Stroom verbruik serverpc

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-01 10:01
Ik heb inmiddels een pc ingericht als server, draaiende op Server 2003.

430watt (iGreen) voeding
4x sata hdd
1x DVD writer
AMD 3200+ (socket 754)

Deze server zal 24/7 aanstaan.
Weet iemand ongeveer wat hij zal verbruiken op jaarbasis en wat het dan kost?
Volgens mij valt het redelijk mee maar mijn vriendin verwacht een behoorlijke schok aan het einde van het jaar.

Kan iemand mij (en mijn vriendin) de schok ontnemen?

p.s. ik weet niet of ik het goede forum heb gebruikt, zoniet graag even verplaatsen :)

[ Voor 9% gewijzigd door WRT54G op 24-08-2006 13:59 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Nou hier zijn al zoveel topics over geweest. Zoek maar eens in de quicksearch naar stroomverbruik. En zoveel zal het niet zijn 30 euro ofzo op jaarbasis. Zie b.v. ook \[nu.nl]Conm. bond over stroomverbruik pc En als je ook nog even CnQ aanzet dan schakeld hij ook nog helemaal terug.

[ Voor 31% gewijzigd door MasterMike op 24-08-2006 14:04 ]

• WRT54G
30 euro is zeker te overzien!
Bedankt voor je reply :)

Verwijderd

30 euro :o , dat geld alleen voor wanner de stekker in het stop contact zit wanneer de computer uit staat ;)

Stel je pc verbruikt rond de 100 watt,
100w * 24h * 365dagen = 876 KWh
Ik geloof dat de energie prijs tegen woordig 20cent is per KWh waardoor je uitkomt op €175,20

Verwijderd

Ik ben zelf ook geen expert op het gebied van stroomverbruik of elektriciteit , maar ik weet wel dat de schatting van MasterMike er flink wat naast zit.

Een normale hdd zal idle iets van een 10watt verbruiken en onder load 15watt , laten we dus 10watt nemen (om het gemiddelde nog 'laag' te houden) dan zit je enkel voor de hdd's aan 40watt. Een AMD 3200+ is ook qua energieverbruik niet van de laagste , maar laten we voor de gemakkelijkheid een schatting van 50watt nemen , idle.

Dan nog het stroomrendementsverlies van je voeding (het is geen A-merk dus dit kan / zal ook wel wat hoger liggen) , en de DVD writer en je zit al snel aan 100watt.

Doen we nu 100watt * 24uur per dag , dan zit je aan 2,4Kw voor 1 dag. Bij een gemiddelde van 30 dagen per maand is dit 72 Kilowattuur. Doe dit * 0.15 (nog een laag tarrief , geen rekening gehouden met nachtverbruik en dergelijke) en je zit per maand aan 10,8€ oftwel een 130€ per jaar.

M'n berekeningen zijn dan ook nog eens vrij 'optimistisch' , ik ga uit van idle gebruik en geen load...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom moet je een 430W voeding en een dikke CPU in een server hebben? :{

Gebruik dan liever een barebone met een efficiente voeding die voldoende is om een lichte CPU en 4 HD's te voeden en dan ben je toch een stuk beter bezig. Als bandbreedte geen mega issue is dan is een goedkope NAS oplossing nog een stuk zuiniger in het gebruik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WRT54G
Exirion schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:19:
Waarom moet je een 430W voeding en een dikke CPU in een server hebben? :{

Gebruik dan liever een barebone met een efficiente voeding die voldoende is om een lichte CPU en 4 HD's te voeden en dan ben je toch een stuk beter bezig. Als bandbreedte geen mega issue is dan is een goedkope NAS oplossing nog een stuk zuiniger in het gebruik.
Dit is omdat ik deze cpu nog had liggen, stof happen had ie geen zin meer in ;-)

Hmm dus ik zit waarschijlijk eerder aan de 150 - 200 euro per jaar meer... :(

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:13:
30 euro :o , dat geld alleen voor wanner de stekker in het stop contact zit wanneer de computer uit staat ;)

Stel je pc verbruikt rond de 100 watt,
100w * 24h * 365dagen = 876 KWh
Ik geloof dat de energie prijs tegen woordig 20cent is per KWh waardoor je uitkomt op €175,20
Had bericht ook niet echt goed gelezen stond ong. 20 euro in hibernate.. :z . Maar als je met 100 tot 150 euro rekend vind ik het nog reuze meevallen. Dat is ong 40 cent per dag.

Verwijderd

Je schijnt trouwens "verbruiksmetertjes" te hebben om te kunnen meten hoeveel stroom een apparaat gedurende een periode heeft verbruikt. Ik zou alleen even zo snel niet weten waar je die kunt kopen voor een redelijke prijs. Ik wil zelf misschien wel zo'n ding aanschaffen om eens te meten wat mijn apparaten zoal verbruiken. (Het daadwerkelijk opgenomen vermogen dus.)

