Keuze SACD DVD Speler

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02 21:27

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hallo,

ik ben al geruime tijd op zoek naar een DVD Speler die ook SACD en DivX/Xvid af kan spelen, maar nu heb ik een aantal vragen:

Ik heb een Yamaha RX-V440RDS receiver, die zowel optische als coaxiale aansluitmogelijkheden heeft. Wat is nu de beste manier van aansluiten?

Ik heb al her en der wat rondgestruind, en aangezien mijn budget max 150 euro is, kwam ik uit op de Samsung DVD-P650K (zowel optisch als coax) en de Philips DVP 5505S (alleen coax). Het probleem is echter dat deze beide apparaten in Nederland zeer moeilijk (lees: niet) online te verkrijgen zijn. Ook heb ik niet bijster veel verstand van die apparaten en is het lastig om te zien of het kwalitatief de moeite is voor zo'n bedrag, of kan ik beter doorsparen voor iets beters?

Alvast bedankt.

youtube.com/@hisrep

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

HetWonder schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:00:
Ik heb een Yamaha RX-V440RDS receiver, die zowel optische als coaxiale aansluitmogelijkheden heeft. Wat is nu de beste manier van aansluiten?
... Of analoog.. who knows what's best. probeer het gewoon uit. SACD zul je sowiso analoog moeten aanlsuiten.

Wat betreft speler: waarom ook geen yamaha, past mooi bij elkaar. Dan kom je bij de DVD-S657. Is wel een paar euro boven je budget.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:15:
[...]

... Of analoog.. who knows what's best. probeer het gewoon uit. SACD zul je sowiso analoog moeten aanlsuiten.

Wat betreft speler: waarom ook geen yamaha, past mooi bij elkaar. Dan kom je bij de DVD-S657. Is wel een paar euro boven je budget.
Oja dat is waar... sacd is sowieso analoog. Nja dan hoef ik daar ook niet meer op te letten... dan boek ik het dts signaal ook wel analoog door. Alleen jammer dat ik dan een rits nieuwe kabels moet kopen.. :(

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik vind trouwens ook de Cyberhome DVD 635 wel een interessant apparaat... het is een echte budgetspeler maar voor de 85 euro die hij kost krijg je wel een volwaardige SACD/DVD/DivX speler. Hij is zelfs getest door het duitse stereoplay.de als best uit de test.

Hij is qua specificaties vrijwel gelijk aan de Philips DVP 5505s (114 euro), maar biedt het voordeel van betere geluidskwaliteit (HDCD), mogelijkheid firmware te upgraden en natuurlijk de prijs (84 euro + verzendkosten.)

Iemand ervaring met dit apparaat?

youtube.com/@hisrep

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Forget HDCD. Vrijwel geen CD heeft het en of het daadwerkelijk een kwaliteitsverbetering brengt is nog maar de vraag. Maar als de review goed is.. waarom niet.

Verwijderd

HetWonder schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:10:
[...]

Oja dat is waar... sacd is sowieso analoog. Nja dan hoef ik daar ook niet meer op te letten... dan boek ik het dts signaal ook wel analoog door. Alleen jammer dat ik dan een rits nieuwe kabels moet kopen.. :(
Sacd is niet altijd analoog, er zijn gewoon sacd dac's. Maar je receiver zal dat wel niet kunnen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:48:
Sacd is niet altijd analoog, er zijn gewoon sacd dac's. Maar je receiver zal dat wel niet kunnen.
Enoge mogelijkheid om SACD digitaal te versturen is via Firewire, en dat zit slechts op de high-end apparaten.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nee, zo high end is dit apparaat niet.

Weet iemand trouwens goede kabels die je gebruiken kan om et geluid door te geven? Gewoon standaard audiokabel of toch iets duurdere kwaliteit. Ik heb btw ook nog geen center speaker + subwoofer dus zo professioneel is het allemaal niet (mijn receiver emuleert de sub over de 2 front speakers).

