Toon posts:

Abit mobo niet stabiel meer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers...

Ik lees al jaren deze site (bijna) dagelijks, om bij te blijven met de technologie, maar ben totaal niet actief op het forum... (of heel soms een bepaald topic lezen)

Maar nu zit ik zelf in de miserie en wil ik jullie mening vragen:

Het begon allemaal met een raar gekraak/geknetter, weet niet wat het is... en uit de buurt van de harde schijven... eerder ergens aan de bovenkant van het moederbord (in de buurt van geheugen en cpu), dit gekraak is niet met regelmaat... nu en dan veel, soms helemaal niet...
Daarna begon nu en dan het alarm eens af te gaan van Abit µguru, wat zou moeten indiceren dat er ergens iets fout is op een of ander temperatuur, voltage of fan...
Nu heb ik regelmatig tijdens het 'alarm' eens gekeken in bios wat alle voltages zijn, temperaturen en fanspeeds, en nooit iets verkeerd gevonden... In het logboek van Abit µguru (als het al in komt) staat dan altijd de 3.3V error ofzo: huidig 3.30v - 3.31v, 1 maal 3.26v, maar dat zijn nu geen voltages die slecht zijn...

Nu gaat dit euvel van kwaad naar erger:
--> freezen wanneer hij van screensaver terug komt, freezen als hij spel laadt, freezen als hij ubuntu cd-rom laadt, freezen tijdens memtest (hoewel ik die ook al eens 1 maal zonder problemen kunnen doorlopen heb op ander tijdstip)
--> rebooten op alle mogelijke tijden: tijdens opstart van XP, tijdens bios (na post), in Windows, ...
En ook wel eens spontaan uitvallen...
--> 2 keer een heel rare error gehad, foto van genomen, en die ga ik later eens posten
Informatie die erop stond: exception trap 000000006 en dan nog een hele boel parameters/geheugentoestanden, wat et ook mag zijn, nog nooit gezien in ieder geval...
Voor mensen die assembler kennen: alle geheugens (flags register, eax, ebx, ecx, ...) zijn er in opgesomd met hun waardes.

Nu heb ik al het een en het ander gedaan:
--> eerst en vooral raid 0 eruit gehaald
--> memtest: 1e keer (in een meer stabielere periode blijkbaar) volledig 1 maal kunnen doorlopen... en der zitten iets van 80 fouten in, maar die zaten er eerder ook al in... (2ramlatten: 1gig, 512mb geen merk)
--> cpu burn test (eerste beste dat ik van internet vond), ook geen problemen hier (ook in stabiele periode blijkbaar...)
--> faq pmg gelezen, maar niet alles uitgevoerd, srry... maar kan ook niet verwisselen, geen testmateriaal...
--> nieuwe voeding besteld: huidige voeding is tybotech 400w, en heeft het mankement dat ik vooraleer ik de pc wil aanzetten, de stekker eerst een paar seconden moet uittrekken voor hij aanwil... Maar met dat mankement werk ik al een jaar verder...

Ik denk dat het probleem het moederbord is dat brak is, omdat ook alles daar begon..., maar ik ben niet zeker, en daarom vraag ik jullie mening...

Specs systeem:
400w tyotech voeding
Abit kv8-max3
Athlon64 3200+ (socket 754)
1.5 gig ram (2 latten) DDR
Sapphire 9600xt
2* seagate 120 gig
seagate 200 gig
pioneer dvd brander
en een diskettestation

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Hier die rare error waar ik over sprak...

Afbeeldingslocatie: http://www.sitevantobit.be/klein.JPG

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 23:25 . Reden: image werkend maken ]

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die link moet http://lh3.google.com/kma...ABQ/iYFnuSOovXo/groot.JPG zijn bij mij, maar goed.
Al geprobeerd om het spul uit je kast te halen en neer te leggen op je houten tafel? Misschien sluiting ergens of zoiets.

edit:
En probeer andere harde schijven!