Ik heb zelf een simpele Sempron 2400+ als servertje thuis staan. Zitten 3 schijven in en er hangt nog een USB-schijf aan. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik. Voor alle zekerheid heb ik mijn termijnbedrag bij Eneco met 10 euro verhoogd, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Bij de vorige eindafrekening kreeg ik meer als 200 euro terug van Eneco, dus ik hoop dat ik dit keer ook niet bij hoef te betalen.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Misschien is het een idee om je XP 3200+ te onderklokken. Zoveel processorsnelheid is toch niet nodig om je server aan de gang te houden. De bussnelheid op 100 MHz zetten zou toch een aanzienlijk lagere kloksnelheid moeten geven.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04
Als je hem gaat underclocken, kan je ook kijken of je het voltage nog een beetje omlaag schroeft. Geld ook voor geheugen. 0.1V minder, scheelt relatief al een heleboel (voltage veranderingen werken kwadratisch tov het verbruik).
Mits je mobo dit ondersteunt, natuurlijk.

En wat natuurlijk een boel helpt, is de 4 schijven vervangen door 1 grote.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:07

Barrycade

Through the...

Mijn A63 3000+ doet met 2 HDD's 2x DVD drive en een Geforce 5900 XT idle +/- 80 Watt, full load: +/- 220 watt. gemeten met een conrad verbruiksmeter.

Ligt een beetje aan wat de server gaat doen maar als je bv torrents gaat downen zal je afhankelijk van je virusscanner dus meer rond de 150 watt zitten dan op de 80 watt.

Dus de berekening van JC Ken klopt aardig +/- 100 watt 24 h/d : het zal je rond de 175 euro per jaar gaan kosten.

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:43:
Je schijnt trouwens "verbruiksmetertjes" te hebben om te kunnen meten hoeveel stroom een apparaat gedurende een periode heeft verbruikt. Ik zou alleen even zo snel niet weten waar je die kunt kopen voor een redelijke prijs. Ik wil zelf misschien wel zo'n ding aanschaffen om eens te meten wat mijn apparaten zoal verbruiken. (Het daadwerkelijk opgenomen vermogen dus.)
Ik heb hier zo'n meter, hoeven niet al te duur te zijn. Ik kreeg mijne gratis van iemand. Conrad.nl verkoopt ze ook, kost 13 euro "Cost Control - Bestnr.: 124400 - 89"

Ik denk dat je server wel meer dan 100 wat gebruikt, mijn pc (zie specs) gebruikt idle 120 wat en stressed rond de 180, jij hebt dan geen videokaart erin maar wel meer hard disks.

• WRT54G
Ja, underclocken wilde ik idd al gaan doen omdat het een redelijk overdreven processor is voor een servertje.
Dus dat ga ik idd nog doen. vcore kan ik idd ook nog verlagen.
Ik kan b.v. de multiplier van 11 naar 9 ofzo schroeven, dus 9x 200 = 1800mhz ipv 2200mhz

Dat scheelt neem ik aan al een stuk. Ook AMD CnQ zal ik aanzetten.

Ik heb in totaal 4 HDD's erin namelijk om een RAID5 setup te draaien.
1 HDD = OS
3 HDD = RAID5

Dus 1 grote schijf is geen optie.
Wat is voor een fileservertje met een (softwarematige) RAID5 array een goede processor snelheid?

?

Verwijderd

Dat maakt geen klap uit als je gebruik maakt van een 100Mbit netwerk.

• WRT54G
Wat maakt geen klap uit?

Verwijderd

software raid5 moet je wel 4 schijven voor hebben als je het met windows schijfbeheer wil doen, 3 schijven lukte bij mij niet.

Verwijderd

In een andere topic op GoT is ook een berekening van het energieverbruik van een server te vinden die 24 uur aanstaat en hoeveel winst je kunt halen door zuinigere componenten te gebruiken.

• WRT54G
Thanks.
Door het lezen kan ik idd de videokaart en misschien de dvd-brander er wel uit halen

[ Voor 144% gewijzigd door WRT54G op 24-08-2006 16:01 ]

Verwijderd

aan anderen om hier uitsluitsel over te geven, maar naar mijn weten zal je pc niet meer booten als er geen videokaart in zit. En hot-swap zou ik ze er zeker niet uithalen.

• WRT54G
En wat stellen jullie voor watvoor snelheid (in MHZ) goed is voor een RAID5 (software matig) servertje?
Multiplier dan verlagen of de bussnelheid?

Ja, ik zal het vanavond even testen met die videokaart.
Je kan idd best gelijk hebben dat ie niet meer boot dan.

Wat bedoel je met hot-swap eruit halen?

[edit]
Ik begrijp je hot-swap verhaal al... :)

[ Voor 7% gewijzigd door WRT54G op 24-08-2006 16:03 ]

Verwijderd

En wat stellen jullie voor watvoor snelheid (in MHZ) goed is voor een RAID5 (software matig) servertje?
Ik gebruik zelf een AMD Geode NX 1500 processor processor van 1 GHz voor mijn linux software RAID5 server.

Bij het continue wegschrijving van data naar de 6 RAID5 disken (dd if=/dev/zero of=test.data bs=8M count=100 838860800 bytes (839 MB) copied, 12.8634 seconds, 65.2 MB/s) wordt de processor niet meer dan 11% belast.

