Gamesysteem, budget €1000

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Hoi,

Ik ben zelf ook opzoek naar een C2D systeem. Mijn budget ligt tegen de 1000Eur aan.

Mijn plannen/eisen:
* Core 2 Duo CPU met goedwerkende (lees: eropafgestemde) chipset.
* Mogelijkheid tot SLI cq Crossfire.
* Wil niet teveel geld uitgeven aan videokaart omdat de DX10 kaarten over een poosje komen. GPU moet echter wel beter zijn dan mijn huidige GF6800
* Stil, dus veel passief gekoeld
* Geheugen 2Gb
* Ben eigenlijk niet echt van plan te OC'en

Ik zat zelf aan het volgende te denken:

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair TWIN2X2048-5400C4) € 175

Moederbord:
Asus P5N32-SLI SE Deluxe, nForce4 SLI Intel Ed. (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, Raid, 1394)
€ 179,92

CPU
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,90
* Ik begrijp dat tov de GPU deze CPU een beetje overkill lijkt, maar ik wil wel klaar zijn voor de DX10 GPU's en verwacht dat ik dan met een E6600 er meer klaar voor ben dan een E6400.

Videokaart
MSI GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7600GT-T2D256EZ € 177

HDD:
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 148,72

Hiermee kom ik volgens PriceWatch op Eur985 uit.

Ik ben alleen nog op zoek naar een kleine kast. Heb nu een barebone die te koop staat en wil naar weer een kleine kast, maar ik heb nog geen mATX mobo gevonden met SLI.

Nu vraag ik me dus af of bovenstaande componenten mij idd geven wat ik wil. Is het op elkaar afgestemd of niet?

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

** EDIT **
Ik lees net in een ander GoT topic dat deze E600's goed te OC'en zijn. Is het dan niet verstandig om sneller geheugen te nemen, zoals bijv PC6400?

** EDIT **
Voordat ik het vergeet, de videokaart moet wel S-video OUT hebben. Ik weet niet of ze dat tegenwoordig allemaal hebben? Heb daarvoor te lange tijd niets meer gedaan op dat vlak. :|

[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2006 13:36 . Reden: Typo's ]

specs | 3360wP met SE3000

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Afgesplitst van ander topic, in verband met overzichtelijkheid :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:25

rg-mohwa

Phoe Hé

misschien ook wel handig als je de prijzen van de onderdelen erbij zet ;)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@Turkish: Thx

@rg-mowha : Prijzen zijn erbij gezet.

Verwijderd

* Ben eigenlijk niet echt van plan te OC'en
Staat een beetje tegenstrijdig met je edit:
** EDIT **
Ik lees net in een ander GoT topic dat deze E600's goed te OC'en zijn. Is het dan niet verstandig om sneller geheugen te nemen, zoals bijv PC6400?
Wil je wel of niet overklokken? Als je dat niet wilt zou ik het geheugen aanhouden wat je nu hebt staan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Koop dat geen Raptor maar een gewone HDD en besteed het verschil aan een dikkere videokaart want 73GB is zo vol en ondanks de opmerking "DX10 kaarten komen binnenkort", verwacht ik niet dat je over 2 of 3 maanden weer 300-500 Euro neer wil leggen voor direct de nieuwste kaart.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Maar wil je bijvoorbeeld wel e1100 uitgeven? Je moet namelijk nog een kast, voeding en DVD brander. Waarom neem je voor die harde schijf niet gewoon een Seagate Barracuda 7200.10 320 GB? Zoveel scheelt het niet, en nu heb je maar 74 gb opslag.

Ik denk als je een klein kast wilt, dat het een beetje krap aan wordt. Vooral met die voedingen. Kan je niet een gewone, niet al te grote desktop nemen?

Waarom neem je niet de Asus P5B? Ook een goed moederbord, wat toch weer in prijs scheelt.

En waarom behoud je je 6800 niet? Hij is niet zoveel slechter dan de 7600 GT, en als de Directx 10 kaarten komen koop je een nieuwe. Dan hoef je ook geen E150 uit te geven. Want je wilde toch later een nieuwe kopen. Geef die E150 dan uit aan die nieuwe videokaart is mijn advies :+

Verwijderd

Heb je al een voeding???
Zou je geen andere HD nemen?? dit is wel erg klein...74 gig
misschien 2* 160gig in raid0 zetten ofzo??...als je toch snel wilt??

Ondersteunt dat moederbord de Conroe wel??...er zit namelijk een nf4 op....en ik geloof dat je een 975 intel chip moet hebben om de Conroe te ondersteunen....

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een 74G raptor is leuk als systeem schijf, want windows op zo'n schijf is erg snel ( in vergelijking met non raid systemen ) maar..het is maar 74Gb.. spellen tegenwoordig houden wel van een 5GB-tjes..

Dus moet je er dan wel een Opslag harde schijf naast kopen...

There is no place like ::1

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 15:21

DaWaN

'r you wicked ??

