Toon posts:

Advies voor Labtop: Toshiba v Compaq v Acer

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst heb ik niet buitengewoon veel verstand van computers, ik weet wel iets van hardware etc maar vooral de nieuwste inovaties ken ik niet. Daarom vraag ik hier advies:)

Ik heb wat research gedaan op internet bij 2 winkels die hier in de buurt liggen. Ik wil hier in de buurt een labtop gaan kopen omdat me dat beter lijkt met betrekking tot de service mocht er iets kapot gaan oid. De winkels zijn Vobis en Dixons.

Ik wil een labtop gaan kopen voor mijn studie maar ik wil er toch ook wel op kunnen gamen. Mijn huidige pc heeft niet zo'n geweldige grafische mogelijkheden dus ik verwacht wel dat mijn labtop beter is op dat gebied.

De 3 gevonden opties:

Toshiba Satellite A110-178 T2050 - 999,-

Processor : Intel Core Duo T2050
Processorsnelheid : 1,6 GHz
Cache (L2) : 2 MB
Front Side Bus : 533 MHz
Chipset : Intel 945GM
Geheugen : 1 GB
Geheugentype : DDR2 533 MHz (PC4200)
Maximale hoeveelheid geheugen : 4 GB
Aantal modules : 2x
Aantal geheugen sloten : 2x
Schermgrootte : 15,4 inch Widescreen
Schermtype : TruBrite WXGA TFT
Schermresolutie : 1280x800
Harde schijf : 100 GB
Geheugenkaartlezer : SD / SD IO / SM / MMC / MS / MS PRO / XD
Optische drive : DVD±ReWriter (Double Layer)
DVD+R schrijven : 8x
DVD+RW schrijven : 4x
DVD+R DL schrijven : 2x
CD-R schrijven : 24x
DVD-ROM lezen : 8x
CD-ROM lezen : 24x
Grafische kaart : Intel 945GM
Videogeheugen : 128 MB
Shared memory : Nee
Interface : On-Board
TV-out : S-Video
Geluidsweergave : 2-kanaals
TV-tuner : Nee
Radio-tuner : Nee
Ingebouwde webcam : Nee
LAN : 100 Mbps
Draadloos netwerk : 54 Mbps

COMPAQ Presario V6066AE notebook - 999,-

Volledige specificaties:
Merk processor : AMD
Type processor : Turion 64 X2
Kloksnelheid : 1.6 GHz
Cachegeheugen : 2x 512 KB
Bustechnologie : 1600 MHz
Intern geheugen : 1024 MB
Harde schijf : 120 GB
CD/DVD (RW) : double layer DVD
Diskettestation : nee
Grafische kaart : nVidia GeForce Go 6150
Grafisch geheugen : 128 MB
Shared videogeheugen : ja
Modem : 56k6 V.92
IEEE 1394 : ja
Netwerkkaart : ja
Parallelpoort : nee
Seriële poorten : nee
USB-poorten : 3x USB 2.0
TV-out : ja
Touchpad : ja
Accu : Li-ion
PCMCIA : ExpressCard/54
Schermformaat : 15.4 inch
Widescreen scherm : ja
Besturingssysteem : Win XP home (NL)
IRDA : nee
WiFi : 802.11g

ACER Aspire 5102WLMi notebook - 848,-

Volledige specificaties:
Merk processor : AMD
Type processor : Turion64 TL50
Kloksnelheid : 1.6 GHz
Cachegeheugen : 1024
Bustechnologie : 533 MHz
Intern geheugen : 1024 MB
Harde schijf : 80 GB
CD/DVD (RW) : double layer DVD
Diskettestation : nee
Grafische kaart : ATI Xpress 1100
Grafisch geheugen : 128 MB
Shared videogeheugen : ja
Modem : 56k6 V.92
IEEE 1394 : nee
Netwerkkaart : ja
Parallelpoort : nee
Seriële poorten : nee
USB-poorten : 3x USB 2.0
TV-out : nee
Touchpad : ja
Accu : Li-ion
PCMCIA : PCMCIA
Schermformaat : 15.4 inch
Widescreen scherm : ja
Besturingssysteem : Win XP home (NL/UK)
IRDA : nee
WiFi : 802.11g

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren dat zodat ik het meeste waar voor mijn geld krijg:)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 21:16 . Reden: Te vroege enter ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
op geen van deze 3 zul je lekker kunnen gamen. Deze zijn allemaal geïntegreerd wat wil zeggen dat ze gebruikmaken van systeemgeheugen en zeer traag zijn. Alleen geschikt voor "Windows beeld" en niet high end games. Hooguit een game van 2 jaar terug zaler leuk op draaien maar veel moet je er niet van verwachten. Dan heb je toch echt een GeForce Go 7600/Ati Radeon X1600 nodig.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00

weebl

YARR!

Dat je een laptop (dus geen labtop :) ) bij een lokale winkel koopt voor de service is niet echt een goed argument. Vobis is nl. al een keer failliet geweest en heeft een doorstart moeten maken. En dixons is van de V&D... Beide zijn het niet echt winkels waar ze echt goede expertise hebben. Daarom zou ik je laptop gewoon bij een echt goede pc-winkel in een grote stad kopen, of op internet. Daar hebben ze namelijk ook laptops waar je op kan gamen.

• Marc_22
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 07:10
volgens mij zit er in die Acer trouwens een AMD Turion 64 X2 TL50. dus ook een dual core.
ik zit er zelf ook aan te denken om die Acer te kopen, dus ik houdt dit topic even in de gaten aangezien er verder geen topics zijn die iets over de Aspire 5102 te melden hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel ook over de Acer, volgens mij heeft hij de beste processor? Tenminste dat meende ik gelezen te hebben. En de grafische kaart lijkt me het beste. Maar dat weet ik niet zeker? Iemand die daar meer van weet?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, vraagje. Bij de Toshiba staat dat het video geheugen niet shared is. Betekent dit niet dat hij het appart geheugen heeft?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:11:
Trouwens, vraagje. Bij de Toshiba staat dat het video geheugen niet shared is. Betekent dit niet dat hij het appart geheugen heeft?
Nee, dat moet een fout in de specs zijn: de 945gm gebruikt zeker systeemgeheugen.

• GENETX
  • Nu online
Het verschil tussen een Xpress 1100 en GeCForce 6150 is niet groot. Allebij onboard en maken ook volledig gebruik van het systeemgeheugen! Qua prestaties zal deze nog onder de 6200TC liggen lijkt mij. Verwacht niet te veelin games aangezien mijn 2 jaar oude 9600pro er wel gehakt van zal maken.

Verwijderd

Topicstarter
Welke van deze 3 raden jullie mij aan, De toshiba heeft volgens mij dus een iets mindere grafische kaart. Verder is het de keuze tussen Intel of AMD..

Welke van de processors geeft de beste prestaties?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 15:14 ]

• GENETX
  • Nu online
De laatste, vanwege de prijs en specs (al ben ik niet zo'n Acer fan). Je zou ook nog kunnen kijken naar een Asus A6M. Die is ongeveer hetzelfde qua specs als de compaq (2e) maar dan voorzo'n 899 euro dacht ik en heeft standaard 2 jaar garantie en vind ik zelf steviger dan acer.

1 ding. Neem het gamen maar met een korrel zout. Je mag blij zijn als een game op low nog enigzins kan draaien want echt geweldig zal het niet zijn. Daar ben je toch echt 1100+ euro voor kwijt! Een X1100/Geforce 6100/Geforce 6150 moet je plaatsen onder een Geforce 6200TC/ATI Radeon X300HM. Denk aan GeForce 5200/ATI Radeon 9250 aan prestaties, mischien net iets beter!

EDIT: Even bij de benchmarks gekeken, maar niks voor X1100/6100 gevonden. Reken op Doom3 1024x768x32bit Very Low ongeveer 30 FPS. 30 FPS is nodig om te kunnen gamen zonder dat je erg last hebt van haperen. Dus een nieuwe game als F.E.A.R kun je al ahaast vergeten op je nieuwe laptop! Als je echt wilt gaan gamen zou ik je aanbevelen om even door te sparen, maar het is jou keuze. Ik wil je alleen waarschuwen! Een nieuwe grafische kaart inprikken zit er niet in. Mischien kun je je desktop systeem ook even posten zodat we even kunnen kijken naar de opties om mee te kunnen gamen.

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 25-08-2006 22:48 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:07:
Welke van deze 3 raden jullie mij aan, De toshiba heeft volgens mij dus een iets mindere grafische kaart. Verder is het de keuze tussen Intel of AMD..

Welke van de processors geeft de beste prestaties?
Tussen de processors zal je weinig verschil merken, dat zijn allemaal procentpuntjes in benchmarks... Bij office-werk ben jij de traagste factor in het geheel, en bij gamen de videokaart van deze dingen. Op papier is die Core Duo denk ik het snelst maar ik zou dat dus niet laten meespelen in je keuze.

