[BBG september] Codeklopper Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28
September komt er weer aan, en dat betekent een nieuwe Best Buy Guide. Deze maand was het mijn idee om een workstation samen te stellen voor de fanatieke programmeur. Mijn voorstel:

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)€ 304,96
MoederbordAsus P5W DH Deluxe€ 202,42
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 17,-
Geheugen1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 162,24
VideokaartAsus GeForce 7600 GT 256MB Silent€ 170,23
GeluidskaartOnboard Realtek ALC882M codec
Netwerkcontroller2 x Onboard Marvell 88E8053 gigabit
Serial ATA RAID-controllerIntel ICH7R, Jmicron JMB363 en Silicon Image 4723
Harde schijven2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 144,02
Dvd-branderNEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)€ 32,80
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 11,03
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)€ 105,90
MonitorenDell Ultrasharp 2407WFP€ 849,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 106,75
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,47
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 47,61
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.194,43

Onderbouwing:

1. Keuze voor Core 2 Duo-processor lijkt me erg voor de hand liggend, uitstekende prijs/prestatie verhouding. Een stukje software compilen moet hiermee prima kunnen
2. 2GB geheugen lijkt me voldoende, 4GB is overkill.
3. De stacker heb ik vervangen voor een Antec LifeStyle Sonata II. Is een stuk goedkoper, en biedt voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor dit systeem.
4. Monitor; 24" Dell biedt voldoende ruimte. Eventueel alternatief zou een dual screen opstelling kunnen zijn.

Zoals duidelijk is kost het totale systeem slechts 2,2K, aanzienlijk minder dan het budget vna 3,5K dat we traditioneel gezien hebben voor de workstation. Het lijkt me echter onzinnig om meer of duurdere hardware in het systeem te zitten, dit moet voldoende zijn.

P.S. Als je graag een bepaald type workstation een keer besproken wilt hebben in de BBG, laat het me weten

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een dual monitor setup. Toolboxen, documentatie etc op de ene monitor en je code op de andere. Je hebt op zich veel ruimte bij een 24" maar 2 kleinere lijkt mij prettiger.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

Of gewoon 2 grote, dual screen is wel een vereiste denk ik. Als ik bezig ben met java is dat niet met 1 klein stukje code maar verschillende klasses en documentatie. Als ik dat allemaal op 1 scherm op 1 taakbalk zou moeten doen, nou ik denk ik dat ik knettergek zou worden. Met 2 schermen werkt het een stuk prettiger!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19

TeeDee

CQB 241

offtopic:
Geweldig, nu nog een special erbij voor een HTPC en ik kan uit de voeten!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01 05:34

Gerco

Professional Newbie

Mijn ideeën:

[list]
• Minimaal een Dualcore processor, multitasking is geen luxe. Dual (DualCore) CPU opstelling is ook mogelijk, maar ws overkill.
• 2GB snel ram, Dual Channel verplicht
• Videokaart met goede 2D accelleratie, eigen geheugen en multi-head (bijv Matrox Parhelia). Indien mogelijk fanloos, maar dat zal wel niet meer kunnen tegenwoordig.
• HD snelheid is belangrijker dan grootte, om lange compiletimes terug te dringen
• Twee monitors met een minimale res van 1280x1024. 1600x1200 aanbevolen, maar geen noodzaak.

De meeste van die wensen zijn al voorzien in deze BBG. Alleen de videokaart is me niet bekend.

[edit]
Die videokaart is geweldig... je kan er vier schermen op hangen (2x Dual link DVI kan dat toch?) en hij is 100% fanloos. Als ik een PCI-Express kaart kwijt kon, ging ik hem morgen halen!.

[edit2]
Ik vind €3500,- voor een workstation overigens ruim aan de hoge kant. Dit is toch niet het beste van het beste systeem? Ik dacht dat het de bedoeling was om een PC samen te stellen die tweakers zouden kunnen kopen en dan is die €3500,- voor 99% van ons onrealistisch hoog.

[ Voor 33% gewijzigd door Gerco op 24-08-2006 16:00 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Hmmm, code kloppen is enige tijd geleden !

Zeker gezien het budget dat gereserveerd wordt.

