kabelversterking in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik en mijn ouders gaan verhuizen en willen de tv bekabeling goed aan gaan leggen. mede ook omdat er in de woonkamer een plasma komt (wel met digi tv).

nu komt de groene kabel de meterkast binnen, er zit een f-connector koppelstukje, en gaat de grond weer in naar de woonkamer.
nu willen we die aansluiting in de woonkamer zowiezo niet gebruiken omdat we de tv daar niet krijgen, dat halen we door de kelder naar andere plek in de kamer.

dus wij denken zelf aan een hirshmann 29db versterker in de meterkast, een 4tak multitab, daar moet dan het volgende opkomen:
-tv in eetkamer (analoog) (8m)
-tv in woonkamer (digitaal) (6m)
-kabel naar boven (6m)
--aftakelement 2 weg
---kabel naar kamer boven (1m)
---kabel naar kamer zolder (6m)
-afsluitweerstand

Mijn vraag is eigenlijk is dit een beetje een goede versterking en hoe zou de signaalsterkte verdeling zijn?
Is het misschien verstandiger om centraal het signaal te versterken, dus 2 kabels naar boven + zolder vanaf de meterkast?
moet ik nog een filter tussen de groene kabel + versterker zetten?

alvast bedankt voor de hulp.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je idee is goed. Maar houdt er wel rekening mee dat je bij een rijgsysteem altijd doorvoerdozen nodig hebt in plaats van einddozen. Over welke Hirshmann versterker hebben we het, de GHV20M toevallig? Je digitale aansluiting heeft namelijk een retoursignaal, dus die zou je op de retourband moeten zetten.

Jij gebruikt ongeveer 30 meter coaxkabel. De demping van de Koka799 kabel is 18,5 dB per 100m. Dat is erg weinig verlies! Je verliest echter al een hoop met een multitap, dus een goede versterker is niet overbodig. Iedere stekker is 1 dB verlies en iedere doos is 3 dB verlies.

Je kunt het totaalverlies dus zelf uitrekenen. Je versterker zorgt voor een nette versterking van het signaal, waardoor het uiteindelijke verlies nihil is.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz