Seriecrasher

Pagina: 1
Acties:

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Mijn trouwe bakbeest vertoont kuren. Het ding is laatst nogal hard gecrasht. De computer bleef hangen terwijl uit de kast telkens een tik klonk. Volgens mij een harde schijf, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Dat in ieder geval een gloednieuwe 160Gb Diamondmax 10 SATA hardeschijf die ik erbij heb gezet gecrasht was wel. Met scandisk en een maxtor tool heb ik de fouten eruit gehaald en het ding weer aan de praat gekregen. Op het moment van de crash zat het hardeschijfrekje vol met drie hardeschijven, waarvan de middelste een erg oude maxtor was en de nieuwste onderaan zat. Niet ideaal en het zou goed kunnen dat dit voor oververhitting van de schijven zorgde. De oude schijf heb ik eruit gehaald, een extra casefan geplaatst opdat tussen de schijven een luchtstroom ontstond en verder ook de cpu fan vervangen. Voor de zekerheid.
Toen ben ik memtest gaan draaien en vond een reepje dat barstte van de fouten. Een drie jaar oud CMX3200 reepje van Corsair. Vreemd. Alle vier de slots zaten sinds kort vol, waarbij in de twee nieuwe slots goedkoop nanya geheugen was geplaatst. Dit bevatte echter geen fouten.
Mijn theorie was dat de fouten in het geheugen data op de schijf corrumpeerde en zo deed crashen.

Maar gisteren crashte de computer weer. Na weken stabiel gedraaid te hebben op het nanya geheugen zette ik er weer 2x 512 Corsair CMX 3200 bij en gisteravond hoorde ik weer tikken, bleef het systeem weer hangen en heb ik de boel meteen uit gezet. Na opnieuw op te starten werd opnieuw de nieuwe SATA schijf niet herkend. Vanochtend startte het ding weer normaal op. Scandisk vond niks, memtest toont ook nul fouten. Wat is er in godsnaam aan de hand?

ASUS P4P800 (3 jaar oud)
Pentium 4C 2.4Ghz. HT (idem)
2x Nanya ValueRAM 512 MB PC3200 (dual channel)(2 maanden oud)
2x Corsair CMX3200 512 MB (dual channel)(gloednieuw)
Maxtor Diamondmax 9 80Gb IDE (3 jaar oud)
Maxtor Diamondmax 10 160 Gb SATA (gloednieuw)
Creative Live! 1024 Player (4 jaar oud)
Radeon 9800 Pro (3 jaar oud, vertoont artifacten na crash en zodoende gedownklokt naar 320/297)
Windows XP UK recovery, SP2 geinstalleerd

Alvast bedankt,
Tiemen

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn theorie was dat de fouten in het geheugen data op de schijf corrumpeerde en zo deed crashen.
Leuke theorie maar u gaat jammer genoeg niet naar huis met de koelkast.

Probeer eens:
- Nieuwe SATA schijf eruit, die oude er terug in. Doe memtest van 6u, doe een scandisk inclusief van het schijfoppervlak (dit duurt op 20GB meer dan kwartiertje, dus koffietijd). Alles goed?
- Drivers uninstallen SATA en ATI-kaart. reboot, ATI terug installeren
- Artefacten weg? Goed, SATA drivers installeren.
- reboot en nu is een paar dagen zo proberen als dat kan :-|
- als alles stabiel blijft, SATA schijf ook mee aansluiten (niks verwijderen)
- en doe de usual testjes. (wat benchmark software ofzo, en wat HD-schrijf en leeswerk) Stress het systeem en zie wat er gebeurt.
- een andere topictitel te kiezen in vervolg?

Als de pc crasht en stilvalt zou ik ook eens naar je voeding kijken, alhoewel dat misschien wat vergezocht is.

PS: Waarom steekt er 2GB aan geheugen in die computer en van 2 verschillende merken?

[ Voor 6% gewijzigd door Mizitras op 24-08-2006 21:12 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Mizitras. Dat is niet niks...

Het verhaal van het geheugen: Ik kocht de pc 3 jaar terug met 2x Corsair CMX3200 van 256 mb. Later prikte ik 2x 512 mb van nanya bij omdat dit goedkoop was en mijn prestaties nogal zou verbeteren, aangezien ik de pc voornamelijk gebruik voor vormgeving/dtp werk op veeleisende programma's. Dat de latency timings van het goedkope geheugen wat te wensen overlieten stond niet in verhouding met de extra ruimte. Dual channel werkt immers in paartjes dus zover geen probleem, dacht ik.

Er is geen 'oude' schijf die vervangen zou zijn door de SATA. Er zaten drie schijven in, waarvan een oude 5400 rpm maxtor die gewoon uit het systeem is gehaald. Wat overbleef is de IDE Diamondmax 9 en de SATA Diamondmax 10.
Het eruit halen van de SATA schijf zou in dit geval betekenen dat ik een vervangende IDE schijf moet zien te regelen/kopen, aangezien de 80 Gb van de IDE schijf niet volstaat op het moment. Mogelijk wel, maar dan moet ik de D: partitie waar nu Documents & Settings op staan kopiëren naar de IDE schijf. Dat wordt stoeien.

Ik ga in ieder geval de driver van mijn videokaart opnieuw installeren, al is deze kort geleden ge-update en zijn de artifacten gebleven. Zodra ik een oplossing voor mijn ruimtegebrek heb gekunsteld zal ik ook de SATA drivers verwijderen en opnieuw installeren.

Als laatst wil ik nog graag weten hoe de "tikken" worden gediagnosticeerd. Wijst dat op een vastlopende harde schijf?

[ Voor 0% gewijzigd door Rapatski op 24-08-2006 21:44 . Reden: spelfout :P ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Rapatski

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Net met frank-van-computerland :P gebeld, en die was een stuk korter door de bocht. Als je harde schijf tikt voorafgaand aan een crash dan is de schijf hardwarematig stuk, zei ie. De arm komt kan dan een band niet lezen en schiet terug naar het nulpunt; de tik.
Ik ga zo de schijf omruilen. Kijken of ik toch maar weer een IDE schijf kan krijgen, die hebben me tenminste nooit in de problemen gebracht O-)