[ Voor 8% gewijzigd door daandegoeiste op 24-08-2006 00:17 ]

• Illuzionz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 16:45
Ik heb geen toegang tot de afbeelding van de link die je gepost hebt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis is dit mobo er eentje uit een redelijk beruchte serie die veel alst hadden van lekkende elcos. Controleer eerst eens of de elcos op je bordje niet bol staan of misschien ook al opengebarsten zijn. Dat zou iig de instabiliteit verklaren.

en het is makkelijker errors als text te posten, je plaatje werkt nu al niet meer

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 24-08-2006 00:21 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Na wat zoeken op google, kom ik op dit forum uit. Daar schrijft iemand dat hij het euvel heeft kunnen verhelpen door zijn installatie van Windows te repareren. Als je de Engelse taal een beetje meester bent lijkt mij dat je uit die pagina kunt halen hoe je dat moet doen.

EDIT: Met het euvel doelde ik op de error. Hoewel een knetterend geluid vanaf je moederbord m.i. niet goed kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 24-08-2006 00:24 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 19:37

Elektronicanet

Leds do it!

Een lekkende elco was ook het eerst waar ik aan dacht, Terw_Dan. Deze kunnen inderdaad een knetterend geluid maken, en kunnen er dan zo uit zien: *klik*

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor die foto, ik dacht dat picasaweb zonder sessies werkt, maar blijkbaar niet...
Ik zit nu op mijn vakantiejob, en kan er ook niet aan... (bedrijfspolicy wijgert picasaweb :s) Dus kan ik dat vanavond maar eens op een andere plaats op internet zetten of intypen idd...

Qua harde schijven: ik denk niet dat hier het probleem ligt, op het moederbord zitten 2 controllers (het zijn sata schijven), en ik kan zonder probleem van controller wisselen... Ook een gewone ata hd werkt, weet niet als het dan stabiel is of niet, maar heb dat aangesloten om mijn raid eruit te halen, en toen werkte dat goed... evenals sataschijven...
En als hij ook crasht met de ubuntu install cd...

Rotte elco's zaten er op het eerste zicht niet op dachtik, maar ik zal deze avond nog eens wat grondiger kijken...

Maar, dan zou volgens jullie dit euvel moeten opgelost zijn als ik een ander moederbord erin steek?
(of is dat een te vlugge conclusie?)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 08:45 ]

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Check inderdaad eerst grondig de elco's nog een keer. Nu ik je verhaal nog een keer lees, zou ik het geheugen ook niet uitsluiten. 80 fouten in Memtest is niet normaal, het kan weliswaar door een rot moederboard komen, maar het is waarschijnlijk het geheugen zelf.

Probeer het eens met 1 reepje geheugen, Memtest draaien, andere reepje, Memtest draaien. Als hij dezelfde errors geeft, zit het waarschijnlijk in het moederboard. Overigens kun je Memtest het best een paar uur laten lopen, om een goed beeld te krijgen. Als alles in orde is, moet je ook na een paar uur gewoon 0 fouten hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Elektronicanet op 24-08-2006 10:59 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Okee, deze avond het een en het ander gedaan:

Testen van geheugen: 1gig +512mb, 1gig alleen, 512 alleen: telkens zelfde resultaat --> na 5 min loopt hij vast...
Het latje van 512 heb ik ook nog kunnen testen op een nforce2 moederbord op 200MHz, en dat heeft een groot uur gedraait, meer dan 1 controle, en zonder ook maar 1 error...

Ik heb ook nog eens visuele controle van de elco's gedaan: niets adnormaals te zien...

En ten slotte, tijdens het deftig bekijken heb ik ook nog wel eens geluisterd naar het geknetter..., en dat zou ook wel eens van de voeding kunnen komen...
Nu komt er dit weekend een andere binnen, dus dan zien we verder...

Ik ga nu nog even die error op een andere plaats zetten...
En ik denk niet dat het repareren van windows mijn probleem gaat oplossen, aangezien de pc crasht in memtest, linux, en nog in bios...

Maar nu nog de vraag, als vervanging van voeding niets uitmaakt...
Moederbord vervangen? Of is cpu ook naar vaantjes?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Je geheugen is het probleem dan inderdaad niet :) Als het de voeding niet is, kan het zowel CPU als moederboard zijn. Probeer je CPU eens behoorlijk onder te klokken, door de FSB te halveren bijvoorbeeld. Als hij dan wel stabiel draait, wordt de kans dat de CPU het probleem is wat groter. Maar het blijft lastig...

