK werk eerlijk gezegd ;)

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 24-08-2006 21:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ach ik ken dat soort lui, kijk die gast was toen 'the man' met zijn mcse nt4 :) nu is ie 40 en kan ie het niet meer bijbenen en kruipt ie terug naar wat vroeger heel gewoon was (win98) (vluchtgedrag :? )

typisch gedrag van iemand die 40 jaar is en het niet meer kan/wil bijbenen. als je nu nog beweerd dat win98 een fijn OS is en het zelfs nog gebruikt op je bloedeigen laptop :D

afgeschreven in mijn opinie, hard maar waar. ik zou hem er keihard mee confronteren.

* Zwelgje is ook de 30 gepasseerd maar is nog even bij als toen ie ook mcse nt4 was in 1996 :D

stilstand is achteruitgang!. dit weekend: Windows 2003 sp2 testen en bezig met vista en wsus 3.0 .... bijblijven 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Zwelgje op 24-08-2006 22:02 ]

A wise man's life is based around fuck you

• pinockio
Okee... move maar naar HK.

Sommige mensen schijnen hele concrete vragen nodig te hebben, dus die komen dan bij deze. (Ik heb het onlangs al vaker gezien dat tweakers (zelf ben ik een combinatie van tweaker, dichter, kok en tuinder) niet gewoon commentaar kunnen leveren maar een concrete vraag verwachten waar ze dan een antwoord op willen geven.)

Vragen:
1. Heb ik gelijk in mijn veronderstellingen t.a.v. de verschillende Windowsversies?
2. Hoe komt iemand aan het idee dat W98 beter is dan 2000?
3. Hoe kan iemand met meer ervaring dan ik aantoonbaar onjuiste meningen erop na houden (natuurlijk, ervan uitgaande dat 1. met "ja" beantwoord wordt).

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit forumdeel is bedoeld voor het oplossen van een probleem. Ik zie geen probleem dus is mijn vraag gerechtvaardigd. :)

Verder kan geen mens je gelijk noch ongelijk geven omdat het een eenzijdig verhaal is en jij je collega misschien verkeerd intrepreteert.

Ik denk dat de keuze/voorkeur voor een besturingssysteem redelijk persoonlijk is. Waar de een prettig en probleemloos mee werkt, is voor een ander een waanzinnig probleem veroorzakend stuk ellendig software.

ARME AOW’er

Verwijderd

Zwelgje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:00:
ach ik ken dat soort lui, kijk die gast was toen 'the man' met zijn mcse nt4 :) nu is ie 40 en kan ie het niet meer bijbenen en kruipt ie terug naar wat vroeger heel gewoon was (win98) (vluchtgedrag :? )

typisch gedrag van iemand die 40 jaar is en het niet meer kan/wil bijbenen. als je nu nog beweerd dat win98 een fijn OS is en het zelfs nog gebruikt op je bloedeigen laptop :D

afgeschreven in mijn opinie, hard maar waar. ik zou hem er keihard mee confronteren.

* Zwelgje is ook de 30 gepasseerd maar is nog even bij als toen ie ook mcse nt4 was in 1996 :D

stilstand is achteruitgang!. dit weekend: Windows 2003 sp2 testen en bezig met vista en wsus 3.0 .... bijblijven 8)
Wat je zegt, ik ben nu 36, maar nog altijd bezig met nieuwe dingen en kan dat bij een hoop klanten toepassen. Dit icm LANdesk, Altiris, AD ontwerpen, etc. Dus... eensch! :+ Alhoewel ik nog wel met veel plezier terugdenk aan mijn C64 tijd met rasterinterrupts, sprites in de border. Het onderste uit de kan halen van de soundchip (MOS6581).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 22:17 ]

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:13:
[...]

Wat je zegt, ik ben nu 36, maar nog altijd bezig met nieuwe dingen en kan dat bij een hoop klanten toepassen. Dit icm LANdesk, Altiris, AD ontwerpen, etc. Dus... eensch! :+ Alhoewel ik nog wel met veel plezier terugdenk aan mijn C64 tijd met rasterinterrupts, sprites in de border. Het onderste uit de kan halen van de soundchip (MOS6581).
Tja, Stilstand is achteruitgang.
Zelf ben ik nu 41, MCSE NT4 MCSA 2003 en VCP versie 2,

Zo gauw je je niet meer durft te interesseren voor nieuwe zaken moet je ermee stoppen.
Studeren is een vereiste en niet een zware straf als je het vak leuk vind.

