Toon posts:

SBS2003 en ADSL samen in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste ICT'er,

Ik heb een vraag over mijn nieuw aan te leggen netwerk en zou graag jullie mening hier over willen hebben.
Het geen ik wil zal ik hier beschrijven.

1 x server SBS2003 (Exchange en DHCP)
1 x adsl multimedia modem
1 hub
4 x werkstation met XP PRO.

Ik zou heel graag mijn server, router en de werkstation's op de hub aansluiten, maar wil wel dat de SBS DHCP server IP adressen blijft uitgeven, en niet de router.
Mijn gedachten hier achter is dat als de server plat gaat dat ik doormiddel van een werkstation toch nog op internet kan.
Ook wil ik dat alle werkstations en de server altijd op internet mogen.

Nu is mijn vraag: kan ik de modem gelijk op de hub aansluiten? (ik denk het wel, want er zitten ook aansluitingen op de modem) en kan ik DHCP op de modem uitzetten, en blijf ik dan toch overal internet op houden??

Ik zou heel graag jullie reactie hier over hebben.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie inspanning

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:46

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:50:

Nu is mijn vraag: kan ik de modem gelijk op de hub aansluiten? (ik denk het wel, want er zitten ook aansluitingen op de modem) en kan ik DHCP op de modem uitzetten, en blijf ik dan toch overal internet op houden??

Ik zou heel graag jullie reactie hier over hebben.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie inspanning
Ja, zolang je DHCP server ook de default gateway meezend gaat het goed
Meen dat die optie "router" heet als je de DHCP server gaat configgen.

[ Voor 6% gewijzigd door SpamLame op 24-08-2006 21:54 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ja dat kan

A wise man's life is based around fuck you

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:50:
maar wil wel dat de SBS DHCP server IP adressen blijft uitgeven, en niet de router.
Mijn gedachten hier achter is dat als de server plat gaat dat ik doormiddel van een werkstation toch nog op internet kan.
Als je SBS2003-server je DHCP-server is en hij valt uit, dan kunnen je werkstations juist niet meer op internet (nadat hun lease is verlopen pas uiteraard), daarvoor kun je beter je ADSL-modem/router voor DHCP-server laten spelen.

Aan de andere kant houdt dat weer wel in dat als je modem/router eruit ligt je werkstations niet meer op de server kunnen (wederom zodra hun lease is verlopen).

Je moet je hierbij dus afvragen wat er vaker uitligt, een 100 euro kostend doosje of een server van 1000 euro (plus nog eens zoveel aan licentiekosten).

Zo te horen gebruik je SBS2003 standard (of anders iig niet de ISA van Premium, dus tenzij je SQL Server nodig hebt is Premium nu weggegooid geld :P ). Enige dat je dus aan hoeft te passen in je router is de DNS-server (SBS is DNS van je domein), met een fallback naar je provider, en je bent zo goed als altijd up. De meeste ADSL-modems zijn heel stabiel.
Aan je topichistorie te zien heb je nogal eens een probleem met SBS, dus ik denk eigenlijk dat die er vaker uit ligt dan je ADSL-modem. En mocht de ADSL-modem (zelf, dus niet de verbinding) er toch (voor langere tijd, wat niet in 20 seconden met een reboot van het kastje is opgelost) uitliggen, dan kun je altijd nog met 5 muisklikken (tijdelijk) de DHCP-server van je SBS weer aanzetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik precies met de ip nummers doen?
Voorbeeld :

mijn server is 192.168.1.1 (met als DHCP range 192.168.10.254)
DNS: 192.168.1.1
Gateway 255.255.255.0

Modem
192.160.100.100
DNS: ?
Gateway 255.255.255.0

Kan dit allemaal gaan werken, of zou ik wat anders moeten doen, en zo ja wat doen.
Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb besloten om mijn SBS2003 in te stellen als DHCP server, en zal dit op de modem uit moeten zetten.

• Paul
afhankelijk van de range die je aan wilt blijven houden zul je dingen moeten veranderen, welke range je aanhoud mag je zelf weten, je kunt er zelfs voor kiezen een hele andere te nemen.

Beschikbaar voor thuis/bedrijfsnetwerken zijn:
- 10.x.y.z
- 172.16.x.y t/m 172.31.x.y
- 192.168.x.y

Je moet sowieso zorgen dat alles in dezelfde range zit. Nu weet ik niet wat voor modem je hebt, maar als dat een Speedtouch is is het een stuk simpeler om je SBS2003-server om te nummeren dan de speedtouch :+ (iig de 510 zoals ik die heb, geen idee of ze dat nog ooit simpeler hebben gemaakt). Aan je ip-adres van de modem te zien is het iig geen speedtouch.

Hoe dan ook: zorg dat beide devices in dezelfde range zitten. Omdat je ze vaste adressen geeft moet je zorgen dat deze adressen wel buiten de DHCP-scope vallen.
Zet op je modem de DHCP-server uit, vul in de DHCP-scope-options van de SBS als gateway en als DNS-server het adres van je router in en je bent er.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul,

als ik jouw goed begrijp kan ik het volgende doen.

