(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Maar je kan 220 volt toch gewoon schakelen met een triac? Ik denk dat je toch iets fout had gedaan?LauPro schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:27:
In de brugklas ben ik er wel eens mee bezig geweest, ik had toen hetzelfde idee. Echter nadat ik 12V op de gate had gezet had ik een vonk+de aardlek schoot eruit.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Verwijderd
En in serie met de andere 2 poten de belasting en de 230VAC.
Eventueel de 5V scheiden d.m.v. een optocoupler, helemaal als je gaat sturen m.b.v. de computer.
Maar als je alleen een plus op de triac zet kan er toch niets gebeuren? Als je een pootje van het ledje aansluit gaat hij toch ook niet branden?Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:36:
Op de gate d.m.v. een voorschakel weerstandje de 5 v zetten, hiermee stuur je dus de TRIAC open.
En in serie met de andere 2 poten de belasting en de 230VAC.
Eventueel de 5V scheiden d.m.v. een optocoupler, helemaal als je gaat sturen m.b.v. de computer.
En wat bedoel je met in serie?
dat zou ook kunnen, maar ik heb al vaker met een relais gewerkt, en ik wil het ook wel eens zo proberen.DECOY88 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:38:
bied een relais jou geen oplossing?
Ik heb een velleman schakelplaat voor de usb poort besteld (k8061), en het is ook wel mooi om hiermee dingen te schakelen zonder klik enzo.
[ Voor 26% gewijzigd door Felixje op 24-08-2006 21:40 ]
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Dat schema, "less component solid state relay" van CO is perfect.
Trouwens: gewone transistoren en Triac's en dergerlijke zijn stroomgestuurd, spanning maakt niet uit. FET's daarentegen zijn spanningsgestuurd.
Dus al wat je moet doen is een stroompje in de gate steken, dat doe je het veiligst met een MOC3020 of dergerlijke, anders moet je gaan werken met een 12V die gekoppeld is aan de netspanning (zoals in het schema op CO van de solid state relay, bovenste stuk schema is die gekoppelde 12V), das imho té gevaarlijk. Aangezien ze stroomgestuurd zijn, mag je er niet zomaar een spanning op gaan steken, er moet een weerstandje tussen om de stroom te beperken.
[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2006 21:49 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
He jij hebt me doornaftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:42:
Omdat ze op CO niet direct een gewenst antwood geven, kom je het hier vragen?
Hier ben ik trouwens wijzer geworden dan bij CO.
Ik zal eens kijken wat ik kan met de info die ik nu heb.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Ws is de massa van die voeding verbonden met de aarding (evt via een weerstandje). De triac is echter verbonden met de netspanning. Als je het "goed" hebt gedaan, heb je de gate op +12V gezet, en de massa van de voeding (die geaard is) rechtstreeks met de 230V netspanning verbonden, ofwel heb je alleen de 12V eraan verbonden, das al voldoende om een stevige stroom te laten vloeien die de aardlek doet uitschakelen (gelukkig maar, want je was gevaarlijk bezig).LauPro schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:27:
In de brugklas ben ik er wel eens mee bezig geweest, ik had toen hetzelfde idee. Echter nadat ik 12V op de gate had gezet had ik een vonk+de aardlek schoot eruit.
Ik denk dat het voor jou van levensbelang is eens te kijken wat galvanische scheiding is, wat optocouplers en dergerlijke doen. Let érg goed op dat je niets aanraakt van je schakeling waar je niet 100% zeker van bent dat het veilig is (zorg dus ook dat je de stekker gemakkelijk kan uittrekken, zonder in de buurt van de schakeling te komen).Felixje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:34:
[...]Maar je kan 220 volt toch gewoon schakelen met een triac? Ik denk dat je toch iets fout had gedaan?
[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2006 22:07 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik ga misschien eens die simpele solid state relais bouwen. Als dat niet goed werkt doe ik het gewoon 'veilig' met een relais en een optocoupler.naftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:05:
[...]
Ws is de massa van die voeding verbonden met de aarding (evt via een weerstandje). De triac is echter verbonden met de netspanning. Als je het "goed" hebt gedaan, heb je de gate op +12V gezet, en de massa van de voeding (die geaard is) rechtstreeks met de 230V netspanning verbonden, ofwel heb je alleen de 12V eraan verbonden, das al voldoende om een stevige stroom te laten vloeien die de aardlek doet uitschakelen (gelukkig maar, want je was gevaarlijk bezig).
[...]
Ik denk dat het voor jou van levensbelang is eens te kijken wat galvanische scheiding is, wat optocouplers en dergerlijke doen. Let érg goed op dat je niets aanraakt van je schakeling waar je niet 100% zeker van bent dat het veilig is (zorg dus ook dat je de stekker gemakkelijk kan uittrekken, zonder in de buurt van de schakeling te komen).
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Let er dan gewoon op dat je A1 en A2 (de pinnen van de triac waar de netspanning opkomt) niet omwisselt, ik had dat namelijk gedaan en dan schakelt ie niet (dom van mij idd, maar je kan maar leren van de fouten die je maaktFelixje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:30:
[...]
Ik ga misschien eens die simpele solid state relais bouwen. Als dat niet goed werkt doe ik het gewoon 'veilig' met een relais en een optocoupler.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Maakt niet uit. Enkelpolig schakelen, en opletten want je zit met 230V te spelen. Alle geleidende zaken die van buitenaf aanraakbaar zijn aarden! (metalen behuizing bijvoorbeeld, als er een draadje loskomt en de behuizing op 230V zet en de behuizing is niet geaard heb je een moordwapen).Felixje schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:01:
Ik heb wat onderdelen gekocht voor 4 keer een solid state relais. Het enige wat ik me nou afvraag is of je perse de nul moet schakelen, of dat je ook de fase kan schakelen. Anders wordt het een beetje lastig als je hem in het stopcontact steekt. Zie hier:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132
Verwijderd
Als je een "zelf ontworpen" kaartje gebruikt heb je er meer lol van... Ik zou het geheel in een kunsstof behuizing steken, is absoluut een veiliger idee dan een metalen behuizing. Let inderdaad goed op dat je aarde op "uitstekende" metalen delen zet en alle bedrading dubbel isoleert: tussen de buitenlucht en de 220- schakeling zitten tenminste 2 isolerende lagen. Beetje de standaard manier om met 220 te werkenNocturno schreef op donderdag 14 september 2006 @ 01:10:
euh, als je een velleman usb-kaart wilt gebruiken, waarom dan geen velleman triac kaart gebruiken? die doet precies wat je wilt?!?