SLi en Intel is een slechte combo imo, de nVidia intel borden zijn slechte overklokkers

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 17:01
dat moederboard kan volgens mij niet overweg met conroe's

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:47:
** EDIT **
Ik lees net in een ander GoT topic dat deze E600's goed te OC'en zijn. Is het dan niet verstandig om sneller geheugen te nemen, zoals bijv PC6400?|
Neem dan een P5WDH, want dit mobo haalt amper een fsb van 400mhz :o.

Trouwens, is dat mobo wel compatible met je C2D ?
Volgens mij... niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaspers op 24-08-2006 13:56 ]

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:29
Als je perse SLI wilt, neem dan de pas uitgekomen Asus P5NSLI (nForce 570 SLI-chipset), maar dat is een ATX-mobo. Voor ~110 euro. En dan een Asus 7600GT Silent (de snelste passieve IMO).

Als je Corssfire ook wel kan waarderen en je wilt z.s.m. mATX, wacht dan nog even op de Shuttle SD37P2. Die heeft de 975X chipset en is mATX. Die heeft dus Crossfire. In de pre-order bij Salland.
Let wel op, CF kan meestal alleen met CF-Master kaarten, maar X1600XT en X1600 Pro's kan je zoals SLI gewoon 2 in CF zetten (dus zonder Master). Dan zou ik voor een Asus X1600XT Silent in CF gaan. Maar verwacht dan geen gigantische performance-boost.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@W3bm4st3r : Tsja..eigenlijk wil ik de CPU gewoon op default speed laten, tenzij :) dat ding out-of-the-box al goed te OC'en is (en ik dacht gelezen te hebben van wel). Ik houdt dus toch stiekum rekening met wel OC'en.

@anderen: Ik heb al een opslag HDD van 300GB en die houd ik van mijn bestaande systeem over. De keuze voor een Raptor is ten eerste tbv het OS (XP cq Vista) en ten tweede het feit dait ik veel FS2004 doe met veel zware add-ons die deze snelheid al hebben kunnen gebruiken met de Raptop 36Gb die ik had. Het performanceverschil was merkbaar, dus vandaar weer een Raptor, maar een grotere.
Die 300GB is dus oplsag voor DVD's, installatie sources, documentatie, foto's etc.. Alles wat geen High-Performance nodig heeft (in mijn vidie dan :p )

Wat betreft het mobo...tsja...dat is dus mijn vraag ook. Ik heb een vreemd gevoel in mijn onderbuik dat dat Asus mobo niet (of niet goed) met de C2D overweg kan. En mijn wens is toch wel om de C2D te kunnen draaien met(!) een SLI mogelijkheid.

Totale prijs incl DVD brander, kast en voeding zal idd wel iets over de € 1000 uitkomen, maar...het is van mij nu een indicatie qua onderdelen. Misschien moet ik idd wel mijn 6800 houden? (het is een LE met alle Shades en Pipes open).

Qua kast denk ik dat een barebone en een mATX gewoon niet meer gaan lukken. Dus zal het een mini/micro kast worden, zoalsng het maar klein is en alles erin past.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2006 14:15 . Reden: dubbelpost ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
l1m1t schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:06:
Als je perse SLI wilt, neem dan de pas uitgekomen Asus P5NSLI (nForce 570 SLI-chipset), maar dat is een ATX-mobo. Voor ~110 euro. En dan een Asus 7600GT Silent (de snelste passieve IMO).

Als je Corssfire ook wel kan waarderen en je wilt z.s.m. mATX, wacht dan nog even op de Shuttle SD37P2. Die heeft de 975X chipset en is mATX. Die heeft dus Crossfire. In de pre-order bij Salland.
Let wel op, CF kan meestal alleen met CF-Master kaarten, maar X1600XT en X1600 Pro's kan je zoals SLI gewoon 2 in CF zetten (dus zonder Master). Dan zou ik voor een Asus X1600XT Silent in CF gaan. Maar verwacht dan geen gigantische performance-boost.
Shuttle doe ik liever niet meer omdat je redelijk beperkt bent met uitbrieidngen en kostentechnisch ook duurder blijkt te zijn dan losse componenten.

Is dat deze die je bedoelt: Asus P5N32-SLI SE Deluxe, nForce4 SLI Intel Ed. Die is bijna € 180.

Crossfire is mij ook best..zolang het maar performed en(!) passief gekoeld kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2006 14:16 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Zelf zou ik niet voor passief gaan, met de volgende reden:

IMHO is een passief gekoelde videokaart niet echt gemaakt voor gamen maar meer voor alroundgebruik, dus als je hard gaat gamen krijg je waarschijnlijk een warmte-probleem..
Je zou kunnen kijken naar een niet passief gekoelde videokaart of er anders zelf een koelblok op te zetten

De CPU is een erg goeie keus, gister nog een systeem gebouwd met die CPU.

