[ Ervaring ] Core 2 Duo Systeem E6400

Pagina: 1
Acties:

• Esteral
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09-2021
Hoi Allemaal,

Vanwege de vele (zelfde) vragen over de Core 2 Duo . Post ik mijn ervaring met het systeem dat ik heb gekocht.

- Processor Core 2 Duo E6400
- Memory 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
- Mainboard Asus P5B
- HDD 1 Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB)
- HDD 2 Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
- Video Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT
- Case Antec P150 neoHE 430 Watt
- DVD burner BenQ 1655 maar verwisseld voor een NEC 4571
- Cardreader Standard cardreader.

Uitgangspunten waren:
- Still.
- Multitasking, gaming, beurs programma's
- Budget 1000- 1100 euro.

Processor:
Wilde E6600 maar ivm met budget E6400 genomen.

Memory:
Uit verschillende site blijkt dat DDR2 Pc4200 533mhz CL3 een zeer goede prijs/presatie geeft. Omdat ik de Corsairs net even goedkoper kon krijgen heb ik daarvoor gekozen.

MainBoard:
Voorkeur ging uit naar MSI 965P Platinum, maar deze was nog niet te krijgen. Llang zitten wikken en wegen tussen Raid of geen Raid (zie HDD) maar uiteindelijk gekozen voor geen Raid, zodoende de P5B. Voor degene die het nog weten, in tegenstelling tot de P5B Deluxe versie, zit op dit mobo geen echte Raid controller.

HDD 1:

Zoals boven aangegeven heb ik voor niet Raid gekozen, maar voor de Raptor ivm de zeer snelle zoektijd wat voor mijn beursprogramma's zeer welkom is. Voor gaming is Raid net weer iets gunstiger. Maar goed windows start nu op in 20 sec ipv de 2 min op mijn oude P4 2,26ghz systeem.

HDD 2:
Deze gebruik ik als backup drive. Over deze schijf is al zoveel gezegt dat ik daar niets aan kan toevoegen.

Videokaart:
Omdat ik liever om de 2 jaar een nieuwe kaart koop dan nu de duurste heb ik voor deze gekozen.
Komt in testen gewoon goed voor de dag. Alleen is deze kaart niet echt stil, zie kopje geluid hieronder.

Case:
Gekozen voor de antec P150. Deze kast is echt top. De voeding is echt stil en de ophangingen van de schijven is top.

DVD Burner:
Had gelezen dat de BenQ stil was, helaas is dat niet mijn ervaring. Als deze op volle snelheid draait lijkt het wel een vliegtuig motor. De Nec 4571 is echt wel een stuk stiller. Daardoor heb ik deze ook gewisseld.

Geluid:
Aangezien de Antec P150 kast geluids isolatie heeft heb ik gekozen om de standard processor koeler en de niet Silent versie 7600GT videokaart te nemen. Dit prima werkt. Maar in een geluids arme omgeving zijn de fans van de processor en videokaart wel hoorbaar, de case fan en voeding zijn echt muis stil. Voor diegende die een echt stil systeem willen raad ik dan ook aan om een andere processorfan te nemen. Indien je de Asus 7600GT koopt neem dan de silent versie.

De DVD brander is het enige onderdeel dat echt geluid maakt wanneer hij data aan het lezen is. De NEC is wel een stuk stiller dan de BenQ. Maar ook de nec is hoorbaar en voor een echt still systeem niet ideaal.

Mischien dat iemand daar een oplossing voor weet ??

De HDDs en de voeding zijn muisstil. Behalve als de HDD's hard aan het werk zijn dan zijn ze in een geluidsarme omgeving licht hoorbaar.

Op http://www.silentpcreview.com/ zijn geluidsbestanden en reviews van de verschillende onderdelen te vinden.

Raid:
Voor de volledigheid, dit was de raid setup waarover ik lang het zitten wikken en wegen:
- HDD 2x Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) ipv de Raptor.
- Mainboard Asus P5B Delux of MSI 965P Platinum.

Ik hoop dat dit jullie helpt met het samenstellen van een mooi systeem.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
De DVD brander is het enige onderdeel dat echt geluid maakt wanneer hij data aan het lezen is. De NEC is wel een stuk stiller dan de BenQ. Maar ook de nec is hoorbaar en voor een echt still systeem niet ideaal.

Mischien dat iemand daar een oplossing voor weet ??
Nero CD/DVD drivespeed
En dan ervoor zorgen dat de driver minder hard op spint = minder geluid.

Lijkt me overigens een aardig topic dit! Moeten we misschien de titel laten veranderen naar '[Ervaring] Core 2 Duo Complete systemen'? Ivm anders te veel lijken op andere topics, of te specifiek wezen?

