Hoe warm mag een GPU worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.530 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 144073

Topicstarter
Ik heb al gezocht maar kon niks bruikbaars vinden...
Hoe warm mag een GPU worden, verschilt dat heel erg tussen verschillende gpu's?
Ik heb een x800 gto² geclockt naar meer dan x850 xt pe waarden, maar vroeger werd het MAX 60 graden, maar nu wordt het makkelijk 70 graden of meer. Ik heb er zelfs een extra fan op gezet.
En op default clocks hetzelfde btw. Tot hoeveel graden is het nog gezond?

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 23:56
Die van mij werd stressed bijna 90 graden en die doet het nog gewoon. Dus maak je voorlopig nog maar geen zorgen

[ Voor 38% gewijzigd door Jokuh op 24-08-2006 08:30 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:40
GoT search. Als ik zoek op jouw topic titel komt ik echt een heleboel topics tegen hoor.

Maar 70 graden voor een GPU is niet bijzonder hoog, eerder normaal. GPU moet je niet vergelijken met een CPU kwa graden wat ie maximaal mag hebben.

Anoniem: 146043

Sybr_E-N schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:30:
GoT search. Als ik zoek op jouw topic titel komt ik echt een heleboel topics tegen hoor.

Maar 70 graden voor een GPU is niet bijzonder hoog, eerder normaal. GPU moet je niet vergelijken met een CPU kwa graden wat ie maximaal mag hebben.
Bij 70 graden is een CPU niet blij hoor. AMD's met hammercore mogen maar maximaal 70 graden hebben. Presscotts gaan throttlen bij 74 graden.
70 graden voor de GPU is vrij warm. Het kan opzich niet meteen kwaad, maar de kaart zal uiteraart een kortere levensduur kennen.

Anoniem: 152490

Anoniem: 146043 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:47:
[...]

Bij 70 graden is een CPU niet blij hoor. AMD's met hammercore mogen maar maximaal 70 graden hebben. Presscotts gaan throttlen bij 74 graden.
70 graden voor de GPU is vrij warm. Het kan opzich niet meteen kwaad, maar de kaart zal uiteraart een kortere levensduur kennen.
Tja kortere levensduur, maar dat is met elke graad warmer.
De levensduur van die kaarten ken ik niet, maar over een jaar of tien heb je waarschijnlijk toch een andere kaart en dan is het ook nog de vraag of je continu gamed of niet.
Een beetje GPU word stressed 80 graden, dus er is gewoon echt niks aan de hand.

Anoniem: 185441

mijn xfx 6800gs heb ik een tijdje op 141 graden gehad met een standaard koeler (die van xfx is standaard al over geklokt, tis maar de vraag hoe standaard die koeler is). is niet aan te raden naturlijk. 80 is matig. 100 kan nog net. als je hem nog een tijdje heel wilt houden zou ik zeker NIET boven de 100 gaan. let bij het over clocken wel op het voltage.

bij 70 hoef jij je absoluut geen zorgen te maken

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 185441 op 24-08-2006 19:39 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 13:07
Lijkt me zeer sterk dat die het dan nog doet aangezien een videokaart na 135 graden begint te roken/stinken en smelten...
Anoniem: 185441 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:37:
mijn xfx 6800gs heb ik een tijdje op 141 graden gehad met een standaard koeler (die van xfx is standaard al over geklokt, tis maar de vraag hoe standaard die koeler is). is niet aan te raden naturlijk. 80 is matig. 100 kan nog net. als je hem nog een tijdje heel wilt houden zou ik zeker NIET boven de 100 gaan. let bij het over clocken wel op het voltage.

bij 70 hoef jij je absoluut geen zorgen te maken

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Anoniem: 185441 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:37:
mijn xfx 6800gs heb ik een tijdje op 141 graden gehad (...)
Mja of de tempsensor was gewoon half verrot :w

//edit:
with ^^

[ Voor 4% gewijzigd door Neok_ op 24-08-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-07 11:21

TheNephilim

Wtfuzzle

Anoniem: 144073 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:21:
Ik heb al gezocht maar kon niks bruikbaars vinden...
Hoe warm mag een GPU worden, verschilt dat heel erg tussen verschillende gpu's?
Ik heb een x800 gto² geclockt naar meer dan x850 xt pe waarden, maar vroeger werd het MAX 60 graden, maar nu wordt het makkelijk 70 graden of meer. Ik heb er zelfs een extra fan op gezet.
En op default clocks hetzelfde btw. Tot hoeveel graden is het nog gezond?
Das een prima temp hoor. Mijn X800XT PE werd in mijn oude kast 85 graden stressed.