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Mijn server (P4 2.4 Ghz, 1 GB ram, Asus mobo, 300 GB schijfruimte verdeeld over 3 x hdd, Nvidia GX440 videokaartje) verbruikt ook ongeveer 130 watt op de Conrad-meter. Het ding heeft het best druk: CS:Source gameserver, webserver, ftp-server, firewall, router, mailserver, fileserver, streaming video-server, backup-server... :P

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Athlon XP is behoorlijk onzuinig om in een server te gebruiken.
Mijn thuisserver is een Duron 1200 en incl. 3 HDD's verbruikt hij slechts 50W (zonder monitor).
dat is pas puik :P

Tip: Draai CPUIdle extreme om overbodige CPU-cycli uit te schakelen dat scheelt ontzettend veel in je stroomverbruik!!

[ Voor 25% gewijzigd door ScuL op 24-08-2006 18:02 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:59

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb al een tijdje een dergelijke kWh-meter en heb verschillende pc's gemeten (Pentium3-systeem en Pentium4-systeem, monitoren uit, belasting 10%). Daaruit kan ik aangeven dat een beetje modern systeem 150 a 200W trekt.

Worst case scenario met een gemiddelde kWh-prijs van €0,15 (incl. energiebelasting):
0,2kW x 24u x 365d * €0,15 = €263

Dit rekensommetje heeft mij enkele jaren geleden al doen besluiten geen koetje meer te laten lopen, mijn pc niet meer als FTP-server te gebruiken en regelmatig op stand-by te laten gaan. Mijn portemonee is me daar nog elke dag dankbaar voor...

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Dit is hetgeen wat mij ook tegenhoudt voor een aanschaf van een nieuwe server.

Ik heb nu een 600Mhz P3 nemen die niet meer dan 35 watt neemt gemiddeld.

Een sempron 3000+ S754 met CnQ zit volgens de berekeningen al snel rond de 80 watt.
(Met 1 hdd, 1 CD-Rom en simpele voeding.)

0,04kW x 24u x 365d * €0,15 = € 53
0,08kW x 24u x 365d * €0,15 = € 106

Het is dan een verdubbeling...

[ Voor 16% gewijzigd door Gurbe de n00b op 24-08-2006 18:27 ]

Portfolio

• WRT54G
Bedankt voor alle replies!
Zeker zeer nuttig!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
De TS heeft een Athlon 64 3200+, geen Athlon XP 3200+.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:26:
[...]

Ik gebruik zelf een AMD Geode NX 1500 processor processor van 1 GHz voor mijn linux software RAID5 server.

Bij het continue wegschrijving van data naar de 6 RAID5 disken (dd if=/dev/zero of=test.data bs=8M count=100 838860800 bytes (839 MB) copied, 12.8634 seconds, 65.2 MB/s) wordt de processor niet meer dan 11% belast.
offtopic:
Zou je eventueel een paar benchmarks kunnen posten / doormailen / pm'en van de netwerkoverdracht door de onboard nic (of een andere) via gigabit ? Ik plan namelijk ook een zuinige fileserver / nas in mekaar te stoppen op basis van een geode , maar ik kan nergens benchmarks vinden. Kon btw nergens een email of contactgegevens van je vinden , daarom dat ik dus hier even offtopic ga , m'n excuses hiervoor aan de TS.

• WRT54G
Geen probleem voor de OT :)

Verwijderd

Zou je eventueel een paar benchmarks kunnen posten / doormailen / pm'en van de netwerkoverdracht door de onboard nic (of een andere) via gigabit ? Ik plan namelijk ook een zuinige fileserver / nas in mekaar te stoppen op basis van een geode , maar ik kan nergens benchmarks vinden. Kon btw nergens een email of contactgegevens van je vinden , daarom dat ik dus hier even offtopic ga , m'n excuses hiervoor aan de TS.
offtopic:
Baathaar, ik kan in je profiel geen email of pm (ik heb alleen een google talk account) vinden, vandaar deze "offtopic" post.

Wat voor netwerk benchmarks wil je hebben? Op dit moment kan ik lastig mijn gigabit netwerk van de server volledig belasten omdat mijn clients (1 laptop, 1 multimedia center (mythtv) en een dreambox (sat-receiver) ) maximaal 100 Mbps zijn. Als je een leuke linux benchmark weet dan wil ik hem wel ff draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:10:
[...]

offtopic:
Baathaar, ik kan in je profiel geen email of pm (ik heb alleen een google talk account) vinden, vandaar deze "offtopic" post.

Wat voor netwerk benchmarks wil je hebben? Op dit moment kan ik lastig mijn gigabit netwerk van de server volledig belasten omdat mijn clients (1 laptop, 1 multimedia center (mythtv) en een dreambox (sat-receiver) ) maximaal 100 Mbps zijn. Als je een leuke linux benchmark weet dan wil ik hem wel ff draaien.
offtopic:
Je kan me hebt best bereiken door een Direct Message te sturen , ik vermeld m'n email liever niet openbaar. Dit moet je wel even activeren via je voorkeuren, kan ik je dan m'n volledige verzoek doen zonder nog meer hier offtopic te gaan :+ .
Pagina: 1