Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ten eerste heb je bij de AMD64 geen FSB meer, maar een HTT, maar het komt op hetzelfde neer. Wat echter ook een verschil is met oudere CPU's en mobo's, is dat vanaf de AMD64 de geheugencontroller in de CPU zit ingebakken. Hierdoor heb je ALTIJD een divider, aangezien de snelheid afhangt van je CPU snelheid en niet van de FSB. 1:1 lopen is er dus eigenlijk niet bij. Als je bijv. met Everest kijkt hoe de geheugensnelheid tot stand komt, zie je altijd staan CPU/X, waar X een getal voorstelt. Bij mij bijv. 2442Mhz/11 = 222Mhz (DDR, dus 444Mhz effectief).
Dus asynchroon draaien doe je altijd en zorgt dus niet voor een performancedrop. Het gaat om de uiteindelijke snelheid waarop het geheugen blijft lopen. Wat het verschil mogelijk wel kan zijn, is dat zijn timings nu veel losser staan, met name de Command Rate is belangrijk. Bij een AMD64 moet je altijd proberen 1T te gebruiken, dat scheelt echt enorm.
Dus asynchroon draaien doe je altijd en zorgt dus niet voor een performancedrop. Het gaat om de uiteindelijke snelheid waarop het geheugen blijft lopen. Wat het verschil mogelijk wel kan zijn, is dat zijn timings nu veel losser staan, met name de Command Rate is belangrijk. Bij een AMD64 moet je altijd proberen 1T te gebruiken, dat scheelt echt enorm.
Dus in het kort maakt het lalemaal niet uit, of je divider synchroon draait of niet? En de maximale bandbreedte niet die van single channel pc3200 maar veel verder?
In dat geval zou ik voldoende moeten weten, en dus gewoon wat goedkoper geheugen kunnen nemen.
In dat geval zou ik voldoende moeten weten, en dus gewoon wat goedkoper geheugen kunnen nemen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Als je een socket 939 neemt, heb je Dual Channel, dus neem 2 identieke modules zodat je daar gebruik van kunt maken, dat scheelt al enorm.
En BIOS-synchroon draaien (wat dus niet synchroon is) of asynchroon maakt inderdaad dus niets uit, afgezien van de uiteindelijke snelheid uiteraard.
En BIOS-synchroon draaien (wat dus niet synchroon is) of asynchroon maakt inderdaad dus niets uit, afgezien van de uiteindelijke snelheid uiteraard.
Verwijderd
Voor zover ik weet maken socket 939 processors wel volledig gebruik van dual channel.
Dus je geheugen op 200Mhz met iets lossere timings zal beter presteren dan 100Mhz met superstrakke timings.
verder zou ik me niet al teveel zorgen maken over de timings, zeker als je (net zoals mij) een beperkt budget hebt. de verschillen tussen de strakste timings (bijv. 2-2-2-7 1t) en wat lossere timings (2.5-3-3-9 1t) is maar een paar procenten, en het verschil is niet merkbaar. (alleen in benchmarks is het verschil te zien)
Zolang je zoals al eerder is gezegd is de command rate maar op 1t houdt
Dus je geheugen op 200Mhz met iets lossere timings zal beter presteren dan 100Mhz met superstrakke timings.
verder zou ik me niet al teveel zorgen maken over de timings, zeker als je (net zoals mij) een beperkt budget hebt. de verschillen tussen de strakste timings (bijv. 2-2-2-7 1t) en wat lossere timings (2.5-3-3-9 1t) is maar een paar procenten, en het verschil is niet merkbaar. (alleen in benchmarks is het verschil te zien)
Zolang je zoals al eerder is gezegd is de command rate maar op 1t houdt
Verwijderd
Nu heb ik een single core Athlon 64 3800+ (op 2664mhz), en heb ik mijn timings wat strakker staan op mijn 667mhz DDR2 geheugen (4-4-4-12 ipv 5-5-5-15), en dit gaat allemaal prima. Alleen zodra ik de command rate op 1T wil instellen, start mijn PC niet meer op. Is hier een maniertje voor?
Probeer eerst je timings losser te zetten. Bij de 939 was het zo dat 1T een enorme verbetering opleverde t.o.v. 2T, denk dat het bij AM2 hetzelfde zal zijn. Als het dan werkt, dan kun je weer eens kijken of je de andere timings strakker kunt zetten. Maar 1T krijgt de voorkeur
.
Bij 1:1 ramdivider schijn je cool en quiet stabiel te kunnen draaien wat je stilte en zuinigheid kan opleveren tjidens het typen en winamp spelen etc. dit kan eurootjes schelen per maand.
Mijn overlock liet het niet toe hier mee te experimenteren, ik heb gekozen voor een 1:2 dus mijn pc3200 ddr400 draait met mijn fsb 333/2 =166*2 = ddr333 maar wel op 1 T.
Wat mij pas is duidelijk geworden tijdens het gebruik (mbv cpuz tool) van een dfi bord is dat door je keuze 100Mhz in de bios (op auto timings, behalve de divider natuurlijk = 100Mhz keuze) hij ook de spd(de instellingen uit je ram) die daar het dichtst bij ligt pakt van 133 Mhz in mijn geval en niet die van 166 Mhz.
Dit had bij mijn ddr400 cl3 geheugen het gunstige effect had dat hij op cas 2 liep. Ik heb vandaag met een heel handige pagina gewerkt betreffende de dividers. Wel even opletten niet alle dividers zitten in alle biossen volgens mij.
http://math.gogar.com/athlon64.cgi?htt=250&showtable=1
X2 3800 (toledo core)
mijn bench mark 3d05 met 2830 333 2:1 vs 2800 400 2:1 kwam ik met de 400 lager uit en met stress test liep hij vast door warmte leek het. Dit is wel een gaming bench natuurlijk.
conclusie: Een underclock op ram kan ook positieve effecten hebben.
Mijn overlock liet het niet toe hier mee te experimenteren, ik heb gekozen voor een 1:2 dus mijn pc3200 ddr400 draait met mijn fsb 333/2 =166*2 = ddr333 maar wel op 1 T.
Wat mij pas is duidelijk geworden tijdens het gebruik (mbv cpuz tool) van een dfi bord is dat door je keuze 100Mhz in de bios (op auto timings, behalve de divider natuurlijk = 100Mhz keuze) hij ook de spd(de instellingen uit je ram) die daar het dichtst bij ligt pakt van 133 Mhz in mijn geval en niet die van 166 Mhz.
Dit had bij mijn ddr400 cl3 geheugen het gunstige effect had dat hij op cas 2 liep. Ik heb vandaag met een heel handige pagina gewerkt betreffende de dividers. Wel even opletten niet alle dividers zitten in alle biossen volgens mij.
http://math.gogar.com/athlon64.cgi?htt=250&showtable=1
X2 3800 (toledo core)
mijn bench mark 3d05 met 2830 333 2:1 vs 2800 400 2:1 kwam ik met de 400 lager uit en met stress test liep hij vast door warmte leek het. Dit is wel een gaming bench natuurlijk.
conclusie: Een underclock op ram kan ook positieve effecten hebben.
Pagina: 1