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:33:
[...]

Enoge mogelijkheid om SACD digitaal te versturen is via Firewire, en dat zit slechts op de high-end apparaten.
Nee je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met hdcd. Dat laatste klinkt trouwens een stuk mooier dan een normale cd. Maar vandaag de dag zou ik daar niet meer naar kijken.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:08:
[...]

Nee je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met hdcd. Dat laatste klinkt trouwens een stuk mooier dan een normale cd. Maar vandaag de dag zou ik daar niet meer naar kijken.
Inderdaad van hdcd zie en hoor je niks meer van! Maar ik wil de TS toch nogmaals wijzen op de heel erg goede Yamaha DVD-S657. Misschien iets boven het budget, maar cd's klinken supergoed, zeker als je "upsampling" inschakelt (toch een beetje hdcd...) Bovendien klinkt een sacd op de Yamaha fantastisch! Deze speler wordt ook in binnen- en buitenland heel goed getest! Zonde van je mooie Yamaha AV-receiver om te bezuinigen door er een Cyberhome o.i.d. aan te gaan hangen. Alleen al voor de looks! 8)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
deepspace schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:01:
Forget HDCD. Vrijwel geen CD heeft het en of het daadwerkelijk een kwaliteitsverbetering brengt is nog maar de vraag. Maar als de review goed is.. waarom niet.
Ik kan het afspelen en hoor geen verschil met andere cd's.

Verwijderd

HDCD(ook wel CD24 genoemd) en sacd hebben wel degelijk een stukje kwaliteits verbetering, maar in deze prijsklasses zal dat absoluut niet haalbaar of merkbaar worden, denk dat je voor zo'n bedrag beter een redelijke dvd speler met divx mogenlijkheden kan zoeken en sacd vergeten.
@deepspace; firewire? bedoel je niet aes3?

Verwijderd

De Pioneer 696AV kan het allemaal perfect.....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:48:
HDCD(ook wel CD24 genoemd) en sacd hebben wel degelijk een stukje kwaliteits verbetering, maar in deze prijsklasses zal dat absoluut niet haalbaar of merkbaar worden, denk dat je voor zo'n bedrag beter een redelijke dvd speler met divx mogenlijkheden kan zoeken en sacd vergeten.
@deepspace; firewire? bedoel je niet aes3?
Wat betreft HDCD: Aangezien het dithering bitje misbruikt wordt voor het aansturen van de HDCD decoder denk ik eerder dat de resolutie van een HDCD omlaag gaat dan omhoog. Dingen als intermodulatievervorming zouden wel eens een pak slechter kunnen zijn daardoor.

En nee, ik bedoel geen AES3. Dat is gewoon niks anders de professionele versie van SPDIF. SACD kun je via Firewire digitaal transportern. Zit echter ook nog een beveiliging overheen.

• Dr. Strangelove
  • Nu online
SACD gaat tegenwoordig ook over DenonLink. De nieuwe 2930 en 3930 van Denon doen zowel SACD als DVD-A als DivX; Xvid weet ik niet maar ik vermoed van wel, ook al kan daar niet mee geadverteerd worden.

Wel enigszins over je budget :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:31:
SACD gaat tegenwoordig ook over DenonLink.
Ja, maar alleen bij Denon ;) En dat alleen als je geluk hebt, wat er bestaan verschillende revisies die niet compatible met elkaar zijn -O-

Firewire is gewoon echt een algemene standaard, en wat mij betreft zou deze dus ook de voorkeur genieten.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 26-08-2006 09:57 ]

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Daarom zeg ik ook 'tegenwoordig' :)

De 2930 en 3930 ondersteunen het, en de eerdere Denon allesvreters ondersteunen geen Divx of Xvid. Je moet natuurlijk ook nog een receiver hebben van Denon, sinds de 3806 ondersteunen die ook SACD over DenonLink (v1.3).