Nu met warm weer max 75 graden. En gewoon, zoals vandaag 64 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
120°C is zo'n beetje de maximale temperatuur voor een videokaart. Als de temperatuur zich richting de 100°C gaat begeven hoef je je pas een beetje zorgen te gaan maken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

'120°C is zo'n beetje de maximale temperatuur voor een videokaart. '

dat zou ik maar niet proberen met een pasief gekoelde GPU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat is het verschil tussen een actief gekoelde videokaart die 120°C wordt en eentje die passief gekoeld de 120°C haalt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 15:12
hehe niks dus, ook al koel je um met stikstof en wordt ie 120 graden, 120 is en blijft 120 graden, hoeveel appels je er ook voor gaat eten :P :+

[ Voor 33% gewijzigd door appel22 op 25-08-2006 01:22 ]

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wordt of haalt, zijn 2 verschillende dingen - dat om mee te beginnen ;O

Maar er van uitgaande dat ze beide op 120°C draaien:
een actieve koeler kan veel meer warmte afvoeren (watt/uur) dan een passief gekoelde kaart
(het hangt natuurlijk wel een beetje af van de grote van de heatsinks, dit dus in het algemeen genomen - real life sizes..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Die 120°C is natuurlijk terwijl de videokaart gekoeld wordt, of dat nou met een fan gebeurd, of alleen met een koelblok. Dus het maakt geen ruk uit of je passieve of actieve koeling hebt en je videokaart wordt 120°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Anoniem: 185882 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 01:26:
Wordt of haalt, zijn 2 verschillende dingen - dat om mee te beginnen ;O

Maar er van uitgaande dat ze beide op 120°C draaien:
een actieve koeler kan veel meer warmte afvoeren (watt/uur) dan een passief gekoelde kaart
(het hangt natuurlijk wel een beetje af van de grote van de heatsinks, dit dus in het algemeen genomen - real life sizes..)
Ook koelblok design is van belang hoor, het metal zelf is namelijk maar voor "tijdelijke" opslag van de warmte bedoelt...als je een pure kubus als koelblok hebt is dat leuk maar afvoeren van de warmte..dat is een ander verhaal. Als je een Zalman zf700 hebt met dus heel veel dunne ribben dan is er dus ook meer metal in contact met de omgeving om de warmte kwijt te raken.

Hoe dan ook om maar niet af te draalen zoals soms gebeurt..80 graden is heel normaal voor een beetje GPU en kan er goed tegen. Bij 100 mag je achter je hoofd gaan krabben maar zoals al gezegt het zou moeten werken..

De PCB zelf zal rond 140 Graden beschadigen...maar voor je dat bereikt zijn er al vaak andere onderdeeltje op de kaart die het niet meer aankunnen.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 01:35:
Die 120°C is natuurlijk terwijl de videokaart gekoeld wordt, of dat nou met een fan gebeurd, of alleen met een koelblok. Dus het maakt geen ruk uit of je passieve of actieve koeling hebt en je videokaart wordt 120°C...
Het is maar hoe je het bekijkt, op het moment an sich is er mischien niets aan de hand

Loopt de temperatuur echter op tot 120°C terwijl je bijvoorbeeld aan het gamen bent, dan is er een aanzienlijke kans dat je je kaart beschadigd, simpelweg omdat de pasieve koeler niet in staat is om zoveel warmte af te geven. En de temperatuur vervolgens nog hoger op loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik vind zelf 60 graden al te veel... heb dezelfde kaart: ook overgeklokt, maar watergekoeld.. wordt max 40 graden...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58

Haan

dotnetter

Anoniem: 185882 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 01:54:
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt, op het moment an sich is er mischien niets aan de hand

Loopt de temperatuur echter op tot 120°C terwijl je bijvoorbeeld aan het gamen bent, dan is er een aanzienlijke kans dat je je kaart beschadigd, simpelweg omdat de pasieve koeler niet in staat is om zoveel warmte af te geven. En de temperatuur vervolgens nog hoger op loopt.
Je snapt het volgens mij nog steeds niet..
Als een passief gekoelde kaart 120 graden wordt, en een actief gekoelde kaart ook, maakt dat toch geen fluit uit? Die actief gekoelde kaart is dan blijkbaar ook niet bijster goed in warmte afvoeren..

