Mijn trouwe bakbeest vertoont kuren. Het ding is laatst nogal hard gecrasht. De computer bleef hangen terwijl uit de kast telkens een tik klonk. Volgens mij een harde schijf, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Dat in ieder geval een gloednieuwe 160Gb Diamondmax 10 SATA hardeschijf die ik erbij heb gezet gecrasht was wel. Met scandisk en een maxtor tool heb ik de fouten eruit gehaald en het ding weer aan de praat gekregen. Op het moment van de crash zat het hardeschijfrekje vol met drie hardeschijven, waarvan de middelste een erg oude maxtor was en de nieuwste onderaan zat. Niet ideaal en het zou goed kunnen dat dit voor oververhitting van de schijven zorgde. De oude schijf heb ik eruit gehaald, een extra casefan geplaatst opdat tussen de schijven een luchtstroom ontstond en verder ook de cpu fan vervangen. Voor de zekerheid.
Toen ben ik memtest gaan draaien en vond een reepje dat barstte van de fouten. Een drie jaar oud CMX3200 reepje van Corsair. Vreemd. Alle vier de slots zaten sinds kort vol, waarbij in de twee nieuwe slots goedkoop nanya geheugen was geplaatst. Dit bevatte echter geen fouten.
Mijn theorie was dat de fouten in het geheugen data op de schijf corrumpeerde en zo deed crashen.
Maar gisteren crashte de computer weer. Na weken stabiel gedraaid te hebben op het nanya geheugen zette ik er weer 2x 512 Corsair CMX 3200 bij en gisteravond hoorde ik weer tikken, bleef het systeem weer hangen en heb ik de boel meteen uit gezet. Na opnieuw op te starten werd opnieuw de nieuwe SATA schijf niet herkend. Vanochtend startte het ding weer normaal op. Scandisk vond niks, memtest toont ook nul fouten. Wat is er in godsnaam aan de hand?
ASUS P4P800 (3 jaar oud)
Pentium 4C 2.4Ghz. HT (idem)
2x Nanya ValueRAM 512 MB PC3200 (dual channel)(2 maanden oud)
2x Corsair CMX3200 512 MB (dual channel)(gloednieuw)
Maxtor Diamondmax 9 80Gb IDE (3 jaar oud)
Maxtor Diamondmax 10 160 Gb SATA (gloednieuw)
Creative Live! 1024 Player (4 jaar oud)
Radeon 9800 Pro (3 jaar oud, vertoont artifacten na crash en zodoende gedownklokt naar 320/297)
Windows XP UK recovery, SP2 geinstalleerd
Alvast bedankt,
Tiemen
Toen ben ik memtest gaan draaien en vond een reepje dat barstte van de fouten. Een drie jaar oud CMX3200 reepje van Corsair. Vreemd. Alle vier de slots zaten sinds kort vol, waarbij in de twee nieuwe slots goedkoop nanya geheugen was geplaatst. Dit bevatte echter geen fouten.
Mijn theorie was dat de fouten in het geheugen data op de schijf corrumpeerde en zo deed crashen.
Maar gisteren crashte de computer weer. Na weken stabiel gedraaid te hebben op het nanya geheugen zette ik er weer 2x 512 Corsair CMX 3200 bij en gisteravond hoorde ik weer tikken, bleef het systeem weer hangen en heb ik de boel meteen uit gezet. Na opnieuw op te starten werd opnieuw de nieuwe SATA schijf niet herkend. Vanochtend startte het ding weer normaal op. Scandisk vond niks, memtest toont ook nul fouten. Wat is er in godsnaam aan de hand?
ASUS P4P800 (3 jaar oud)
Pentium 4C 2.4Ghz. HT (idem)
2x Nanya ValueRAM 512 MB PC3200 (dual channel)(2 maanden oud)
2x Corsair CMX3200 512 MB (dual channel)(gloednieuw)
Maxtor Diamondmax 9 80Gb IDE (3 jaar oud)
Maxtor Diamondmax 10 160 Gb SATA (gloednieuw)
Creative Live! 1024 Player (4 jaar oud)
Radeon 9800 Pro (3 jaar oud, vertoont artifacten na crash en zodoende gedownklokt naar 320/297)
Windows XP UK recovery, SP2 geinstalleerd
Alvast bedankt,
Tiemen
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant