Hier mijn ervaringen met verschillende merken:
Plextor
Ik ben het er niet mee eens dat de Plextor PX-760A de beste drive is.Wat betreft features staat de Plextor op kop maar de lees- en brandprestaties zou ik eerder matig noemen.
Om goede resultaten te krijgen moet je echt wel topkwaliteit kopen. Want met bv. TDK 16x DVD+R (TDK 003) gaat de Plextor volledig de mist in. De Plextor presteert het om hier een totaal onleesbaar schijfje van te maken (wordt niet eens herkend) terwijl ik met andere drives zoals BenQ wel zeer snelle en goede resultaten krijg met die TDK's.
18x vs. 16x scheelt in het beste geval een tiental seconden.
Ook de leesprestaties zijn vrij matig. De drive heeft redelijk veel problemen om niet-perfecte schijfjes te lezen, vooral rewritables.
Wat ook irritant is aan Plextors is dat het veel te lang duurt voor een schijfje herkend wordt.
BenQ
Met zeer ruime voorsprong mijn favoriete drive.
Veel features, zeer goede brandprestaties (snel en goed) en zowat de beste lezer die er bestaat.
Nadeel is dat BenQ geen DVD branders meer maakt wat nadelig is voor toekomstige firmware updates.
Ook een zeer goed AudioCD ripper. Wat EAC en PlexTools doen, doet de BenQ hardwarematig wat veel sneller en betrouwbaarder is.
LG
Snel en uitstekende brandprestaties, maar bijna geen features.
Pioneer
Redelijk goed maar ook zo goed als geen features.
NEC
Uitstekende brandprestaties (vaak zelfs beter dan BenQ) maar zeer matige lezer en barslechte AudioCD ripper.