Firewire is helemaal niet zo algemeen, maar wel veel wijder gebruikt dan DenonLink. Waarom Denon het nodig vond om zelf weer iets in elkaar te flansen is mij een raadsel.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik heb gister bij de Correct een Philips DVP-5500S aangeschaft voor 99 euro. Speelt SACD, DVD, CD, DivX, Xvid enz enz. Tot nu toe erg tevreden... nu ben ik alleen nog op zoek naar goede SACD's. Ik heb meteen voor 20 eu de SACD-remaster van Brothers in Arms (20th Anniversary) meegenomen, maar ik vind het niet bijster veel beter klinken dan het dts 5.1 signaal dat uit mijn oude dvd speler kwam (ik heb van die sacd ook een dts-cd versie.). Terwijl die SACD de een of andere prijs had gehad voor de beste sacd van 2005. Dan is het niet zo vreemd dat sacd geflopt is...

youtube.com/@hisrep

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, SACD was er ook voornamelijk om te concurreren met de normale CD, en niet met DVD ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

.. of je moet niet teveel verwachten van een multispeler van 99 euro...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:37:
.. of je moet niet teveel verwachten van een multispeler van 99 euro...
ik neem niet aan dat het signaal van een top-sacd speler wel ineens een duidelijk verschil tussen dts en sacd laat horen als dat hier ook niet aanwezig is...

Maja dan rijst bij mij de vraag: wat zijn nu echt goede sacd's (of websites waar goede reviews op staan)?

youtube.com/@hisrep

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

HetWonder schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:21:
ik neem niet aan dat het signaal van een top-sacd speler wel ineens een duidelijk verschil tussen dts en sacd laat horen als dat hier ook niet aanwezig is...
Waarom zou je dat aannemen :?

Je gaat toch ook niet zeggen dat als je in een Lade rijdt, er geen verschil met een Ferarie is...

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 31-08-2006 00:54 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het gaat erom dat het verschil tussen SACD en een DTS DVD blijkbaar minimaal is op zijn goedkope speler. De geluidskwaliteit gaat weliswaar omhoog bij een betere speler, maar als dat bij SACD en DVD ongeveer evenveel is, blijft het verschil tussen SACD en DVD klein ;)

Zegmaar; in een Lada merk je het verschil tussen de top Goodyear en Michelin banden niet, als je de top Goodyear en Michelin banden onder een Ferrari hangt; dan rijdt het weliswaar beter, maar is het verschil misschien nog steeds heel klein ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, DTS en SACD zijn totaal niet met elkaar te vergelijken kwa formaat. DTS bevat gewoon behoorlijk compressie, SACD is lossless. Ik denk dat op een goede speler de verschillen overduidelijk zullen zijn. Echt vergelijken is natuurlijk lastig, want je zult nooit de zelfde uitgave op zowel SACD als DTS vinden.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Aha, momenteel rijdt HetWonder dus in een Lada, met zowel Lada banden (DTS) als Ferrari-banden (SACD). Echter is er nauwelijks verschil in de wegligging :P. Daaruit concludeert hij ten onrechte dat Ferraribanden kwalitatief even goed zijn als Lada-banden, want zodra hij de rubbers onder een Ferrari (goede speler) legt, dan is het duidelijk dat de ferrari-banden (SACD) beter zijn ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:29:
De Pioneer 696AV kan het allemaal perfect.....
Ik heb een dag of 2 een 696AV gehad, daarna weer retour naar Correct. Motortje wat erin zit maakt nogal wat herrie (ook bij andere modellen die ze hadden staan).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@eamelink: zoiets ja :+ Ik denk echter dat deze speler het verschil ook wel aan het ligt brengt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe kritisch je luistert, en natuurlijk ook aan de rest van je set.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