Snellere processor, zeker de E6700 (X6800 relatief toch nog te duur). Zeker bij het compileren van grotere projecten is elke seconde meegenomen. Wachten is saai. :(

Harde schijf, ok. Minimaal in Raid-1. Gezien budget Raid-5 ook makkelijk mogelijk? Alhoewel er natuurlijk altijd een fatsoenlijk versiebeheer programma op je netwerk moet staan, is een evt. systeemcrash altijd net op dat moment dat je harde schijf een week niet gesynct is met de server.

Zeker 2 schermen, zoals al meer gezegt. 4:3 uiteraard, of widescreen met pivot-voet (veel code onder elkaar. Ook met een hoge verversings-frequentie. Zeker als je de hele dag achter een scherm zit wil je niet op 't randje van fijn/niet-fin zitten.

USB verlengkastje voor aansluiten van apparatuur die klanten meenemen? USB-sticks, HDD's, etc.

Tot zover mijn hersenspinsels. :)

Happy Blessings <3

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik zou zelf (zoals hierboven al meerdere keren is opgemerkt) voor een dual monitor setup kiezen. Ook het geheugen kan imho beter naar 2 GB opgekrikt worden.
Zelf ben ik vaak met Virtual Machines aan de gang en dan ga je het wel merken als je maar 1 GB RAM hebt.
Als hardeschijf zou ik zelf voor een samsung variant gaan aangezien die dingen bijna geen herrie maken (de hele dag devven op een pc die herrie maakt is zwaar k*t)

Verder een best flinke pc zo.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:29

rg-mohwa

Phoe Hé

ik vraag me eigenlijk af wat je met een speaker set van 106.75. Bedoel dat is wel leuk maar ik vind het wel erg overdreven. Dit station is bedoelt om mee te werken niet om dvd's enzo te kijken.

• Hielko
Ook het geheugen kan imho beter naar 2 GB opgekrikt worden.
Voor de duidelijkheid: er zit twee GB geheugen in (1GB x2 staat er omdat het een set is met twee 1GB reepen)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 17:41
Ik deel de mening dat het een dual screen moet worden. Minimaal 2x 19", maar liever 2x 20" op 1600 x 1200. Ik wil nooit meer anders, knappe jongen die ze hier weghaalt. Dual core en 2Gb zijn verder prima, de speakerset is meer afhankelijk van je werkplek: thuis op je zolderkamertje kan het wel lekker zijn, op kantoor wat minder (voor je collega's). De keuze voor een Natural Ergonomic keyboard is persoonlijk natuurlijk, maar voor de totaalprijs maakt het niet uit.

Roomba E5 te koop

• Hielko
Gezien de reacties tot nu toe denk ik dat ik de 24" zal vervangen door twee 20" schermen. (2x een Samsung SyncMaster 204B oid)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Dido

heforshe

offtopic:
Codeklopper workstation voor meer dan twee mille? Straks willen ze nog een kleurenscherm ook, zeker. Grmbl. Voor codekloppen is een domme terminal meer dan voldoende. What's next, RPG code-coloring?

Wat betekent mijn avatar?

• Gerco
  • Laatst online: 29-01 05:34

Gerco

Professional Newbie

Dido schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:17:
offtopic:
Codeklopper workstation voor meer dan twee mille? Straks willen ze nog een kleurenscherm ook, zeker. Grmbl. Voor codekloppen is een domme terminal meer dan voldoende. What's next, RPG code-coloring?
offtopic:
Stel je niet aan en kom uit die motteballen. Als je nu nog RPG zit te kloppen moet je je baas schoppen :D

Ik doe af en toe ook wat op OS/400, maar dat is dan tenminste nog Java.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Dido

heforshe

Gerco schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:22:
offtopic:
Stel je niet aan en kom uit die motteballen. Als je nu nog RPG zit te kloppen moet je je baas schoppen :D

Ik doe af en toe ook wat op OS/400, maar dat is dan tenminste nog Java.
offtopic:
Ok, geen RPG, maar wel LANSA :X En nee, schoppen heeft weinig zin...
Ik ben al vooruit gegaan sinds COBOL tegen een S/390 aan :P

Wat betekent mijn avatar?