Geheugen: Als je niet wil overklokken is het een goeie keus, als je wil overklokken kan je misschien beter kijken naar geheugen van OCZ

HDD: Is 73 GB wel genoeg voor jou? Of is het alleen voor dingen op te installeren, als je een beetje gaat downloaden namelijk is 73 GB zo vol. Verder natuurlijk wel een :9~ schijfje.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Flapietoetoe schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:18:
Zelf zou ik niet voor passief gaan, met de volgende reden:

IMHO is een passief gekoelde videokaart niet echt gemaakt voor gamen maar meer voor alroundgebruik, dus als je hard gaat gamen krijg je waarschijnlijk een warmte-probleem..
Je zou kunnen kijken naar een niet passief gekoelde videokaart of er anders zelf een koelblok op te zetten

Geheugen: Als je niet wil overklokken is het een goeie keus, als je wil overklokken kan je misschien beter kijken naar geheugen van OCZ

HDD: Is 73 GB wel genoeg voor jou? Of is het alleen voor dingen op te installeren, als je een beetje gaat downloaden namelijk is 73 GB zo vol. Verder natuurlijk wel een :9~ schijfje.
Ik heb hierboven gepost dat ik ook nog een 300GB HDD heb voor installatiemeuk, DVD's foto's en troep. De Raptor is dus voor OS en games.

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:12:
[...]

Is dat deze die je bedoelt: Asus P5N32-SLI SE Deluxe, nForce4 SLI Intel Ed. Die is bijna € 180.

Crossfire is mij ook best..zolang het maar performed en(!) passief gekoeld kan.
Nee, het is deze: Asus P5NSLI. Hij staat gewoon niet in de PW, maar hij bestaat wel.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1311/1311_l.jpg
Link naar Asus P5NSLI op de Asus-site.
Link naar Asus P5NSLI bij Salland.
Review van de P5NSLI bij Anandtech

Hij is gebaseerd op de nieuwe nForce5 IE. De nVidia nForce 570 SLI Intel Edition Chipset om precies te zijn.

Ik dacht aan ('Onder het motto: Klein maar fijn') een mATX-monster met alleen maar passieve koeling. Zoiets:

Shuttle SD37P2
Intel Core 2 Duo E6600 + Thermalright XP90C + AC Silver 5
Corsair 2GB PC4200 Dual Channel
Asus X1600XT Silent in Crossfire + AC Silver 5
Seagate Barracuda 7200.10 320GB/Samsung Spinpoint 250GB in Raid 0
Samsung SH-W163A/BenQ DW-1655

Maar ik denk dat dat niet realistisch is voor jou... :X

[ Voor 5% gewijzigd door Limit-NL op 24-08-2006 14:37 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Nee :) niet helemaal realistisch.

Die Asus ziet er wel okay uit (ik kan vanaf hier helaas niet bij de site van Asus komen, dus dat kijk ik thuis ff na.

Als ik het zo lees heeft die dus support voor de C2D en heeft ie SLI. Da's mooi.
(Als het niet teveel moeite is eventueel een kleine greep uit de mogelijkheden van dat bord hier posten ipv linken)?

Ik heb SATA nodig, geen RAID. Wel onboard LAN, hoop USB (wie niet), Firewire, 1x PCI voor een Hauppauge videokaart, 1x IDE voor DVD-brander en moet mogelijkheid hebben max 4GB RAM aan te kunnen.
Asus kennende (ik heb veel van hun borden gehad) kan deze plank dat ongetwijfelt :)

Reden voor dit geheugen??? Corsair 2GB PC4200 Dual Channel
Het zal dan synchroon lopen met de CPU, maar OC'en is dan geen optie meer, toch? En dat terwijl dat met de E6600 toch net zo makkelijk gaat als een pakje shag halen bij de buren? ;)

Asus X1600XT Silent in Crossfire...Ook passief! (ik baal dat niet op hun site mag :( ). Is die default al sneller dan de 6800? Prijs is nl lekker :9~

Verwijderd

Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:53:

Die Asus ziet er wel okay uit (ik kan vanaf hier helaas niet bij de site van Asus komen, dus dat kijk ik thuis ff na.

Als ik het zo lees heeft die dus support voor de C2D en heeft ie SLI. Da's mooi.
(Als het niet teveel moeite is eventueel een kleine greep uit de mogelijkheden van dat bord hier posten ipv linken)?

