[PSU] Opgeblazen ?

Pagina: 1
Acties:

• guidson
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2023
Beste allemaal,

Ik wou zojuist mijn pc schoonmaken naja meer kijken want mn fan in mn case rattelde als de malle. (pc stond aan ivm waar het geluid vandaan komt)

Ik maakte case open en zag tot mn schrik dat er een beestje in mn case fan zat ik haalde het stekkertje uit de fan en hij viel op de zijkant van de case (heel dom) opeens piew geen knal ofzo maar de pc viel uit, ik krijg hem nu niet meer aan.

Kan het zijn dat ik de PSU heb opgeblazen of iets anders? Ik hoop niet dat ik hardware heb gesloopt want het is de pc van mn broer.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt

P.S. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niks duidelijks vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door guidson op 24-08-2006 17:31 ]

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 09:11
Even sirieus, je hebt een stekkertje losgehaald terwijl je computer draaide? Dom dom dom... Zo niet, moet je toch even je startpost retificeren... daarnaast graag vermelden wat je zelf al hebt gedaan om tot deze conclusie te komen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
guidson schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:15:
Beste allemaal,

Ik wou zojuist mijn pc schoonmaken naja mee rkijken want mn fan in mn case rattelde als de malle.

Ik maakte case open en zag tot mn schrik dat er een beestje in mn case fan zat ik haalde het stekkertje uit de fan en hij viel op de zijkant van de case (heel dom) opeens piew geen knal ofzo maar de pc viel uit, ik krijg hem nu niet meer aan.

Kan het zijn dat ik de PSU heb opgeblazen of iets anders? Ik hoop niet dat ik hardware heb gesloopt want het is de pc van mn broer.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt

P.S. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niks duidelijks vinden.
Het beestje is waarschijnlijk op het moederbord gevallen als ik het zo lees, als je daar kortsluiting hebt gehad kun je het in principe wel vergeten.
Geen nieuwe voeding dus, eerder een nieuw moederbord :/

Vertel overigens eens wat je al hebt geprobeerd, vaak helpt het namelijk om de stroomkabel eventjes los te hangen en na 10 minuten weer terug te steken, met een beetje geluk werkt het dan weer en is de voeding gewoon in de beveiliging gesprongen.
Doet de pc overigens nog iets als je op Power drukt?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• guidson
DarthPlastic schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:18:
[...]

Het beestje is waarschijnlijk op het moederbord gevallen als ik het zo lees, als je daar kortsluiting hebt gehad kun je het in principe wel vergeten.
Geen nieuwe voeding dus, eerder een nieuw moederbord :/

Vertel overigens eens wat je al hebt geprobeerd, vaak helpt het namelijk om de stroomkabel eventjes los te hangen en na 10 minuten weer terug te steken, met een beetje geluk werkt het dan weer en is de voeding gewoon in de beveiliging gesprongen.
Doet de pc overigens nog iets als je op Power drukt?
Nope er is NIKS op het meoderbord gelukkig gevallen en hoe kan een beestje nou onder stroom staan als het verstopt zit in een platic casefan (ledjes erin dat wel) hij viel niet op het moederbord en zat er gwn nog op, wel zat de case vol met veel stof. Ik heb gwn de voeding kabel aan de achterkant eruit gehaald en nee niks werkt als ik op de aanknop klik, ik denk zelf dat de PSU is opgeblazen of het kleine zekering in de voeding. Ik ben alleen een leek in dat soort dingen dus ga er niet zelf aan prutsen.

Iemand nog tips? En nee ik heb geen kabels of andere dingen los gekoppelt

• DarthPlastic
guidson schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:21:
[...]

Nope er is NIKS op het meoderbord gelukkig gevallen en hoe kan een beestje nou onder stroom staan als het verstopt zit in een platic casefan (ledjes erin dat wel) hij viel niet op het moederbord en zat er gwn nog op, wel zat de case vol met veel stof. Ik heb gwn de voeding kabel aan de achterkant eruit gehaald en nee niks werkt als ik op de aanknop klik, ik denk zelf dat de PSU is opgeblazen of het kleine zekering in de voeding. Ik ben alleen een leek in dat soort dingen dus ga er niet zelf aan prutsen.

Iemand nog tips? En nee ik heb geen kabels of andere dingen los gekoppelt
Ik vraag me af wat er nu precies gebeurd is, maar volgens mij is het zoiets geweest:

Je hoort veel herrie uit je pc komen, schroeft hem open en ziet in de casefan die middenachter op de kast zit een beestje zitten. Om hem eruit te kunnen halen trek je de stroom van de pc eraf (220 eruit getrokken dus, niet zo goed :/) en je hoort een geluidje.

