Beste dvd/cd-brander van dit moment

Pagina: 1
Acties:
  • 1.433 views sinds 30-01-2008

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Momenteel zijn we weer bezig met het samenstellen van verschillende systemen voor de Tweakers.net Best Buy Guide. Al jaren kiezen we voor de guide voor branders van NEC, en op het moment maken alle systemen gebruik van de "NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)". In de reacties op de guide komt echter regelmatig commentaar dat sommige andere branders beter zijn en omdat ik dit probleem uit de wereld wil helpen: bij deze de vraag, welke brander is dan wel het beste?

Als je een brander noemt; graag met link/bronvermelding om je claim te onderbouwen.

Alvast bedankt.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 22:42

Piggen

Lekker bakkie

Goeie vraag. Er zijn natuurlijk tig DVD-branders met ieder hun goede en slechte punten. Ik lees wel goede dingen over BenQ. De DW1655 (met LightScribe) komt erg goed uit [url=DW1655]deze[/url] review van CDRlabs. Voor BenQ-branders zijn er verder ook wat gepatchte firmwares, net als bij NEC.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Cdfreaks heeft over het algemeen vrij uitgebreide en betrouwbare reviews van allerlei optische drives. Als we naar de reviews van het laatste half jaar kijken dan komen volgende drives als uitstekend ("cdfreaks Safe Buy") naar voren:

Plextor PX-760A
Philips DVDR1648
LG GSA-4166B
Pioneer DVR-111

Er zijn natuurlijk nog tal van goede branders, maar die heeft cdfreaks (nog) niet getest.

In mijn opinie steekt de Plextor net iets boven de rest uit, zeker door de toegevoegde waarde van PlexTools waarmee je een uitgebreide cd/dvd-analyse suite erbij krijgt. Voor Jan Modaal misschien niet zo interessant, maar voor mensen die de kwaliteit van hun gebrande cd/dvd's in het oog willen houden een zeer waardevolle tool. Ook de audio-extractie van PlexTools moet niet onderschat worden en kan de heersende nummer #1 Exact Audio Copy aardig het vuur aan de schenen leggen.
Ook handig in deze moderne tijden is het feit dat er een SATA-versie van de Plextor bestaat. Met steeds minder ATA-poorten beschikbaar op moderne moederborden (de nieuwe Intel ICH8-chipset ondersteunt zelfs geen ATA meer) is dat wel leuk meegenomen.

Natuurlijk is er wel één groot nadeel aan de Plextor. De prijs... Voor het geld dat je eraan moet geven koop je twee drives van een ander merk. Alleen daarom zal de Plextor voor velen al buiten beshouwing vallen, maar in een high end systeem waar niet op een paar euro gekeken wordt is dit een serieuze kandidaat.

Het hangt er ook allemaal wat vanaf wat je ermee wilt gaan doen. De ene recorder blinkt uit in brandkwaliteit terwijl de andere dan weer erg goed is bij het inlezen van bekraste cd's en nog een andere weer schittert bij het inlezen/branden van kopieerbeveiligd materiaal... Een echte winnaar aanduiden gaat dus niet. Je moet voor jezelf opmaken wat de belangrijkste kenmerken zijn en daar een aankoop van laten afhangen. Afhankelijk van je toepassingsgebied kan de Plextor bijvoorbeeld een heel wat mindere keuze zijn dan bv de Pioneer.

Voor de meeste recorders heb je ook nog wel 'onofficiële' firmwares waarmee de functionalteit uitgebreid of verbeterd kan worden. Dus het is misschien ook wel interessant om daar eens naar te kijken.

[Edit] Je kan ook eens rondsnollen op cdrinfo.com, een andere site waar heel wat "in-depth" reviews van optische drives gedaan worden. Of het eerder vernoemde CDRLabs...