Ik heb SATA nodig, geen RAID. Wel onboard LAN, hoop USB (wie niet), Firewire, 1x PCI voor een Hauppauge videokaart, 1x IDE voor DVD-brander en moet mogelijkheid hebben max 4GB RAM aan te kunnen.
Asus kennende (ik heb veel van hun borden gehad) kan deze plank dat ongetwijfelt :)

Het zal dan synchroon lopen met de CPU, maar OC'en is dan geen optie meer, toch? En dat terwijl dat met de E6600 toch net zo makkelijk gaat als een pakje shag halen bij de buren? ;)

Asus X1600XT Silent in Crossfire...Ook passief! (ik baal dat niet op hun site mag :( ). Is die default al sneller dan de 6800? Prijs is nl lekker :9~
Wil je nou SLi of Crossfire, want zo blijven we springen van hop naar her?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
SLi of Crossfire maakt mij niet zoveel uit. Daarom dat ik niet voor de ene of de andere kies. Ik heb eigenlijk niet een echte voorkeur, behalve dat AA in FS2004 beter/sneller werkt met ATi dan de GF kaarten.

Ik wil de mogelijkheid hebben 2 videokaarten tegelijkertijd aan te kunnen spreken, en of het nu SLi of Crossfire heet/is...maakt mij dus eigenlijk niet zoveel uit, snap je?

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:53:

Ik heb SATA nodig, geen RAID. Wel onboard LAN, hoop USB (wie niet). 1x PCI voor een Hauppauge videokaart, 1x IDE voor DVD-brander en moet mogelijkheid hebben max 4GB RAM aan te kunnen.

;) Antwoorden:
Ja, hij heeft support voor C2D en SLI.

Ja hij heeft SATA (4x SATA II). Raid is mogelijk.

Ja, hij heeft onboard LAN. (1000mb/s)

Ja, hij heeft USB. (max. 8x USB)

Ja hij heeft normale PCI-sloten. (2x)

Ja hij heeft IDE. (2x)

Hij kan maximaal 16GB RAM aan, zegt Asus, dus dat zit wel snor. (LOL! >:) )

Als je wilt OC'en, zou je het beste PC6400 kunnen nemen want dat loopt ook synchroon. Corsair is mijn favo merk. Eigenlijk OCZ, maar die schijnen niet stabiel te zijn met C2D-mobo's.

De X1600XT zal niet niet sneller veel sneller denk ik, in Crossfire wel. Als je nou een Asus 7600GT Silent (passief en kan in SLI) neemt, net iets beter dan de X1600XT. En dan die in SLI zetten, dat is al een heel stuk sneller... ;) Ik krijg al kippenvel als ik eraan denk: 'Asus 7600GT Silent in SLI...'

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Die Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M valt wel mee qua prijs: € 170.

En dat zal ongetwijfelt al sneller zijn dan mijn 6800 :-)

Mobo is ook okay...prijs???

Dus mobo is zo ongeveer duidelijk, GPU dan (denk ik) ook. Geheugen wil ik liever geen OCZ vanwege wat ik op GoT lees, dus zal het ongetwijfelt Corsair worden.
CPU is duidelijk.

Alleen nog een kast met voeding. Ik had vroeg goede ervaringen met Enermax, vanwege het stille. Wat is jullie advies?

@MOD: Sorry dat ik hier wat meer vraag dan ik normaal zou doen, maar...een Internet Policy beperkt mij tot nu.nl en...tweakers :) Anders had ik het zelf wel opgezocht.

Verwijderd

Mijn keuze qua videokaart t.o.v. wat jij wilt : Gigabyte 7600GT Silent-Pipe II. Past in SLi, beste passieve koeling voor je videokaart. (punt)

Review Tomshardware.com

Behuizing + Voeding

Wil je een Antec Sonata (cheapstyle) of een losse voeding met behuizing? Of de stilste die er is?

Deze is best stil

Deze is bijna het allerstilst en zonder voeding

Deze als je toch wat airflow wil :Y)

Qua voeding kan je een Enermax Liberty 500W of een Antec NeoHe 550W nemen . Fanless i.c.m. SLi bestaat helaas niet :+ .

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 15:47 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:30:
Mijn keuze qua videokaart t.o.v. wat jij wilt : Gigabyte 7600GT Silent-Pipe II. Past in SLi, beste passieve koeling voor je videokaart. (punt)

Review Tomshardware.com

Behuizing + Voeding

Wil je een Antec Sonata (cheapstyle) of een losse voeding met behuizing? Of de stilste die er is?

Deze is stil

Deze is ook stil en zonder voeding
Wat is dan het verschil tussen die Asus Silent en deze Gigabyte Silent (vergeet ff niet dat ik niet kan zoeken momenteel :( )
Prijs verschilt maar 7 a 8 euro. Dat is de moeite niet.

• Limit-NL
Gigabyte 7600GT Silentpipe II dus. Of de Asus voor de prijs, kies maar. Het verschil zit het hem in de koeling. Die van de Gigabyte is iets beter dan die van de Asus. Ze hebbe allebei lovende reviews, dus ik zie het verschil niet. Prijs rond de 170-180 euro.

De Asus P5NSLI is rond de 110 euro, dus dat is goed te doen.