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik dat ook eens geprobeerd, via de cool 'n quiet methode..., daardoor werd m'n multiplier op 4 gezet, en draaide de cpu maar op 800MHz, maar een paar dagen daarna draaide die weer heel stabiel op 2000MHz. Ik heb cool 'n quiet dan maar weer afgezet, omdat hij niet automatisch trugschakelt naar 2000MHz. Ik zal dat deze avond nog eens proberen...

Maar alle andre problemen met m'n moederbord zijn daar toch niet mee gelinkt, ik denk aan dat alarm van Abit µguru bv...

Als de processor geen stroom krijgt ofzo'n dingen... kan het toch ook moederbord zijn?
hmm, enige andere testen voor cpu beschikbaar?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik zou nu eerst de voeding maar eens afwachten :)

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
hellow, hier ben ik trug na ffe afwezig te zijn...
De reden daarvan was eig dat ik nog steeds aan het wachten was naar die voeding... heeft iets langer geduurd dan dat ze beloofd hebben...

Maar gisteren is de voeding eindelijk toegekomen... (enermax Liberty 400w) heb ze meteen geinstalleerd, en een aantal testen doorlopen:
Gehoortest: het geknetter is weg...
Memtest: 1 keer doorlopen, zoals vorige keer; en geen problemen gevonden deze keer. Ik heb wel vorige keer in de bios het voltage verhoogd naar 1.65v, en 4 MHz lager geklokt (Mijn moederbord zet standaard 204MHz op m'n cpu, nu 200)
CPU burn in test: kwartierke, zonder problemen
CPU burn in test met 10%oc: kwartierke, geen probleem.
Een uurtje Halflife 2: vlot zonder problemen

En dat is het zowat met de tests denk ik...

Dus op het eerste zicht alles in orde, maar ik ga nog ffe wachten voor ik die conclusie trek...
Heb ook al tegengekomen dat het probleem zonder iets te doen tijdelijk van de baan is...

Maar we zien wel...
Ik hou jullie op de hoogte!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Klinkt goed. Even afwachten inderdaad, maar een knetterende voeding is niet normaal, dus ik verwacht dat je de oorzaak gevonden hebt.

Nederlander in België

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Wel beter, aangezien een voeding nou niet bepaald het meest dure onderdeel van een pc is :P .

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

Topicstarter
hellow

ik denk dat ik de daders gevonden heb:

Afbeeldingslocatie: http://sitevantobit.be/tim/elektronica/mini-elco1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sitevantobit.be/tim/elektronica/mini-elco2.jpg

rotte elco's in voeding dus.

Maar nu heb ik nog steeds het vervelende probleem dat ik voeding 10 sec moet uitzetten vooraleer pc aan wil...
En een fan die als een motorzaag lawijt begint te maken, maar totdaar...

Begin nu toch te twijfelen om geen ander mobo te nemen
een met pci-express, en ik kan 2ehands aan een 6800GT graken...
grafisch kom ik voorlopig toch te kort (heb een 20.1 inch v viewsonic --> 1680*1050)

enig advies? mening?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, op een forum als dit van een dialoog naar een monoloog...

Iemand die dit leest en reactie geeft?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Kun je mij vertellen wat voor merk de rotte voeding is ? Ik vind dit namelijk wel erg fout eruit zien...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
tybotech 400w, zat standaard in case...

maar kwacht nog steeds op mening van tweakers hier...
of moet ik daarvoor ander topic openen?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
all_by_myself schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:10:
Kun je mij vertellen wat voor merk de rotte voeding is ? Ik vind dit namelijk wel erg fout eruit zien...
Je wil echt niet weten hoe vaak dit gebeurt bij voedingen. Een huisgenoot heeft zelfs 2 ANtec voedingen gehad die ook bolle condensatoren hadden en daardoor vaak hingen bij het opstarten
Pagina: 1