Je zegt dat het voor je studie is: dan zou voor mij de Acer afvallen, die hebben altijd matige toetsenborden, niet echt iets om lange verhalen op te tikken. Aangezien je bij een lokale winkel wilt kopen, wat ik helemaal niet gek vind voor zo'n aankoop, zou ik ze allemaal gaan bekijken en kiezen op grond van de kwaliteit van het scherm, toetsenbord en trackpad, en stevigheid van de behuizing.

Om te gamen: dat wordt ellende met om het even welke van deze drie, zoals al gezegd is :)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Alle drie de notebooks zijn totaal niet geschikt om hedendaagse games op te spelen. Dit komt alleen doordat de videokaart echt drie keer niets is, terwijl de rest van de specs daar prima voor zijn. Games van een paar jaar oud zullen waarschijnlijk wel goed draaien.

Voor minder geld heb je trouwens een Asus laptop met betere specs en daarop zul je nog wel de nieuwste games kunnen spelen, hoewel je dan wel het detail omlaag zult moeten schroeven. Het gaat dan om de Asus Z92VM-Q055H voor €820 (bij 4Launch). Voor dat geld krijg je dan een Pentium M 1,8 GHz / 1 GB RAM / 100 GB schijf / Geforce 7300GO met 128 MB eigen geheugen.

Ik zou je echter willen aanraden om nog even door te sparen voor een laptop met minimaal een ATi Radeon X1600 / X700 Mobility of een Geforce 7600GO. Daarmee kun je de nieuwste games zoals F.E.A.R. prima spelen. Zulke laptops heb je volgens mij vanaf ongeveer €1100. Ook wil ik je aanraden om niet naar Vobis of Dixons te gaan, omdat ze over het algemeen veel te duur zijn in computerspullen. Ga gewoon naar een goed pc-winkel bij jou in de buurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, in ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen.

Het gamen is ook niet zo heel belangrijk voor mij, het komt meestal neet op af en toe eens een spelletje. Het is niet zo dat ik daar bij top of the bill eis. Het is vooral voor de studie dat ik voor een laptop kies. Omdat het heel handig is als ik op de universiteit wil werken. Maargoed allemaal bedankt:)

Ik zal jullie adviezen meenemen in mijn beslissing!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik denk dat je bij de Compaq de beste service hebt bij problemen... Ik heb zelf veel ervaring met de garantieservice van Toshiba, Compaq/HP en Acer.. Die van Toshiba is wat traag helaas ( 2 weken reparatietijd soms ) Die van Compaq/HP is veel beter... Die van Acer is om te huilen soms, vandaar dat wij nu geen Acer meer leveren... Misschien kun je dit meenemen in je keuze..

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
weebl schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:14:
Dat je een laptop (dus geen labtop :) ) bij een lokale winkel koopt voor de service is niet echt een goed argument. Vobis is nl. al een keer failliet geweest en heeft een doorstart moeten maken. En dixons is van de V&D... Beide zijn het niet echt winkels waar ze echt goede expertise hebben. Daarom zou ik je laptop gewoon bij een echt goede pc-winkel in een grote stad kopen, of op internet. Daar hebben ze namelijk ook laptops waar je op kan gamen.
[Offtopic]
Zelf ook geen sterk argument: Dixons is geen onderdeel van de V&D. Waren ooit dochterbedrijven maar is onderhand overgenomen door andere investeerder, geeft verder geen informatie omtrend de kwaliteit van service en kennis in deze zaak.
[Offtopic]

Service afhandeling is bij een lokale winkel soms net wat makkelijker aangezien hierbij de pc gewoon even kan worden langsgebracht, terwijl bij een webwinkel deze vaak over de post moet worden verstuurd. De defecte pc/laptop wordt door zowel de webwinkel als de lokale zaak om de hoek gewoon opgestuurd naar de fabrikant om te worden gerepareerd. Daarnaast kan het daadwerkelijk fysisch zien van de laptop/pc ook van invloed zijn op de keuze van aankoop.

Persoonlijke ervaring is dat HP/Compaq inderdaad goede service/garantie verleend. Acer is meer drama, daarnaast zijn de behuizingen vaak van een iets lagere kwaliteit.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Fraevers, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Het neerzetten van 3 speclijstjes noemen wij geen eigen inzet en daarom gaat je topic op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.