Corsair TWIN2X2048-6400 voor rond de 220 euro. (Tsja, OC geheugen he)

Intel Core 2 Duo E6600, ongeveer 310 euro

Een Antec Sonata II (2x120mm) is wel goed en niet duur (107 euro).
Wat voeding betreft zijn de Enermax Liberty's super, de 500W is de goedkoopste met SLI ondersteuning. Dus die zal de truc doen, voor rond de 90 euro.
Dan nog een behuizing om het af te maken. Een Aerocool ExtremEngine 3T heeft een 250mm in de zijkant, een 140mm in de voorkant en een 120mm in de achterkant. Die lijkt mij dus de beste (en stil door grote fans). Ongeveer 90 euro is die. (Dus: 3T + Liberty 500W is ongeveer 180 euro)

[ Voor 10% gewijzigd door Limit-NL op 24-08-2006 15:48 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Dat Asus mobo is nog met de 570 chipset he?

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:47:
Dat Asus mobo is nog met de 570 chipset he?
Ja... de NIEUWE NVIDIA NFORCE 570 SLI INTEL EDITION chipset. Het mobo in de TS is een slechts een nForce4 SLI IE.

nForce 590 SLI IE wordt 2x zo duur als de 570 SLI IE (denk ik) en is het niet waard op dit budget.

'Just my 2 cents...' 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Limit-NL op 24-08-2006 15:51 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Ok, ik ga thuis (waar ik tenminste wel op al die sites kan) eens spitten naar meer info. Alvast mijn dank! _/-\o_

Wel nog kleine vraag...gaat men het verschil echt merken tussen de 570 en de 590? Ze zeggen dat de 590 voor de echte "die hard gamer" is, maar...merk je dat met een E6600 en 2Gb geheugen eigenlijk nog?

[ Voor 47% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2006 15:52 ]

Verwijderd

Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:50:
Ok, ik ga thuis (waar ik tenminste wel op al die sites kan) eens spitten naar meer info. Alvast mijn dank! _/-\o_

Wel nog kleine vraag...gaat men het verschil echt merken tussen de 570 en de 590? Ze zeggen dat de 590 voor de echte "die hard gamer" is, maar...merk je dat met een E6600 en 2Gb geheugen eigenlijk nog?
Klik
Klik2

Opmerking 1, dit zijn AM2-bordjes, maar het is gebasseerd op dezelfde chipset en daarom zijn de overeenkomst met de verschillen tussen 590 en 570SLI Intel Edition groots. Oftewel, deze tests laten duidelijk zien hoeveel je betaalt voor zo minieme performanceboost.

Opmerking 2, omdat dit een chipset-vergelijking is, is dit afhankelijk van het geheugen en de proc

Het zal je niet meer dan 4 fps schelen in games. Daar zal waarschijnlijk niemand 100 euro extra voor betalen, alleen specwankers en/of high-end gamers. Op de allerhoogste resoluties zal het misschien 5 worden, alsnog niet schokkend genoeg om voor 570 te opteren met dit budget.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 17:14 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:30:

Review Tomshardware.com

Behuizing + Voeding

Deze is best stil

Deze is bijna het allerstilst en zonder voeding

Deze als je toch wat airflow wil :Y)

Qua voeding kan je een Enermax Liberty 500W of een Antec NeoHe 550W nemen . Fanless i.c.m. SLi bestaat helaas niet :+ .
Nou, die laatste valt af. Ziet er uit als een waterkrachtcentrale :p

SilentMaxx ST-11 Midi is wel okay om te zien. Prijs is ook wel goed.
Qua voeding zal ik dan naar die Enermax neigen. Niet alleen qua prijs, maar ook uit ervaring dat dat merk gewoon goed! is.

Verwijderd

Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:45:
[...]

Nou, die laatste valt af. Ziet er uit als een waterkrachtcentrale :p

SilentMaxx ST-11 Midi is wel okay om te zien. Prijs is ook wel goed.
Qua voeding zal ik dan naar die Enermax neigen. Niet alleen qua prijs, maar ook uit ervaring dat dat merk gewoon goed! is.
Dus zijn we al een beetje rond met wat je wilt?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
FF kijken wat Sinterklaas mag bestellen :)

Mobo:
Asus Moederbord P5NSLI € 108,--

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, TWIN2X2048-6400) € 219,96

Voeding:
Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2) € 88,59

Videokaart:
Gigabyte GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) GV-NX76T256D-RH € 177,96

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,96

Behuizing (eigenlijk groter dan dat ik wil, maar ja...moet wel stil zijn)
Silentmaxx ST-11 (ATX, Geen PSU, Wit) € 99,-

HDD:
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 148,75

Totaal € 1.147,22

En dan moet er nog een DVD-brander bij. Misschien nog andere koelers die stiller zijn?

FF checken door jullie svp _/-\o_

Verwijderd

Ben ook wel geintresseerd in die P5NSLI maar kan hem nergens vinden :X

Verder, set ziet er netjes uit!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
In deze thread staat ie...bij Salland te koop.

Ik zit helaas nu wel hoger qua prijs dan ik wilde, maar als ik het zo zie is het wel een kick-@ss systeem dat ik straks heb!!

