Ga toch thuis internetten
Uit de berichtgeving maak ik op dat TS in een klein bedrijf werkt. Hoe de internet toegang verder is geregeld staat er niet bij, maar in haar geval zou dit nog wel eens gewoon een router kunnen zijn waar de Default Gateway van de PC's naar toewijst en het zal best werken.
Het nadeel, geen controle! Wie waar en hoe lang is waarschijnlijk niet bekend en op zijn best real time te zien. Niet erg handig als je beseft hoeveel narigheid je bedrijf in kan komen en hoeveel er naar buiten kan! En dan praat ik niet alleen over marktplaats, hotmail of MSN, maar ook over virussen, adware, spyware, webmail tot aan gelekte bedrijfsinformatie aan toe.
De oplossing die ik heb staan is een MS ISA Server 2000 met een pakket genaamd Burstek webfilter. De ISA server speelt voor proxy, geeft bepaalde personen thuis toegang tot hun mailbox (exchange webmail) en webfilter houdt alle requests tegen die naar sites die je niet wilt hebben. De lijsten worden iedere nacht bijgewerkt. Bepaalde categorien kunnen gesloten worden (spam, xxx, webmail, chat, verkoopsites etc), en bepaalde gefilterde sites kunnen toch toegelaten worden.
ISA Server is tevens in staat om een rapport te generen hoeveel internetverkeer er is geweest, wie het meest verstookt hebben, de populairste websites en de drukste tijden voor je router.
ISA is uiteraard niet gratis, een mooi Open Source alternatief is IPCop. Dat is een firewall waar je URL filter op kan installeren. Tegen een kleine betaling heb je een abo op filters.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month