Toon posts:

Overclock mislukt bij verhoging van 20Mhz FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb me eerst uitgebreid verdiept in de verschillende artikelen op GoT, op google en andere sites over overclocken en wou toch nu wel eens gaan beginnen.

Mijn systeem is:

CPU: Intel Pentium 4 3Ghz 630
Mobo: Asus P5GD1-Pro
Geheugen: 3x Corsair 512mb Dual Channel
Graka: Asus 6600GT 256Mb
Soundcard: Creative Audigy 2 ZS
Voeding: Asus A-45GA w/APFC 450Watt
CPU Koeler: Thermalright XP-120 in combinatie met een Papst 120mm fan-4412 F/2GLL
HD: 1x Western Digital 80Gb Sata
1x Western Digital 80Gb IDE
Brander: NEC DVD Brander (geen idee welk type)
TVKaart: Hauppage 150
Besturingsysteem: Windows XP MCE 2005 op de SATA schijf
Windows Vista Beta 2 op de IDE schijf

Mijn temperaturen zijn goed namelijk (volgens mijn inzichten dan he)

Mobo: idle:36-Stressed:38
CPU: idle:37-Stressed:43
Graka Diode: idle:55-Stressed:62
Graka Geheugen: idle:44-Stressed:49

Voltages zijn ook goed:

CPU core: 1,33V
+3.3V: 3,38V
+5V: 5.67V
+12V: 12.09V

Nou dus het probleem, wanneer ik in de Bios mijn FSB op 210 zet (standaard 200) gaat alles prima draait ie lekker stabiel en een vuiltje aan de lucht. 220 ook nog niet maar wanneer ik daarboven kom en de Bios afsluit en save changes doe, knalt me pc uit, start weer op naar de Post, blijft daar heel lang hangen om vervolgens een melding te geven dat mijn NTLDR missing is??? Volgens mij heeft dat te maken met mij opstartrecord dus snap niet hoe dat kan maar goed.
Wanneer ik dan mijn schijf met Vista loskoppel en me pc opnieuw opstart krijg ik melding overclocking failed en ga ik in de bios om de default settings te laden en daarna doet ie het weer.

Dat kan toch niet dat ik maar zo weinig kan overclocken???

Heb al vanalles geprobeerd, heb dat AIBooster van Asus gebruikt om te clocken, in de bios maar allemaal hetzelfde resultaat. Heb het al kaal geprobeerd met alleen me HD met XP, Graka en geheugen maakt ook niets uit! Ook heleboel troubleshooters hier gelezen en me suf gegoolged.

Heb overigens die Papst fan net een dag erop want had gehoord dat die heel goed waren en deze moest volgens de winkelier op 3000RPM draaien maar doet dat maar op 1233 dus dat snap ik ook niet helemaal. Heb bijna spijt van die aankoop want had hiervoor met een standaard fan van Coolermaster die op 1100RPM liep dezelfde temps.

Hoop dat jullie me kunnen helpen en dat ik genoeg info heb gegeven!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik denk toch wel dat je met een beetje pech kan hebben dat je niet hoger kan overclocken...

Maar de +5V lijn heeft een wel erg grote afwijking... In de FAQ staat dat de afwijking maximaal 5% mag zijn, oftewel 5,250... Beetje grote afwijking dus!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou balen zijn! Maar hoe kan dat dan want lijkt me dan wel vrij weinig zo...

Die 5Volt lijn vond ik ook wel wat aan de hoge kant maar bij een overclock zou dat toch alleen maar goed zijn of niet?? Kan ik hem eventueel ook verlagen?

heb net even Speedfan gedraaid en daar heb ik een reading tussen staan van 123graden, dat lijkt me toch niet goed dacht ik zo. Kan dat niet een slechte lezing zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 17:25 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je de overclock FAQ weleens gelezen? Frequently Asked Questions T&C

Er staat o.a. wat in over de PCI/AGP lock. Heb je daar naar gekeken?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:49

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Dat is het inderdaad. Als je geen eigen PCI/AGP-frequentie hebt ingesteld gaat die mee met je FSB. De PCI/AGP-frequentie regelt ook de kloksnelheid van de HD. Zo ben ik eens bijna al mijn data van mijn HD's kwijt geraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps die heb ik ook doorgenomen maar overheen gelezen waarschijnlijk...heb ff mijn Bios bekeken en mijn boekje er bij gepakt en zie die optie niet...maar zie wel PCI Clock Synchronisation Mode en die kan ik op Auto, ToCPU en 33,33Mhz zetten. Dat kan hem wel eens zijn of nie? Daarboven staat er nog 1 met PCI Express Frequentie maar volgensmij is dat hem niet of heb ik daar ook iets mee te maken?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:13:
Oeps die heb ik ook doorgenomen maar overheen gelezen waarschijnlijk...heb ff mijn Bios bekeken en mijn boekje er bij gepakt en zie die optie niet...maar zie wel PCI Clock Synchronisation Mode en die kan ik op Auto, ToCPU en 33,33Mhz zetten. Dat kan hem wel eens zijn of nie? Daarboven staat er nog 1 met PCI Express Frequentie maar volgensmij is dat hem niet of heb ik daar ook iets mee te maken?
33,33Mhz is de juiste