Nu alleen nog mijn oude Shuttle verkopen en mijn 1Gb Crucial CL2 geheugen >:)

[ Voor 69% gewijzigd door Tallguy op 24-08-2006 21:25 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is een 6800 niet ongeveer evengoed als een 7600?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:26:
Is een 6800 niet ongeveer evengoed als een 7600?
Volgens iedereen hier niet, enne...het is AGP en straks heb ik dat niet meer op de Asus. Da's PCI-e. Kortom, ik kan die kaart niet houden.

Ik hoop dat de mensen die mij hebben geholpen in dit topic mijn bestellijstje nog voor de zekerheid willen controleren?

[ Voor 16% gewijzigd door Tallguy op 25-08-2006 09:22 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Is het trouwens, om terug te komen over koolers, nog te adviseren een Scythe Ninja te kopen? Ik zie ook een Plus variant in PW staan. Is maar iets duurder. Aan te raden denken jullie?

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:14:
FF kijken wat Sinterklaas mag bestellen :)

[...] Dat bovenstaande zit er goed uit!

HDD:
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 148,75

Totaal € 1.147,22

En dan moet er nog een DVD-brander bij. Misschien nog andere koelers die stiller zijn?

FF checken door jullie svp _/-\o_
Ik zou persoonlijk voor een andere HDD gaan als je het stil wilt hebben...
Stilte: Samsung Spinpoints
Snelheid voor een mooie prijs: Seagate Barracuda 7200.10's
Dure Herriemaker: WD Raptor's

Wat DVD-Branders betreft, neem een BenQ DW-1655 (met Lighscribe) of een Samsung SH-W163A. Die laatste is i.p.v. IDE SATA, dus die is wat sneller, maar denk ik ook wat lawaaiiger...

Er zijn tegenwoordig heel veer koelers. Je hebt de populaire Zalman CNPS-9500, de Scythe Ninja (met 120mm meegeleverd, dan heet ie Plus) en de Sunbeam Tuniq Tower 120. Dat zijn denk ik de beste. En ik heb een voorkeur voor een van die laatste 2 omdat die 120mm fans (groter is altijd beter bij fans. Groter = stiller en meer airflow) hebben. Dus ik zou een van die twee aanraden. De Scythe Ninja schijn je ook als passief te kunnen gebruiken... :9 (alleen als je niet OC'ed en uren achter mekaar gamed lukt dat wel lijkt me)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Hmm...een passief gekoelde E6600 dus, dat lijkt me wel aardig.

Die Spinpoint...is die qwua snelheid dan eigenlijk wel te vergelijken met een Raptor? Ik was eigenlijk best wel blij met zo'n snelle HDD.

Maar ja...als daar wat kosten mee bespaard kunnen worden (zie het feit dat ik al een aardig eindje over de 1000 Eur ben) en dat ding is ook stil en snel, dan is dat natuurlijk ook een optie.

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:49:
Hmm...een passief gekoelde E6600 dus, dat lijkt me wel aardig.

Die Spinpoint...is die qua snelheid dan eigenlijk wel te vergelijken met een Raptor? Ik was eigenlijk best wel blij met zo'n snelle HDD.

Maar ja...als daar wat kosten mee bespaard kunnen worden (zie het feit dat ik al een aardig eindje over de 1000 Eur ben) en dat ding is ook stil en snel, dan is dat natuurlijk ook een optie.
Ga daar maar niet vanuit... ik zeg het alleen maar. Het kan, maar dan zou ik niet uren achter elkaar gaan zitten gamen, want dan kan hij oververhit raken. Gewoon een 120mm erop en dan is het goed zo. Dat is ook lekker stil. ;)

Die Spinpoint is een prima HD, niet opvallend snel ofzo, maar hij staat vooral bekend om zijn stilte... Een Raptor zou er gehakt van maken, maar dan lever je ook flink in op stilte. Die Seagates zijn een mooie tussenweg. In Raid 0 zit de performance van de Seagates (vooral de 320GB) dichtbij dat van een Raptor, in sommige gevallen zijn ze zelfs beter!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Of een Raptor in een silentDrive :)

Ik kan niet wachten tot ik kan bestellen zeg! Moet echt een leuk systeempje zijn >:)

Als ik nou maar snel mij noude spul kwijt zou raken :O

[ Voor 67% gewijzigd door Tallguy op 25-08-2006 12:36 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@L1m1t

Wat dacht je anders van dit lijstje:
  • 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBNR)
  • Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
  • Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)
  • MSI GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GT-VT2D256EZ
  • NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
  • 2x Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
  • Scythe SCNJ-1000P Plus (Socket 478/775/754/939/940)
Totaal € 1.043,27

Dan alleen nog een mobo.