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Dido schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:17:
offtopic:
offtopic:
^^ Eigenlijk wel eensch is. :D
* MTWZZ is C# devver en om de een of andere reden zit die syntax highlighting er elke keer stiekem bij B)

• Hielko
Waarschijnlijk de final config:

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)€ 304,92
MoederbordAsus P5W DH Deluxe€ 197,70
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 17,-
Geheugen1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 169,74
VideokaartAsus GeForce 7600 GT 256MB Silent€ 170,03
GeluidskaartOnboard Realtek ALC882M codec
Netwerkcontroller2 x Onboard Marvell 88E8053 gigabit
Serial ATA RAID-controllerIntel ICH7R, Jmicron JMB363 en Silicon Image 4723
Harde schijven2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 144,02
Dvd-branderBenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Zwart)€ 34,75
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)€ 105,90
Monitoren2 x Samsung SyncMaster 204B€ 758,42
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 106,75
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,47
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 47,61
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.097,31

Veranderd:

1. Schermen (van 1x 24" -> 2x 20")
2. Brander (Deze schijnt beter te zijn)
3. Geheugenkaart-lezer eruit (niet echt een must voor dit systeem)

Verwijderd

Das Keyboard zou ook wel heel vet zijn.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Vet misschien, nuttig nee.

In je donkere zolderkamertje kun je toch al niet lezen wat er op je toetsenbord staat :+

Verwijderd

Wel nuttig, dat bijvoorbeeld het knopje onder je pink makkelijker in te drukken is omdat je pink minder kracht heeft lijkt me wel wat fijner. Ding gaat ook langer mee.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Waarom PC5300? Niet dat het veel uitmaakt qua prijs, maar met zo'n budget lijkt PC6400 misschien meer op zijn plaats.

http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik heb niet echt verstand van kodekloppers hoor, maar zou een Asus P5B niet goed zijn? Dat moederbord heeft wel extra functies en zo, maar is toch sterk gericht op overklokken.

Verder dacht ik dat de Seagate Barracuda 7200.10-serie de beste van het moment te zijn.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zo'n dual monitor setup: zeker weten! Netjes eentje met pivot mogelijkheid uitgezocht ook. :)

Verder vind ik het nogal luxe opgezet. Als mijn baas 2.100 euro voor een systeem neer zou leggen, zou ik geen BBG hoeven in te zien om tot iets goeds te komen. Kun je me niet laten zien hoe je met 1.500 een geoptimaliseerde configuratie neerzet? Dat is nog enigzins een kunst en wellicht nog een bespreekbaar bedrag..

Zo denk ik: processor, moederbord en zelfs de videokaart kunnen beslist minder. Waarom twee harde schijven? Al het echte werk staat toch op je netjes gebackupte netwerk share? 100 euro speakers in een kantooromgeving? Wordt een lawaaiige boel! Een laser muis om je knopjes te raken? Zolang ik maar een scroll wiel en een back button heb.

Verwijderd

Inderdaad zeg, 100 euro voor geluid? Doe niet zo mal.
En je kunt er beter pc4200 in stoppen, dan loopt het mooi synchroon.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Luidsprekers vind ik voor een codekloppersbak een beetje onzin.,z eker wanneer er E100 voor wordt neergelegd. Geluid is echt 0,0 van belang voor een codeklopeprsbak. Ik zou eerder investeren in een goede koptelefoon zodat je je, bij het fixeren op een lastig probleem, goed af kunt sluiten met je eigen winamp playlist.

Goed trouwens dat er daadwerkelijk voor een dual monitor setup gekozen is. Nu is het daadwerkelijk ook een deviatie tov een normaal systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door Janoz op 28-08-2006 15:50 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Crakie schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:57:
Waarom PC5300? Niet dat het veel uitmaakt qua prijs, maar met zo'n budget lijkt PC6400 misschien meer op zijn plaats.

http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472
Ja, want met PC5300 heb je ook nog eens performance loss tov PC4200. En is zo'n duur moederbord echt nodig? Ik heb zelf een Gigabyte GA-965P-DS3 in mijn C2D systeem, en die is bijna 50 euro goedkoper. Verder kan er nog bijna 100 euro bespaard worden door voor de E6400 CPU te kiezen. Die is bijna altijd net zo snel als een AMD Athlon FX62, ik denk dat het relatief kleine prestatieverschil niet echt opweegt tegen de flink hogere prijs.

Met deze 2 besparingen en misschien ook nog het eerder genoemde schrappen van het geluidsspul is het mogelijk een systeem samen te stellen wat een eindje onder de 2000 euro zit, dan wordt het vaak al een stuk betaalbaarder voor de meeste mensen (psychische grens enzo :P).
Je moet behoorlijk wat code kloppen en tools installeren wil jij aan de 250 of 500GB (afhankelijk van de configuratie) komen.