Uitgangspunten
+ Zo stil als mogelijk (voor een voor mij acceptabele prijs)
+ Toekomstgericht (Dus Dual core, virtualization, geen duidelijke bottle-necks=HDD's in RAID)
(Videokaart is een potentiele bottle-neck, alsmede het 1gb RAM. Maar dat zijn de twee makkelijkst te vervangen onderdelen !)
+ 'All-round'
- Gamen
- Overklokken

Systeem specs
+ Antec P180B, 3x 120mm fan allen op 'langzaam'
+ Antec NeoHE 430 Watt modulair
+ AsRock ConroeXfire-eSata2 (intel 945P, ICH7R)
+ Intel Core 2 Duo E6400
+ Scythe Ninja zonder fan !
+ Ati X300 128 MB fanless + DVI voor 19" widescreen (al in bezit)
+ Kingston 2x512 Mb
+ 2 x Samsung 160 gb. 30+30=30 Gb Raid-1, de rest in Raid-0
+ NEC 4571 DVD/RW
+ 15-in-1 card reader
+ Windows XP SP2 Home English licentie (Geen gedoe meer met updates, etc)
Totaalprijs
~ € 950,-

Resultaat
Idle: 38 graden
Stressed: 47 graden
Het systeem draait sinds vanacht helemaal op-en-top, maar langdurig testen moet ik dus nog doen.

Installatieproblemen?
+ In de manuals staat niet vermeld dat je met <ctrl>+<i> tijdens het booten in de Intel matrix Storage BIOS kunt komen... dat heeft me even gekost.

+ Tevens heb ik geen floppy drive, en heb dus moeten zoeken naar hoe de raid te installeren....
Uiteindelijk heb ik eerst een floppy geleend, windows geinstalleerd, en daarna kwam ik nLite tegen (www.nliteos.com).
Met nLite mijn Windows XP SP2 CD geupgrade naar een CD waar de RAID drivers ingebakken zitten. Toen dit werkte heb ik dit weer geupgrade naar een unattended setup, en nog vele tweaks toegepast.

Tussen het elke keer Windows opnieuw installeren door (nLite testen), is wel de kracht van het RAID systeem gebleken. Uitpakken van zip bestanden (programma's/drivers downloaden) gaat bizar snel, verplaatsen van bestanden mag ik uiteraard ook niet over klagen.

Stilte
De Antec P180B en daarbinnen de 3x 120mm zeer stille ventilatoren, als ook het ontbreken van een fan op de CPU-koeler maakt dit samen tot een zeer stil systeem.
Een dezer dagen zal ik ook de DVD/RW nog op een lager pitje schroeven, daar throughput van CD/DVD voor mij niet heel belangrijk is (CD/DVD's die ik vaak gebruik access ik via Deamon-Tools vanaf m'n HDD's).

Tevens zijn de HDD's via een paar dempers aan de kast bevestigd. Deze heb ik in het begin even horen ratelen, maar dit valt me nu al niet meer op... en dan te bedenken dat ik er op lét of alles stil is!

[ Voor 78% gewijzigd door frankvdtillaart op 24-08-2006 14:17 ]

Happy Blessings <3

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Leuk stukje om te lezen. Ik ga denk ik dezelfde keuze maken qua grafische kaart, op mijn huidige systeem heb ik ook na 2 jaar een update uitgevoerd van de grafische kaart.

Merk je vanaf welke HDD de files gehaald moeten worden (HDD1/HDD2)?
Hoeveel heeft het geheel je precies gekost?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Mooi systeem! Maar wat zou een goede geluidsloze dvd brander zijn?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 17:01
Laat ik mijn ervaring dan ook maar posten:

- Processor Core 2 Duo E6400
- Arctic Freezer 7 pro
- Memory 1024MB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4 (GEIL Valueram)
- Mainboard Gigabyte DS3
- HDD 1 Maxtor diamondmax 10, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
- Video Evga GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI )
- Voeding 500watt huntkey
- DVD speler
- Creative audigy 4
- Case

Ik had het geheel snel inelkaar gebouwt en windows installeerde meteen, heb er snel drivers op gezet en moest meteen een TWL match spelen. Gelukkig was alles meteen stabiel :)

Daarna ben ik wat gaan tweaken en heb ik verschillende videokaart drivers geprobeert hij is nu wat minder stabiel, maar dat ligt aan mezelf. Out of the box is het zeer stabiel.

Mijn uitgangspunten waren:

- gamen
- Toekomstgericht
- Onder de 1100 euro blijven

Zoals je ziet heb ik voor een 7900gt gekozen omdat ik wel veel game, en ik dacht dat het verschil tussen een 7600gt en een 7900gt, meer zou uitmaken dan het verschil tussen een e6400 en een e6600.

Als ik genoeg budget zou hebben dan zou ik liever voor de e6600 zijn gegaan omdat die toch iets langer zal mee gaan.

De e6400 klokt zonder het verhogen van de vcore aardig over, heb niet geprobeerd om bij de max te komen maar op 2,66 ghz kwam ie zonder ook maar iets te veranderen (muv fsb ;) ). M'n geheugen werkt alleen niet echt mee.

Daarom raad ik iedereen aan om zkr pc5300 geheugen te bestellen ipv pc4300. Daarnaast zou ik als je nog 60 euro over heb zkr voor raid gaan. Ik merk nu gewoon dat de hardeschijf een hele erge beperkende factor is. Maar een 2e hdd is er natuurlijk altijd makkelijk bij te zetten gelukkig. :)

[ Voor 22% gewijzigd door _avalanche_ op 24-08-2006 14:10 ]