HetWonder schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:21:
[...]
Dat hangt helemaal van de mix af. Punt is dat je het nooit zult weten. Immers, voor SACD/DVD-A maken ze de mix (als het goed is dan) weer opnieuw. Als ze er dan weer wat extra aandacht aan besteden, is ie toch weer mooier. Doen ze het niet goed, is ie klote... Get the point ?
Maja dan rijst bij mij de vraag: wat zijn nu echt goede sacd's (of websites waar goede reviews op staan)?
Ik heb een paar hele mooie:
Mike Oldfield - Tubular Bells
P.Floyd - Dark Side of the Moon
J.Satriani - Strange beautilful music
John Coltrane - A love supreme
Miles Davis - Kind of blue

En nog een hele mooie DVD-Audi0: REM - Automatic for the people

Leuke sites met reviews:
http://www.highfidelityreview.com/index.asp
http://timefordvd.com/sacd/index.shtml (niet echt actueel)
http://www.sa-cd.net/
http://www.thedigitalbits.com/dvdmenu.html#dvdasacd

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-02 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

DTS gebruikt compressie? zo leer je nog 's wat, dacht altijd dat DTS juist lossless was. Ik moet trouwens zeggen dat ik echt geen verschil hoor tussen SACD en DVDA's die ik heb (of 96khz/24bits DTS muziek for that matter). Nog sterker, ik vind die DTS albums zelfs beter klinken dan SACD.
Verder heb ik een dvd1920 van Denon en die kan ook divx/xvid en dus SACD spelen...

This too shall pass

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Ik was eerst van plan een Marantz dv6600 aan te schaffen met het zelfde doel voor ogen, ben toen toch maar voor de 4610 gegaan aangezien het SACD aanbod me wel heel erg tegenviel. Er was er geen een bij die ik zou willen, en om nou naar bepaalde artiesten te gaan luisteren omdat je anders voor niks een SACD compatible speler hebt is ook weer zoiets...

• Dr. Strangelove
  • Nu online
deepspace schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 01:19:
Nee, DTS en SACD zijn totaal niet met elkaar te vergelijken kwa formaat. DTS bevat gewoon behoorlijk compressie, SACD is lossless. Ik denk dat op een goede speler de verschillen overduidelijk zullen zijn. Echt vergelijken is natuurlijk lastig, want je zult nooit de zelfde uitgave op zowel SACD als DTS vinden.
Dat is juist erg makkelijk. SACD-rips die je via de bekende kanalen kan downloaden zijn nl. bijna altijd DTS music files. M.a.w. koop de SACD en download de DTS rip.

Overigens kan ik bevestigen dat een goede SACD toch wel erg mooi kan klinken. Je moet er wel de hardware voor hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-08-2006 08:49 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 08:49:
Dat is juist erg makkelijk. SACD-rips die je via de bekende kanalen kan downloaden zijn nl. bijna altijd DTS music files. M.a.w. koop de SACD en download de DTS rip.
You sneak ;) Dat is natuurlijk zo.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Om het off-topic geneuzel ;) even af te kappen: weet iemand een winkel waar ze een grote SACD voorraad hebben - liefst een beetje leuk geprijsd natuurlijk. Enige zaak die ik me kan bedenken is Fame in Amsterdam maar volgens mij heeft die ook beperkt assortiment. Iemand tips?

youtube.com/@hisrep

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:01

Exirion

Gadgetfetisjist

HetWonder schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:19:
Om het off-topic geneuzel ;) even af te kappen: weet iemand een winkel waar ze een grote SACD voorraad hebben - liefst een beetje leuk geprijsd natuurlijk. Enige zaak die ik me kan bedenken is Fame in Amsterdam maar volgens mij heeft die ook beperkt assortiment. Iemand tips?
Ik weet niet of ze nog bestaan na de doorstart van RAF een tijdje geleden maar je zou eens kunnen kijken in de Rijnstraat bij RAF Music.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mace
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

http://www.highfidelitydiscs.nl

:)

HDCD is trouwens gewoon een truukje, de LSB wordt gebruikt om de DAC op zo'n manier aan te sturen dat elke sample op een andere manier omgezet wordt, hierdoor wordt geprobeerd 24 bits te benaderen