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem op 33,33 gezet en wanneer ik op exit en save drukte starte die wel normaal (dus niet dat ie gewoon uitknalt) maar bij de post gaat het weer mis. Hij hangt dan bij het auto-detect gebeuren. Hij ziet wel mijn First Primary Master namelijk die DVD brander maar daarna hangt ie om me vervolgens de melding te geven dat ik een...proper boot device blablabla dus heb nu eerst alles weer teruggezet.

Heb die hd op de ide controller er nu ook af dus alleen mijn sata en dvdbrander.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Zet due net de PCI Expres Frequentie ook eens vast (dacht 100mhz maar wet het niet zeker)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
dat heeft nix met je OC te maken, zorg eerst even dat het systeem op stock weer goed draait, hierna de cpi/agp locken (wat je dus al heb gedaan nu)

hierna stapjes van 5 Mhz FSB omhoog, lukt het niet, zet je de Vcore wat hoger.

wat zijn je overige bios instellingen?

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:49

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

En wat natuurlijk kan is dat door je te ver overclockte HD (al) je data corrupt is geworden. Geen eerste sector dus meer om van te booten. Dat is dus geen geintje want ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik kon opnieuw installeren en al mijn back-up files (documenten, mp3's, films, install) terug halen van CDroms... :(

Ik hoop het niet voor je, maar... sterkte!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
dat kan ook, dat heb ik ook wel eens, daarom zorg ik met overklokken voor een schone installatie waar geen belangrijke data opstaat

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Volgens mij ligt het aan je geheugen, want ik krijg ook zo'n melding als ik m'n geheugen te ver overklok. Oplossing: divider (Memory frequency oid) aanpassen en op bijv. 333MHz zetten (normaal is 400MHz) :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn gegevens heb ik tot op dit moment nog weten te behouden heb wel nog een andere HD met al me documenten en software dus mocht het mis gaan is het niet zo ramp, wanneer ik de boel weer terug zet draait alles gewoon weer goed, heb een paar uur Burnin test gedaan toen ik weg was en geen enkele error dus wanneer ik op stock draai helemaal geen problemen. Kan mijn HD zelf hier ook dood van gaan of is dat niet zo makkelijk te realiseren.

Over dat geheugen, heb daar niet veel verstand van maar als ik dat lager zet gaat me hele systeem toch ook op een lagere snelheid werken?

Bios settings post ik zo ff neem aan dat ik alleen de settings in het gedeelte advanced hoef te posten?

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier de Bios settings, heb hem gereset dus alles staat weer zoals het hoort.

AIBooster Support: Enabled
AIOverclocking: Manual
CPU Frequency: 200
DRAM Frequency: Auto

Performance Mode: Auto
PCI Express Frequency: Auto
PCI Clock Synchronization: Auto
Spread Sprectrum: Auto
Memory Voltage: Auto
Chipset Voltage: Auto
CPU VCore: Auto
FSB Termination: Auto

Heb dus niets veranderd dit zijn de standaard instellingen. Hoop dat jullie me kunnen helpen!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Ok, je moet dus de DRAM Frequency aanpassen. Deze zal met AUTO op 200MHz (of 400MHz) staan indien je PC3200 geheugen hebt. Je moet hem wijzigen naar 166MHz (333MHz) en dan zal het geheugen op 166MHz DDR (333MHz effectief) draaien bij een FSB van 200MHz. Als je echter je FSB ophoogt, zal het geheugen weer meegaan, en kom je bij een FSB van 250MHz weer op 200MHz uit voor het geheugen :)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Memory IDD eens op 333MHz zetten, maar dan wel je timings voor 400MHz handmatig invoeren! (anders schiet je er weinig mee op).

S-ata is veeeeel gevoeliger voor een OC dan IDE, dus gebruik liever een IDE bootschijf.