Aanpassingen tov eerdere posting:
  • Ik heb de Raptor dus laten schieten voor 2 kleine SATA II HDD's in RAID-0. Scheelt de helft van 1 74Gb Raptor.
  • Ander geheugen
  • Kast is nu een Sonata II
  • DVD speler was ik eerst vergeten, zit er nu alsnog in.
  • Koeler voor de E6600 is de Scythe Plus. Die heeft (dacht ik) de 120mm fan
Zoals je ziet her en der toch nog wat budgettaire aanpassingen gedaan.

Ik vraag me alleen af wat ik met het geheugen aanmoet. De E6600 laat zich goed OC'en, dus als ik dat toch eventueel wil gaan doen, lijkt me dat, ook gezien de prijs, PC6400 goed is, maar...kan ik niet naar PC5400 voor minder (hoewel het prijstechnisch niet eens zoveel scheelt (iets van 50 EUR ofzo?))

[ Voor 2% gewijzigd door Tallguy op 25-08-2006 16:09 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Tai-Pan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:00:
@L1m1t

Totaal € 1.043,27

Dan alleen nog een mobo.

• Ik heb de Raptor dus laten schieten voor 2 kleine SATA II HDD's in RAID-0. Scheelt de helft van 1 74Gb Raptor.
  • Ander geheugen

Ik vraag me alleen af wat ik met het geheugen aanmoet. De E6600 laat zich goed OC'en, dus als ik dat toch eventueel wil gaan doen, lijkt me dat, ook gezien de prijs, PC6400 goed is, maar...kan ik niet naar PC5400 voor minder (hoewel het prijstechnisch niet eens zoveel scheelt (iets van 50 EUR ofzo?))
Ik zeg van tevoren dat l1m1t meer voelt voor een BenQ DW1655 (Lightscribe, goeie reviews maar een paar slechte ervaringen op GoT) of een Samsung SH-W163A (SATA Brander).
Ik kan het als zijn grote tweelingbroer vertellen ;)

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:00:
@L1m1t

Totaal € 1.043,27

Dan alleen nog een mobo.

• Ander geheugen

Kijk aan... leuk lijstje hoor.

Een klein dingetje... ik heb net in een ander draadje flink de wind van voren gekregen omdat ik dacht dat PC6400 synchroon was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. PC4200 is het enige wat synchroon draait, maar die heeft geen OC-headroom, dus PC5400 of PC6400 maakt niet zoveel uit. Het verschil zit hem na PC4200 alleen in snelheid, dus je krijgt gewoon wat je wilt voor de prijs. PC5400 zal dus voldoen.

De Sonata II is altijd al een goede koop geweest, schijnt ook lekker stil te zijn.

Mooie HDD's... goede keuze

Waar heb je die videokaart vandaan? Briljant! :*)

DVD-speler wil je niet hebben, een DVD-RW dus. De BenQ DW-1655 is goed (Editors Choice geweest bij CDRinfo), de NEC vast ook wel. Het minder stille alternatief is die Samsung SATA-drive.

Scythe Plus is ook een goede keuze, je kan nu kiezen tussen passieve en actieve koeling.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Uh, ja het moet een brander zijn ghe :)

Ik heb veel NEC's gehad (naast Plextors), maar Benq doet mij (no offense) qua naam nog denken aan B-merk. Qua prijs maakt het trouwens niet echt uit.

Ik zal nog eens kijken naar het geheugen. Dat scheelt 50 Eur dacht ik.

• Limit-NL
Boodschappenlijstje:
  • Corsair 1GB x2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4
  • MSI GeForce 7900GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GT-VT2D256EZ
  • 2x Samsung SpinPoint 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
  • Asus P5NSLI
Veranderingen? Ik heb de Corsair reepjes erbij gezet, mooi merk. En ik heb de HDD maar naar een 160GB variant veranderd, omdat de prijs daar wat gunstiger van lag.

Bij Azerty samengesteld is dat ongeveer 1183 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Limit-NL op 25-08-2006 19:56 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
geheugen kan ik wel mee akkoord gaan, maar 2x die spinpoint. Da's te veel man! Vergeet niet dat ik al een 300GB HDD heb :)

• Limit-NL
Tai-Pan schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:48:
geheugen kan ik wel mee akkoord gaan, maar 2x die spinpoint. Da's te veel man! Vergeet niet dat ik al een 300GB HDD heb :)
OK... dat had ik even gemist.
Ik redeneer gewoon simpel, als je 2x 80GB bij Azerty voor 92 euro kan krijgen, waarom dan niet 2x zoveel voor maar 22 euro meer? >:)
Maar je hebt wel een punt, dan heb je weer teveel.... dan heb je een luxeprobleem.

*Verandering doorgevoerd in boodschappenlijstje ;) *

[ Voor 15% gewijzigd door Limit-NL op 25-08-2006 19:55 ]

Verwijderd

l1m1t schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:41:
Boodschappenlijstje:
  • Corsair 1GB x2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4
  • MSI GeForce 7900GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GT-VT2D256EZ
  • 2x Samsung SpinPoint 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
  • Asus P5NSLI
Veranderingen? Ik heb de Corsair reepjes erbij gezet, mooi merk. En ik heb de HDD maar naar een 160GB variant veranderd, omdat de prijs daar wat gunstiger van lag.