Daarbij kun je er dan alleen maar door groeien :)

Wat ik wel jammer vind is het verminderen van het oooooh en aaaah effect wat je nog had met de C64 en/of amiga 500. toen was het nog heel wat, nu is het nooit genoeg. :|

[ Voor 10% gewijzigd door Bajoran op 24-08-2006 22:23 ]

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• pinockio
Guardian Angel schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:09:
Dit forumdeel is bedoeld voor het oplossen van een probleem. Ik zie geen probleem dus is mijn vraag gerechtvaardigd. :)

Verder kan geen mens je gelijk noch ongelijk geven omdat het een eenzijdig verhaal is en jij je collega misschien verkeerd intrepreteert.

Ik denk dat de keuze/voorkeur voor een besturingssysteem redelijk persoonlijk is. Waar de een prettig en probleemloos mee werkt, is voor een ander een waanzinnig probleem veroorzakend stuk ellendig software.
Je hebt helemaal gelijk. Misschien is er ook wel een concreet probleem: namelijk dat ik mijn ervaringen niet kan rijmen met de mening van iemand die ik tot voor kort als kundig beschouwde.

En ik ben het niet eens met je dat de voorkeur voor een besturingsyssteem persoonlijk is. In een zakelijke omgeving bijvoorbeeld is Windows 2000 (behalve waar het DOS-applicaties betreft) in het overgrote deel van de gevallen, en zeker qua stabiliteit, aantoonbaar beter dan 98.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is z'n mening over Linux? ;)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Hmm ja oke. Ik zit zelf niet in de ICT maar weet wel dat Windows 98 niet DOS based is. Dit is enkel het geval tot Windows 95 OSR1. Voor 2000 is geen compleet nieuwe kernel geschreven maar is geevolueerd vanaf NT4. Ik snap ook niets van de discussie eigenlijk. Ieder OS heeft zijn taak.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik vermoed dat hij het niet kent. :P. Maar het nadeel van Win 2000 merk je nu echt. Het feit dat het niet goed meer ondersteund word door windows. Ik heb 2 optie's of ik pak Windows XP of ik pak Linux(Xubuntu) Maar toch vind ik dat windows 2k in ieder geval beter is dan 98. Ik ben zelf helemaal weg van NT4. Maar ja die wordt ook niet meer ondersteund( vooral de ondersteuning van software voor NT vond ik echt slecht) . Ook al ben ik nog maar 16. Ik werk al sinds 1996 regelmatig met een PC( hadden toen ook al internet _/-\o_ ) Ik heb dus menig OS zien komen en gaan. Ik weet niet precies hoe alles meer werkte in Win 95 ( daarom noem ik hem ook niet) Maar Vanaf 98 ben ik ook regelmatig bezig geweest met het uitpluizen van alles wat er op zit. Ik vond het nogal karig. Vooral de ondersteuning was slecht. Veel Virussen, zelfs met norton.

Ik ben toen in 1 keer win 98 naar XP gegaan. Ik vond het een hele verademing. Ik kon heel veel meer met de PC dan met 98. Ik heb een half jaar geleden pas 2k ontdekt. Werkt ook fantastisch. Maar voelt nogal antiek aan :$ Het klopt ook wel. Maar toch vind ik het jammer dat ze de ondersteuning niet goed in elkaar hebben steken nu.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

pinockio schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:23:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Misschien is er ook wel een concreet probleem: namelijk dat ik mijn ervaringen niet kan rijmen met de mening van iemand die ik tot voor kort als kundig beschouwde.

En ik ben het niet eens met je dat de voorkeur voor een besturingsyssteem persoonlijk is. In een zakelijke omgeving bijvoorbeeld is Windows 2000 (behalve waar het DOS-applicaties betreft) in het overgrote deel van de gevallen, en zeker qua stabiliteit, aantoonbaar beter dan 98.
Dan nog, iemand kan lezen en schrijven met het ene OS maar, om welke reden dan ook, een probleem hebben met een ander OS.

Daarnaast is het als probleemoplosser toch altijd een kwestie van wat je het meest tegenkomt en hoe de klant er mee omgaat. Je kunt een W2K OS ergens hebben draaien waar de boel op onverklaarbare wijze voor problemen zorgt, ja dan heb je toch liever een klusje aan een Win98 machine.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 24-08-2006 22:39 ]

ARME AOW’er

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
touchdomex schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:31:
[...]
Ik ben zelf helemaal weg van NT4.

Ik heb een half jaar geleden pas 2k ontdekt. Werkt ook fantastisch. Maar voelt nogal antiek aan.
Je weet dat je jezelf hier een beetje tegenspreekt. NT4 is pas een antieke bende. Hoewel je er met de Active Desktop van IE4 en USB support nog een leuk systeempje van kan maken.

Noork is een echte W2k liefheber, helaas bevat het geen remote desktop :(

[ Voor 8% gewijzigd door Noork op 24-08-2006 22:47 ]

• pinockio
Linux? "Daar heb ik me nog nooit mee bezig hoeven houden." (Zijn uitspraak.)