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 24-08-2006 16:11 ]

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Zelf heb ik de Plextor 760A. Op cdfreaks.com zal je hier vast wel een review over vinden; deze post is geheel mijn eigen ervaring alhoewel elke andere gebruiker hetzelfde zal zeggen. Het is een goede brander die bij mij nooit uitval geeft en in combinatie met goede media een hoge betrouwbaarheid heeft. De 760A is in feite een 755A met als enige verschil dat de 760A op 18x een dvd'tje kan fikken. Hoge snelheid is minder belangrijk omdat het lagere kwaliteit betekent alsmede als een hogere prijs voor een paar seconden (nog niet eens minuten denk ik), en daarom stem ik op de Plextor 755A als beste prijs/kwaliteitverhouding in deze klasse. (Zelf heb ik de 760A maar ik brand m'n dvd's op de laagst mogelijke snelheid. Heb hem puur om de patsfactor dat het het beste is wat er is, een tientje meer vond ik niet erg. Maar in de BBG lijkt me de 755A de beste keuze.)

Bovenstaande Plextor (55 euro volgens pricewatch) is de keuze voor de high-end systemen die toch al wat duurder zijn. Plextor heeft ook een budgetmodel, de 750A (welke eigenlijk een BenQ loopwerk heeft) maar wegens prijsverlaging van de 755A is het verschil maar 5 euro tegenwoordig. Voor het budgetsysteem is de keuze voor de NEC wel OK denk ik. Zelf heb ik een Pioneer gehad (die in dezelfde prijsklasse ligt als de NEC) maar die heeft iets meer problemen met kwalitatief minder goede dvd's zoals die van Philips.

Wat je zeker moet noteren bij de keuze in de BBG is dat de kwaliteit van de brander sterk samenhangt met de media die je gebruikt. Je kan dan wel een goeie dure brander hebben, maar met cheap-ass spindel van een of ander onbekend of minder goed merk heb je nog steeds hoge uitval en lage betrouwbaarheid. Een paar regels zoals deze zou ik toevoegen: "Let wel dat je met de keuze van deze brander niet klaar bent; de media is ook van zeer groot belang wat betrouwbaarheid betreft. Kijk bij de keuze van media of de mediacode overeenkomt met die van de betere merken, zoals Taiyo Yuden, Verbatim, of Ricoh."

Edit: een paar maanden geleden zag ik een test op Tomshardware waarbij een Toshiba SDR-5472 brander goed uit de test kwam. In eerste instantie was ik zeer geinteresseerd hierin maar het ding blijkt nog niet of amper leverbaar. Zie http://www.tomshardware.c..._dvd_writers_true_speeds/ - ik weet niet welke prijs deze heeft maar mocht ie rond de NEC-prijsklasse zitten zou ik deze wel even in gedachten houden.

[ Voor 9% gewijzigd door phoenix op 24-08-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier mijn ervaringen met verschillende merken:

Plextor
Ik ben het er niet mee eens dat de Plextor PX-760A de beste drive is.Wat betreft features staat de Plextor op kop maar de lees- en brandprestaties zou ik eerder matig noemen.
Om goede resultaten te krijgen moet je echt wel topkwaliteit kopen. Want met bv. TDK 16x DVD+R (TDK 003) gaat de Plextor volledig de mist in. De Plextor presteert het om hier een totaal onleesbaar schijfje van te maken (wordt niet eens herkend) terwijl ik met andere drives zoals BenQ wel zeer snelle en goede resultaten krijg met die TDK's.

18x vs. 16x scheelt in het beste geval een tiental seconden.

Ook de leesprestaties zijn vrij matig. De drive heeft redelijk veel problemen om niet-perfecte schijfjes te lezen, vooral rewritables.

Wat ook irritant is aan Plextors is dat het veel te lang duurt voor een schijfje herkend wordt.

BenQ
Met zeer ruime voorsprong mijn favoriete drive.
Veel features, zeer goede brandprestaties (snel en goed) en zowat de beste lezer die er bestaat.
Nadeel is dat BenQ geen DVD branders meer maakt wat nadelig is voor toekomstige firmware updates. :'(
Ook een zeer goed AudioCD ripper. Wat EAC en PlexTools doen, doet de BenQ hardwarematig wat veel sneller en betrouwbaarder is.