PCI 33,3 MHz en PCI-e 101 zetten werkt meestal het beste)

Tip 1 aan overclocken: als je de host clock (FSB/HTT) aanpast pas je ALLES aan op het systeem. PCI bus, memory clock, NB-SB link etc.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ook mijn dvd brander er af gehaald maar het maakt allemaal niks uit. Heb de instellingen die ik van jullie kreeg ingevoerd maar hij blijft moeilijk doen over de hard disk. Ik kan tot 220FSB komen maar daarna vind ie bij de post mijn HD niet meer. Snap dr echt niks van.

De oplossing van de IDE hard disk is lastig want heb maar 1 ide controller en daar zit me dvd brander op en die IDE HD, als ik die HD op master zet doet me DVD brander het niet goed meer.
Overigens ga ik het wel proberen hoor want dan weet ik in ieder geval wel of dat het is.

Ff een paar vraagjes, hebben jullie dan SATA schijven of IDE, dr moet toch een manier zijn om die SATA mee te laten gaan in de oc anders kan niemand straks meer overclocken toch?

Heb trouwens wel 2 OS geinstalleerd en waar die Vista op staat is mijn IDE schijf die er dus nu niet aan zit, zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat me master boot record dwars ligt?

Heb hem nu stabiel draaien op een 215Mhz FSB, en me temps zijn ongeveer 4/5 graden lager dan normaal??? nou ja das dan in ieder geval positief te noemen :*)

Geheugen is PC3200 heb dat ook veranderd naar 333Mhz en dan ziet ie het als PC2800 dus dat klopt dan wel volgensmij.

Ps In everest geeft ie aan dat mijn multiplexer min/max 14/15 is, is dat niet gewoon het hele probleem? hij staat nu 15x als ik hoger ga zal die naar 16x moeten. Als dat het probleem is kan ik dat dan oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 12:20 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:04:

Ff een paar vraagjes, hebben jullie dan SATA schijven of IDE, dr moet toch een manier zijn om die SATA mee te laten gaan in de oc anders kan niemand straks meer overclocken toch?
zoals hierboven gezegd, zet de PCI Express ook eens vast op 101mhz, want het kan zijn dat jou SATA controller over de PCIe bus loopt.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan, zit nu op 230FSB en ben in windows en de boel draait stabiel! :*)

Ga nu ff een stress test draaien kijken wat me temps zijn.

Tot zover bedankt mensen, had hier echt niet uitgekomen alleen!!!

Oke het meeste draait nu goed en stabiel alleen heb ik het idee dat mijn grafische kaart minder presteert.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 13:00 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Zo'n 630 is sobieso niet echt een goede overclocker. ik heb zelf een 530 is bijna het zelfde als een 630 maar de 530 heeft 1MB L2 en de 630 2MB L2. Maar ik krijg mijn chip Net stabiel op de 4Ghz(4005mhz).
en 4Ghz is voor zon cpu echt Super goed.

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:09
Hallo allemaal,

Sinds de upgrade van een geforce 6200 naar de geforce 7900GTO >:) ben ik ook maar van plan om mijn processor over te clocken. Omdat het nu toch echt wel de zwakste schakel is...

Dit bleek ook uit de vista 'rate test', mijn processor scoorde een 4.4 waar mijn videokaart een 5.9 scoorde..

Allereerst mijn specs:
- Intel P4 630 3.0GHz gekoeld door Zalman 7700Cu@900RPM/2000RPM
- 2x 512MB CORSAIR PC3200 CAS2 geheugen, draait in dual channel
- ASUS P5GD1 moederbord
- MSI GEFORCE 7900GTO 512MB@ 730/1600
- 200GB Maxtor hardeschijf 8MB buffer SATA!
- 380W RealPower CoolerMaster voeding
- CoolerMaster Centurion 5 met 3 Zalman casefans@1800RPM/3000RPM
- Dit alles in een dual boot (XP&Vista x86)

Zoals jullie zien heb ik ongeveer hetzelfde systeem als VIPAlex

De temps:
MOBO: idle: 38 // stressed: 43
CPU: idle: 43 // stressed: 60
GRAKA (core): idle: 43 // stressed: 49

tsja dit is een beetje hoog, maarja de CPU FAN staat ook zo laag mogelijk@900RPM, ik kan dit nog opschroeven naar 2000RPM als dit nodig is.. En er zit ook weerstanden tussen de casefans, deze kunnen als het moet, ook weg worden gehaald..

Voltagess
12V: 12,038
5V: 5,145
3,3V: 3,328
VCore: 1,432

Dit lijkt me helemaal in orde, maar ik heb hetzelfde probleem als de TS, als ik in de bios handmatig de bios overclock, met een FSB van 215 en PCI Lock op 33,33, PCI-EXPRESS lock op 100 en memory op 333MHz, dan gaat mijn computer uit als ik op Save & Exit druk.
Verder niks aan de hand. De computer boot voor de rest gewoon normaal. Moet ik hier iets van aantrekken?