Misschien klinkt het iets beter, maar geef mij maar een goede turtle of MFSL :)

[ Voor 79% gewijzigd door mace op 31-08-2006 10:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MaCe1337 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:24:
HDCD is trouwens gewoon een truukje, de LSB wordt gebruikt om de DAC op zo'n manier aan te sturen dat elke sample op een andere manier omgezet wordt, hierdoor wordt geprobeerd 24 bits te benaderen
Iets wat iedere normale DAC ook gewoon zelf automagisch doet als er goede dither is toegepast in de studio...(Die de HDCD dus misbruikt voor hun eigen doel) Compleet nutteloze technologie dus.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Exirion schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:23:
[...]

Ik weet niet of ze nog bestaan na de doorstart van RAF een tijdje geleden maar je zou eens kunnen kijken in de Rijnstraat bij RAF Music.
Bedankt voor de tip. Op de website staat het RAF Digital Music filiaal er in ieder geval nog op dus dat moet wel de moeite waard zijn. Ik ga er van de week eens langs. Nu maar hopen dat het ook nog een beetje betaalbaar is die SACD's

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

BIj play.com kun je voor leuke prijzen sacd's halen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:42:
BIj play.com kun je voor leuke prijzen sacd's halen.
www.cd-wow.nl is zelfs nog goedkoper (10-17 euro inclusief bezorgen). Alleen is het assortiment vrij beperkt (zoeken op SACD levert +/- 70 resultaten op).

Ik moet wel zeggen dat de prijzen me wat tegenvallen voor een formaat wat min of meer geflopt is. Je zou zeggen dat het voor dumpprijzen op de markt ligt nu.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2006 17:12 ]

youtube.com/@hisrep

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:01

Exirion

Gadgetfetisjist

HetWonder schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:11:
Ik moet wel zeggen dat de prijzen me wat tegenvallen voor een formaat wat min of meer geflopt is. Je zou zeggen dat het voor dumpprijzen op de markt ligt nu.
Geflopt als massaprodukt ja. Dat neemt niet weg dat een selecte groep muziekluisteraars er weldegelijk interesse in heeft en ook nog eens bereid is er redelijk wat geld voor neer te tellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben vandaag nog eens langs de Fame gegaan, die bij mijn weten een van de grootste collecties muziek in Nederland heeft, en een paar dingen vielen me op:

1. je vindt vrijwel geen moderne muziek in SACD formaat (1 Norah Jones, 1 Anouk en dat was het wel zo'n beetje als je progressievere muziek als Snow Patrol buiten beschouwing laat). Het zijn vooral jaren '60-70-80 albums die opnieuw in een sacd variant worden uitgebracht.
2. Het lijkt dat ze de sacd collectie niet meer aanvullen aangezien heel veel sacd schappen bij artiesten leeg waren. Slecht voorteken dus...
3. Op de afdeling klassiek hadden ze wel 2 bakken vol met SACD staan. Heb voor 11 euro een Super Audio CD Sampler met allemaal klassieke stukjes meegenomen en voorzover ik die gehoord heb lijkt SACD inderdaad een zeer geschikt medium voor klassiek: zeker met bijv. de Fuga in D mineur van Bach (ofwel: Paratroopers :P) heb je het idee alsof je midden in een kerk staat terwijl de pastoor zijn orgelkunsten laat horen ;). Overal komt galm vandaan.

Nu vind ik een klassieke cd op zijn tijd helemaal niet verkeerd maar ik had toch ook wel iets meer modern werk verwacht... volgens mij zou SACD bijv. een perfect medium kunnen zijn voor live registraties van optredens, maar daar is werkelijk niets in te vinden.