LG
Snel en uitstekende brandprestaties, maar bijna geen features.

Pioneer
Redelijk goed maar ook zo goed als geen features.

NEC
Uitstekende brandprestaties (vaak zelfs beter dan BenQ) maar zeer matige lezer en barslechte AudioCD ripper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Twister336 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:12:
Hier mijn ervaringen met verschillende merken:

Plextor
Ik ben het er niet mee eens dat de Plextor PX-760A de beste drive is.Wat betreft features staat de Plextor op kop maar de lees- en brandprestaties zou ik eerder matig noemen.
Om goede resultaten te krijgen moet je echt wel topkwaliteit kopen. Want met bv. TDK 16x DVD+R (TDK 003) gaat de Plextor volledig de mist in. De Plextor presteert het om hier een totaal onleesbaar schijfje van te maken (wordt niet eens herkend) terwijl ik met andere drives zoals BenQ wel zeer snelle en goede resultaten krijg met die TDK's.

18x vs. 16x scheelt in het beste geval een tiental seconden.

Ook de leesprestaties zijn vrij matig. De drive heeft redelijk veel problemen om niet-perfecte schijfjes te lezen, vooral rewritables.

Wat ook irritant is aan Plextors is dat het veel te lang duurt voor een schijfje herkend wordt.

BenQ
Met zeer ruime voorsprong mijn favoriete drive.
Veel features, zeer goede brandprestaties (snel en goed) en zowat de beste lezer die er bestaat.
Nadeel is dat BenQ geen DVD branders meer maakt wat nadelig is voor toekomstige firmware updates. :'(
Ook een zeer goed AudioCD ripper. Wat EAC en PlexTools doen, doet de BenQ hardwarematig wat veel sneller en betrouwbaarder is.

LG
Snel en uitstekende brandprestaties, maar bijna geen features.

Pioneer
Redelijk goed maar ook zo goed als geen features.

NEC
Uitstekende brandprestaties (vaak zelfs beter dan BenQ) maar zeer matige lezer en barslechte AudioCD ripper.
Een Plextor 755 is ook een BenQ... :+ De 716 en de 760 zijn Philips drives.... zoek de topics maar hier na.

Nadeel van de 760 is dat ie minder buffer heeft dan m'n 716, en bij mijn NEC [buffer gelijk aan de 760]wil dat nog wel eens een probleem zijn bij het branden van DVD's [en toch een 1 Gig aan RAM]. Mijn 716 heeft gelukkig niet dat probleem.

Maar hierboven zijn al zat goede site gegeven..... daar moet het wel mee lukken!

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Black Piet schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:39:
[...]
Een Plextor 755 is ook een BenQ... :+ De 716 en de 760 zijn Philips drives.... zoek de topics maar hier na.
Nee hoor. De 750 is een BenQ. De 755, 716 en 760 zijn echte Plextors, geen Philips drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Twister336 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:51:
[...]

Nee hoor. De 750 is een BenQ. De 755, 716 en 760 zijn echte Plextors, geen Philips drives.
Klopt, Ik heb hier ooit een topic over gestart om er wat meer duidelijkheid in te krijgen en ben er achter gekomen dat de PX-740 & de PX-750 van BenQ zijn.
Voor zover ik het heb uitgezocht zijn de PX-712A en SA, PX-716A en SA, PX-755A en SA, PX-760A en SA allemaal echte Plextor branders.

Oh euhh by the way: Ik vind Plextor toch echt de beste branders die er zijn, Nog never nooit problemen mee gehad (ook niet met TDK CD's, gewoon een kwestie van de firmware zo nu en dan updaten dan is er niks aan de hand) leest perfect, schrijft perfect, en fikt als de beste met de minste fouten.

[ Voor 22% gewijzigd door crack_en_hack op 26-08-2006 14:19 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:38
Hier ook nog een redelijk recente roundup van een aantal drives (helaas geen NEC en BENQ :():
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1971272,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn ervaringen:

CyberDrv CW058D:
Deze 32*/12*/48* cd brander heb ik lang geleden gekocht omdat ik wel eens spul wou wegbranden, en aangezien dit een van de weinige (volgesmij enigste) brander was die op volle snelheid kon branden in een P1-166mhz bak werd het dus deze.
Afgezien van het feit dat op hoge snelheid muziek wegbranden het resultaat niet al te super was toch wel een leuk brandertje. Heb em nog altijd in me (huidige) oc zitten omdat ie zo uitstekend overweg kan met multisessie cd;s

NEC 3500:
m'n 1e dvd brander. niks op aan te merken afgezien van het feit dat ie net buiten garantietijd kuren begon te vertonen. 1 op de 5 schijfjes mislukte op een nogal vage manier.
waar ik wel blij mee was was dat ik toen muziek op hoge snelheid kon branden zonder kraak/tikken/haperen/whatever te horen was.

nec3550:
Uitstekend brandertje, niks op aan te merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 26-08-2006 14:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb het idee dat de strijd toch altijd gaat tussen de NEC ND-4571 en de BenQ DW1655. Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met NEC 3550A (geflasht naar 4551).
Maar ik zou nu wel eens willen weten welke van de twee de stilste is, de NEC of de BenQ.
Dat is toch niet onbelangrijk voor een multimedia- of HTPC.
Wat zijn de ervaringen, tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Mijn BenQ DW1640 is iets stiller dan de NEC ND-4551.
Maar veel maakt het niet uit. Als je dat ding echt stil wilt maken gebruik je gewoon Nero DriveSpeed om de snelheid te verlagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Van de drie dvd-branders die ik momenteel geïnstalleerd heb (BenQ 1620 en 1655, Samsung SE-W164L, en er liggen nog twee LG's, een NEC, een Plextor en een Philips op de plank) is de BenQ 1655 de beste voor eenmaal beschrijfbare schijfjes (+R, -R en DL +R).
De BenQ 1620 leest sommige schijfjes beter. Hij brandt ongeveer even goed, maar met name met DL is hij minder snel.

De Samsung SE-W164L (extern model, inwendig gelijk aan SH-W162L) verslaat echter beide BenQ's met lezen: hij vreet schijfjes waar de BenQ's leesfouten op geven. Bovendien brandt hij alle rewritable media het beste van al mijn branders. Ik heb de indruk dat hij ook beter CD's brandt, maar die gebruik ik te weinig om er iets zinnigs over te zeggen.

De keuze van media is overigens belangrijker dan van de brander. Ik gebruik altijd Taiyo Yuden (8x +R en 8x -R) en Verbatim DL (2,4x +R). Rewritables: 8x +RW Ricoh en 6x -RW Verbatim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Dé beste hangt wel af van wat je criteria zijn. Iedere brander heeft wel zijn betere en minder goede punten op gebied van alle criteria:
- brandsnelheden op de verschillende dvd-types (alsook cd)
- brandkwaliteit op verschillende media en dvd-types (alsook cd)
- leessnelheid
- scannen van beschadigde schijfjes
- rippen van beschadigde schijfjes
- ripsnelheid (al dan niet riplock aanwezig? firmware die deze verwijderd?)
- booktype bitsetting (voor compatibiliteit in stand-alone spelers) voor welke dvd-types? (firmware hiervoor)
- algemene firmware ondersteuning (officieel/officieus): compatibiliteit met mediacodes, regiocode verwijdering (officieus), riplock verwijdering, booktype bitsetting voor bijkomende dvd-types (eerder vernoemd), flashen naar hoger model
- het kunnen lezen van audio-cd en games beveilingen
- volledigheid pakket
- garantie-ondersteuning toereikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Mikey5times schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:51:
Ik heb het idee dat de strijd toch altijd gaat tussen de NEC ND-4571 en de BenQ DW1655. Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met NEC 3550A (geflasht naar 4551).
Maar ik zou nu wel eens willen weten welke van de twee de stilste is, de NEC of de BenQ.
Dat is toch niet onbelangrijk voor een multimedia- of HTPC.
Wat zijn de ervaringen, tweakers?
Ik vind de 4571 ronduit lawaaiig op zijn hogere snelheden. Je moet eigenlijk voor serieus stil gebruik drivespeed gebruiken, maar dat is logisch. Geen enkel apparaat kan een relatief zwaar schijfje met meer dan achtduizend toeren rondslingeren en géén lawaai maken.