[ Voor 44% gewijzigd door AtleX op 28-08-2006 15:55 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:12
Waarom geen 3 HD's in RAID5?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sowieso is 250GB al enorme overkill. Als je uberhaupt al een project hebt dat een GB groot is dan heb je al een huge project.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51

Tubby

or not to be

Idd, en over raid hoef je het helemaal niet te hebben want projecten van dergelijke groottes trek je A: niet alleen en B: heb je een gezamelijk versiebeheersysteem op een centrale server.

Bovendien zijn dingen zoals een 3d videokaart/een speakerset uberhaupt totaal overbodig.

Kan aan mij liggen hoor, maar het enige waar ik meerwaarde in zie is een dual screen setup met hoge resoluties en veel geheugen.

Zelf kom ik praktisch alleen boven de 1gb geheugen gebruik als ik een coldfusion+mssql server lokaal heb draaien en daarbij Eclipse en Flash open heb staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Tubby op 28-08-2006 16:16 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

250 Gb is inderdaad een beetje overkill maar toch, schijfruimte kan altijd van pas komen. Denk alleen maar aan het feit dat als je met virtual machines bezig bent dat je al gauw 30+ gb kwijt bent aan alleen VM's.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51

Tubby

or not to be

MTWZZ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:26:
250 Gb is inderdaad een beetje overkill maar toch, schijfruimte kan altijd van pas komen. Denk alleen maar aan het feit dat als je met virtual machines bezig bent dat je al gauw 30+ gb kwijt bent aan alleen VM's.
Zelfs in die specifieke situatie ben je 30+ gb extra kwijt. Voor je sources/packages etc heb je niet meer dan een paar gig nodig. En zelfs al voordat je dat haalt moet je denken aan een goede versiebeheer tool.

Als je het nodig hebt voor dtp of movie editing dan is het iets anders, maar dat valt imho niet echt onder code kloppen ;) Magoed, ik vind het een beetje een kromme BBG aangezien het systeem wat je "nodig" (als daar uberhaupt al sprake van is) heel erg verschilt van wat je devved.
Hielko schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:18:
3. Geheugenkaart-lezer eruit (niet echt een must voor dit systeem)
Eh, je schrapt wellicht één van de weinig items die sense maken. Voor evt backups/dumps/shizzle die je van klanten krijgt op allerlei media...

Schrap dan voor 100 euro de speaker set, dat zet meer zoden aan de dijk :+

[ Voor 27% gewijzigd door Tubby op 28-08-2006 23:39 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zou graag weten in hoeverre deze configuratie nog up to date is?
Kan ik niet beter voor "2 x Seagate HD 250 GB 7200.10 7200rpm SATA II 16MB Cache" gaan?
Alle input is meer dan welkom!

Dank bij voorbaat.

• Conroe
Nog iets, Vista 32-bit of 64-bit?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
r00t schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:52:
Kan ik niet beter voor "2 x Seagate HD 250 GB 7200.10 7200rpm SATA II 16MB Cache" gaan?

Dank bij voorbaat.
www.storagereview.com
r00t schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:11:
Nog iets, Vista 32-bit of 64-bit?
[Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

• hello_moto
Misschien 2* een Samsung 226BW kopen in plaats van dat Dell scherm?

• Conroe
Kan iemand me garanderen dat al deze hardware ondersteund wordt door Vista 64-bit?

Heeft iemand ook nog een voorstel voor een printer?
Ik heb nu een HP DeskJet 710C, maar de laatste tijd stopt hij soms tijdens het printen...

[ Voor 9% gewijzigd door Conroe op 10-02-2007 12:05 ]

• hello_moto
r00t schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:00:
Kan iemand me garanderen dat al deze hardware ondersteund wordt door Vista 64-bit?

Heeft iemand ook nog een voorstel voor een printer?
Ik heb nu een HP DeskJet 710C, maar de laatste tijd stopt hij soms tijdens het printen...
Wil je niet offtopic gaan :r ?

Open een eigen topic, of zoek gewoon in de pricewatch naar betaalbare printers en zoek daar reviews van. En dat gaat gewoon werken op een 64-Bits Vista, alleen zijn veel drivers en programma's er niet gereed voor.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

r00t schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:52:

Dank bij voorbaat.
Je kan natuurlijk ook de bbg van afgelopen maand nemen, in plaats van die uit september 8)7

nutteloze kick, dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.