Stel dat:
Mijn modem de volgende instelling heeft:

IP 192.168.10.2
DNS 192.168.100.100
Subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.127.10

Dan zou ik op mijn Server kunnen doen:

Server:
IP 192.168.10.1
Subnet mask 255.255.255.0
DNS 192.168.100.100

Voor de DHCP Range:
192.168.10.10 - 192.168.10.254
DNS 192.168.100.100 of is dit adres gelijk aan de gateway? of moet ik dan deze range aanhouden 192.168.127.10 ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 14:30:
Paul,

als ik jouw goed begrijp kan ik het volgende doen.

Stel dat:
Mijn modem de volgende instelling heeft:

IP 192.168.10.2
DNS 192.168.100.100
Subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.127.10

Dan zou ik op mijn Server kunnen doen:

Server:
IP 192.168.10.1
Subnet mask 255.255.255.0
DNS 192.168.100.100

Voor de DHCP Range:
192.168.10.10 - 192.168.10.254
DNS 192.168.100.100 of is dit adres gelijk aan de gateway? of moet ik dan deze range aanhouden 192.168.127.10 ?
Dit gaat niet werken zo.

Maak je modem IP 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0 en DHCP range 192.168.1.10->100 en laat DNS je SBS server zijn (dus DNS server is 192.168.1.1)
Maak je server IP 192.168.1.1, subnet 255.255.255.0, DNs mag naar zichzelf verwijzen en let er effe op dat de DNS service in dat ding wel goed doorverwijst naar externe DNs servers.

Dat moet al beter werken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel jij met "externe DNS" servers?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 09:05:
Wat bedoel jij met "externe DNS" servers?
De DNS servers van je provider... Als een pc in het netwerk een dns request doet en de SBS server weet er geen antwoord op, word hij doorgestuurd naar de externe DNS server van je provider.

[ Voor 28% gewijzigd door Mishmash op 26-08-2006 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
moet ik als voorkeurs DNS bij mijn netwerkkaart het DNS van mijn eigen server neerzetten of de DNS van de ISP ?

Het starten van een client duurt nu namelijk vrij lang :( terwijl verder wel alles werkt

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt :)

ik heb bij de netwerkkaart van de server als:
voorkeursadres de DNS van de server
bij alternatieve heb ik het PR DNS van ISP

bij geavanceerd heb ik

DNS van de server
PR. van ISP
SEC. van ISP

bij de eigenschappen van de DNS server heb ik:
Luisteren op de volgende IP-adressen:

de optie "Alleen de volgende IP-adressen" heb ik aangevinkd.
en hier heb ik staan:

DNS van de server
PR. van ISP
SEC. van ISP

het werkt nu allemaal goed, maar is dit ook de officiele manier??
Zou graag nog wat input willen hebben.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 10:52
Nee, dat is niet goed!!
Bij een Active Directory domain, mag op iedere werkplek, server, wat dan ook, alleen maar de DNS van de AD DNS Servers ingevuld staan. In jouw geval moet op de server (en op alle clients) dus alleen de Primary DNS server worden ingevuld en die moet wijzen naar de server.

Middels root-hints of eventueel forwarders, kun je de Internet-DNS servers benaderen. Dat moet je dan niet invoeren bij "luisteren op IP adres". Dat geeft alleen maar aan op welke IP adressen de server (als hij er meerdere heeft) moet luisteren naar DNS verzoeken. Daar moet je de adressen dus weghalen.

Overigens, bij 4 werkplekken, zou ik niet voor DHCP kiezen, maar gewoon vaste IP adressen invoeren.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
En hoe moet ik het dan doen als mijn router DHCP server is? ik kan dat namelijk niet uitzetten bij deze router

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:04:
En hoe moet ik het dan doen als mijn router DHCP server is? ik kan dat namelijk niet uitzetten bij deze router
wat voor router is het als je dat niet kan uitzetten :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Het is een multimedia router van Versatel, ook gelijk voor VOIP

Verwijderd

Die router moet je in een AD netwerk eignelijkhelemaal geen DHCP laten doen, daar heb je die SBS bak voor.

\Kijk, het is héél makkelijk.
De server doet DHCP. Hij geeft mee:
- default gateway, het interne nic van je router.
- DNS server: he tinterne NIC van je server
- domainsuffix: jouw interne domeinnaam

Je server doet ook DNS. Hij luistert op z'n interne NIC en in DNS stel je forwarders in naar de DNS servers van je provider.

Je server stel je ook in met de DSL modem als default gateway op z'n netwerkaart. omdat hij er maar één heeft is dit z'n interne netwerkaart. DNS server is z'n eigen adres van de interne netwerkkaart. "ja maar dan vraagt ie het aan zichzelf" ja, dat klopt, en dat werkt als je je DNS goed hebt ingesteld.