Kan het misschien aan het feit liggen dat ik een 380W voeding heb? Het schijnt dat voor mijn videokaart alleen al een 400W voeding wordt aangeraden.. Ik heb er ook nog 3 casefans, een harde schijf en 2 DVD branders aanhangen...

Zoals jullie ook al gezien hebben heb ik met de fan controller de CPU-Fan op 900RPM draaien, lijkt het jullie, aan de hand van de temperaturen, verstandig om deze iets sneller te laten draaien? Of anders eventueel 1 of meer weerstandjes tussen de casefans vandaan te halen..?

Verder nog een vraagje.. Hoe kan ik het best een stress test (voor de CPU) doen..? Dat Prime95 vind ik maar een raar programaatje...

Alvast bedankt!!!

bartosiej

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
je moet de PCI-E frequenty juist hoger zetten (112 ofzo)

de 915P chipset heeft een FSB wall van 220Mhz met de PCI-E op 100 (mijn P5GDC heeft dat ook, en met de PCI-E op 112 is mijn max fsb 244Mhz, op 114 (uit mijn hoofd) haal ik 250Mhz.

Met andere woorden, opschroeven die hap!

EDIT// de PCI clock moet wel gelockt worden, gewoon op 33.33Mhz.

EDIT2// ik heb zelf hier een 7600GT @ 700/1720 Mhz en een P4 @ 3,9 op een 350W voedinkje en die trekt het ook allemaal prima. zolang je geen instabieliteid merkt is er niets aan het handje.

(12v bij mij zakt naar de 11,60v - 11,65v en ik merk nog niet eens wat)

[ Voor 37% gewijzigd door MexxT op 09-01-2007 18:37 ]

Audi S3

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als het een A-merk voeding is, is het genoeg. Ook zou ik die fan sneller laten gaan want 60 stressed is niet echt gezond. Het kan wel maar als ik het zou hebben zou ik wel zorgen dat het lager kwam te liggen :)

• bartosiej
MexxT schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:33:

de 915P chipset heeft een FSB wall van 220Mhz met de PCI-E op 100 (mijn P5GDC heeft dat ook, en met de PCI-E op 112 is mijn max fsb 244Mhz, op 114 (uit mijn hoofd) haal ik 250Mhz.

EDIT2// ik heb zelf hier een 7600GT @ 700/1720 Mhz en een P4 @ 3,9 op een 350W voedinkje en die trekt het ook allemaal prima. zolang je geen instabieliteid merkt is er niets aan het handje.

bedankt voor deze nuttige reactie :)

Ik draai nu met een FSB van 230MHz, dus @3.45GHz. Dit zal nog wel veel hoger kunnen :)

De PCI-E frequentie kan ik idd gewoon aanpassen in de BIOS :), ik heb deze nu op 110 staan, wat raad jij mij aan? En hoe merk ik dat ik tever ben gegaan met deze frequentie? Artifacts?

Hoe heb jij de geheugen divider ingesteld? Gewoon @333MHz? Of kon jouw geheugen 400MHz gewoon aan?

alvast bedankt _/-\o_

enne iemand nog idee voor stress programmaatje (behalve prime95 duss)?

[ Voor 17% gewijzigd door bartosiej op 09-01-2007 23:08 ]

Verwijderd

MexxT schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:33:

Dit heb ik nu niet geweten bij een intel 915\925chip.
Vandaar dat mijn broertje zijn pc niet verder wilt.

Ik weet wel dat een 945chip met pci-e op 117 moet zetten .

• bartosiej
Ik draai nu redelijk stable @ 3.51GHz. 3Dmark03 liep net wel vast en ging na een halve minuut weer verder :? maarja 3dmark05 en 06 verlopen wel gewoon prima :P

Ik zie dat het geheugen wel @ 3-5-5-15 draait !!!! Dit is nogal een verschil met 2-3-3-6 lijkt me!
Kan het kwaad als ik deze times naar beneden schroef of niet? Het geheugen draait immers ONDER de (standaard) 400MHz die dit geheugen standaard moet aankunnen..

Of zijn de timings van het geheugen met een reden omhoog geclocked?

Processor wordt @load wel bijna 70graden... Ik zal eens kijken of de cpu-koeler er wel goed opzit.. (koperdraden voelen totaal niet warm aan ..)

Ik heb de VCORE verhoogt naar 1.5V,, is dit misschien een beetje teveel van het goeie waardoor de processor te warm wordt??

@Mexxt hoe heb jij alles ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door bartosiej op 10-01-2007 16:59 ]

Pagina: 1