Ik ben blij dat ik er wel wat van weet...
NT 4, daar hebben we het niet over gehad. Hoewel? Er stond ook een NT 4 server bij de klant waar we waren. "Hebben ze die nog steeds?" Ja, zeg ik, wel met een nieuwe harddisk. (Compaq desktop als NT 4 server, draait al een jaar of 8 zonder problemen, en nu de harddisk vervangen om wat meer ruimte en snelheid te hebben.) Als het draait, draait het (dat vond hij ook, dus daar zijn we het dan over eens.) NT 4 vind ik inderdaad wel erg basic, je kunt soms niet eens rechtsklikken op zaken waar je dat in W98 wel kunt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pinockio schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:48:
NT 4 vind ik inderdaad wel erg basic, je kunt soms niet eens rechtsklikken op zaken waar je dat in W98 wel kunt.
Dat is ook alleen maar omdat in 98 IE gedeeltelijk in de shell is geintegreerd ( Active Desktop)
Pak je 95 (zonder IE 5 erop geinstalleerd met Active Desktop) kijk je gewoon tegen oldstyle NT4 aan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was blij met Windows ME. Dat draaide bij mij als een tierelier met een AMD Athlon 2000 en een Nvidia chipset met 512mb. Dat was een paar jaar geleden. Ik dacht dat dit het was totdat ik laatst met mijn laptop aan de slag ging met Windows XP. Ik heb nu gezien met mijn eigen laptop (HP NC6120 Intel 1.73 centrino, 1 gb) dat het ook heel snel gaan qua opstarten met Windows XP(binnen 1½ minuut met Panda Platinium 2006, Mailwasher Pro, Outlook opgestart, Wireless (inclusief programma Intel, Bluetooth)). Maar heb je wel eens gezien wat Windows 2000 met ditzelfde systeem preseteert? Binnen 1 minuut met dezelfde programma en alles erop. Geef mij maar W2000 waarom? presteert als een tierelier. Netwerkbrowsen geen enkel probleem. Vastlopers geen enkel punt. Windows 2000 is bewezen en Windows XP en de nieuwe Vista. Nee sorry hoe meer rotzooi (grafisch) hoe meer ellende. Windows 2000 kan binnen 10 sec op je scherm staan met een P4 3,0 ghz / 1 gb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• pinockio
itsalex schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:57:
(...) Nee sorry hoe meer rotzooi (grafisch) hoe meer ellende. Windows 2000 kan binnen 10 sec op je scherm staan met een P4 3,0 ghz / 1 gb.
En W98 nog sneller.

Overigens lijkt bij mij XP sneller op te starten dan 2000, maar volgens sommigen komt dat dan weer doordat XP na het verschijnen van de desktop stiekem nog wat services laadt.

Maar... de discussie dreigt wat te verzanden. Wat er bij mij gewoon niet in kan dat is een systeembeheerder met ervaring die klaagt over de instabiliteit van Windows 2000...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

pinockio schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:48:
Linux? "Daar heb ik me nog nooit mee bezig hoeven houden." (Zijn uitspraak.)

Ik ben blij dat ik er wel wat van weet...
NT 4, daar hebben we het niet over gehad. Hoewel? Er stond ook een NT 4 server bij de klant waar we waren. "Hebben ze die nog steeds?" Ja, zeg ik, wel met een nieuwe harddisk. (Compaq desktop als NT 4 server, draait al een jaar of 8 zonder problemen, en nu de harddisk vervangen om wat meer ruimte en snelheid te hebben.) Als het draait, draait het (dat vond hij ook, dus daar zijn we het dan over eens.) NT 4 vind ik inderdaad wel erg basic, je kunt soms niet eens rechtsklikken op zaken waar je dat in W98 wel kunt.
Waarom veranderen als het netjes draait?

Het kost weer licenties, werkuren, hardware-upgrades,... Compartibiliteit van programma's testen en als het niet compartibel is, dan kan men maatwerk-applicaties opnieuw laten maken,...

Rechtsklikken is voor een server niet nodig, er bestaan zelfs servers zonder GUI.
pinockio schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:03:
Maar... de discussie dreigt wat te verzanden. Wat er bij mij gewoon niet in kan dat is een systeembeheerder met ervaring die klaagt over de instabiliteit van Windows 2000...
Gevoeligheid voor slechte ram, dus memtest86 draaien en zien dat het ram in orde is. Windows 2000 en XP struikelen over slechte ram, terwijl Windows 98 niet teveel ervan aantrekt.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 24-08-2006 23:09 ]

Pagina: 1