Ik zou je overigens aan willen raden eens een paar uur uit te trekken om wat te googlen op documentatie over IP adressering, daarna routering en daarna DNS. Je kennis hiervan is voor zover uit dit topic op te maken beduidend lager dan die van iemand die ik in staat acht bij bedrijven en particulieren tegen betaling iets aan het netwerk te doen, en ik gok dat die SBS bak niet voor thuis is. De Netwerken FAQ bevat ook heel veel zinvolle basiskennis.

Verwijderd

Topicstarter
Deze SBS2003 server is wel voor thuis, en heb ik al leuke test server staan.
Ik begrijp heel goed dat de DHCP werkzaamheden beter door de server kan laten doen, maar ik kan dat niet uitzetten op de router.

Ik denk daarom dat ik de router gelijk aan de server ga hangen en daar Internet delen aan ga zetten.
Ik heb nu de router aan de switch hangen, maar ik wil eigenlijk niet dat de router IP adressen gaat uitdelen :(

• Paul
Wat is het exacte merk en type van je router? Tot dusver heb ik op iedere ADSL-router die ik tegen ben gekomen nog wel een aan/uit-optie bij de DHCP-server gezien...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Multi media modem die ik via Versatel heb gekregen. Ik heb op de router zelf gezocht, maar er is geen mogelijkheid om DHCP uit te zetten, en ook in de handleiding staat het nadrukkelijk beschreven :(

• Paul
Koop een fatsoenlijk modem :P

Ik heb in de handleiding lopen zoeken, en inderdaad valt de DHCP-server niet uit te zetten. Erger nog, er valt (op de ip-adressen die hij uitdeelt) 0,niks in te stellen.

Enige wat je nog kunt proberen is kijken of er ergens een settings-backup-mogelijkheid inzit, kijken of dit textfiles zijn en kijken of je daar wat meer aan kunt passen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Of gooi er een simpel routertje tussen die het dhcp verkeer van je gewone router afvangt en schakel vervolgens op die router dhcp uit.. Heb je wel een extra hop maar ben je wel van je dhcp probleem af. Of koop gewoon een goede router (draytek oid)...

Verwijderd

Topicstarter
Tja die modem krijg je bij je internet dus veel keus heb je opzich niet.
Ik ga hem nu op mijn server aansluiten en de router dus niet gelijk in het netwerk hangen. Ben benieuwd of ik dan voor elkaar kan krijgen of de PC die zijn ingelogd op mijn domein een ip van de server of router krijgen.

• SwordMaster
  • Laatst online: 15-01 23:42

SwordMaster

Melee Island TM

Nogal geavanceerde zaken die je hebt draaien, dan zou ik ook een goede router willen hebben.
En internet e.d. via de server laten lopen lijkt mij een gekunstelde oplossing.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is op de router van versatel een andere router plaatsen die vervolgens al het dhcp werk voor je netwerk doet.
Maar als ik het voor het kiezen had, zou ik die hele router bij het oud vuil zetten en er wat moois neerzetten die je zelf kan configureren.

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

• Paul
Bij SBS2003 Premium (Met ISA dus) wordt eht zelfs aangeraden :P Dus waarom je niet de server tussen internet en de rest van je netwerk zou kunnen zetten ontgaat me. Het strookt zelf helemaal in de SBS-policy: Zo veel mogelijk services laten verrichten door 1 SPOFapparaat

Rhàshan - Aditu Sunlock

• SwordMaster
  • Laatst online: 15-01 23:42

SwordMaster

Melee Island TM

Ja met een ISA server dan wordt het aangeraden, maar dat heeft hij niet in de specs staan.

Werk je ook met VOIP thuis? Anders kan je makkelijk de modem vervangen door elke willekeurige bak.
Als je wel met voip werkt, dan kom je zoals eerder gesuggereerd toch bij Draytek apparaten o.i.d. uit.

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je zou ook je SBSserver uit kunnen rusten met twee NIC's.

je krijgt dan vanaf buiten gezien de volgende constructie :

internet -- adslmodem -- SBSserver -- switch -- alle pc's

Dan heb je het hele gezeur met wie dhcp moet zijn niet meer omdat het voor je pc's alleen de SBS maar kan zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de router nu op de server gezet, zodat de server het DHCP en het internet verkeer regelt.
Ga nu een exchange opbouwen.

Iedereen hartelijk bedankt voor de gedane moeite

Groeten,
Gerard

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Alles draait hier al een zonnetje, DHCP DSN en Exchange werkt prima.
Ik heb de Router aan mijn server hangen. De server een vast IP adres voor het internet verkeer gegeven. De server ook een vast IP voor het interne verkeer gegeven via de tweede lan-kaart.

De client loggen in op het domein, en krijgen IP en DNS van de DHCP van de server en niet van de router :)

Bedankt voor jullie hulp, en ik ga nu kijken wat er nog meer voor leuks op kan.
Denk dat ik maar eens WSUS ga proberen, ook altijd leuk om te testen
Pagina: 1