werkgroep benaderen achter router

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik heb een netwerk wat als volgt is opgebouwd:

internet --> Server (fungeert ook als router) 192.168.1.1 --> aantal compu's in range 192.168.1.x
.............................|
.............................|---> Router (192.168.123.1) voor wireless verbindingen in de range 192.168.123.x

Nu kunnen de computers in de range van 192.168.1.x gewoon met elkaar communiceren, en die in de range van 192.168.123.x ook met elkaar, maar onderling lukt het niet om de werkgroep met elkaar te verbinden. Dit wil ik graag voor bestandsuitwisselingen en printen op andere printers.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat de router (192.168.123.1) wel het WAN verkeer doorlaat naar het 192.168.1.x netwerk?? Het lukt mij nl. niet

Ik heb GOT al doorzocht, maar dit probleem ben ik nog niet tegen gekomen. In mijn router (Sweex) kan ik wel dingen instellen, maar de handleiding is zo summier, dat ik daar geen kont van snap.

Verwijderd

resolving werkt niet inderdaad in 2 subnets. zal je ook niet lukken.

om je machines op naam te kunnen resolven, zal je wins of dns moeten opzetten. Maar daarmee ga je ze ook niet in "network neighbourhood" zien. Daarvoor zal je naar een domain moeten...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
vpn. en / of routes aanmaken op je pc's

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
deze opstelling zal je nooit van de grond krijgen. (de werkgroep broadcasts worden door de router tegengehouden)
je moet:
- ofwel de werkgroep vervangen door een domein (veel werk)
- ofwel de wireless router vervangen door een access point en alle computers in het zelfde subnet plaatsen (weinig werk)

[ Voor 11% gewijzigd door PerfectPC op 24-08-2006 17:10 ]

• burlapp
ok, en de server ip adressen uit laten delen in de 192.168.1.x van 2 tot 100 en de router in de zelfde range, maar dan van 101 tot 200? Is dat een optie? Of is dat niet mogelijk, 2 DHCP servers op hetzelfde subnet?

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

burlapp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:51:
ok, en de server ip adressen uit laten delen in de 192.168.1.x van 2 tot 100 en de router in de zelfde range, maar dan van 101 tot 200? Is dat een optie? Of is dat niet mogelijk, 2 DHCP servers op hetzelfde subnet?
Het is wel mogenlijk maar het word absoluut niet aangeraden!!
Kijk of je iets van een dhcp-relay op je router heb zitten zodat deze de dhcp-requests kan doorsturen naar de server.
Anders kijken of je de router in bridge-mode kan zetten, dan moet het ook doorgegeven worden volgens mij.

Don't worry people, i`m a professional idiot

• burlapp
Waarom wordt het niet aangeraden dan? Als je de DHCP pools gescheiden houdt, zonder overlapping, dan moeten er toch geen 2 dezelfde ip adressen uitgedeeld kunnen worden?

Of zijn er nog andere problemen die dan kunnen komen. DHCP relay en bridge mode zitten er allebei niet op :(

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
burlapp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:11:
Waarom wordt het niet aangeraden dan? Als je de DHCP pools gescheiden houdt, zonder overlapping, dan moeten er toch geen 2 dezelfde ip adressen uitgedeeld kunnen worden?

Of zijn er nog andere problemen die dan kunnen komen. DHCP relay en bridge mode zitten er allebei niet op :(
waarom wil je in hemelsnaam 2 DHCP servers behouden? wat je wilt doen gaat van geen kanten. leg eerst even uit wat je uiteindelijk wilt bereiken en waarom. dan kunnen we bekijken hoe dat het beste aangepakt wordt.

Verwijderd

burlapp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:11:

niet aangeraden? Het kan niet!!!

of je gebruikt bridge mode en je hebt dan dus 1 netwerk. DHCP ziet niet of het wireless is of niet... die zit alleen een mac address langskomen en geeft een dhcp nummertje uit dat subnet.

DHCP relay/helper is simpelweg 1 dhcp server gebruiken voor 2 subnets. Lost je werkgroup broadcast onmogelijkheid voor geen meter op.

2 subnets met hetzelfde met dezelfde reeks >> routering niet mogelijk. (je kan je verdeling evt. wel zo maken door 255.255.255.128 als subnetmask te gebruiken, maar dat lost niets op)

Waar het om gaat is nameresolving >>> wins of dns installen, domain aanmaken of bridgen.

Edit: je kan wel 2 dhcp servers op hetzelfde subnet zetten, idd zolang er maar geen overlap is. je kan geen 2 subnets hebben die dezelfde ip reeks uitgedeeld krijgen... zie routering sizzle hierboven. verder heb je totaal geen controle over welke pc zich waar aanmeldt.
Stel je bridged en je hebt 2 dhcp's: Als een wireless machine eerst de dhcp in het vaste netwerk bereikt/reply van krijgt, krijgt die wireless netjes een nummertje van die dhcp terug. andersom geldt dat ook natuurlijk.
het kan niet slaat dus op 2 subnets met dezelfde ip reeks, wat volgens mij de ts probeert :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 18:54 ]

Pagina: 1