Ik hoop toch dat het toch nog eens wat wordt met SACD, want het is wel de moeite waard. Wie legt mij trouwens uit waarom fabrikanten zichzelf in de vingers snijden door van nieuwe releases een CD versie + een hybride SACD op de markt te brengen, terwijl je op elke speler aan de SACD genoeg hebt? Zo verkoopt de fabrikant minder sacd's en wordt sacd nooit populair... 't lijkt me sterk dat het produceren van een sacd zoveel meer kost dan een gewone cd...

youtube.com/@hisrep

• mace
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

HetWonder schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:21:
Wie legt mij trouwens uit waarom fabrikanten zichzelf in de vingers snijden door van nieuwe releases een CD versie + een hybride SACD op de markt te brengen, terwijl je op elke speler aan de SACD genoeg hebt? Zo verkoopt de fabrikant minder sacd's en wordt sacd nooit populair... 't lijkt me sterk dat het produceren van een sacd zoveel meer kost dan een gewone cd...
Behalve de productiekosten, er is namelijk een speciale plant nodig, je moet 2 schijven op elkaar lijmen net zoals DVD, maar het kan niet op een dvd productielijn, moet je ook nog denken aan het masteringsproces wat meer geld kost, je moet opnemen op een speciaal DSD apparaat, mixen op een DSD apparaat, enz. Die apparatuur is duur want je hebt getrainde mensen nodig enz. Vervolgens moet je ook nog royalties betalen voor het SACD formaat.

Dit alles zorgt ervoor dat de SACD veel duurder wordt, en daarom brengen ze ook nog een CD uit, zodat jan-met-de-pet die geen flauw idee heeft wat SACD is gewoon z'n cd'tje kan kopen, zonder dat hij voor zijn gevoel veel te veel moet uitgeven voor de nieuwe van jannes oid. :P

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Heb voor 11 euro een Super Audio CD Sampler met allemaal klassieke stukjes meegenomen en voorzover ik die gehoord heb lijkt SACD inderdaad een zeer geschikt medium voor klassiek: zeker met bijv. de Fuga in D mineur van Bach (ofwel: Paratroopers :P) heb je het idee alsof je midden in een kerk staat terwijl de pastoor zijn orgelkunsten laat horen ;). Overal komt galm vandaan
Zucht, Paratroopers...

Die 'galm' heeft niets met SACD te maken, dat heeft met de locatie van de opname te maken. De reden dat SACD populair is onder liefhebbers van klassieke muziek is dat de extreme dynamische range van klassieke muziek bij uitstek profiteert van het detail dat SACD in het geluidsbeeld kan brengen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pastoors kunnen niet orgelspelen; dus zal wel een fake opname zijn ;). Gewoon MIDI over 5 kanalen ofzo :+

@Dr. Strangelove; Dat de galm van meerdere kanten komt wel degelijk doordat er meer kanalen op een SACD gaan. Okee; het is meer intrinsiek aan meerdere kanalen dan aan SACD, maar in vergelijking met een normale CD komt het wel degelijk door SACD :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Vandaag ff langs de RAF Digital Music gegaan en daar hebben ze al behoorlijk wat meer SACD's liggen dan in andere winkels. 2 bakken met klassiek en 2 bakken met pop/jazz/alternatief, waar de belangrijkste titels toch wel in te vinden zijn. Heb Come Away With Me van Norah Jones meegenomen, klinkt best leuk maar een echte top-sacd vind ik het niet.

Heeft er nog iemand anders goede adresjes voor SA-CD's (en misschien shops waar ze ook wat goedkoper zijn dan 20-25 euro?). Nog een leuk weetje: de cd's van Bob Dylan worden sinds kort alleen nog maar gereleased als hybrid SACD's en niet meer als cd's. liggen voor 15 $ het stuk bij amazon. Nu maar hopen dat er wat meer artiesten volgen dan is SACD misschien toch nog te redden ;)

youtube.com/@hisrep

• Dr. Strangelove
  • Nu online
eamelink schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 18:06:
Pastoors kunnen niet orgelspelen; dus zal wel een fake opname zijn ;). Gewoon MIDI over 5 kanalen ofzo :+

@Dr. Strangelove; Dat de galm van meerdere kanten komt wel degelijk doordat er meer kanalen op een SACD gaan. Okee; het is meer intrinsiek aan meerdere kanalen dan aan SACD, maar in vergelijking met een normale CD komt het wel degelijk door SACD :)
:D Nooit in een kerk geweest zeker!