@hierboven, ik zou 60 graden in m'n waterkoeling ook veel vinden :X dan heb je een CV in je pc. Maar daar gaat het hier volgens mij nu niet over ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Nvidia heb een tooltje in de drivers waarin je kan zien en aangeven bij welke gpu temp de kaart uit moet.
Staat standaard op 127 graden, echter hij deze nooit behaald heeft.

Hoge temperaturen als 90-120 graden begint pas gevaarlijk te worden, vooral langedurig hoge temps.
70-85 graden doet niks.

Zoals de rest al zegt, niet boven de 100 graden , no worries! :)

ps: al klinkt 85 graden errug hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 11:37
Bij bijna elk berichtje een deja-vu. Lijkt me nu toch duidelijk voor de TS, maar vind ie het te hoog dan koop je een custom koeler... Pimp your shit :D

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 09:03

SgtStrider

Fractal Switchover!

Bij mij zijn m'n kaarten altijd 87 graden onder load; draait al enkele maanden zo zonder problemen :) Misschien wat aan de hoge kant; ben nog steeds aan het wachten op de (paperlaunched) Zalman VF100 helaas..

Maargoed, videokaarten kunnen heel wat hebben hoor, volgens nVidia is 115 graden pas iets waar je je zorgen om moet maken..

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
Ik zou hem toch niet al te warm laten worden zie hier:
Uitgerookte videokaart

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Puch-Maxi schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 02:27:
Ik zou hem toch niet al te warm laten worden zie hier:
Uitgerookte videokaart
Warmte is hierbij vast niet de schuldige..meer een bijkomend effect...maar ja daar is iets heel ergs mis gegaan ja. Maar ziet er uit als exemplarische fout..

Als je weet hoeveel X800 PCBs er gemaakt zijn..en hoeveel gamers geen klachten ermee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167013

Nou deze jongen hebben ook een warme videokaart gerepareerd!

http://www.youtube.com/watch?v=hjD8DN5XbTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Slimme manier om een kaart te repareren ja... de schade ziet eruit als het gevalletje verbrande kaart van iets terug in het topic ( dus het is gewoon een kortsluiting ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellejanssen198
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 01:48
Beste allemaal,

Ik vroeg mij af.....ik heb een AGP GeForce 6800GT (ja ik weet het, bijna antiek)..maar mijn vraag is:

De temperatuur (niet aan het gamen) van mijn GPU zit altijd tussen de 70 en 80 graden, is dat goed of ik zit ik tegen het randje van doorbranden?

Groeten Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

jellejanssen198 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 00:25:
Beste allemaal,

Ik vroeg mij af.....ik heb een AGP GeForce 6800GT (ja ik weet het, bijna antiek)..maar mijn vraag is:

De temperatuur (niet aan het gamen) van mijn GPU zit altijd tussen de 70 en 80 graden, is dat goed of ik zit ik tegen het randje van doorbranden?

Groeten Jelle
Beetje hoog maar een videokaart kan 70=80 wel aan. Nu 120 is slecht en over het algemeen wil je rond de 60-70.[minder is altijd beter]

De kaart zal niet kapot gaan met 70-80 maar de koeling schoonmaken ismisschien wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Beste allemaal,

Groeten Jelle
Waarom lees je dit topic niet gewoon door? Daar is het antwoord al meerdere keren gegeven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beste allemaal,

Groeten Jelle
Welkom op GoT :w

Zoals je in Het algemeen beleid hebt kunnen zien is het wel de bedoeling dat we eerst even op zoek gaan om het antwoord op onze vraag beantwoord te krijgen. Dat heb je duidelijk gedaan, want je hebt dit topic gevonden.
Alleen schop je nu wel een topic van 3 jaar oud omhoog waarin het antwoord bovendien ook gewoon staat vermeldt.

Begrijp je dat ik deze oude koe weer even terug in de sloot schop? ;)

Zo niet, dan mag je natuurlijk atijd contact met me opnemen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.