Bij Azerty samengesteld is dat ongeveer 1183 euro.
570SLi zonder een voeding die SLi kan draaien... NICE!

Boodschappenlijstje #2

Corsair 1GB x2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4
SilentMaxx ST-11 Silent Midi Tower
Cooler Master iGreen Power, 500 Watt
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)
MSI GeForce 7900GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GT-VT2D256EZ
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
2x Samsung SpinPoint 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
Scythe SCNJ-1000 Ninja + 120mm fan (Socket 478/775/754/939/940)
Asus P5NSLI

€ 1243,80

Hmm beetje duur

Je kan ook kiezen voor een non-silent georienteerde kast, zoals de 3rSystems kasten. Goedkoop en toch kwaliteit! De R202 of de R202Li, scheelt alleen een temperatuurmonitor aan de voorkant. Met de R202Li en een Coolermast iGreen 1200,35 euro. Met de normale R202 en een Coolermaster iGreen 1183,20 euro

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 20:23 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:01:
[...]

570SLi zonder een voeding die SLi kan draaien... NICE!
Eh, verklaar je nader? :? De voeding van de Antec kan toch SLI aan? Niet dat ik meteen SLI ga draaien, hoewel het wel kan met een passief gekoelde 7900GT :)

Want als de Sonata II geen SLI aankan, dan wil ik wel naar een kast met voeding die dat wel kan. En dan een stille (niet dure) kast.

Damn...duur! Anders toch maar een E6400?

[ Voor 20% gewijzigd door Tallguy op 25-08-2006 22:16 ]

Verwijderd

ga dan voor DDR2 533Mhz als je toch niet gaat overclocken..

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Cooler Master heeft een aantal kasten onder de 60euro, bijv de Centurion 534, of de 532.
Voldoende ruimte, 120cm fan voor, 120 cm fan achter (optioneel, wel doen natuurlijk) en dan heb je nog plek voor een 80cm fan aan de zijkant. Dus goede airflow lijkt me. Google het eens op, ik heb best veel erg positieve reacties gelezen over de 532. En een voeding van rond de 70 euro, Zalman/SeaSonic of Enermax zal voor jou systeempje meer dan voldoende zijn.
Deze combinatie is misschien iets duurder dan die Soanata II, maar geniet persoonlijk mijn voorkeur.(hou bijv ook niet van kasten met een deurtje, vindt ik zelf echt reete irritant, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk)
De meerwaarde van een veel duurdere kast ontgaat mij moet ik eerlijk zeggen.

Enne, opvallend dat niemand de Artic Freezer Pro aanraad om de E6600 te koelen, dat is volgens mij een erg goede keus voor 17euro.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-02 09:14
Topic over de P5NSLI en dan specifiek over het te gebruiken geheugen:

P5NSLI 667 geheugen voldoende voor Conroe?

Ik heb dat bord ook besteld en het komt morgen (samen met m'n E6600) binnen.

Bekabelde WIFI

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Na lang te hebben moeten wachten op iemand die mijn huidige PC wilde kopen, is het dan toch gelukt!

Laatste versie van het lijstje:

1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 (Dane-Elec D2D667-064285X2) € 175,-
Asus P5NSLI, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATAII, RAID) € 100,41
Asus Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, ViVo) X1900XT/2DHTV € 260,96
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Zwart) € 34,71
Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power, 500W (ATX 12V V 2.2) € 78,90
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,17
Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 41,37
Scythe SCNJ-1000P Plus (Socket 478/775/754/939/940) € 35,95
Silentmaxx ST-11 (ATX, Geen PSU, Zwart) € 101,38

Totaal € 1.132,85

[ Voor 57% gewijzigd door Tallguy op 11-09-2006 19:16 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
En toch...denk ik dat ik voor de Asus P5W-DH ga en SLI links laat liggen. het is een aardige investering om een 2e videokaart erbij te zetten en ik ben toch wel erg gecharmeerd van dat P5W board.

Alleen balen dat de prijs daarmee omhoog gaat van het totaal. Toch nog maar eens opnieuw kijken naar prijzen :(

Zonder SLI heb ik ook niet veel aan een zware SLI voeding, dus dat scheelt ook alweer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tallguy op 12-09-2006 12:13 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@L1m1t

Werkt op een P5NSLI een ATI Crossfire kaart eigenlijk wel? In de Search van GoT zag ik dat er geen uitspraken gedaan zijn van ATI hierover.

Ik vind deze kaart nl ook wel ubervet!
Sapphire Radeon X1900 XT Crossfire 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI)

poepoe...toch nog lastiger dan ik dacht. Steeds maar weer wikken en wegen, en naar de kosten kijken.

Pagina: 1