Probleem met benaderen nieuwe harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

• Bignose
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Mensen,

Ik heb een nieuwe harde ata-schijf (80gb Hitachi) aangeschaft. deze wil ik als slave in een PC zetten.

Op deze PC is Windows XP pro SP2 geïnstalleerd.
De Bios levert geen problemen op en in de veilige modus wordt deze schijf ook gewoon herkent en heb ik hem geformatteerd.

Alleen wanneer ik de PC normaal opstart loopt hij tot het Windows-logo goed en nadat vijfkeer het voortgangsbalkje doorplopen is slaat de PC vast.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en dus ook hoe het opgelost kan worden? 8)7

Greetz, Bignose

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Zeker weten dat je de jumpers van beide apparaten op dezelfde kabel goed hebt zitten? Als je de schijf loshaalt, dan start de pc correct op?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is het een optie om deze op een ander IDE-kanaal te zetten? Kun je hem ook als master zetten en het 2e device als slave?

Welk moederbord heb je en wat zit er op aangesloten? (in dit geval is alleen het ATA-IDE deel van belang)

ARME AOW’er

• Marcellius743
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10-2006
Ik heb min of meer hetzelfde probleem gehad met mijn Maxtor Diamond 10 SataII schijf. Ook als slave in mijn systeem gehangen. De uiteindelijke oplossing heb ik gevonden door de Sata driver van de schijf te downloaden en deze op floppydisk te zetten. Na een reboot en opstarten vanaf de XP-cdrom (installatie XP) wordt er bij het opstarten gevraagd of je gebruik wilt maken van aparte niet-scsi drivers. Door een klik op F6 krijg je de mogelijkheid om de floppy te benaderen en de drivers over te brengen op de Sata schijf of iets dergelijks.
Ik heb ervoor gekozen om er geen besturingssysteem op te zetten en heb de installatie van XP uiteindelijk gewoon weer beeindigd. Na de reboot werd de schijf herkend en kon ik deze gewoon met mijn huidige XP-besturingssysteem gebruiken.

Marcellius

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

S-ATA kent geen Master/Slave er kan immers maar één schijf aan de kabel.

Ik heb geen idee of de topicstarter S-ATA of IDE gebruikt. Omdat hij het over een slave heeft kan het niet anders dan IDE zijn.

ARME AOW’er

• Marcellius743
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10-2006
Met slave bedoel ik de schijf die geen besturingssysteem bevat: ergo dataschijf. Constatering klopt: S-ata kent geen master/slave. Ga ervan uit dat Bignose dit ook in zijn topic zo bedoeld

[ Voor 62% gewijzigd door Marcellius743 op 24-08-2006 21:07 ]

Marcellius

• Bignose
ParkOverall schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:33:
Zeker weten dat je de jumpers van beide apparaten op dezelfde kabel goed hebt zitten? Als je de schijf loshaalt, dan start de pc correct op?
Het antwoord op beide vragen is 'Ja'. Ook wanneer ik met een speciaal programma van Hitachi vanaf een disk-boot de schijf instel, controleert deze eerst welke schijven en drivers erin zitten.

Hij geeft ook aan welke master en slaves erin zitten en ook dat klopt allemaal.

Dus daarin zit niet het probleem.

Ik heb eerst aan een Bios-probleem gedacht maar dan was de schijf toch ook niet in de beveiligde modus, toch?

Greetz, Bignose

• Bignose
Guardian Angel schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:56:
Is het een optie om deze op een ander IDE-kanaal te zetten? Kun je hem ook als master zetten en het 2e device als slave?
Zijn dit twee verschillende opties of is het dezelfde optie?

Ik heb nog niet geprobeerd om hem als Master en de oude schijf als slave te installeren. Wanneer dit wel lukt zal ik alleen er nog voor moeten zorgen dat de PC vanaf de slave gaat booten...

Greetz, Bignose

Verwijderd

Bignose schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:35:
Mensen,

Ik heb een nieuwe harde ata-schijf (80gb Hitachi) aangeschaft. deze wil ik als slave in een PC zetten.

Op deze PC is Windows XP pro SP2 geïnstalleerd.
De Bios levert geen problemen op en in de veilige modus wordt deze schijf ook gewoon herkent en heb ik hem geformatteerd.

Alleen wanneer ik de PC normaal opstart loopt hij tot het Windows-logo goed en nadat vijfkeer het voortgangsbalkje doorplopen is slaat de PC vast.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en dus ook hoe het opgelost kan worden? 8)7
Als het een ide schijf is zoals je hierboven zegt, verwissel hem eens op het 2 de ide kanaal, of start windows eens op zonder de schijf (voeding molex losmaken) en sluit na het opstarten aan, als dit lukt zonder een spontane reboot kijk dan eens in deze computer-beheren-opslag.

• Bignose
Marcellius schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:05:
Met slave bedoel ik de schijf die geen besturingssysteem bevat: ergo dataschijf. Constatering klopt: S-ata kent geen master/slave. Ga ervan uit dat Bignose dit ook in zijn topic zo bedoeld
Klopt,

Uiteraard is de nieuwe schijf nofg leeg maar wat ik al eerder schreef. Misschien moet ik maar proberen om de boel om te draaien en dan vanaf de slave (oude schijf) te booten.

Greetz, Bignose

Verwijderd

O-) Je hebt toch 2 ide kanalen, zet hemm dan achter een Dvd.rom.
Bignose schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:22:
[...]

Ik heb nog niet geprobeerd om hem als Master en de oude schijf als slave te installeren. Wanneer dit wel lukt zal ik alleen er nog voor moeten zorgen dat de PC vanaf de slave gaat booten...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bignose schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:22:
[...]

Twee opties. :)

Uit mijn vraag kun je opmaken dat je startpost te summier is. Het neerzetten van je configuratie en hoe het e.e.a. is aangesloten geeft een beter plaatje en misschien sneller een oplossing. :)

ARME AOW’er

• Bignose
Het probleem is inmiddels opgelost.

Wat ik uiteindelijk heb moeten doen, is in de bios, handmatig voor de nieuwe schijf, de heads, cylinders, en sectors in moeten vullen.

In de bios wordt dan weliswaar de groote verkeerd weergegeven maar nadat de PC volledig is opgestart zie je wel de juist groote van de schijf en kan deze dus volledig worden benut. 8)7

Greetz, Bignose

Pagina: 1