September komt er weer aan, en dat betekent een nieuwe Best Buy Guide. Deze maand was het mijn idee om een workstation samen te stellen voor de fanatieke programmeur. Mijn voorstel:
Onderbouwing:
1. Keuze voor Core 2 Duo-processor lijkt me erg voor de hand liggend, uitstekende prijs/prestatie verhouding. Een stukje software compilen moet hiermee prima kunnen
2. 2GB geheugen lijkt me voldoende, 4GB is overkill.
3. De stacker heb ik vervangen voor een Antec LifeStyle Sonata II. Is een stuk goedkoper, en biedt voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor dit systeem.
4. Monitor; 24" Dell biedt voldoende ruimte. Eventueel alternatief zou een dual screen opstelling kunnen zijn.
Zoals duidelijk is kost het totale systeem slechts 2,2K, aanzienlijk minder dan het budget vna 3,5K dat we traditioneel gezien hebben voor de workstation. Het lijkt me echter onzinnig om meer of duurdere hardware in het systeem te zitten, dit moet voldoende zijn.
P.S. Als je graag een bepaald type workstation een keer besproken wilt hebben in de BBG, laat het me weten
| Product | Prijs | |||||
| Processor | Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) | € 304,96 | ||||
| Moederbord | Asus P5W DH Deluxe | € 202,42 | ||||
| CPU-koeling | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | € 17,- | ||||
| Geheugen | 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) | € 162,24 | ||||
| Videokaart | Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent | € 170,23 | ||||
| Geluidskaart | Onboard Realtek ALC882M codec | |||||
| Netwerkcontroller | 2 x Onboard Marvell 88E8053 gigabit | |||||
| Serial ATA RAID-controller | Intel ICH7R, Jmicron JMB363 en Silicon Image 4723 | |||||
| Harde schijven | 2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB | € 144,02 | ||||
| Dvd-brander | NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash) | € 32,80 | ||||
| Flash-lezer | Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart) | € 11,03 | ||||
| Behuizing | Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) | € 105,90 | ||||
| Monitoren | Dell Ultrasharp 2407WFP | € 849,- | ||||
| Luidsprekers | Logitech Z-2300 | € 106,75 | ||||
| Toetsenbord | Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 | € 40,47 | ||||
| Muis | Logitech G5 Laser Mouse | € 47,61 | ||||
| Totaalprijs bij opstellen BBG | € 2.194,43 | |||||
Onderbouwing:
1. Keuze voor Core 2 Duo-processor lijkt me erg voor de hand liggend, uitstekende prijs/prestatie verhouding. Een stukje software compilen moet hiermee prima kunnen
2. 2GB geheugen lijkt me voldoende, 4GB is overkill.
3. De stacker heb ik vervangen voor een Antec LifeStyle Sonata II. Is een stuk goedkoper, en biedt voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor dit systeem.
4. Monitor; 24" Dell biedt voldoende ruimte. Eventueel alternatief zou een dual screen opstelling kunnen zijn.
Zoals duidelijk is kost het totale systeem slechts 2,2K, aanzienlijk minder dan het budget vna 3,5K dat we traditioneel gezien hebben voor de workstation. Het lijkt me echter onzinnig om meer of duurdere hardware in het systeem te zitten, dit moet voldoende zijn.
P.S. Als je graag een bepaald type workstation een keer besproken wilt hebben in de BBG, laat het me weten