Galm hoor je trouwens wel als je je systeem niet goed gecalibreerd hebt of niet in de sweet spot zit bij een MCH SACD opname. Maar bij een goed ingesteld systeem hoor je als het goed is geen galm, tenzij het in de opname zit, zoals het geval zal zijn bij een opname van een kerkorgel ;)

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Pioneer 575 ook prima.
Alleen ik heb een dvd-a en geen enkele sacd en zie ze eigenlijk ook niet in de winkels. Op play zie ik ze wel, maar de sacd en dvda voegen amper wat toe aan de cd.

[ Voor 78% gewijzigd door MeNTaL_TO op 04-09-2006 20:08 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• wiskas_1000
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
HetWonder schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:04:
Ik heb gister bij de Correct een Philips DVP-5500S aangeschaft voor 99 euro. Speelt SACD, DVD, CD, DivX, Xvid enz enz. Tot nu toe erg tevreden... nu ben ik alleen nog op zoek naar goede SACD's. Ik heb meteen voor 20 eu de SACD-remaster van Brothers in Arms (20th Anniversary) meegenomen, maar ik vind het niet bijster veel beter klinken dan het dts 5.1 signaal dat uit mijn oude dvd speler kwam (ik heb van die sacd ook een dts-cd versie.). Terwijl die SACD de een of andere prijs had gehad voor de beste sacd van 2005. Dan is het niet zo vreemd dat sacd geflopt is...
Door jouw bericht heb ik dezelfde speler net gehaald (ook bij de Correct). Dank je wel, een superding!

Ik heb alleen nog 1 klein vraagje (met de hoop dat jij deze kan beantwoorden):

Bij de speler heb ik nu gekozen:
- analoge uitgang: meerkanaals
- digitale audio: uit

Als ik nu een DVD erin doe, die DTS ondersteunt (en dit ook aangeef in het menu van de dvd)... betekent dit nu, dat het geluid via de analoge uitgang eruit gaat in 'dts' (dus dat het de speler zijn eigen decoder gebruikt)...

mijn doel is, dat ik wil, dat de speler zijn eigen dts decoder gebruikt, aangezien de muziek installatie dit niet heeft... mijn geluid is dus via de 6 analoge uitgangen aangesloten op de muziekinstallatie...

ik hoop dat je een antwoord kan geven ;)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
wiskas1000 schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:43:
[...]

Door jouw bericht heb ik dezelfde speler net gehaald (ook bij de Correct). Dank je wel, een superding!

Ik heb alleen nog 1 klein vraagje (met de hoop dat jij deze kan beantwoorden):

Bij de speler heb ik nu gekozen:
- analoge uitgang: meerkanaals
- digitale audio: uit

Als ik nu een DVD erin doe, die DTS ondersteunt (en dit ook aangeef in het menu van de dvd)... betekent dit nu, dat het geluid via de analoge uitgang eruit gaat in 'dts' (dus dat het de speler zijn eigen decoder gebruikt)...

mijn doel is, dat ik wil, dat de speler zijn eigen dts decoder gebruikt, aangezien de muziek installatie dit niet heeft... mijn geluid is dus via de 6 analoge uitgangen aangesloten op de muziekinstallatie...

ik hoop dat je een antwoord kan geven ;)
Hehe ietwat laat maar toch een reactie: het ding heeft een interne dts decoder ja, als dat niet zo was had je niet eens dts geluid kunnen horen aangezien je aangeeft dat je muziekinstallatie dit niet heeft. Ik heb zelf overigens wel het idee dat dts minder mooi via de interne decoder is dan waneer je hem over de dts decoder van je receiver/versterker gooit. Voor dat laatste heb ik zelf dus gekozen...

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1