Omdat je pc geen stroom heeft zal hij lastig aangaan ;) die 'piew' zal wel van de harddisk oid. gekomen zijn na onderbreking van de stroom.
Steek eerst alles weer terug zoals het hoort en probeer hem dan nog eens aan te zetten, aan de voorkant moet het powerlampje toch echt gaan branden, al knippert hij maar eventjes aan.
[...]
en hoe kan een beestje nou onder stroom staan als het verstopt zit in een platic casefan
Het beestje geleidt wel stroom en kan zo kortsluiting hebben veroorzaakt, dat vindt een draaiend systeem vaak niet fijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 24-08-2006 17:28 ]

• guidson
Ik heb alle stroom eraf gehaald en 10 min gewacht en god bless me gelukkig zat er een beveiliging in de psu ;) Hij werk weer toppie.

En voor de mensen die het wilden weten nee ik heb de pc gewoon aan laten staan toen ik de casefan ontkoppelde daardoor viel het stekkerrtje van de casefan aangesloten aan een molex van de psu op de zijklep van de case waardoor die waarschijnlijk kortlsuiting maakte met de PSU.

Bedankt voor alle comments hoop dat mensen er later nog gebruik van kunnen maken dmv de search

Thanks

[ Voor 40% gewijzigd door guidson op 24-08-2006 17:32 ]

Verwijderd

Ik snap het verhaal ook niet helemaal, kan je het nog een keertje uitleggen, maar dan met punten en komma's?

[Edit]
Laat maar

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 17:31 ]

• DarthPlastic
:)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Dan wil ik nu graag weten welke voeding jouw systeem heeft beschermt, want deze recensie is niet zo goed: http://www.pczaak.nl/cata...8ff38954eab98564e6e730890

Daar hebben wel meer Antec Smartpower last van.

• DarthPlastic
Archimond schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:52:
Dan wil ik nu graag weten welke voeding jouw systeem heeft beschermt, want deze recensie is niet zo goed: http://www.pczaak.nl/cata...8ff38954eab98564e6e730890

Daar hebben wel meer Antec Smartpower last van.
Ik wilde er verder niet op ingaan omdat het probleem inmiddels verholpen is, maar hoogstwaarschijnlijk is het helemaal geen beveiliging in de voeding geweest, het zal waarschijnlijk gewoon een ATX-reset op het moederbord geweest zijn ;)

Om het verhaal echter makkelijk te houden volstaat 'beveiliging in de voeding' vaak :)

edit@hieronder: Idd, maar in de situatie hierboven is de powerstekker losgetrokken (zoals ik uit het verhaal kon opmaken?), dat is wel mogelijk, maar niet altijd goed voor je componenten.

[ Voor 11% gewijzigd door DarthPlastic op 24-08-2006 18:01 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Nielsvr schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:18:
Even sirieus, je hebt een stekkertje losgehaald terwijl je computer draaide? Dom dom dom... .
Man ... d'r is helemaal niks mis mee om powerstekkertjes om te pluggen terwijl je PC aan staat. Waarbij je het echter niet moet doen: optical devices/harde schijven.
SATA/SCSI/IDE-kabel bijv. nooit hotpluggen
PC-speaker, LED kabeltjes, audio/aux kabeltjes e.d. kun je ook makkelijk omprikken terwijl de PC draait

Als je op een technische dienst iedere keer de PC volledig uit zou moeten zetten terwijl je de kabels omplugt dan kost dat gigantisch veel tijd, sommige dingen kun je 't beste hotpluggen ;)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43
Wat doen jullie moeilijk.
VInd je het gek dat niemand het snapt met zon TS. Wss eerste keer of hij had geen zin om veel te typen.
Anyway, problem solved dus duscussie geslote :W

Verwijderd

-ScuL- schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:58:
[...]

Man ... d'r is helemaal niks mis mee om powerstekkertjes om te pluggen terwijl je PC aan staat. Waarbij je het echter niet moet doen: optical devices/harde schijven.
SATA/SCSI/IDE-kabel bijv. nooit hotpluggen
PC-speaker, LED kabeltjes, audio/aux kabeltjes e.d. kun je ook makkelijk omprikken terwijl de PC draait

Als je op een technische dienst iedere keer de PC volledig uit zou moeten zetten terwijl je de kabels omplugt dan kost dat gigantisch veel tijd, sommige dingen kun je 't beste hotpluggen ;)
sata schijven doe ik altijd wel aan hotplugen kan helemaal geen kwaad

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
hotpluggen? Geen enkel punt. Als je maar zorgt dat alle pinnetje keurig aangesloten zijn. Windows vond vaak nieuwe hardware; ofwel een nieuwe harde schijf, dvd speler, interne usb kaartlezer, tapestreamer, sata dvd speler en harde schijf. Nog nooit mis gegaan. PCI en AGP kaarten zijn minder om erin te doen als het systeem aanstaat maar fancontroller (even de CPU fan uit en een nieuwe fancontroller er tussen) is geen enkel punt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Er zit inderdaad een beveiling in moderne PSU's die in werking treedt als je kortsluiting maakt. Gewoon paar minuutjes wachten en weer gaan met de banaan! :)
Pagina: 1