Op 1X DVD is de drive te langzaam, maar hij heeft wel een ideale snelheid daarboven, namelijk 5X CLV. Dat wil zeggen dat-ie alleen aan de buitenste tracks tot 5X komt. De inner tracks lezen op ~2.2X, zoiets. Op die snelheid is hij prima bruikbaar en toch vrijwel niet te horen, zeker niet als-ie weggemoffeld zit achter een kastklepje. Verder is de demping een positief punt, hij zal niet snel de kast zelf laten trillen is mijn ervaring.

Over de brandkwaliteit kan ik weinig zeggen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, niet op de brander zelf en niet met gebrande schijfjes in andere spelers, maar ik gebruik heb dan ook alleen maar voor huis-, tuin- en keukenbrandwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 27-08-2006 15:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Bedankt voor alle input, waarschijnlijk zullen we de systemen ditmaal gaan uitrusten met de BenQ DW1655.

Anoniem: 71962

Ik zie net in de pricewatch de benq DW1670 staan van 30-08, terwijl ik na het lezen van dit topic ook van plan was de 1655 aan te gaan schaffen....

Is dit dan een nieuwer (verbeterd tov 1655) model ?

Op de site van Benq vind ik er niks van terug? http://www.benq.nl/products/storage/?tid=29

Dit is de PW-link: pricewatch: BenQ DW1670 16x (Dual-layer, Retail)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 71962 op 31-08-2006 02:16 ]

• Twister336
  • Niet online
De 1670 is iets recenter.

De verschillen tussen de 1655 en 1670:
DW1655: Philips chipset, LightScribe, disc quality tests
DW1670: Panasonic chipset, DVD-RAM

De brandkwaliteit van de 1655 is beter dus ik zou die drive kopen tenzij je DVD-RAM wilt gebruiken.
Maar voor DVD-RAM zijn er betere drives ;)

DW1670 specs

[ Voor 16% gewijzigd door Twister336 op 31-08-2006 04:30 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 11:08

13art

Moderator Mobile
Even een kick omhoog voor dit topic.
Ben bezig me op dit moment te verdiepen in de dual layer dvd branders.

Zelf zit ik te denken aan een bedrag van 50 euro.
Heb zelf al op PCMweb gekeken en kwam daar deze twee branders tegen:
- BenQ DW1655
- Plextor PX-760(S)A

Voordeel van de BenQ is zijn prijs, maar de snelheid is lager als de Plextor. De Plextor ligt eigenlijk weer buiten mijn budget.

Ook ondersteund de BenQ geen DVD-Ram, maar vraag me af hoeveel last je hier van zal hebben in de praktijk. Wordt hier veel gebruik van gemaakt?

Verder zijn voor mij ook het aantal schrijffouten tijdens het branden van belang.

Zijn er nog andere branders die bij deze twee in de buurt komen? De Benq is al langer bekend zoals te zien in dit topic maar misschien zijn er nieuwe branders op de markt?

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 23-09-2006 10:39 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

De BBG is ondertussen al uit, dus dit topic nu kicken lijkt me absoluut niet nodig :).

Vragen naar "de beste" is niet de bedoeling op GoT. Zoals je zelf zo te zien ook al hebt ontdekt heeft iedere brander z'n voor- en nadelen. Die kan alleen jij als Tweaker zélf afwegen met jouw budget en wensen bij elkaar :). Informatie over de voor- en nadelen kan je in overvloed vinden via de search en Google, dus ik wens je veel succes ;).

Als je een vraag hebt die niet op te zoeken valt, open daar dan een eigen topic voor en kaap niet een topic als dit, ok? :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.